Helmivauvojen ihanaiset vanhemmat

 Voin vain kuvitella sipster mikä paniikki-pelästys teillä siellä ollut, huh huh! Taisin tänne kirjoittaa kun Alisia tippui hoitopöydältä n. 2kk:tisena ja voi luoja mikä paniikki mulle tuli! Onneksi tyttö itki heti ( ei siis menettänyt tajuntaansa) ja kutsuin ambulanssin, tyttö tarkastettiin huolella ja lopputuloksena oli pelkkä pelästys- ei tullut mustelmaakaan, ONNEKSI!!!! Mutta se paniikki mikä siitä tulee on sanoinkuvaamaton.. En osannut ajatella että niin pieni voi vielä tippua jalkapäästä ( sivuilta kun ei pääse, siinä seinät) mutta siis kaikki on mahdollista kun vauvoista on kyse.. Ei ole Alisia siihen jäänyt sen jälkeen sekunniksikaan niin että en olisi itse lähellä ja tuijottaisi häntä.. Ja ambulanssimiehet sanoivat että et kuule usko miten paljon näitä tippumisia sattuu.. Että ei me olla ainoita.. Vahinkoja sattuu!

 Tota samaa olen Sannukka minäkin miettinyt että noissa istuimissa mennään kasvot menosuuntaan, että vähän kyseenalainen juttu.. Tosin tuo "möhkäle" vissiin suunniteltu just siihen että suojaavat selkä- ja kaularangan sen takia extrahyvin, paremminkin kuin 5-pistevaljaat (jostain luin), mutta niin.. tiedä häntä! Rajussa peräänajossa kun se voima voi tulla sieltä takaakin ja retkauttaa sitten pahasti "väärään" suuntaan. Sehän toki tietysti harvinaisempaa kuin etupäästä tuleva "voima", sivuttaistuet molemmissa on varmaan suht samanlaiset. En tie, sittenkun rupeaa noin ajattelemaan niin voihan se lentokonekkin tippua päälle.. [8|] Olen katsellut näitä vain netissä, pitäisi varmaan käydä jossain liikkessä ihan tutustumassa kyseisiin istuimiin. Mielenkiintoista!

 Mikäköhän on kun tuntuu että kaikkien vauvat pulauttelee nyt kovin ahkeraan?! Luulin jo että päästiin sen vaiheen yli mutta no no, täälläkin se on alkanut taas.. Ja sit jännä kummiskin kun Alisia ei ole öisin koskaan pulautellut enkä ole edes röyhtäytellyt häntä.. Että olisko se tuo touhuilu ruoan jälkeen?! Kuumuus? Nostelu?

 Me lähdetään huomenna Korkeasaareen ystävien ja vaaaveleitten kans, ainakin 3 vauvaa ja yksi isompi tyttö lähtee mukaan. Alisia tuijotteli ihan innoissaan Särkänniemessä delfiineitä että eiköhän nuo muutkin eläimet ole ihan mukavia tuijoteltavia. Hevosia ja koiria hän kyllä katselee mielellään, meidän dalmatialainen saa Alisialle välillä ihan huippu naurukohtaukset kun temppuilee hänelle, on se ihana näky ja ääni  <3
 
Escada: Se on totta, niin monesta suunnasta kun asiaa miettii, niin mikään istuin ei täydellinen ole... Me just yks päivä jouduttiin jarruttamaan kovemmin, niin siinä vaiheessa kyllä taas mietin että onneksi istuin oli noin päin... =)

Meillä tänää on nyt pulauttelu ollu vähäsempää...en tiä sit mistä kummasta se johtuu... Epäilin ensin kaurapuuroa, mutta sitä syötiin tänä aamunakin eikä vaikutusta ollut.. noh...en tiä...ku loppuis vaan...Toinen on tää kuumuus...meillä ainakin siitä kärsitään...

Muuten onkos muilla paikkakunnilla vauvakerhoja, neuvolasta järjestetii meil eka ja sit ollaan porukal kokoonnuttu kahden viikon välein, meitä on 6+6 siis äidit ja lapset, kaikki samaa ikäluokkaa ja on kyllä tosi kiva juttu tää... =)
 
Meillä myös pulautellaan. Jotenkin liittyy soseiden aloittamiseen, koska välillä sosetta tulee pulautusten yhteydessä.

Tänään tämä mamma oli kuulkaa ekaa kertaa terassilla kaverin kanssa synnytyksen jälkeen. En oo missään käyny ilman vauvaa (kuin ehkä lähikaupassa) enkä missään illanvietossa. Ihan lähellä ravintolassa istuttiin kiltisti. Tosin, tulin kyllä laittamaan tytön nukkumaan. Oli niiiiin ihanaa! Mies soitti kerran paniikissa, että mitä tekee kun vauva vaan itkee eikä suostu syömään eikä nukkumaan. Melkein tuli jo ahdistus, kun ajattelin että pitääkö tässä tunnin poissaolon jälkeen vaan kiltisti palata kotiin. Onneksi ystäväni (kotiäiti myöskin) sanoi, että nyt et mee kotiin. Ja lopulta mieskin vielä soitti, että sai neidin nukkumaan iltapäikkärit, että saan olla rauhassa. Humahti kyllä siideri ja sangria hyvin päähän. Huomaa, että ei ole tullut juuri kuin Cokista nautittua. Mutta kotiin tullessani kotoan odotti itkevä tyttö. Ei ole juuri tottunut olemaan kuin mun hoidossa. Mies onneks ehdotti, että voitais sen loman aikana harjotella syöttöjä niin, että hän hoitaa joku päivä kaikki syötöt. Ei sitten aikasemmin keksiny tällasta "harjottelupäivää". Viikko sitten jo nimittäin varasin tämän illan itselleni. No, pitää olla kärsivällinen.

Oli kyllä outoa mennä bussilla maksavana asiakkaana ja ilman muksua. Ja tietäen, että mahdun varmasti kyytiin.[:)]
 
KICA onnittelut vapaalle pääsystä... Mulla olis perjantaina vapaa-ilta ja sanoin jo etten tule yhdeksäksi kotii tyttöä nukuttaa, ni mies on nyt jo muutamana iltana harjotellu. Alkoholin juomisest en oikei tiedä, ku oon aina välil ottanu ton ukkelin kaljasta lasii ja tuntuu et sekin menee suoraa polvii... [:D]

Tääl on jotai seurakunnan kerhoja, ite en ole mitenkää perin uskossa, liityin kirkkoo et päästii naimisii. Onko kellää kokemusta noista, meneekö se "jeesusteluks"?

Meillä herättii normi aamuun ja mustelmatki oli hävinny yön aikana. Ite näin sellasia painajisia et huh huh. Eipä kyllä montaa tuntia tullu nukuttua ku piti kytätä et hengittääkö... Kahden tunnin välein oli kello soimas ja piti vauvaa tönii, et jos ois tota aivotärähdystä.

Ekaks tytön nukahdettua siirsin sen hoitotarvikkeet mei makkarii ja mei sänky toimii nyt vaipanvaihtotasona, ja iha keskellä sänkyä. Ei meilläkää pääse tippuu ku päästä, mun ase kaappi on pultattu seinää toises reunas ja toises reunas on laatikosto. Mut menin ite sen verra sivuu et se pääs jotenki tippuu sieltä. Siis se on joko noussu seisoo ja läpsähti siitä mahallee tai sit se on hilannu takapuolta niin reunaa et tippu sen takia. En tiedä, mut veikkaan jälkimmäistä. Ja kaikki tapahtu muutamas sekunnis. Pitäis tänää viel raahata tytön vaatteet makkarii ja liinavaatteet tytön entisii kaappeihi.
 
Me alotettiin viime viikolla kiinteät ja lapsi vetää ruokaa niin kuin ei ois ikinä mitään saanu... Porkkanaperunasose on ihan hitti, sitä menis varmaan jo melkein aikuisten lautasellinen. Eilen lisäsin sitten lihaakin joukkoon. Hyvin maistu. Ainoo vaan että oon ite tehny noi vihannes- ja lihamössöt ja ne on vähän karkeampia. Ei meinaa sitten sileä sose painuakaan. Oon nimittäin hedelmäsoseissa oikassu ja ostanu kaupan mössöjä. Pitää varmaan ruveta jossain välissä niitäkin tekemään ite niin saa sitten ihan oikeesti sitä laatua mitä haluaa ilman mitään rypälemehuja ja muita lisiä.

Alkoholia oon kyllä nyt juonu kesällä useinkin. Se saunakalja tai -siideri maistuu vaan niin hyvälle. Kerran oon ottanu neljä kaljaa kun istuttiin iltaa mökillä. Ei se onneksi niin päähän noussu mutta voi jösses että tuli krapula! [:-]

Meillä on nukuttaminen ollu perinteisesti mun homma (imetän). Kerran oli lapsi iltahoidossa kummeillaan ja siellä oli sitten nukahtanu omia aikojaan. Eli uskoisin että nukahtais sitten isänsäkin kanssa jos ne olis kahestaan ja minä jossain hunningolla. Nythän siihen alkaa pikkuhiljaa olla jo mahdollisuus kun kiinteisiin siirryttiin ja pakkasessa on lisäksi pari litraa maitoa. Ei vaan isommin houkuttele toi yöelämä.

Meni hermo viikonloppuna mökillä kun mies tilttas ittensä änkyrään (sen käsitys perhelomasta...) ja romahti kiroillen mun niskaan keskellä yötä (mä kun olin menny jo aikasemmin nukkumaan). Siinä tilanteessa olin niin meisseli otsassa että oli pakko polttaa tupakkaa. Pahaa oli, eipä tartte enää sitäkään maistella.
 
Meillä ei soseet uppoo millään. 1,5vkoa on syöty ja hyvä jos neiti syö edes yhden jääpalallisen verran sosetta. Löysennän sitä äidinmaidolla, mutta ei senkään tunnu auttavan. Alotettiin bataatilla ja toisena tuli parsakaali. Tänään jätin parsakaalin pois, jos se olis auttanut asiaa, mutta ei. Mikä vinkiksi? Vellikään ei oikein uppoa enää iltasin. Rintaa kyllä lutkuttais vaikka kuinka....voiko se vaikuttaa, jos hampaat tekee tuloaan vai onkohan neiti vaan nirso?

meillä on täällä seurakunnan esikkokerhoa, liikuntaryhmiä löytyy ja muskaria. olen itsekin pitänyt muskareita ja syksyllä aloitan kolmen ryhmän pitämisen kerran viikossa. Saan kerran viikossa olla muutakin kuin äiti. Muksun kanssa mennään myös muskariin. Tulee paremmin virikkeitä, vaikka kotona meillä onkin aika muskarimeininkiä. Jonkun jumpan haluaisin löytää. Seurakunnan kerhossa ei olla täällä käyty. Itse olen ko. kerhoja pitänyt ja niiden hengellisyys riippuu ihan pitäjästä. Yleensä niissä on jokin pieni hartaus ja lauletaan hengellisiä lauluja. Mutta kerhokerray yleensä sisältää myös kaikkea muuta, esim. vierailijoita ja esittelijöitä eri tahoilta. Itse käytin pitämässäni kerhossa vierailijoita mm. allergia ja astmaliitosta, oli vaatekutsuja, leluesittelijää, laulattajaa, marttaliitosta tultiin kertomaan kotiruoan tekemisestä ja tehtiin erilaisia retkiä mm. nukketeatteriin. Mutta kerhojen sisällöt tosiaan vaihtelee ihan paikkakunnittain ja seurakunnittain. Kannattaa ainakin kerran mennä katsomaan ja jatkaa jos tykkää tai etsiä sitten jotain muuta, jos ei tunnu itselle sopivalta.
 
 Meillä täällä myös seurakunnan kerho, ihan kiva tapahtuma ja sinne voi ihan hyvin mennä, ei ole mitään "Jeesustelua"  [:D] Siellä aina lauletaan ja leikitään ja joku jumalan kämmenellä laulu käsileikkeineen lauletaan ja joskus vetäjä kertoo pienen opettaivaisen tarinan raamattuun liittyen, mutta that`s all. Että ihan kiva silleen ja pikku kerholaiset ovat siitä kovin innoissaan  [:D] Sitten on askartelua halukkaille, keskenään leikkimistä, kahvittelua, tämä kaikki kestää 2h aina kerran viikkoon. Meillä on myös "mamma-tapaaminen" kerran viikkoon.. Joskus meitä on 3 äitiä lapsineen, joskus 15 + lapset, että kovin vaihtelevasti. Sovitaan aina kenen luona tavataan ja ihan kivaa sekin on ollut!!

 Hyvä/kiva/jippii/jihuu Kica kun pääsit hetkeksi tuulettumaan!! Itsekkin olen ollut 2 kertaa illalla ulkona ja kokoajan joku pyytää taas lähtemään ja lapsenhoitajaa sais mutta en ole halutanut lähteä ilman Alisiaa minnekkään. Tulevana viikonloppuna olisi sukulais-perinne pippalot (siis me "nuoret" ystävineen) ja kovasti puhuvat että sit kyllä rentoudut ihan täysin, hoitajakin kun löytyis.. Mut ei mua huvita dokaa.. Voin ihan hyvin mennä sinne Alisian kanssa ja tulla kotiin Alisian kanssa  [:D]  sunnuntaina mun tarvii kumminkin olla taas "yh-äiti" vaikka saisinkin la-illan vapaaksi ja ei sit niinkuin yhtään innosta ajatus krapulasta ja kainaloa vaativasta ihanaakin ihanemmasta vauvasta samaan aikaan. Mä kerkiän bilettää viel monenmonta kertaa, A on pieni vain hetken, tää ei kauaa valitetavasti kestä tämä vauva-aika..  Ja sit ystävät jaksaa kysellä että onko mitään mies-juttuja.. Ei vois vähempää miehet nyt kiinnostaa! 3 viimeisintä exää on kehonrakentajia ja ei kyllä ole yhtäkään heistä ikävä.. Kaikki aikanaan mutta nyt ei kyllä tähän meidän kanssa tarvita yhtäkään "säätäjää" lisää, meillä menee kaksin arkikin niin hyvin, elämä hymyilee!  [:)] Musta tuntuu että jaksankin paljon paremmin kun ei ole miestä kenestä tarvitsisi huolehtia.. Välillä mietin et kuinka "sekaisin" olen kun nautin nyt siitä että olen yh.. Siis melko epänormaalia tämä varmasti on joo, mutta.. Tältä nyt vain tuntuu.. Kaikki aikanaan, kyllä varmasti mielenkiinto ja silmät aukeaa muutaman vuoden sisään mies-juttuihin, sitä odotellessa.. [:D] Aika usein tokaisen ystäville kun kertovat parisuhde-ongelmistaan että ei käy kateeksi.. Okei, asialla on aina kaksi puolta mutta silti.. Ei käy kateeksi [:D]

 Alisia on kyllä ihan hassuna noihin soseisiin.. Kaikki maistuis ja päivisin tuntuu että vähentää itse tissimaitoa ja oikein odottaa soseita.. Tarjoan aina tissiä ekaksi ja sitten vasta soseita mutta ei tissi enään hirmummin maistu mutta kun soseet tulee näkyviin niin johan alkaa touhu! Sellainen sätkiminen ja potkiminen että ei jää epäselväksi että ne ovat kovin mieluisia.. Onneksi yöllä ja aamulla tissi kelpaa ainoanan ravintona vielä!

 Hyvä Sipster että teillä on kaikki hyvin! Nyt varmasti uskallat taas nukkua normaalisti ja toivottavasti painajaiset katoaa! Jaksamista sinne!!

 Ja jaksamista kaikille ihanille äideille! Nautitaan tästä ihanasta etuoikeudesta saada olla äiti!! Tämä on ollut ainakin minulle niin ihana kokemus tähän asti raskauksineen päivineen että en vaihtaisi sitä mihinkään! Eikä tätä ihanaa oloa ja jokapäiväistä- ja hetkistä onnen tunnetta voi kuvailla kenellekkään niin että toinen ymmärtäisi tämän, tämä täytyy saada kokea jotta sen ymmärtää! Tulipa selitettyä sekavasti.. Nyt on jo niin väsy Korkeasaari-päivästä että täytyy lähteä nukkumaan kun tekstikin on mitä sekavinta =) mitään en ole ottanut- täydessä elämänhumalassa mennään [:)]
 
KiCa: Mun mielestä ainakin kuulostaa ihan loogiselta toi hammasteoria. Moni kaverikin on raportoinu syömälakkoilusta hampaiden puhkeamisen aikaan eli aika yleistä se vissiin on. Tai sitten lapsi vain tutustuu kiinteisiin varovaisemmin. Ei kai tuossakaan kuin sinni auta. Ja hyvä muistaa kuitenkin että edelleen se lapsi saa siitä maidosta kaikki tarvitsemansa ravinteet ja kiinteiden syöminen on pääosin harjoittelua. Kyllä se siitä varmasti käyntiin lähtee. Toiset on vaan ahnaampia ja toiset nirsompia.
 
Tänään tarjosin päivällä muutaman lusikallisen päärynäsosetta ja välillä joukkoon ujutin pienen määrän bataattia. Maistui heti paremmin! Jos makean soseen kautta tyttö oppisi, miten kiinteitä syödään. Itsäni ei houkuttelisi kyllä päärynä-bataatti-seos, mutta sisareni antoi vinkin, että näin hän on saanut soseet maistumaan kun alkuinnostus on kadonnut.
 
Se ois sit vapaailta vietetty... Olin kota pois kaikki 6tuntia!!! [:D] Kävin leffas kattoo Shrekin ja sit pizzal. Kaverin luona kävin hypistelees häne äitiyspakkausta, tän vuode pakkaukses on iha kivoja vaatteita. Sit äkkiä kotii heti yhdentoist jälkee.... En ollu ryyppäämää lähöskää mut hei enne puolta yötä kotona. [:@] Tyttö ei tietenkää nukkunu päikkäreitä eile, et ois saanu itekki nukkuu ni unihan tulee silmää ajoissa ku on kiitäny koko päivän.

Huomen pitäis lähtee rippijuhlii Savonlinnaa. Onneks toi vauva on niin pieni ni on hyvä syy olla menemättä kirkkoo. Siellä se kirkko kestää 2,5h ku se on niinku samal tavalline jumalanpalvelus ja kaikki pääsee ehtoolliselle. Istuin 2vuotta site siel 2h45min ja nyt ei oikee pikku neidin kans jaksa...
 
Minulla oli tänään ehkäisyneuvolassa kuparikierukan laitto. Kylläpäs se sattu! Ei kyllä yhtä paljon kuin synnytys, mutta silti epämiellyttävää. Kotona kuitenkin minulla tuli hyytymä ulos. Nyt mietinkin, että onko kierukka tullut samantien ulos? Onko jollain kokemuksia? Meillä ehkäisyneuvolaan on soittoajat vain torstaisin ja nyt pitäis pari päivää elää tietämättömyydessä.....
 
Takaisin
Top