Uusia himoja tai ällötyksiä anyone? Mun koko raskaus on melkein mennyt himojen osalta yhteen termiin kiteytettynä: "suomalainen kotiruoka" :) Etenkin kaikki suomi ruoka, mitä syötiin suomalaisissa perheissä joskus kun olin lapsi/nuori (tai meillä ainakin):) Olen himoinnut seuraavia asiota, joita en todellakaan ole himoinnut tai syönyt vuosikausiin ennen raskaaksi tulemista: lauantaimakkara, mehukatti mehu + jääpaloja, viili, maksalaatikko, maksamakkara (+ maustekurkut), nakkikastike + perunamuusi (perunamuusia olen himoinnutu koko raskeuden ajan ja perunaa yleensäkin ihan missä muodossa tahansa), nakkikeitto, riisimurot, kiisseli (etenkin kerroskiisseli), kalapuikot + perunamuusi + munakastike (viimeksi syönyt munakstiketta joku 15 v sitten!!), hernekeitto (ollut ihan pakko saada kerran viikossa!), pinattiheitto (sama juttu)kiusaukset, karjalanpaistia olen himmoinnut (mutta en päässyt syömään....vielä :))
Nyt tekee järkyttävän paljon mieli pinaattilettuja ja vieläpä sellaisia valmispaketissa olevia saarioisen tai atrian vai mitä ne nyt on! Syönyt varmaan opiskelijaruokalassa joskus vuosia sitten viimeksi..
Tällä hetkellä hapankorput! Niitä menee ihan pakettikaupalla. Limpparia en oikeastaan aikaisemmin ole juonut, mutta nyt joisin pullokaupalla. Oon yrittänyt rajoittaa viikonloppuun. Mies kysyikin eilen kauppaan lähtiessään, että tuoko perjantaipullon tullessaan
Nektariinit :) Ja kaikenlaiset marjat, varsinkin pakastettuna, muukin jäinen (jäätelö, jäävesi jne.) on maistunut oikeastaan koko raskauden ajan toooosi hyvältä. Tiedä sitten, missä viiraa... :)
Suomessa käydessäni maksamakkara, rasvaton luomumaito ja viili. HERNEET. Nyt kotona ei oo oikein mikään.. Toisaalta ruokahalu meni totaalisesti ton raskausdiabeteksen myötä, ruuan kyttääminen ei todellakaan oo mun juttu. Ehkä toi mies saa mut innostumaan jostain ruokalajista :)
Piimä! Kokeilin sen juomista alkuraskaudesta töissä ja oli pahaa!!! Nyt himoan sitä ja se mukavasti auttaa närästykseen ja maistuu muutenkin hyvälle. Hämmentävää....
Puurot on nyt IN ja siis mun himolistalla.. Mun on pakko nyt lähteä kaupasta hakemaan mannasuurimoita. Ihan pakko saada mannapuuroa illalla. Ja toinen on Jakki makupalat. Ah. Ihan pakko saada. Ällötä ei oikeen mikään. Liha ja kalaa tee mieli, mut ei ällötä. Vähän väkisin söin lohta lounaaksi, kun en ole kalaa koko viikkoon syönyt. Ootteko mammat ottaneet muuten jotain vitamiineja raskausaikana?
Vitamiineja joka päivä koko raskauden ajan, täällä toi lääkärit ovat tarkkoja et raskaana olevat syövät noita nappeja jotka tarkoitettu raskaana oleville. Mutta onpahan hemppa pysynyt suht hyvänä ja kramppeja on tullut vasta viime viikkoina, joista muuten kärsin.
Miten mannapuuro sopii RD-potilaalle? Munkin tekee sitä mieli mutta en oo edes kokeillut sen jälkeen kun sokereita piti alkaa vahtimaan
Kananuudeliwokkia tekee mieli jatkuvasti ja nyt uutena himona on tullut jääkylmä marjakiisseli! Äsken söin ehkä maailman parasta pannaria ja mansikkajätskiä siinä kylkiäisenä, ohhoh voivoi :D