Tää on kyllä jännä. Miullakin kolme edellistä on syntynyt Suomessa niin huomaa kyllä eron tosi vahvasti. Ja esim se ettei raskausseulonnat kuulu normaaliin raskauden seurantaan vaan ne joutuu maksaa itse jos haluaa.Joo huomasin! Jossain saksalaisessa sivussa jopa suositeltiin inkivääri karkkien imeskelyä raskauspahoinvointiin En tiedä onko Suomessa sit jotain tietoa enemmän inkiväärin haitasta, jännä kyllä.
Mut eihän täällä Saksassa muutenkaan ole mitään neuvontaa ravinnosta raskauden aikana, tai ei mulle kukaan ole mitään lappusia tuputellut. Tähän asti aina vaan ultrattu ja sovittu uus tapaaminen. Multa on ainoastaan kysytty vitamiineista sekä perussairauksista (ei ole) tapaamisissa. Toki kysyttiin esikoisen syntymästä (oliko komplikaatioita). Kukaan ei ole kysynyt niitä perus kysymyksiä, joita Suomessa ensimmäisenä kysytään: juotko alkoholia, poltatko? Ei olla edes kysytty vauvan isästä tai perheen tilanteesta mitään, Suomessahan halutaan heti tietää kumppanin ammattikin jne. Ihan kiva toki, en mä ainakaan tarvitse mitään enempää, mut toki mietityttää miten esikoisten odottajia kohdeltaisiin, saisko he sit enemmän jotain ohjeistusta vai pitääkö se itse etsiä netistä.
Suomessa on erikseen niitä lakuja/salmiakki joka sopii raskaana oleville, et ei ole sitä glykyrritsiiniä. Täällä Saksassa ei taida lakujenkaan suhteen olla rajoituksia.. Mut mä huomasin et täällä Saksassa ainakin Rewessä ja Kauflandissa myydään Jahnke merkkisiä kovia salmiakkikarkkeja, joissa ei ole glykyrritsiiniä.
Miulta kysyttiin just perussairaudet, edelliset raskaudet, hieman käytiin läpi ruokavaliota jne. Mut ei missään nimessä yhtä laajasti kuin Suomessa.
Just juteltiin miehen kanssa et miten eri maissa on eri ohjeet ruokavalion suhteen. Miun ystävä (Aasiasta) esim söi raakaa kalaa koko raskauden ajan vaikka Suomessa se olis ihan ehdottomasti kiellettyä