Himoja ja ällötyksiä

:happy093 Pannari....aaah. Nyt sä Saria tartutit mulle pannarihimon...:)

Sophie, kyllä RD tyypit saa puuroa syödä tai periaatteessahan syödä voi ihan rauhassa hiilaripitoisiakin ruokia, kunhan ne sokerit ei pauku sen syömisen jälkeen tolkuttomasti. Mulla on pysynet sokerit ihan kurissa, vaikka söihin hiilareita ja esim. just mannapuuroa, leipää tai perunaa. Ihmeellistä, kun oon kauhulla joskus mennyt mittamaan sokerit jonkun pastan jälkeen ja sitten ne on olleet ihan normaalit.

Tosta RD:stä vielä, kun mun siskolla oli myös se raskaana ollessa ja pystyi syömään ihan normaalisti herkkujakin ilman että arvot nousivat. Maito oli sellainen, josta paukkui raja aina. Eli kovin yksilöllistä miten kroppa reagoi mihinkin ruoka-aineeseen.

Ok.. mun ruokavaliossa lukee max 60g hiilareita per ateria, ja oon sitä noudattanut orjallisesti... aamiaisella jos syön kaksi ruisleipäpalasta niin voi mennä vähän rajan yli, mutta harvemmin. Lounaan ja illallisen jälkeen kun oon syönyt ton 60g esim pastaa niin ei arvot mene lähellekään... niin ehkä toi puuro voisi olla lounaaksi, ja aamiaisella syödä enemmän protskuja :)

Outo juttu toi maito.. ku oon miettinyt että miten se sokerirasitus meni niin huonosti sen jälkeen kun olin suomessa kk, kun ruokavalio oli suht sama mitä se oli aikaisemminkin. No, mä joinkin melkein litran maitoa joka päivä (espanjassa en juo maitoa ollenkaan) :D

Haha, mun taas alkoi tehdä mieli tota jääkylmää marjakiisseliä!

Mä oon ollut jotenkin TOSI kranttu tän raskauden aikana ruoan suhteen - syöminen ja ruoka ei huvita yhtään, ja eniten syön leipää juustolla, lauantaimakkaralla ja kurkulla (kyllä, ruotsista saa luojan kiitos atrian lauantaimakkaraa!).
Karkkia tekee mieli aina ajoittain mutta sit kun sitä saa, meneekin alas vaan pari kappaletta. Ihan hyvä niin.
Sen sijaan hiilihappoa ja lähinnä vissyä tekee hulluna mieli, mutta se kai taas nostaa verenpainetta (?) joten yritän pitää kuplavedet kohtuudella aisoissa. Oikeastaan ainut asia jota olen hulluna syönyt koko raskausajan on jääkaappikylmä vesimeloni! MMMMMM :)

Cool Mama: mun taas alkoi muutama viikko sitten tehdä hulluna mieli maitoa, jota en oo juonut sitten ala-asteen. Hui kun oli hyvää, ja sekin auttoi närästykseen, jee :happy090

Vitamiineistä olen syönyt koko raskauden ajan D-vitamiinia ja foolihappoa sekä kalaöljy (tai omega3)kapseleita, kalaa kun ei meillä tule niin usein syötyä. Tosin ne lopetin pari viikkoa sitten, kannattaa kuulemma n.kuukautta ennen synnytystä kun kuulin juorun että voivat vaikuttaa veren hyytymiseen vai olikohan se ohenemiseen?

En ole kuullutkaan, että omegat/kalaöljyt kannattaa jättää pois kuukautta ennen. Mun mies on ihan vauhko, että sen lapsesta tulee aliravittu tai jossain puutostilassa oleva, joten on raahannutu mulle varmaan 7 purkkia eri nappeja, joita neuvolassa suositeltiin. Valvoo myös, että otan niitä päivittäin :) Olen aika hömelö mustamaan tollasia, joten ihan jees.

Joo kalaöljy ohentaa verta eli vuotaa enemmän. Jännä vaik yhen neuvolan oppaan mukaan kannattaa kalaöljyä ottaa ni terveydenhoitaja suositteli että ei. Ite jätin kalaöljyn pois pari kk ennen plussaa kun ilmeisesti veri oheni ja aloin saada verenpurkaumia ihon alle, pientä punaista pistettä milloin mikäkin osa nahkaa täynnä. Luin myös, että liika kalaöljy voi saada mineraalit "vuotamaan" luista, siis pienissä määrinhän D-vitamiini auttaa esim kalsiumin imeytymistä mutta suurissa määrin haittaa aineenvaihduntaa. Liiat mineraalit voi sitten kristallisoitua lihaksiin ja pikkusuoniin ja aiheuttaa voimattomuutta, kramppeja ja juuri niitä verenpurkaumia.

On nyt huonosti selitetty ku ei oo se lähde hollilla mistä muutama kk sitten tosta luin mut omega yliannostus hakuun ja luulis et löytyy. En olis uskonu jos ei ois itelle sattunu ja otin ihan sen normaalit 2 kapselia päivässä mölleriä ja siihen monivitamiinin päälle. Ilmeisesti kesän alussa aurinko sai lopulta sitä D-vitamiinia aikaan liikaa. Nyt en oo uskaltanu ottaa omegaa enää, aina luulin, et se on kaikki vaan hyvästä. D-vitamiinilisä tulee monivitamiinista, sit vaa oliiviöljyä salaattikastikkeeks ja yritän syödä kalaa sen 2x vko.

En ole kuullutkaan, että omegat/kalaöljyt kannattaa jättää pois kuukautta ennen. Mun mies on ihan vauhko, että sen lapsesta tulee aliravittu tai jossain puutostilassa oleva, joten on raahannutu mulle varmaan 7 purkkia eri nappeja, joita neuvolassa suositeltiin. Valvoo myös, että otan niitä päivittäin :) Olen aika hömelö mustamaan tollasia, joten ihan jees.

Juu, sama täällä, mies on ihan hysteerinen noiden mun vitamiinien kanssa... :)

No voi perse. Ekaa kertaa kuulen. Täytyy jättää pois. Varmaan vuotaa ihan tarpeeksi ilman kalaöljyjä...

Hahaa, tartutimpas teillekin ruokahimojani. Voitte vaan kuvitella, millasta oli olla töissä satunnaisesti kaupan kassalla, kun silmiesi alta valuu hirveät kasat erilaisia ruokia. Suurinosa aiheutti ällötystä, erityisesti kalat ja lihat irtopakkauksissaan ja pahimpana mainitsisin pakastesipulisuikaleet, siis voi luoja mikä haju!! Mutta sitten ne himot, nekin iski aina, kun linjalta valui jotakin vähänkään erikoista. Oli siinä työkavereilla naurussa pidättelemistä, kun työpäivän jälkeen ryntäsin siviilit päällä kauppaan "ihan vaan koska oli pakko saada Pirkan viidakkomuroja, tai mehukeittoa, tai tuoretiskin kanakastiketta tai Apetitin pakasteherneitä" :excited001

Mutta nyt lähden kilojuhlien kunniaksi (olin tänään neuvolassa saanut puolitoista(!) kiloa viikossa lisää painoa) syömään dippivihanneksia ja toljottamaan jotakin hyvää jenkkikomediaa. Toivottavasti tartutin teihin taas lisää ruokahimoja :laughing014

Saria1, ei tullu ruokahimoja mutta minä vietän myöskin kilojuhlia.. Viikossa KAKSI kiloa!! :smiley-ashamed008 Ai miten niin turvottaa.. Poistetaanpas ylimääräisiä nesteitä vaikka pakastemansikoilla. :)

Paahtoleipää! Ja nyt teidän mannapuurojuttuja luettua, vispipuuroa :)

Jasmin7, neuvolan ruokavalio-ohjeisiin kuului meillä D-vitamiini, muuta ei kai "vakiona". Mulle suositeltiin neuvolasta lisäksi kalsium, kun olivat sitä mieltä, ettei ruokavaliosta tule tarpeeksi kalsiumia odotusajalle, ja ite rupesin ottamaan kesällä magnesiumia kun jalat rupes kramppaamaan aamuisin (tiedä oliko kyseessä magnesium vai joku muu, mutta krampit loppuivat).

Sophie82, mä repsahdin lomilla tuohon lettuhommaan, syötiin yhtenä iltana lettuja ja mansikkahilloa päivälliseks :excited001Ihanaa oli, mutta kyllä oli paha olo jälkikäteen. Mulla jäi sokerirasitustestissä arvot alle diabetesrajojen, mutta sen verran lähellä olivat kuitenkin, että vois tietty jotain rotia pitää... :smiley-ashamed008

Mulle suositeltiin seuraavanlaista coctailia: rauta, magnesium, kalsium, foolohappo, D vitamiini, B vitamiini, kalaöjly. Osa otetaan aamulla ja osa illalla. Kaikki muut edellä mainitut omina nappeina, paitsi foolihappo, joka kuitataan niillä raskaaana olevan monivitamiineilla.

Oho Jasmin7, nyt ymmärrän et sun mies haki nota purkkeja kassillisen :)
Täällä on onneksi tollanen monivitamiiinivalmiste jossa pitäis olla kaikki, paitsi tietty toi kalaöljy.

Tuli kutsu ensi viikonloppuna kavereiden järjestämiin rapujuhliin. Yleensä olen se kovin innokas skoolaaja ja snapsilaulujen laulaja (muut ei ehkä kutsuisi sitä lauluksi, sen verran epämusikaalinen olen), ravuista viis! Tänä vuonna voi olla meikäläisellä vähän kuiva meno :) En yhtään siedä humalassa olevia, jos olen itse selvin päin. Ärsyttää varsinkin jossain vaiheessa alkava avautuminen, tilittäminen sekä asioiden toistaminen. Ja kyllä, ihan yhtä ärsyttävä olen varmaan itse...

Mä syön _lisäksi_ sitä monivitamiinivalmistetta imettäville/raskaana oleville (olisko multitabs tai multivita) :)Neuvolakätilön mukaan ei riitä mihinkään ja neuvoi nuo hakemaan vielä erikseen apteeksta. Vielä erikseen kysyin, että siis noi kaikki napit vai (kun tossa raskaana olevien vitamiinipurkissa on siis noita kaikkia vitamiineja, paitsi tosiaan kalaöljyä). Selitti siten, että esim. rautaa mun pitää ottaa ainakin 100 mg joka toinen päivä ja 200 mg joka toinen pv....Lisäksi en juo hirveesti maitoa tai käytä maitotuotteita, joten lisä kalsiumia piti ottaa....lisäksi suonenvetoihin reilusti magnesiumia....lisäksi sitä ja tätä ja tossa lopputulos :) Toivottavasti ei tuu ihan doupattu vauva noilla napella. Joku minikokoinen Arnold Schwarzenegger :binkybaby

Tää plussapallo lähtee kierimään nyt lähimarkettiin ostamaan poronkäristystä, muusia ja puolukkahilloo, omnom!

Poronkäristys on niiiiiin hyvää....ja kunnon pottumuusi....mä oon niin altis vaikutteille, että tekee mieli tota(kin) nyt sitten :) Graavilohta tekee mieli ihan sairaasti myös. Vakuumipakattua graavia en ole syönyt, mutta kotona itse suolattua kyllä. Täytyypäs sanoa miehelle, että josko laittaisi tulemaan...:) Mutta tiedättekö mitä!? Kohtahan on joulu kuulkaas ja me voidaan vetää napaan ihan mitä vaan ja kulauttaa vielä viinillllä alas! Eikö oo huikeeta! :) Hei hei RD ja muut ruokarajoitteet, mä porsastelen jouluna ainakin ihan kunnolla!

Greippi!!!!! Slurps!! Aamuisin syön aina yhden. Karkkia ei oo tehnyt mieli tähän saakka, mutta telkkarin ansiosta alkoi himottaan nallekarkit ja kun kaupassa ei ollu niitä, ostin jotain "saman tyyppisiä", jotka oli ihan pettymys. :( Taas ei tee mieli mitään semmoista.
Hedelmiä ostelen ja syön aika paljon, luumutkin maistuu ihanalle, kun yritän saada vatsaa sekaisin tai ees toimiin. Onneks noi mieliteot on melko terveitä. Mut ihanaa kulkee kaupassa katsellen ruokia, joita IHAN KOHTA pääsee taas syömään. :p

Takaisin