Himot ja ällötykset

Tänään olen jättänyt ekan kerran aamukahvin juomatta, eilen alkoi kahvi tökkiä. Nyt 6+5. Jatkuvasti tekis mieli juoda esim appelsiinimehua (jota meillä ei tietenkään kotona ole).😅 Janottaa jatkuvasti mutta vesi ei maistu oikein mielekkään ja lähinnä ällöttää. Ei maistu kyllä vissytkään eikä limsat.
 
Tänään olen jättänyt ekan kerran aamukahvin juomatta, eilen alkoi kahvi tökkiä. Nyt 6+5. Jatkuvasti tekis mieli juoda esim appelsiinimehua (jota meillä ei tietenkään kotona ole).😅 Janottaa jatkuvasti mutta vesi ei maistu oikein mielekkään ja lähinnä ällöttää. Ei maistu kyllä vissytkään eikä limsat.
Mulla ollu kanssa hirvee himo appelsiinimehuun. Eilen tuli juotua ja kun otin kulauksen niin totesin että se oli virhe 😂 oli niin paljon hedelmälihaa että se koostumus rupes ällöttämään tosi paljon. Ehkä hedelmälihaton versio uppois paremmin, mutta nyt ei toisaalta oo enää himoa appelsiinimehuun 😅
 
Tänään olen jättänyt ekan kerran aamukahvin juomatta, eilen alkoi kahvi tökkiä. Nyt 6+5. Jatkuvasti tekis mieli juoda esim appelsiinimehua (jota meillä ei tietenkään kotona ole).😅 Janottaa jatkuvasti mutta vesi ei maistu oikein mielekkään ja lähinnä ällöttää. Ei maistu kyllä vissytkään eikä limsat.
Täällä sama jatkuvan janotuksen kanssa ja vettä ei meinaa saada juotua tarpeeksi. En oo vielä löytänyt sitä, mitä menisi tarpeeksi alas. 😄 Smoothie ollut ihan tosi jees, mutta ei sitäkään jaksa ihan mahdottomasti juoda.
 
Täällä sama jatkuvan janotuksen kanssa ja vettä ei meinaa saada juotua tarpeeksi. En oo vielä löytänyt sitä, mitä menisi tarpeeksi alas. 😄 Smoothie ollut ihan tosi jees, mutta ei sitäkään jaksa ihan mahdottomasti juoda.
Kannattaa yrittää huomioida suola, sen eri muodoissa. Saako sitä liikaa vai jopa liian vähän? Juotko litran ja kaksi tulee ulos vai päinvastoin....
Ja onko oikeasti jano vai kuiva suu, johon auttaa veden esim veden viivyttäminen suussa ennen nielemistä.
 
Kannattaa yrittää huomioida suola, sen eri muodoissa. Saako sitä liikaa vai jopa liian vähän? Juotko litran ja kaksi tulee ulos vai päinvastoin....
Ja onko oikeasti jano vai kuiva suu, johon auttaa veden esim veden viivyttäminen suussa ennen nielemistä.
Mutta eikös tähän janoon liity ihan myös se veren määrän lisääntyminen -> aineenvaihdunnan kiihtyminen 😊
 
Mutta eikös tähän janoon liity ihan myös se veren määrän lisääntyminen -> aineenvaihdunnan kiihtyminen 😊
Liittyy niin veren tilavuus kuin lapsivesi jne ja aikanaan imetys, eivät ne osaset tyhjästä muodostu. Sekä varmaan noiden lisäksi sen sata muuta asiaa...olemme yksilöitä ja reakoimme kehoillamme kovin eri tavoin. 🌸
Ratkaisu tarvittavan juoman määrään lienee yhtä helppo löytää kuin valita oikea vastaus ikikysymykseen; kumpi oli ensin, muna vai 🐔?
 
Mulla alko myös kahvi tekemään tänään tosi pahaa ja siis 7+0 tänään varhaisultran mukaan. Ennen meni kahvia 4-6 kuppia päivässä ja nyt tekee pahaa ajatuskin 🤮
 
Nyt on pari päivää himottanu kanankoivet ja riisi. Siis ihan sellanen pakkosaada-himo. Listattu jo ens viikon kauppalistalle, mut arvatkaa vaan, että tuleeko sitä sit syötyä, sitten ku sitä olis tarjolla...

Jos ei jaksa viinirypäleitä pakastella, ni mä kiskoin ekassa raskaudessa pakettitolkulla mehujäitä. Ihan siis niitä kaupan jotain valvimpia, joissa makuina tais olla vadelma ja päärynä.
 
Se joka mainitsi nämä pakastetut viinirypäleet sietäisi saada jonku palkinnon.😍
Ainii oon ihan unohtanut tän mestari-idean! Tänään pitää ostaa viinirypäleet pakkaseen.

Ja joo mehujäitä on myös koko ajan kaapissa. Nyt taisi olla amppareita.
 
Appelsiinimehuhimo vaihtunut colan himoon 😅 kanssa koko ajan ihan älytön jano ja tuntuu että vesi ei auta mitään. Niin nyt himottaa sit kunnolla hiilihapotetut super kylmät juomat, tuntuu että ne auttaa janoon paremmin.
 
Kannattaa yrittää huomioida suola, sen eri muodoissa. Saako sitä liikaa vai jopa liian vähän? Juotko litran ja kaksi tulee ulos vai päinvastoin....
Ja onko oikeasti jano vai kuiva suu, johon auttaa veden esim veden viivyttäminen suussa ennen nielemistä.
Vaikea arvioida suolan määrää. En ainakaan usko sen olevan liian vähäinen, mutta en myöskään normi ruokavaliollani usko saavani sitä ainakaan reilusti yli suositusten. Nestettä tulee juotua tällä hetkellä varmaan yli pari litraa päivässä, josta suurin osa on vettä, ja kyllä sitä uloskin ihan reippaasti tulee. Ja ihan janoa se on. 🤷‍♀️
 
Haaveilen koko ajan mausteisesta/hyvin maustetusta lämpimästä ruoasta. Meillä oli töissä eilen ihan super hyvää ruokaa, ja nyt mietin, saanko syödä sitä enää ikinä, kun se ei ole ollut meidän ruokalassa koskaan aiemmin listalla 😅
 
Mullekin appelsiini ja appelsiinimehu maistuu! Samoin oli esikoisessa. Ja sit pahoivoinnin rantautumisen jälkeen taas ei maistu oikein mikään, mikä on tosi kurjaa. Aamukahvi oli ennen mun päivän kohokohta, nyt juon sen koska tiedän et se parantaa oloa mut vähän silti etoo se ajatus. Loppuviikosta halusin kaikkea suolaista, söin popcornia, suolakurkkuja ja sellaista fetan tyyppistä kookosrasvajuustoa...

Mutta siis mulla on ollut nyt ihan tosi outoja himoja, joita ei esikoisen odotuksessa ollut. Eka oli kun tultiin viime viikolla bussilla ja joku ihminen siellä haisi ihan kloorilta. Mulle tuli ihan outo fiilis, että pääsisinpä uimahalliin, voisin lillua kloorivedessä, haistella kloorivettä ja jopa juoda sitä! Mitä ihmettä. :rolling: Tämä kesti jonkin aikaa kunnes meni ohi.

Toinen tuli sitten kans viime viikolla, yksi ihminen puhui mulle akryylimaalauksesta ja kuinka levitti maalia käsillään. Mulle tuli siitä hirveä hinku saada itse levitellä akryylimaalia käsilläni ja haistella sitä maalia.

Onko kellään kokemusta tällaisista tosi kummallisista oloista? Joku kertoi et se voisi kertoa jostain puutostiloista, onko näin vai onko vain perus raskauden outoutta?
 
Muokattu viimeksi:
Mullekin on appelsiini ja appelsiinimehu maistuu! Samoin oli esikoisessa. Ja sit pahoivoinnin rantautumisen jälkeen taas ei maistu oikein mikään, mikä on tosi kurjaa. Aamukahvi oli ennen mun päivän kohokohta, nyt juon sen koska tiedän et se parantaa oloa mut vähän silti etoo se ajatus. Loppuviikosta halusin kaikkea suolaista, söin popcornia, suolakurkkuja ja sellaista fetan tyyppistä kookosrasvajuustoa...

Mutta siis mulla on ollut nyt ihan tosi outoja himoja, joita ei esikoisen odotuksessa ollut. Eka oli kun tultiin viime viikolla bussilla ja joku ihminen siellä haisi ihan kloorilta. Mulle tuli ihan outo fiilis, että pääsisinpä uimahalliin, voisin lillua kloorivedessä, haistella kloorivettä ja jopa juoda sitä! Mitä ihmettä. :rolling: Tämä kesti jonkin aikaa kunnes meni ohi.

Toinen tuli sitten kans viime viikolla, yksi ihminen puhui mulle akryylimaalauksesta ja kuinka levitti maalia käsillään. Mulle tuli siitä hirveä hinku saada itse levitellä akryylimaalia käsilläni ja haistella sitä maalia.

Onko kellään kokemusta tällaisista tosi kummallisista oloista? Joku kertoi et se voisi kertoa jostain puutostiloista, onko näin vai onko vain perus raskauden outoutta?
Pakko sanoa, et näille oudoille himoille on nimi, pica-oire! Monella esim. himo syödä hiekkaa tai laastia. Voi liittyä vissiin johonkin puutetiloihinkin. Itsellä noita ei ole tullut, mutta olen kuullut monelta. Ehkä kandee jutella neuvolassa :thumbs-up:

Täällä ei kahvi maistu. Teehen vaihtui heti jo viime viikolla, ajattelin liittyvän flunssaan.
 
Mullekin appelsiini ja appelsiinimehu maistuu! Samoin oli esikoisessa. Ja sit pahoivoinnin rantautumisen jälkeen taas ei maistu oikein mikään, mikä on tosi kurjaa. Aamukahvi oli ennen mun päivän kohokohta, nyt juon sen koska tiedän et se parantaa oloa mut vähän silti etoo se ajatus. Loppuviikosta halusin kaikkea suolaista, söin popcornia, suolakurkkuja ja sellaista fetan tyyppistä kookosrasvajuustoa...

Mutta siis mulla on ollut nyt ihan tosi outoja himoja, joita ei esikoisen odotuksessa ollut. Eka oli kun tultiin viime viikolla bussilla ja joku ihminen siellä haisi ihan kloorilta. Mulle tuli ihan outo fiilis, että pääsisinpä uimahalliin, voisin lillua kloorivedessä, haistella kloorivettä ja jopa juoda sitä! Mitä ihmettä. :rolling: Tämä kesti jonkin aikaa kunnes meni ohi.

Toinen tuli sitten kans viime viikolla, yksi ihminen puhui mulle akryylimaalauksesta ja kuinka levitti maalia käsillään. Mulle tuli siitä hirveä hinku saada itse levitellä akryylimaalia käsilläni ja haistella sitä maalia.

Onko kellään kokemusta tällaisista tosi kummallisista oloista? Joku kertoi et se voisi kertoa jostain puutostiloista, onko näin vai onko vain perus raskauden outoutta?
Juu, pica on ihan olemassa oleva oire. Itsehän vietin ekassa raskaudessa aikaa vanhempien kellarissa, koska siellä haisi aivan ihanan herkullinen tunkkanen ja ummehtunu multa :rolling:
On siis ihan normaalia, kunhan ei kuitenkaan sit mene syömään niitä himojaan, vaikka mieli tekiski. Puutetiloista en tiiä sen enempää, mutta voihan sitä neuvolassa mainita, että pica kiusaa.
 
Mä kun ajattelin, että raskaana haluaisin syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Mutta mun ruokavalio on kaikkea muuta kuin sitä, kiitos pahoinvoinnin. 😁 Aluksi maistui hesburgerin ruuat, sitten alkoi nekin tökkiä. Nyt ainoa "ruoka" mikä ei ällötä on sipsit. Välillä satsumat menee, ne onkin varmaan ainut terveellinen juttu ruokavaliossa tällä hetkellä. 🙈
 
Takaisin
Top