Helmikuun helmet

meemi on aika väskä... mutta kyllä tässä vielä mennään eteenpäin ja jotenkin kuitenkin luottavainen mieli tulevaan. Välillä kyllä ollaan epätoivoisena miehen kanssa todettu, että pitääkö meidän ihan kaikki kokea kantapään kautta. :/

Minäkin olen huomannut ulkona nukuttamisen edut. Tyttö on paljon tyytyväisempi kun saa nukkua ulkona kunnon unet. Tuntuu, että se on nukkunut sikeämmin silloin. Yöt meillä mennään usein rytmillä 2h+2h+1h+1h. Neljä syöttöä yleensä/yö. Nuo kaksi tuntiset on yleensä vähän vajaita. Niin ja jos on koliikki yöllä päällä, niin ei nukuta välttämättä ollenkaan...

Eilen tyttäremme kastettiin. Nimeksi tuli Mette Pauliina. Oli vähän mutkia matkalla, mutta tyttö saatiin onnellisesti kastettua. Pappi mm. oli unohtanut meidän paperit kotiin 30 km päähän ja papin vaimo sitten viime tingassa lähetti paperit taksikyydillä tulemaan. Kaste siis viivästyi, mutta lähinnä huvitti tuo kommellus.

Mette nukkuu just takapihalla. Ilmeisesti heräilemään päin kun itkuhäyttimestä kuuluu ääntelyä aina välillä. Älyttömän hyvä muuten tuo itkuhälytinsysteemi. Mä en kuulis itkua sisälle muuten millään ja nyt voin vaikka itse nukkua sisällä kunhan pidän hälyttimen vieressä. :) (miksiköhän en sitten ole nukkumassa...!!!)

janinamiia: mullakin oli äidin kanssa ollut välit poikki 1,5 vuotta. Ei mitään yhteyttä oltu pidetty. Eilen tuo sitten hyvinkin suopeana oli ristiäisissä. :) Toivottavasti teilläkin sujuu yhtä hyvin. Tiedän, että nämä on joskus vähän kinkkisiä ja ymmärrän loistavasti, että asia jännittää...

On niin kinkkisiä, äidin kanssa me ollaan vaan niin erinlaisia ja siksi aina törmäyskurssilla. Tapasiko äitisi sun lapsen myös ensikerran ristiäisissä?

Olipa lohduttavaa lukea muidenkin päivärytmejä ja mahajuttuja. Meillä ei pahimmasta päästä olla, mut kuitenkin.. kun eka vauva niin tietty kaikki tuntuu voimakkaammin. Nyt reilun vkon ajan onneks itekin päässy tähän pätkänukkumiseen ym kiinni.
Täällä tuntuu et nukahtaminen hankalaa, paitsi tissille/syliin. Ja siitä siirtäminen muualle usein herättää. Päivisin uni usein levotonta; ulkona nukkuu kyl yleensä joskus jopa 2,5h, mut kyl vaunuja tarttee silti käydä hyssyttelemäs ja tuttia laittamas muutamia kertoja. Tai sit jos ilmaa/kakan tuloa, niin uni levotonta.

Kakka-asiaa: kakka tulee yleensä vain kerran päivässä, joskus harvoin yöllä toinen. Disflatyliä on annettu aamulla, ku tekee levottomaks jos illemmalla antaa. Mut onko relatipat sit ainoo vaihtoehto et tulis useemmin? Kun kauhee puserrus, kakka tulee usein vain sylissä, tissi tukena suussa.

Nukutaan siis perhepedissä pääasiassa, ja tyttö tykkää et on kapalo/muutoin napakasti, jotta saa turvan tunteen. Se kyl toimii, ettei ite tartte pomppia, ja nukahtaa suht nopeesti sit yöllä. Vähintään yks 3h pätkä, muuten 2h unipätkiä. Yöllä muuten pierut tulee tosi rennosti, ku on tyttöki levollinen :D

Päivisin kyl turhauttaa, ku ei oo niit kunnon unipätkiä, vaan täytyy olla kytiksellä laittamassa tuttia suuhun tms. Tuntuu et siinä se päivä taas humahti ja yörumba alkaa. Vaunuttelu aletaan, ku saadaan toiset vaunut käyttöön.. hissitön talo. Liikkeessä/hyssyttelyssä siis nukkuu ja nukahtaa. Et sit vaa steppaamaan pitkin kämppää, heh heh.

Tämmöstä tarinaa tällä kertaa..

Kiitos kaikista vinkeistä mahavaivojen poiston suhteen. Me kokeiltiin nyt semper-korviketta, on ollut vähän rauhallisempi, mutta...
piereskelee ku mikäkin ja oikein kunnon hajullisia sellaisia!! En tiedä onko sattumaa et ollut vähän rauhallisempi vai mitä. Toi paukuttelu ei musta kuitenkaan tunnu siltä että suolistossa olisi kovin hyvin asiat.
Joku käski jättämään kaikki disflatylit ja relat pois. Saatiin toisestakin suunnasta vinkkiä että relat voi aiheuttaa vatsavaivoja. Heillä omakohtaisia kokemuksia 2 vauvan kohdalta, että niiden pois jättö auttoi tosi paljon.

Meillä ei nukuta kyllä vaunussakaan, edes kävelyllä ei nukahtanut viimeksikään.

Tsemppiä kaikille jaksamiseen!

Tosta siirtämisestä. Se tosiaan on aika haastavaa, mutta onnistuu jos vauva on syvässä unessa. kopkop koputetaan puuta. Mutta jos heti laskee alas kun on nukahtanut niin saletisti herää.

Neuvolasta annettiin yhdeksi vinkiksi niihin aamuyöähinöihin laittaa hetkeksi sitteriin, kun siinä on hiukan pystyasennossa niin voi sitten edistää sitä kakkaa tai mitä ikinä äheltääkin. En tiedä uskallanko kokeilla, ehkä sitten kun olen ihan epätoivoinen.

Ääää...mitäs vielä? Ei muista, heippa!

Tuosta perhepedistä piti sanoa, että on kyllä varmaan tosi hyvä juttu, muttei onnistu meillä miehen epilepsian takia. Ensinnäkin sen lääkkeet turruttaa sen tavallista syvempään uneen ja toisaalta jos se saa kohtauksen vauva vieressä, niin vaara on todella suuri. Meno kohtauksessa on melkoista... Mä siis yleensä öisin mieluiten imetän istuen sängyssä. Joskus kyllä tosi vaikea pysyä hereillä...

Niin ja siirtämisestä. Mä kokeilen aina esim. nostaa vauvan kättä, testatakseni unen syvyyttä. Huomaa hyvin käden rentoudesta unen asteen. Siltikin tyttö kyllä herää välillä siirron jälkeen pian - yleensä ei vielä siirrossa.

Heissan!

Tänne kuuluu ihan  hyvää...

kun täällä on noista ähinöistä puhuttu niin..meillä aina 5-7 aamulla alkaa ihan kauhea ähinä...niin kuin Pääskynen sanoi että kun laittaa sitteriin auttaa, se on muuten totta...mulle ei kukaan sitä neuvoa ole antanut, mutta nyt olen puhunut "kakkatuolista" eli sitteristä...se on ainoa hyvä paikka missä saa kakan kulkemaan, kaksi kertaa päivässä yleensä toimii mahan, aamulla siinä 5-7 aikaa ja sitten illalla ennen nukkumaan menoa sitteriin ku n illalla alkaa 6 jälkeen kauheat ähinät...

meillä nukutaan öisin 4+3+3 unia, mutta päivisin 45min - puoltoista tuntia...että ei siinä oikein ehdi itse lepäilemään kauhiasti.

Aloin nyt kokeilemaan sitä Cuplatonia mutta en ole huomannu mitään eroa...hmm...

oon nyt pari kertaa käyty pojan kanssa perhekerhossa, siellä on ollut todella mukavaa, saa itse juttuseuraa ja lapsilla kaverit, toki miun 2½ kk vauvani nyt on sylissä koko ajan ja jokeltelee, mutta siis kumminkin...ja on jotain mitä odottaa joka viikkoa :).

hmm olikohan jotain muuta...ihan varmasti oli mutten muisat mitä...niin oon ruvennu pitämään parvekkeellä yhdet päiväunet päivässä...silloin nukkuu jopa kaksi tuntiakin...ulos jos lähtee saattaa nukkua nelisen tuntia putkeen ilman mitään..mutta se vaikuttaa yöuniin inhottavasti emoticon

Pakko vielä tulla purkamaan syräntä..

Oon mä sitten huono äiti: kylvetin tytön illalla ja onnistuin
tunaroimaan niin että vatsallaan ollessa kun pesin niskaa niin
tytön naama osui veteen ja hörppäsi oikein äänekkäästi vettä!
Siis kääk!! Hirvittää ihan hirveästi mitä olen voinut tuolla aiheuttaa! Tiedä mitä karseita bakteereja siitä sai ja mitä siitä seuraa? Apua...

Perhepeteilyyn: meillä siitä ei olisi kauheasti iloa kun yöllä syö pulloa kun oma maito ei riitä. Alakertaan ravataan syömään ja vaipanvaihdolle.. itse tulee aina siinä sivussa valvottua vajaan tunnin verran vähintään.

Tuosta sitteriin nukuttamisesta, meillä toimii aamuyön ähinöihin todella hyvin! Meidän neuvola täti kertoi vinkin ja sanoi että nykyajan sitterit ovat niin turvallisia, eikä mitään vahan ajan rautalanka hökkeröitä. Minä teen niin että aamusyötön jälkeen ennenkuin ähinä alkaa niin siirrän pojan sitteriin ja sitterin sänkyyn. Meillä on sellainen matala tosi leveä sänky missä nukutaan tällä hetkellä poikittain :)  Toimii ja suosittelen! Sitteri ei siis ole istuma asennossa vaan silleen lievästi pystymmässä ja auttaa myös siihen kun poika nieleskelee maitoa vielä syönnin jälkeen.

Ihan nopeesti vaan ennen ku painun nukkumaan tässä. Meillä tyttö alkoi nukkumaan ihan kokonaisia öitä tuossa noin puolitoista viikkoa sitten. Nyt siis nukahtaa joskus 22-23 aikaan ja herää yleensä vasta aamulla puoli kuuden ja 8 välillä. :) Äiti siis saa hyvät unet, mikäli vaan menee nukkumaan sillon ku tyttökin... ;)

Niin ja siitä perhepedistä: Meillä nukutaan aina sillon aamulla perhepedissä, kun ite oon aina vielä ihan väsyny kun tyttö herää syömään sillon puoli kuuden ja 8 välillä. Otan siis tytön viereen ja laitan tissin suuhun ja siihen sitten vielä molemmat nukahdetaan. :)

Meillä tosiaan kans vauva nukahtaa tissille tai syliin ja siirtäminen herättää..luin jostain et 20min menee enneku vauva vaipuu syvään uneen. Et jos sitä ennen siirtää, niin melko varmasti herää. Et sikski monesti ootan tuon 20min ennenku siirrän mihinkään jatkaa unia. Yleensä vauvasta huomaaki, millon on ihan syvässä unessa, on semmonen rento ja veltto eikä säpsähtele pahemmin vaikka liikutteliski.

Olen huomannut sellaisen mikä vaikuttaa pojan vatsavaivoihin enemmän, jos olemme olleet pitkillä automatkoilla ja poika nukkunut koko matkan, sekä pitkät unet vaunuissa että hänelle keertyy vatsaan enemmän ilmaa kun on liikkumatta. Nyt kun en enään nukuta ja anna nukkua 3-4 tuntia vaunuissa vaan nukutan lyhyempiä aikoja. Ja eronkin huomaa, ainakin meillä! Miettinyt että jos itsekin vaikka istunut pitkiä matkoja autoissa/busseissa niin itsellekin keertyy ilmaa vatsaan.

km70: En usko, että vauvalle on tuosta mitään tullut, että on hörpännyt kylpyvettä. Mun mielestä sun ei kannata olla huolissaan. Mulle kävi joskus samoin, että kun kylvetin poikaa, niin selkää pestessä kävi kasvot vahingossa kunnolla veden alla. Onneks noilla vauvoilla on se sukellusrefleksi, niin poika ei ees hörpänny vettä.

Myy85: Meillä just Disflatyl on auttanu siihen, että pojalla kakka tulee useemmin ja nykyisin useimmiten ilman tuntikausien ähinöitä. Tosin myös Relatipat on käytössä, mutta niillä ei oo ollu mun mielestä semmosta vaikutusta. Meillä siis Relatipat aloitettiin ensin (reilun viikon iässä) ja ne kyllä selvästi kipeitä mahanväänteitä vähensi, muttei saanu kakkaa sen paremmin luistamaan. Kakka alko luistamaan ja ilmavaivat väheni siinä vaiheessa, kun Disflatyl aloitettiin (kuukauden iässä). Tuntuu kyllä olevan melko yksilöllistä noiden eri tippojen teho. Se mikä toisella auttaa ei sovi toiselle ollenkaan.. Kuulemma imeminen saa vauvan suolen toimimaan, siksi kakka tulee usein rinnalla ollessa. Meilläkin vauva kakkaa useimmiten syödessään. :)

Meillä kärsitään flunssasta. :( Ollaan kaikki nuhassa ja yskässä, ja mies oli päivän kuumeessa. Minä ja poika ollaan onneks kuumeelta säästytty, mutta poika rohisee kyllä ihan hirveesti. Nenän imeminen auttaa hetkeksi, mutta kohta taas rohistaan. Toisaalta ei tuo näytä poikaa paljon vaivaavan. Oma aurinkoinen itsensä on päivisin ollu ja yöt nukkuu entiseen malliin. Ja syökin ihan normaalisti, joten ei kai mun tartte erityisen huolissaan olla. Kurjaa vain kuunnella, kun toinen on niin tukossa.

Lauantaina oli ristiäiset ja pojasta tuli Kasperi. Mutta siitä vois kirjotella lisää tuonne ristiäis/nimiäisketjuun jossain vaiheessa..

Nopeesti:

Ei hätää, meilläkin sukellettiin vahingossa kertaalleen alkukylvetyksissä :) Ei pitäisi olla hätää, vähän voi säikähtää, mutta unohtuu nopeasti. Eikä meillä enää käännellä kylpiessä kun totesin miehelle, että ihan turhaa kääntelet. Kyllä se selkä yms. putsaantuu muutenkin. Tosin, mun mielestä on silti kiva leikilläni härnätä miestä siitä, "aina se isi pudottaa veteen" :) Kylvetykset on siis isin hommaa aina. Äiti ottaa sitten puhtaan pojan lämpimän pyyhkeen sisään.

Nyt ei olla ähisty aamuöisin, tukkoinen nenä on korvannut tämän :/ Inhottavaa, yritän keittosuolalla ja nenäfriidalla imeä tyhjäksi, ei meinaa oikein tulla. Yhen kökön sain pois illalla ja se helpotti hetkeksi. Pahinta siis on se, että nämä mun helpotusyritykset aiheuttaa ison pahan mielen poikaparalle :( Äidin sydän särkyy siinä. Toivottavasti menis itsestään ohi tuo tukostelu, kun ei meinaa tulla helpotusta noilla välineillä.

Mutta teidän muiden suosituksesta otan sitterin kokeiluun, jos ja kun päästään taas aamuähinöihin.

Ihan pika pikaa kokemuksen syvällä rintaäänellä tuosta tukkoisuudesta. JOS alkaa haitata syömistä tai tuntuu ettei itse pysty helpottamaan hengitystä vaan on raskasta ja apulihakset käytössä niin kipin kapin lääkäriin. Siinä on luultavasti sitten bronkiitti kyseessä ja se lima on niin sitkasta ja syvällä ettei sitä kotikonstein saa liikkeelle. Meillä tauti kesti sairaalareissun jälkeen vielä monta päivää ja vasta nyt voi sanoa, että vauva alkaa olla terve. (...mies, kakkonen ja nelonen ovatkin sitten mahataudissa, mutta se on jo toinen juttu...)

En mä usko, että sitteristä voi ainakaan haittaa olla jos sitä kokeilee. Meillä siinä ainakin on turvavyö ja vauva ei siitä kyllä omin avuin pois pysty keikahtamaan. Sitterin laittaisin kyllä pinnasänkyyn jos yöllä siinä nukuttaisin...

Kutsu käy...

Mennyt taas tovi, että tänne ehtii kirjotella. Päivässä kun ehtii vaan aina yhden jutun tekemään.

Vauva elää melko tarkkaan noin 3 tunnin rytmissä, eli syö 3 tunnin vuorokauden ympäri ja nukkuu lähes joka välissä jonkun verran, paitsi puolen yön välin usein valvoo. Nukahtaa aina syödessään, joten on työtä yrittää pitää hereillä että saisi koko ruuan syötyä. Meillä nukutaan myös perhepedissä, ja ei muuten ei toimisikaan kun vauva nukahtaa vaan rinnalle tai syliin. Syötän kyllä joka ruokailukerralla tissin lisäksi myös pullosta korviketta, mutta toimii silti. Käyn vaan keittiöstä hakemasta valmiiksi ladatun pullon, lämmitän ja syötän sen sängyssä. Röyhtäytän, tissi suuhun  ja unet jatkuu. Tosin aamuyöstä ähistään meilläkin, mutta en juuri siihen herää (eikä vauvakaan).

Joku kyseli korvikkeistä. Meillä käytetään nan-merkkiä. Olen kuullut, että se on paremmmin siedetympää kuin tutteli. Meillä ei oo kyllä vauvalla ollut koko aikana vatsavaivoja että olisi itkeskellyt. Vähän kyllä piereskelee, mutta ei se tunnu häntä vaivaavan. Eli sikäli vauvan suhteen suht helppoa. Oppi eilen kunnolla hymyilemään valveilla olessaan ja silmiin katsoessa. Ihanaa. <3

Meillä ongelmat on siinä, että mun synnytysvauriot ei tunnu paranevan. Ensinnäkin synnytyksessä kätilö sanoi, että tuli vaan pieni repeämä ja laittaa 3 tikkiä. No sit kun tikit ei ruvennut sulamaan, ja menin poistattamaan, niin kävi ilmi, että päällä oli ne 3 tikkiä ja emättimessä pitkäliuta lisää. Olin aika hämmentynyt... no, jälkitarkistuksessa väitti, että kaikki on kunnossa ja parantunut, mut kyllä on niin arkaa, että ei kyllä sänkyhommiin vielä pysty. Lisäks pissiminen sattuu yhä ja vaikka on sitä jo useasti näyttänyt lääkärille, ne vaan sanoo, että kaikki on ok ja kyllä se paranee. Yks kyllä sanoi, että virstaputken suu on repeytynyt mut on paranemassa. No kipu ei oo vähentynyt yhtään 6 viikon aikana eikä repeämä näytä paranevan. Se ois varmaan pitänyt aikanaan tikata, mutta mitä tehdä nyt? Pitäiskö mennä yksityiselle, kun neuvolasta vaan sanotaan, että laita voidetta, kyllä se paranee. Eikai repeämät voiteella parane kun silmilläkin nään, että suuaukko repsottaa oudosti...

No mut tässä paljon omaa napaa. Muuten hyvä mieli, mut stressaa noi vauriot...

Voi huoh... taas tätä kadetta vain tunnen teitä kohtaan, joilla vauvat nukkuu, jopa päivisinkin ja on melko vaivattomia.
Meillä nyt kolmas korvike menossa ja huudot ja vaivat vain jatkuvat. Välillä ei puklannut juuri lainkaan ja luulin että se johtui tästä korvikkeesta (olin jostain lukenut että sillä voi olla merkitystä) mutta niin ilosesti sitä taas puklataan ja huudetaan myös. Aika uuvuttavaa on kun viime yönäkin nukuin 3 h ja päivällä ei puhettakaan mistään levosta. Kun päivällä ei nuku lainkaan. Mitähän se vauvallekin tekee? Mies on onneksi nyt välillä päivisinkin kotona ja vain muutamia tunteja päivässä poissa, mutta silti uuvun. Ja hänkin tietenkin. Mitenkähän sitten kun on poissa normi työpäivän? Perjantaina on neuvola, niin täytyy kyllä puhua vakavasti näistä meidän ongelmista. Kaiken maailman tipatkin jätin välillä pois, nyt alettiin taas disflatylia antamaan kun tuntui että mahavaivaa on. hitsi kun ei yhtään tiedä mikä olisi järkevää ja mikä ei.

Kiitos rauhoittelijoille tästä veden kylpyveden imasussa.. olen nyt rauhoittunutkin sen suhteen kun ei ainakaan vielä mitään ole havainnut että olisi esim. ripulia aiheuttanut.

Jaksamista ja onnen hetkiä kaikille!

Onkohan kyseessä refluksitauti? tai joku allergia? Kannattaa netistä vaikka hakee tietoa noista ja sit mennä lääkäriin niin pian ku mahdollista. Neuvolassa ne ei oikeen osaa sanoa ja tehdä mitään. Ja tosiaan kannattaa ottaa vakavasti tommoset, jos vauva puklailee paljon ja valvoo..ja vielä jos on itkunen kaiken lisäksi. Vauva vaan kärsii, mitä pidempään menee enneku saa hoitoa.. Ja jos julkiselle ei saa heti lääkäriaikoja, niin yksityiselle vaan. Mut tosiaan ite ensin hakisin tietoa netistä, osaa paremmin sit vaatia lääkärissäki jotai ku tietää etukäteen mitä mahdollisesti vois olla.

Takaisin