Himot ja ällötykset

Joo huomasin! Jossain saksalaisessa sivussa jopa suositeltiin inkivääri karkkien imeskelyä raskauspahoinvointiin 😅 En tiedä onko Suomessa sit jotain tietoa enemmän inkiväärin haitasta, jännä kyllä.
Mut eihän täällä Saksassa muutenkaan ole mitään neuvontaa ravinnosta raskauden aikana, tai ei mulle kukaan ole mitään lappusia tuputellut. Tähän asti aina vaan ultrattu ja sovittu uus tapaaminen. Multa on ainoastaan kysytty vitamiineista sekä perussairauksista (ei ole) tapaamisissa. Toki kysyttiin esikoisen syntymästä (oliko komplikaatioita). Kukaan ei ole kysynyt niitä perus kysymyksiä, joita Suomessa ensimmäisenä kysytään: juotko alkoholia, poltatko? Ei olla edes kysytty vauvan isästä tai perheen tilanteesta mitään, Suomessahan halutaan heti tietää kumppanin ammattikin jne. Ihan kiva toki, en mä ainakaan tarvitse mitään enempää, mut toki mietityttää miten esikoisten odottajia kohdeltaisiin, saisko he sit enemmän jotain ohjeistusta vai pitääkö se itse etsiä netistä.
Suomessa on erikseen niitä lakuja/salmiakki joka sopii raskaana oleville, et ei ole sitä glykyrritsiiniä. Täällä Saksassa ei taida lakujenkaan suhteen olla rajoituksia.. Mut mä huomasin et täällä Saksassa ainakin Rewessä ja Kauflandissa myydään Jahnke merkkisiä kovia salmiakkikarkkeja, joissa ei ole glykyrritsiiniä.
Tää on kyllä jännä. Miullakin kolme edellistä on syntynyt Suomessa niin huomaa kyllä eron tosi vahvasti. Ja esim se ettei raskausseulonnat kuulu normaaliin raskauden seurantaan vaan ne joutuu maksaa itse jos haluaa.

Miulta kysyttiin just perussairaudet, edelliset raskaudet, hieman käytiin läpi ruokavaliota jne. Mut ei missään nimessä yhtä laajasti kuin Suomessa.

Just juteltiin miehen kanssa et miten eri maissa on eri ohjeet ruokavalion suhteen. Miun ystävä (Aasiasta) esim söi raakaa kalaa koko raskauden ajan vaikka Suomessa se olis ihan ehdottomasti kiellettyä 😅
 
Tää on kyllä jännä. Miullakin kolme edellistä on syntynyt Suomessa niin huomaa kyllä eron tosi vahvasti. Ja esim se ettei raskausseulonnat kuulu normaaliin raskauden seurantaan vaan ne joutuu maksaa itse jos haluaa.

Miulta kysyttiin just perussairaudet, edelliset raskaudet, hieman käytiin läpi ruokavaliota jne. Mut ei missään nimessä yhtä laajasti kuin Suomessa.

Just juteltiin miehen kanssa et miten eri maissa on eri ohjeet ruokavalion suhteen. Miun ystävä (Aasiasta) esim söi raakaa kalaa koko raskauden ajan vaikka Suomessa se olis ihan ehdottomasti kiellettyä 😅
No sepä! esim. painoa ei olla multa vielä otettu, eikä verenpainetta mitattu jne. :rolling: Verikoe ja pissanäyte otettiin sentään viimeks frauenarztilla, siitä vaan suoraan ultraukseen ja se oli siinä.
Täällä on kuulemma NIPT-seula ilmainen kaikille odottajille, se verikoe otetaan multa kuun lopulla seuraavalla käynnillä. Mut sukupuolta siinä ei näe, ellei maksa ekstraa (n.60e).
Me mennään nt-ultraan (ersttrimesterscreening) toukokuun alussa ja siellä otetaan kans verikokeet, mut maksetaan se itse (150e). Mä koen et halutaan maksaa se ihan varmuuden vuoksi, koska mä vähän epäilen tota meidän frauenarztin ultraa. Se ottaa mitat aina kauheessa kiireessä, ultrakuvista näkyy et ei ole mitannut kunnolla päästä päähän ja nyt viimeks päivät jätätti n. 5-6pv mun omasta arviosta. Siksi sanoin et haluan tonne nt-ultraan ja sain infolappusen siitä frauenarztilta. Hän ei ollut mitenkään huolissaan, kun vauva kasvaa about oikeilla viikoilla ja sydän lyö kuten kuuluu.

Jännää, mä ajattelin et sä olet konkari synnyttäjä täällä Saksassa jo! Meillä kans sama tilanne, esikoinen syntyi Suomessa. Jännittää, varsinkin kun en itse vielä puhu hirveän hyvin saksaa. Ymmärrän kyllä hyvin, kun appivanhemmat puhuu mulle sekä kun mies puhuu meidän esikoiselle jne. Päivittäin (nytkin) telkkarissa soi saksalaiset lastenlaulut, jotka osaan ulkoa.
 
No sepä! esim. painoa ei olla multa vielä otettu, eikä verenpainetta mitattu jne. :rolling: Verikoe ja pissanäyte otettiin sentään viimeks frauenarztilla, siitä vaan suoraan ultraukseen ja se oli siinä.
Täällä on kuulemma NIPT-seula ilmainen kaikille odottajille, se verikoe otetaan multa kuun lopulla seuraavalla käynnillä. Mut sukupuolta siinä ei näe, ellei maksa ekstraa (n.60e).
Me mennään nt-ultraan (ersttrimesterscreening) toukokuun alussa ja siellä otetaan kans verikokeet, mut maksetaan se itse (150e). Mä koen et halutaan maksaa se ihan varmuuden vuoksi, koska mä vähän epäilen tota meidän frauenarztin ultraa. Se ottaa mitat aina kauheessa kiireessä, ultrakuvista näkyy et ei ole mitannut kunnolla päästä päähän ja nyt viimeks päivät jätätti n. 5-6pv mun omasta arviosta. Siksi sanoin et haluan tonne nt-ultraan ja sain infolappusen siitä frauenarztilta. Hän ei ollut mitenkään huolissaan, kun vauva kasvaa about oikeilla viikoilla ja sydän lyö kuten kuuluu.

Jännää, mä ajattelin et sä olet konkari synnyttäjä täällä Saksassa jo! Meillä kans sama tilanne, esikoinen syntyi Suomessa. Jännittää, varsinkin kun en itse vielä puhu hirveän hyvin saksaa. Ymmärrän kyllä hyvin, kun appivanhemmat puhuu mulle sekä kun mies puhuu meidän esikoiselle jne. Päivittäin (nytkin) telkkarissa soi saksalaiset lastenlaulut, jotka osaan ulkoa.
Joo ymmärrän hyvin että haluat noihin tutkimuksiin. Meillä on nyt vakuutuksessa pyyntö että korvaisivat NIPT testin mut lääkäri kyllä varoitteli jo että luultavasti joudutaan maksaa itse. En muista nyt tarkkaan paljon nää testit on yhteensä mut useemman satasen tulee olemaan joka tapauksessa. Haluun kuitenkin oman ja miehen mielenrauhan takia niissä testeissä käydä.
Miun gynellä kans ultraus on aika hätäistä ja laite ei oo kovin tarkka. Nuo seulonnat tekee klinikan johtaja jollain eri laitteilla ja muut koko klinikalla ei edes tee niitä 😅 toukokuun alussa on miulla se aika eli vajaa 13vk silloin.

Oon muuttanut Saksaan 2v sitten ja kielitaito on vielä aika hakusessa. Pärjään perustilanteissa mutta synnytys jännittää jos ei olekaan englantia puhuvaa kätilöä paikalla silloin. Ajattelin aikaisemmin etten missään nimessä synnytä muualla kuin Suomessa mut kuinkas kävikään 😅🙈
 
Vaikka miulla ei varsinaisia himoja ole niin helpoiten alas menee vaalea leipä majoneesillä ja juustolla. Mut tätä söin kyllä myös ennen raskautta 😁
 
Ei ole vieläkään mitään ihmeempiä himoja ja ällötyksiä. Suolaista tekee mieli hieman enemmän. Ihan kunnon cheddar ja metukka maistuis 🍕 herkkuperse oon, mutta enemmin valitsen nyt suolaisen kuin vaikkapa suklaan. Suolaisen vastapainoksi banaani-mansikkasmoothieta menee alas joka päivä 🍌🍓
 
Mulla on roskaruuan himo ja jatkuva nälkä jo vähän helpottamaan päin, josta oon iloinen! Ekaan neuvolaan oli nimittäin kertynyt jo 3,5kg painoa viime viikolla, ja vaikka toki edelleen normipainon rajoissa ollaan, niin vastaava nousu ei varmaan olisi pitkän päälle ihan niin ok neuvolankaan mielestä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: (Taustaksi siis, normaalisti olen sellainen salaatinpuputtaja ja makeanrajoittaja, mutta olen antanut itselleni nyt raskaana luvan "kuunnella kroppaani" eli ostella suklaata, hampparia ja sipsiä just silloin kun siltä tuntuu :rolling:)
 
Kokonaisia jalapenoja. 🤤 Ja tää on jännä, koska oon tykännyt tulisesta ennenkin, mutta esikoisen aikaan lakkasin sietämästä mitään tulista ja se on kestänyt ihan tähän himotukseen asti. 😂
 
@Sudensylin mulla kävi kolmosen raskaudessa että aloin himoitsee tulista ruokaa, sitä ennen en juuri tulisesta piitannut. Siitä asti olen ollut tulisen ruoan ystävä.

Nyt voisin elää tonnikalasalaatilla. 🤤
 
Salmiakkiin oli ihan järkky himo yhes kohtaa ja kun löysin noi Namituvan glykyrritsiinivapaat salmiakit niin aukes kyllä taivaan portit! Sitrushedelmät, marjat ja pizza on kanssa maistunu 😅

Ällötyksiä ollut yllättävän vähän, mutta kun oli etovien olojen viikot pahimmillaan, niin kaikki kasviproteiinit ällötti. Oon kasvissyöjä ja meinas tehdä vähän vaikeeta ruokailun kanssa. Hajut tms. ei oo missään kohtaa äklöttäny.
 
Mun tekisi mieli kaikkea kiellettyä, kuten sushia ja salmiakkia ja täällä Espanjassa keskeltä oikein valuvaa tortillaa ja chorizoa 🙈 onneksi ”sallittukin” ruoka maistuu!
 
^ Siis mulla on tässä raskaudessa ollut kans ihan järkyttävä sushin ja salmiakin himo! Voi johtua keleistäkin, mutta jostain syystä myös alko ja rööki maistuis (oon kuitenki tupakanki jättäny jo useampi vuos sitten). 🙈 Mut sushihimo on kyl sitä laatua, et sitä saa varmaan mies kantaa mulle sitten sairaalaan sillä sekunnilla, ku tyyppi on ulkona. 😂 Salmiakkia mulla olikin viime reissulla mukana.
 
En syö normaalisti kalaa, mutta nyt oon himoinnut jostain syystä tonnikalatahnaa (leivän päällä) jonka nyt oon sallinut itselleni. Oon kans suunnitellu että synnytyslaukkuun sit ihan jäätävä säkillinen salmiakkia matkaan 😂
 
Joitain raskaana oleville sopivia salmiakkejahan löytyy, Namituvalla on jotain, en oo niitä maistanut, ja sitten on Fazerin Salta katten-pussi jota itse hamstraan kun kohdalle osuu ( lähikaupoissa ei oo ) Se on hyvää 😋

Rasiassa oleva Salta katten ei oo sama, siinä on lakritsiuutetta joka siis on se vältettävä ainesosa
 
^ Siis mulla on tässä raskaudessa ollut kans ihan järkyttävä sushin ja salmiakin himo! Voi johtua keleistäkin, mutta jostain syystä myös alko ja rööki maistuis (oon kuitenki tupakanki jättäny jo useampi vuos sitten). 🙈 Mut sushihimo on kyl sitä laatua, et sitä saa varmaan mies kantaa mulle sitten sairaalaan sillä sekunnilla, ku tyyppi on ulkona. 😂 Salmiakkia mulla olikin viime reissulla mukana.
Pitäisi varmaan itsekin laatia jo herkkutoivelistaa puolisolle 😅
 
Mulla on koko ajan nälkä, mutta ei erityisiä himoja 😀 Jossain vaiheessa kun oli pientä ällötystä ruokaa kohtaan niin söin muutamam viikon appelsiineja ja mustikkakeittoa, mutta sen jälkeen taas ihan normaalisti 🙂
 
Takaisin
Top