Himot ja ällötykset

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Millaisia mielitekoja raskaus on tuonut tullessaan? Huomaatko himoitsevasi ruokia, joista et normaalisti välitä tai tekeekö mielesi omituisia ruokayhdistelmiä?

Entä onko odotus saanut aikaan ällötyksiä, joita et tavallisesti koe? Inhottaako esimerkiksi kahvin tuoksu?

Lue myös artikkelimme raskausajan mieliteoista. Täältä löydät myös jutun pica-ilmiöstä, joka tarkoittaa ruuaksi luokittelemattomien aineiden himoitsemista.

Ja jos sinua mietityttää, onko jokin mieliteon kohde turvallinen raskausaikana, tästä artikkelista pääset tarkistamaan, mikä kaikki olikaan kiellettyä tai vältettävää odotusaikana.
 
Kahvia olen yleensä juonut 3 kuppia päivässä sekä yhden kofeiinittoman. Nyt tekee ainoastaan aamukahvia mieli, ja hyvä niin :shy:
Makeaa ei tee mieli (Oon normaalisti pahimman luokan herkkuperse)
 
Nyt kyl tekee mieli ihan mitä vaan, telkkarist tulee mainos nii ai että jos sais heti sen tänne. Ihan sama oliko kyseessä sweet chili kastike tai mehu tai ihan mikä vaa :D
 
Nyt voin syödä ihan mitä vaan eteen sattuu, mutta tiedän et parin viikon päästä ei maistu enää mikään kun pahoinvointi alkaa :grin
 
Pientä ällötystä kokoajan, ei oikein meinaa mikään maistua. Hapankorput menee ja raikasta tekee mieli, kaikki sokeri ja rasva ällöttää. :sick009 poikkeuksena tee, jota aloin vasta juomaan sokerilla, raskauden myötä ei ilman uppoa :confused004
Toki tänään oli poikkeus kun teki lähipizzerian yhtä kastiketta mieli, olihan se haettava pizza sillä kastikkeella. Heti alkoi yököttää :smiley-ashamed008
 
Mulla ei tee mieli makeaa ja kahvin nauttimisen vähentäminen on ollut helppoa. Ruoka maistuu ylipäänsä aika huonosti. Muuten ei vielä sen kummempaa.
 
Tekee mieli päärynämehuä (?) ja sitruunavettä. Myös salmiakkia himoitsen.
Varmaan joku puutostila, vaikka mamapillerit olleet käytössä jo pidempään.
 
Mä huomasin että tekee ehkä mieli tulista. Normaalisti semmoinen pieni tulisuus on ok, mutta nyt oon käyttäny tabascoa yms. Ja normaalisti tykkään tosi paljon makeesta, mutta nyt ei tee yhtään mieli.

Salmiakkia tekis kyl mieli :p
 
Jännä et monilla sama et makeaa ei tee mieli. Ihan sama täällä. Oon ollut ihan ihmeissään ku oon melkoinen sokerihiiri normaalisti, nyt makeat jutut vaan ällöttää :wideyed: aika kiva juttu sinänsä et tulee syötyä aika terveellisesti ja riittävästi kun mikään epäterveellinen ei vie tilaa ravinteikkaalta ruualta :) raikas ja kylmä ruoka esim salaatit varsinkin, mut mitään sellaista raskasta tai rasvaista ruokaa ei tee mieli. Mietin et pitäisköhän käydä varalta ravitsemusterapeutilla varmistamassa et onko ruokavalio ok, kun syön kuitenkin pääosin vegaanisesti. Onko täällä muita kasvissyöjiä?
 
Makeaa ei kyllä tee mieli. Rasvaista ja suolaista kylläkin. Silti tulee kaupasta napattua mukaan jotain makeaa vanhasta tottumuksesta, jos tulee himo, mutta nytkin pikkupussi karkkia ja suklaapatukka odottaa kaapissa ihan turhaan.

Kasviksia pitäisi syödä enemmän, mutta ei vaan tee mieli ja monet kasvikset ja hedelmät pistää vielä närästämään.
 
Täällä kans himotuslistalla enemmän suolaista kuin makeaa.

Tähän mennessä oon himoinnu:
- Tuoremehua
- Kalapuikkoja
- Lihapiirakkaa
- Hesen kanahampparia (en oo syöny vuosiin ja pettymys oli suuri, kun ovat ilmeisesti muuttaneet sen reseptiä :smiley-angry017)
- Kevätkääryleitä
- Sitruuna-Fantaa
- Tomaattia
- Domino -keksejä

Kahvi ja pähkinät ei maistu ollenkaan. Coca-Cola on ollu mun suurta herkkua pitkään, ei se varsinaisesti ällötä nytkään, mutta ei tee kyllä mielikään. Sama Fazerin Crunchy -patukan kans. :grin Oon pitkään syöny päivän toisen ruoan kana- tai tonnikalasalaattina, mut nyt kaikki tollaset salaattiasiat laskee jotenkin todella huonosti. :hungover: Muuten voisin kyllä syödä koko ajan.

Lisäksi mulla on tarttunu joku ihmeen vessan haju mun nenään ja se tekee mut jatkuvasti huonovointiseksi. :laughing002
 
Mulla on jatkuva nälkä, mutta oikein mitään ei tee mieli. Kunnon ruoka maistuu ja makua pitää olla. Koko ajan pitäis olla syömässä jotain, että ällötys pysyy poissa. Ja sit hedelmät, etenkin appelsiinit on raikkaudessan parasta. Vielä tosin maistuu suklaakin. Aiemmissa raskauksissa on aika aikaisin tullut vaihe, jolloin suklaa alkaa ällöttää. Sitä odotellessa :hilarious:
 
Mietin et pitäisköhän käydä varalta ravitsemusterapeutilla varmistamassa et onko ruokavalio ok, kun syön kuitenkin pääosin vegaanisesti. Onko täällä muita kasvissyöjiä?

En ole ihan täysin kasvissyöjä, kun syön myös kalaa, mutta pääosin syödään vegaanisesti (vähän myös maitotuotteita ja kananmunia). Jos syöt monipuolisesti kasvikunnan tuotteita ja erityisesti proteiineja, niin tuskin on mitään huolta ruokavalion suhteen :) ymmärtääkseni ihan samoja vitamiinilisiä suositellaan vegaaneille kuin muillekin odottajille. Varmaan b12-lisä ja D-vitamiini on käytössä muutenkin jos olet täysin vegaani? Mutta kannattaa ehdottomasti jutella aiheesta neuvolassa, sieltä saa varmasti apuja jos on tarpeen.
 
En ole ihan täysin kasvissyöjä, kun syön myös kalaa, mutta pääosin syödään vegaanisesti (vähän myös maitotuotteita ja kananmunia). Jos syöt monipuolisesti kasvikunnan tuotteita ja erityisesti proteiineja, niin tuskin on mitään huolta ruokavalion suhteen :) ymmärtääkseni ihan samoja vitamiinilisiä suositellaan vegaaneille kuin muillekin odottajille. Varmaan b12-lisä ja D-vitamiini on käytössä muutenkin jos olet täysin vegaani? Mutta kannattaa ehdottomasti jutella aiheesta neuvolassa, sieltä saa varmasti apuja jos on tarpeen.

Kiva kuulla et täällä on muitakin :cat: kyllä on d ja b12 ollut käytössä. En siis oo vegaani kun syön joskus maitotuotteita, muuta eläinkunnasta oikeastaan en. Syön sellaista vegaanin monivitamiinia josta saa myös b6 vit ja melkein kaikkea mistä vegaaneilla saattaa olla puutosta. Luulen, että ihan riittävän monipuolinen ruokavalio on ja itsestään tuleekin syötyä paljon kasviksia ja kokojyvää, jotka kai raskaudessa erityisen tärkeitä. Jotenki ois silti ihan kiva jos kävis ravintoterapeutin kanssa läpi ruokavaliota vähän kuin varmuuden vuoksi, et pitää miettiä tätä vielä ja jutella neuvolassakin :rolleyes:

Tää syömisen määrä ja lähinnä tiheys on kyllä jotain käsittämätöntä! :hungover: Tuntuu et käy kohta ihan työstä ku niin usein pitää syödä ettei tuu huono olo :joyful: vähän jännää mennä takaisin toimistolle parin vk etätyöputken jälkeen, alkaako työkaverit arvata mistä on kyse, kun yhtäkkiä oon lähes lopettanut kahvinjuonnin ja syön jatkuvasti jotain :oops: Ennen join tosi paljon kahvia ja aterioiden välissä saattoi olla tosi pitkiä taukoja :angelic:
 
Tää syömisen määrä ja lähinnä tiheys on kyllä jotain käsittämätöntä! :hungover: Tuntuu et käy kohta ihan työstä ku niin usein pitää syödä ettei tuu huono olo :joyful: vähän jännää mennä takaisin toimistolle parin vk etätyöputken jälkeen, alkaako työkaverit arvata mistä on kyse, kun yhtäkkiä oon lähes lopettanut kahvinjuonnin ja syön jatkuvasti jotain :oops: Ennen join tosi paljon kahvia ja aterioiden välissä saattoi olla tosi pitkiä taukoja :angelic:

Oon just iloinnut, että näin korona-ajan etätöissä on helppoa piilotella raskautta, normaaliolojen avokonttorissa oisin varmasti jo kärähtänyt :grin
 
Oon just iloinnut, että näin korona-ajan etätöissä on helppoa piilotella raskautta, normaaliolojen avokonttorissa oisin varmasti jo kärähtänyt :grin


Ihan samaa olen itse miettinyt! Normaalisti koko ajan kahvikuppi edessä, mutta nyt ei meinaa kahvi maistua ollenkaan, jonka tarkkasilmäiset työkaverit kyllä huomaisivat.
 
Alkuun oli kova himotus appelsiineja kohtaan. Nyt ei oikein himota mikään ruoka ja joutuu miettimään mitä huvittaisi syödä.
 
Takaisin
Top