Himot ja ällötykset

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Millaisia mielitekoja raskaus on tuonut tullessaan? Huomaatko himoitsevasi ruokia, joista et normaalisti välitä tai tekeekö mielesi omituisia ruokayhdistelmiä?

Entä onko odotus saanut aikaan ällötyksiä, joita et tavallisesti koe? Inhottaako esimerkiksi kahvin tuoksu?

Lue myös artikkelimme raskausajan mieliteoista. Täältä löydät myös jutun pica-ilmiöstä, joka tarkoittaa ruuaksi luokittelemattomien aineiden himoitsemista.

Ja jos sinua mietityttää, onko jokin mieliteon kohde turvallinen raskausaikana, tästä artikkelista pääset tarkistamaan, mikä kaikki olikaan kiellettyä tai vältettävää odotusaikana.
 
Miulla ei ole vielä himoja, mutta ällötyksiä riittää. Melkein kaikki ruuat haisee pahalle. Etenkin liha, kala ja kana on todella pahan hajuisia tällä hetkellä! En voi olla samassa tilassa, kun niitä valmistetaan. Viikonloppuna myös keitetyt kananmunat haisi hirveältä miun nenää. Ja juusto ällöttää jostain syystä niin paljon, että en voi syödä sitä ollenkaan. Onneksi en kyllä sitä juurikaan syö yleensä muutenkaan. Tää on kyllä outoa, kun melkein kaikki haisee pahalle!

Onko muilla himoja tai ällötyksiä?
 
En nyt vois sanoa että himoa on mutta nyt tekis mieli lasi punkkua:Face Savouring Delicious Food: pitsaa oon kyllä nyt himoinnut pari päivää.. Tosin se kyllä normaalistikin himottaa useesti :Face With Stuck Out Tongue:
 
Viimeksi ei tullut mitään kauhean vahvoja himoja tai ällötyksiä, isoimpana silloin ehkä se, että en pystynyt syömään samaa ruokaa enää seuraavana päivänä. Nyt oon toistaiseksi huomannut että mieli tekee joko jotain aika yksinkertaista suolaista (tyyliin paahtista ja sen päälle juustoa) tai sit kylmää ja kevyttä (oispa säilykehedelmiä). Syötiin burgereita tossa pari päivää sitten, ja meinasin yökätä loppua kohden, kun rasvaista lihaa oli ihan liikaa.
 
Kahvi ällöttää. Toisaalta ihan hyvä, koska ennen raskautta meni neljäkin kuppia päivässä. Helpompi rajoittaa asiaa, jota ei tee mieli :smiling-eyes:
 
Kävin ostamassa hirveän kassillisen säilykehedelmiä, nyt ne on jääkaapissa jäähtymässä ja illaksi teen hedelmäsalaatin niistä ah. :smiling face with heart-eyes: Ei mun niitä varmaan kauheasti pitäisi syödä (niin kuin ei paahtoleipääkään), kun varmaan taas pamahtaa paha radi päälle, muttakun :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Huomaan et on tullut taas himoa mäkki ym ruokaan. Sama oli esikoisen alkuraskaudessa. Vielä en kuitenkaan oo syönyt niitä. Mulla on muutenkin ajatus et nyt en ota muuta painoa kuin mitä vauva ynnä muut mitä raskaus tuo. Viimeks kun tuli montakin kiloa varmasti pelkällä syömisellä ja ne ei oo vielkään pois :Smirking Face:
 
Täällä tekee mieli kaikkea raikasta:Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: kaupassa rupes tekemään mieli salaattia ja viinirypäleitä:Smiling Face With Heart Shaped Eyes:
 
Huomaan et on tullut taas himoa mäkki ym ruokaan. Sama oli esikoisen alkuraskaudessa. Vielä en kuitenkaan oo syönyt niitä. Mulla on muutenkin ajatus et nyt en ota muuta painoa kuin mitä vauva ynnä muut mitä raskaus tuo. Viimeks kun tuli montakin kiloa varmasti pelkällä syömisellä ja ne ei oo vielkään pois :Smirking Face:

Mulla oli kanssa esikoisen kaa kauhee mättöfiilis jossain vaiheessa, olisin vaan mussuttanut kebsua ja juustohampparia... Ja kiloja kans kertyi (16 kg, mistä sentäs melkein puolet jäi sairaalalle, mutta silti), niin haluisin kans välttää ne tällä kierroksella. Pakastin täyteen jotain nopeeta ja edes suht. terveellistä niin ei tarvi aina hakee jotain noutoruokaa kun iskee väsy ja nälkä yhtä aikaa - oon normaalisti tosi huono välttään kiusausta. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Mulla oli kanssa esikoisen kaa kauhee mättöfiilis jossain vaiheessa, olisin vaan mussuttanut kebsua ja juustohampparia... Ja kiloja kans kertyi (16 kg, mistä sentäs melkein puolet jäi sairaalalle, mutta silti), niin haluisin kans välttää ne tällä kierroksella. Pakastin täyteen jotain nopeeta ja edes suht. terveellistä niin ei tarvi aina hakee jotain noutoruokaa kun iskee väsy ja nälkä yhtä aikaa - oon normaalisti tosi huono välttään kiusausta. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mulle tuli jopa 20kg :No Evil Monkey: en ois ikinä uskonut että noin paljo tulis mutta oikeesti puolen välin jälkeen alko yhtäkkiä nousemaan hurjasti paino, tyyliin kilo viikossa vaikka ennen puolta väliä tuli vaan pari kiloa. Ja tuntui ettei sille voinut mitään vaikka kyllä varsinki lopussa tuli mussutettua enemmän ja liikkuminen vähentyi :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: mulkin kyllä pari viikkoa synnytyksestä oli 10kg jo tippunut, sen jälkeen myös laski ok kunnes viime syksynä lähti taas nousemaan :No Evil Monkey: nyt oon sentäs saanu pysäytettyä nousun ja kilo nyt taas laskenut. Kaikista eniten ärsyttää kun niin moni vaate ei mee päälle. Mut ihan kiva et kesällä ei tarvi "peitellä" mahaa :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes:
 
Mulle tuli jopa 20kg :No Evil Monkey: en ois ikinä uskonut että noin paljo tulis mutta oikeesti puolen välin jälkeen alko yhtäkkiä nousemaan hurjasti paino, tyyliin kilo viikossa vaikka ennen puolta väliä tuli vaan pari kiloa. Ja tuntui ettei sille voinut mitään vaikka kyllä varsinki lopussa tuli mussutettua enemmän ja liikkuminen vähentyi :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: mulkin kyllä pari viikkoa synnytyksestä oli 10kg jo tippunut, sen jälkeen myös laski ok kunnes viime syksynä lähti taas nousemaan :No Evil Monkey: nyt oon sentäs saanu pysäytettyä nousun ja kilo nyt taas laskenut. Kaikista eniten ärsyttää kun niin moni vaate ei mee päälle. Mut ihan kiva et kesällä ei tarvi "peitellä" mahaa :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes:

Mä käyn aina tasaisin väliajoin vaatekomerossa huokailemassa kaikille kivoille vaatteilleni mihin en enää mahdu. :tears: Mulla tosiaan puolet lähti, mutta toiset 8 kg näyttäis tulleen jäädäkseen... No, joskus vielä - nyt ei viitti alkaa dieetille.
 
Kaikki raikas maistuu parhaiten. Jääkaappiin oli jäänyt lihapullalaatikon kansi auki ja jääkaappia avatessa iski sellaiset yökkäysrefleksit päälle että huh hei :Face With Stuck Out Tongue And Winking Eye:
 
Mä käyn aina tasaisin väliajoin vaatekomerossa huokailemassa kaikille kivoille vaatteilleni mihin en enää mahdu. :tears: Mulla tosiaan puolet lähti, mutta toiset 8 kg näyttäis tulleen jäädäkseen... No, joskus vielä - nyt ei viitti alkaa dieetille.

Hei mullakin nyt sellanen 7-8 kg ekstraa vs paino ennen edellistä raskautta :Smiling Face With Open Mouth Mutta joo dieetit sit joskus myöhemmin :Thumbs Up Sign:
 
Mun tekee taas mieli ylipäätään syödä. Vieläpä paljon ja usein. Normaalisti mulla on ihan tosi huono, jopa olematon ruokahalu. Raskaus tekee sen, että nälättää aamusta iltaan ja saatan yölläkin herätä nälkään. :rolling: Tekee mieli kaikkea rasvaista ja ruokaisaa, jauheliha variaatioineen on erityisesti nyt maistunut. Raikasta ja tuoretta tekee myös mieli, smoothiet :smiling face with heart-eyes:
 
Oon ollut ainainen makean ystävä ja etenkin suklaan suurkuluttaja mut plussauksen jälkeen en oo makeaa syönyt ollenkaan. Ei vaan maistu yhtään, joku suklaa tuntuu niin ällöttävältä ajatukseltakin:Grinning Face: Sen sijaan musta on tullut hedelmien suurkuluttaja, voisin elää mandariineilla, nektariineilla ja viinirypäleillä!
 
Mun tekee mieli kirpeitä karkkeja, tulista ruokaa ja sitruunajugurttia. Suurempia ällötyksiä ei ole vielä tullut, muuta kun että kissan oksennuksen siivoamisesta ei tullut yhtään mitään :rolling:
 
Mä voisin elää jäätelöllä.

Onneksi on tullut myös ihan terveellisiä himotuksia. Esim. omenat maistuu superhyvältä, vaikka normaalisti en niitä edes kovin usein tykkää syödä. Ja kiivit, ai että!
 
Hmm hauskaa kun pari pv sit kerroin täällä kuinka nyt yritän välttää syödyt raskauskilot. Nyt kun huono olo on koko ajan ja se _nälkä_, jolloin huono olo vaan pahenee, niin pakko syödä 1-2h välein jotain. Ja kun mulle tuntuu uppoovan parhaiten ne vähemmän terveelliset jutut ja terveellisemmät ällöttää :No Evil Monkey: että katotaan mitä tulee..

Edit. Tosin makeat ei kyllä uppoo yhtään. Smoothie ja viinirypäleet ja mehu/limsa on varmaan ainoot makeet tällä hetkellä mitä voin syödä.
 
Mä huomaan nyt kanssa, että raikkaat, kylmät syömiset on paras. Kaikki ruoka tuntuu lähtökohtaisesti vähän etovalta, mutta alkuviikosta nakkikeitto oli jees. Leipä ei ajatuksena uppoa, mutta karjalanpiirakoita ostin.

Oon elänyt talven suklaalla ja kahvilla, vähän jotain muuta epäterveellistä välillä, mutta nyt nuo ei kyllä oo todellakaan ensimmäisenä mielessä. Ranskanpastilleja ostin tänään :)

Edellisessä raskaudessa söin säännöllisesti Hedelmä Aakkosia. Ne oli silloin sellainen uusi juttu mulle. Isompia himoja ei muuten oo ollut. :)
 
Takaisin
Top