Himot ja ällötykset

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Millaisia mielitekoja raskaus on tuonut tullessaan? Huomaatko himoitsevasi ruokia, joista et normaalisti välitä tai tekeekö mielesi omituisia ruokayhdistelmiä?

Entä onko odotus saanut aikaan ällötyksiä, joita et tavallisesti koe? Inhottaako esimerkiksi kahvin tuoksu?

Lue myös artikkelimme raskausajan mieliteoista. Täältä löydät myös jutun pica-ilmiöstä, joka tarkoittaa ruuaksi luokittelemattomien aineiden himoitsemista.

Ja jos sinua mietityttää, onko jokin mieliteon kohde turvallinen raskausaikana, tästä artikkelista pääset tarkistamaan, mikä kaikki olikaan kiellettyä tai vältettävää odotusaikana.
 
Tonnikala houkuttaa nyt. Ja ylipäätään tarvii syödä usein ja ei kauheasti kerrallaan.
 
Mulla on ihan hirvee himo etenkin valkohomejuustoon, vähän myös graavi- ja kylmäsavuloheen :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Söin näitä kaikkia kyllä överit just ennen plussaa, mutta ilmeisesti se vaan laukas tarpeen syödä lisää :No Evil Monkey: Noh, ehkä ne maistuu sit tosi hyvältä 9kk päästä...
 
Esikoisen kakkavaipat oumaiii, toivottavasti tää ällö olo ei pahene. Muuten tulee mielenkiintoisia vaipan vaihto tilanteita.
 
Mulla on hajuaisti vahvistunut ja sen myötä lämpimät ruuat helpommin ällöttävät. Mitään kummempia himoja ei oo vielä syntynyt, paitsi että lakritsaa ja salmiakkia on vaikea olla syömättä. Onneksi kai joskus saa vähän niitäkin maistella.
 
Melkein kaikki ruoka ällöttää.. ainoat mitkä maistuu hyvin on makaronilaatikko ja ruisleipä oivariinilla, ei mitään kinkkua tai juustoa, hyi. Edes suklaata ei tee mieli. Menispä tämä äkkiä ohi niin pääsis taas syömään normaalisti.
 
Kaikki ruoka :No Entry Sign:
Mitään ei tee mieli mutta silti on pakko syödä ettei olo muutu huonommaksi.
 
Ei oo tehnyt yhtäään mieli suklaata ja muuta makeaa tänä jouluna. Graavilohi ja briejuusto kyllä maistuis... Ajatuskin pinaattiletuista tai veriletuista saa voimaan pahoin. En tiedä mistä tuo on tullut, kun en ole niitä kuukausiin nähnyt enkä syönyt. Appelsiinimehua ja hapankorppua voisin vetää hulluna!
 
Sama himo nostaa päätään kuin ekassa raskaudessa: kurkku. Täytyy varmaan selvittää, olisiko kaupungissa joku kauppa auki huomenna (todennäköisesti on) ja käydä ostamassa lisää. Se on nyt niitä harvoja ruokia, jotka eivät pahenna etomista. Vesimeloni houkuttelee kanssa. Ällötyksiin mahtuu suurin osa ruoista. Tosin kahvin haju ihan omassa hyiyök-luokassaan...
 
Ei sinällään ole vielä ollut himoja tai ällötyksiä. Hajut tuntuvat voimakkaammilta mutta ei aiheuta pahoinvointia. Huomaa että pitää syödä säännöllisesti ja liian isoista annoksista tulee huono olo.

Mehuja tekee mieli juoda, jopa omenamehu mistä en normaalisti välitä. Makea maistuu myös mutta pienemmissä määrissä. Teki jouluna hirveästi mieli kylmäsavu- ja graavilohta. Suhsia tekee myös mieli. Tämä ei niinkään yllätä koska tykkään usein syödä näitä ja ihan ymmärrettävää että niitä tekee mieli nyt kun ei voi syödä. Odotan että pääsisi kalatiskiltä ostamaan jotain savustettua kalaa, ehkä se veisi pahimman himon pois.

Odotan innolla muodostuuko mylhemmin raskaudessa outoja mielitekoja
 
Mitään kovin voimakkaita ällötyksiä ei nyt ole ollut, mutta esim. ruokaa laittaessa joutuu aika usein hengittelemään suun kautta, kun hajut tekevät pahaa. Viime kerralla kahvi ja suklaa olivat ihan nou-nou, jo haju inhotti. Tällä kertaa niitä ei vaan tee mieli. Pahoinvointi on toisaalta muutenkin lievempää kuin viimeksi.

Mitä tavallisempi haju ja maku, sitä paremmin kelpaa. Puoliso teki makaronilaatikkoa eilen ja se upposi yllättävän kivuttomasti. Myös tavallinen vaalea ja tumma leipä menee hyvin, ja raikkaat maut. Jouluruuat eivät tahtoneet maistua, eivät oikein myöskään makeat jouluherkut.

Kahvia lukuun ottamatta tavalliset juomat ovat menneet hyvin alas. Onneksi.
 
Mitään selkeää ei ole, mutta jotain pitäisi olla suussa kokoajan, muuten on huono olo.:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Minun ei tee mieli oikeastaan mitään. Osa ruoista suoraan ällöttää, toisia ruokia ei vain tee mieli. Ja kuitenkin pitäisi syödä, kun muuten tulee huono olo.
 
Minun ei tee mieli oikeastaan mitään. Osa ruoista suoraan ällöttää, toisia ruokia ei vain tee mieli. Ja kuitenkin pitäisi syödä, kun muuten tulee huono olo.
Tämä!
Ja sit pitäis olla jotain helppoa syötävää. Oon syöny nyt veriappelsiineja ja normi appelsiineja. Paahtoleipää. Ja normiruokaakin. Hesen mättö laski yllättävän hyvin :tears:
Tänään oon syöny varmaan just parin tunnin välein, ei oo kerenny tulla superällöoloa..
 
Hesen mättö laski yllättävän hyvin :tears:

Mä olin ihan hämmentynyt kun kotiin tuli kerran kauppareissulta Hesen paperikassit muiden ostosten kanssa, ja kumman hyvin upposi :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Porkkanat on muuten tosi pop. Siirtää ainakin mulla pahan olon näppärästi askeleen eteenpäin, ja jotenkin niin raikkaita et on helppo syödä.
 
Mä oon tunnin sisään syöny kirsikkatomaatteja, leipää, poppareita ja nyt nenän edessä on kohmeisia vadelmia ja kermavaahtoa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Tänään jauheliha :Thumbs Down Sign: Ei pystyny syömään ku puolikkaan tortillan.
Nälkä ois mutta en tiiä mitä tekis mieli syödä.
 
Mitään ei erityisesti tee mieli, mutta varsinkaan lämmintä ruokaa ei saa kyllä millään menemään alas. Vispipuuro, ananas ja porkkanaraaste on onneksi mennyt alas :thumbs-up:
 
Merisuola! Voisin imeskellä suolahippuja mielin määrin, pitää etomisen poissa mutta ei kyllä ole pitemmällä tähtäimellä mitenkään päin terveydelle hyväksi :Speak No Evil Monkey::No Evil Monkey:

Ruoka ei tunnu maistuvan miltään ja olisin heti lisäämässä suolaa siihen. Sipsejä tekee jatkuvasti mieli! Kaikki makea ällöttää, suklaahiirenä olen ihmeissäni kun ei suklaa maistu.
 
Takaisin
Top