Hiusten värjääminen

Mun kampaamoaktiivisuus on vähentynyt huomattavasti viime vuosina. Ennen oli lyhyet hiukset ja kampaajalla piti ravata kerran kuussa. Silloin tuli myös värjättyä, vähintään tyvi joka kerta. Nyt olen kasvattanut pidemmät ja viimeksi käynyt kampaajalla ööö ehkä alkukesästä. Silloin vain raidoitettiin. Nytkin kuvittelisin että raidoilla tai jollain kevytvärillä voisin värjätä. Mutta milloin itsensä sinne kampaajalle asti saa on arvoitus. Jotain tälle reuhkalle kyllä pitäs tehdä...
 
En värjää muutenkaan, pidän omasta väristä. :) mutta en värjäisi raskausaikana.

Välttelen muutenkin turhia kemikaaleja minkä järkevästi pystyn (luonnonkosmetiikkaa käytän mieluummin).

Samaan kategoriaan hiusvärien kanssa menis esim teflonpinnoitetut keittiövälineet, joista irtoaa pinnoitetta ja myrkyt kertyy sikiöön moninkertaisesti.
Mut näitä jos miettii liikaa niin pää hajoaa. :sorry:
 
En ole nyt värjäämässä sillä olen tyytyväinen väriini ja haluan oman värin takaisin. Ja luulenpa että ei päänahka edes kestäisi värjäystä kun atopia sielläkin vaivaa.. mutta jokainen saa tehdä niinkuin parhaaksi itse katsoo, en ala tuomaroimaan kenenkään hiusten värjäilyä raskausaikana. Itsekin sitä nuorempana tein kun olin raskaana ja normaalit sekä terveet lapset. :-) Mutta nykyään en enää välitä värjäillä.
 
En ole värjännyt hiuksiani varmaan 10:een vuoteen. Raskausaikana pukkaa aina kasvamaan pari harmaata karvaa, mutta niistä pääsee eroon nyppäisemällä nopsaan. Jännä et väri palautuu takaisin raskauden jälkeen. :eek:

Minä olen kehittänyt kemikaalikammoa vasta hiljattain. Alumiinia sisältävät dödöt ovat epäilyttäviä, varsinkin kun niitä tulisi lisättyä just ajellulle iholle. Harmi et parfyymidödöt ei imettäjän hiekeä pysty haastamaan. Meikkiä käytän vain harvoin.
 
En mee pannuihin sen tarkemmin, mutta pinnotetun pannun saa kyllä tosi helposti pilalle ilman, että siinä mitään näkyviä vaurioita olisi, ja väitän jopa, että aika monet tietämättään käyttävät vioittuneita pinnoitettuja pannuja ym. Itse olen valinnut jättää pinnoitetut käyttämättä, muut tehkööt niidenkin kanssa miten itse parhaaksi näkevät. :)
 
Juu irtoaa. Kuten fleece-kankaastakin irtoaa mikromuovia, jota ei paljaalla silmällä huomaa.
Mutta ei siitä tässä yhteydessä sen enempää, asiaan voi perehtyä lisää jos jääpi kiinnostamaan.. :)
 
Samoin tavallinen kosmetiikka sisältää paljon aineita, jotka on ihmisen terveydelle vaarallisia (myös valitettavasti vauvoille suunnatut tuotteet. Lait ei estä niitä käyttämästä.). Ihan apteekin perusrasvoista lähtien. Kemikaalit imeytyy ja varastoituu elimistöön.

Inceihin perehtyminen on, kuten sanotaan: tieto lisää tuskaa. :sorry: valitettavan moni vähättelee asiaa tietämättömyyttään. Markkinamaailma on armoton ja ahne, ihmisten terveys on täysin sivuseikka rahan rinnalla. Purkkiin lyödään mainos jostain "luonnonmukaisesta ainesosasta", jota on todellisuudessa vain ehkä 1%, loput on suurimmaksi osaksi teollisia kemikaaleja ja niiden sivutuotteita, kuten raakaöljystä ylijäänyttä moskaa. Surullinen tosiasia, ei foliohattuilua. :sorry: luonnonmukaisia, turvallisia aineita voisi käyttää ilman niitä kemikaalejakin. Säilyvyyteenkään ei tarvita myrkkyjä, joskin luonnonkosmetiikka toki on herkemmin pilaantuvaa, ymmärrettävästi (säilyvyys silti 6-12kk).

Toisten valintoihin en puutu, jokaiselle suotakoon valinnanvapaus. Itse en enää koskaan palaa käyttämään tavallista kosmetiikkaa.
 
Älkää kukaan ottako henkilökohtaisesti, vaikka tuli aikamoinen novelli äsken :bag:

Aihe on vaan sydäntä lähellä, kun olen siihen perehtynyt ja ite oon taistellut aknen (tavallinen kosmetiikka pahensi, 15v taistelin tuulimyllyjä vastaan, koska kosmetiikam kemikaalit sai ihon tulehtumaan jne) ja lasten atooppisten ihottumien kanssa.
 
No siis kemiallinen yhdiste.:wink jollain tavoin synteettinen aine. But you got the point.

Luonnonkosmetiikkakin vaatii perehtymistä ja sen, että löytää itselleen sopivat jutut. Niistäkin voi saada allergisia reaktioita, esim sitruunahaposta, mutta ne ei sentään aiheuta sairauksia.
 
Menee niin monimutkaisen kuuloiseksi vääntää kaikki sanat siihen pilkulleen oikeaan muotoon. Ja kun on tottunu toisen luonnonkosmetiikkaa käyttävän kans juttelemaan niin kumpikim hiffaa mitä tarkoittaa kun toinen puhuu "kemikaaleista". :wink se jää sit käyttöön. Kyse ei ole ymmärtämättömyydestä.
 
Pakko kommentoida nyt tota hiusvärijuttua :D jos haluaa turvallisesti värjätä raskausaikana, niin raidat on turvallisin vaihtoehto, EI kevytväri niinku edellä oli keskustelua. Raidat ei ole missään kosketuksessa ihon kanssa, eikä näin väriainetta imeydy ihoon. :) eli raitoja voi huoletta laittaa.
Myös hiusväreistä ja niiden myrkyistä puhuttaessa pitäis eritellä puhutaanko kampaamoväreistä vai kaupan väreistä. Niissä on iso ero, ihan inci-listasta hapetteen vahvuuteen. allergisoivin aine on ppd, joka on viimeisen vuoden aikana poistettu lähes kaikista kampaamo-tuotteista, mutta kaupan tuotteissa sitä vielä on. Myöskin, kaupan hiusvärit on suunniteltu niin, että niitä käytetään se kerran - 2 kertaa kuukaudessa, kun taas kampaamovärit on suunniteltu niin että niitä käytetään jopa 5 kertaa päivässä. Myös kampaamotuotteita on paljon eri tasoisia ja eri merkkisiä, myös niissä on turvallisempia ja testatumpia tuotteita.

Ei siis heitetä kaikkia yhteen ja samaan laatikkoon. :D

Ja edelleen, jos hiusvärit olisivat vauvalle vaarallisia, alkaisi kampaajien äitiyslomat paljon aikaisemmin, ihan niinkun maalareillakin.
 
Muokattu viimeksi:
Mä päätin mennä jo aiemmin varaamalleni kampaamoajalle ja tukkani värjättiin kevytvärillä juurikasvun väriseksi ja juuri jätettiin värjäämättä. Nyt ei sitten tarvitse enää mennä toista kertaa :-)

Itse olen siirtynyt hius- ja naamatuotteissa luonnonkosmetiikkaan ja ihossa sekä tukassa on tapahtunut aivan uskomaton muutos parempaan suuntaan tämän seurauksena. En tule vaihtamaan enää takaisin perehdyttyäni aiheeseen. Mutta kuten tässä jo aiemmatkin totesivat, nämä on henk. koht. valintoja ja itse näen, että perustuvat jonkin verran ihmisten tietämykseen asiasta :-)
 
Mä oon värjännyt hennalla nyt vuoden ja aattelin värjätä ekan kolmanneksen jälkeen. Itselle eiuut värit sovi. Toki värjään harvemmin mutta en luovu kokonaan. Tiedän ettei kasviväritkään ole vaarattomia.
 
Mulla on n. 4cm juurikasvu, mitä luulette voisinko käydä joulun jälkeen kampaajalla vaalentamassa oman väriseks jos ei juureen siis kosketa? Mä en kyllä elokuuhun asti kestä tälläsellä tukalla! :D
 
Mä oon värjännyt hennalla nyt vuoden ja aattelin värjätä ekan kolmanneksen jälkeen. Itselle eiuut värit sovi. Toki värjään harvemmin mutta en luovu kokonaan. Tiedän ettei kasviväritkään ole vaarattomia.

"Raskautta ja imetystä ajatellen luonnonkosmetiikkaan perustuvat värit eivät ole perinteisiä hiusvärejä turvallisempi vaihtoehto. Esimerkiksi hennavärien syöpää aiheuttavista ominaisuuksista on esitetty epäilyjä, ja siksi käyttöä raskauden aikana on syytä välttää."
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...velu/kosmetiikka/hiusvarit/Sivut/default.aspx
 
Esikoisen odotusaikana jätin ekan kolmanneksen aikana kampaajalla käymättä. Sit taisin pari kertaa loppuajasta käydä :)
 
Takaisin
Top