Helmikuun höpinät :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja alina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa pitkästä aikaa! ..on ollut taas kovin rankkaa viime aikoina, enkä oo jaksanu kirjotella. Nyt tänään, kun elämä taas näyttää hetkellisesti ihan mukavalta ni ajattelin nopeasti vähän kuulumisia kertoilla.

Meilläkin on jo soseita aloteltu ja yötkin on alkanu sujumaan tosi hienosti.. viime yönä mentiin kymmeneltä nukkumaan, kymmeneltä aamulla noustiin ylös ja siis tossa välissä syötiin vaan ennen neljää! Ihan luksusta. :) Soseita ollaan maisteltu lähes päivittäin aina tässä aaamupäivällä.. aloteltiin ihan perus perunalla ja siitä sit pikku hiljaa kokeiltu kaikkea erilaista.. maissia, päärynää, luumua, peruna-porkkanaa yms. Peruna-porkkana velliäkin ollaan parina iltana syöty, mut musta tuntuu et nukkuu pelkällä maidolla vielä paremmin joten ihan harvakseltaan tota syödään.. vaikka poitsu kovin niistä tykkäiskin :) Tuolla joku.. oliskohan Naadja? kirjotti ylempänä noista kiinteistä "Joku sanoi hyvin sen, mistä tietää vauvan olevan niille vallmis: osaa istua, viedä ruokaa suuhun ja on pari hammasta." ..sen verran pakko kommentoida tohon, että mä mitenkään voi uskoa että tossa on tarkoitettu soseiden aloitusta.. sehän tarkoittais sitä, että soseet sais alotella vasta reilusti yli puolen vuoden ikäisenä. Eiköhän tossa meinata lähinnä tätä leivän palasten yms maistelua? ainakin mun järjen mukaan. Jokaisella on omat mielipiteensä, mut mä olen sitä mieltä (varsinkin näin korvikkeen syöttäjänä, jos imettäisin ni mielipide vois olla toinen) että tavallaan mitä aikasemmin vauvaa totutellaan soseisiin, sitä helpompi niitä on sitten jossain vaiheessa alkaa oikein syömällä syömään. Jos joku tajuaa mitä tarkotan? ..vaikka me alle 3kk niitä maistellaankin, niin en mä vois sanoa että toi poitsu niitä oikeesti SÖIS tai että sais niistä pienistä maistelukerroista mahaansa mitenkään täyteen. Lähinnä vaan totutellaan siihen miltä tommonen sose tuntuu suussa, opetellaan uusia makuja ja ihmetellään niitä yhdessä sekä harjotellaan lusikan käyttöä.. Soseiden SYÖNTI on sitten mun mielestä ihan asia erikseen ja se on edessä sitten vasta lähempänä 4kk.. sitten kun Miro oikeesti tuntuu maidon lisäksi tarvivan kunnolla jotain enemmänkin. :)

Mä en muista nyt kaikkea mitä täällä on kirjoteltu, mutta noihin Miimin vauvan yöhulinoihin. Meillähän siis Miro yleensä yösyötön jälkeen jää kanssa hillumaan jokskuu aikaa ennenku nukahtaa uudestaan.. mutta mä en mitenkään huomioi niitä sen hillumisia - pistän vaan takas omaan sänkyyn ja käyn ite nukkumaan. Jonkun aikaa kuuluu pinniksestä ähellystä, kiherrystä ja kiljahteluja sekä tuttia saattaa joutuu laittaan, mutta yleensä mä nukahdan ennen sitä ja tuo nukahtelee sitten omia aikojaan. Ootko kokeillu samaa? ..jos Aleksi ei kerran huuda vaan hyörii ja pyörii muuten vaan.. vai alkaako huuto jos katoat näköpiiristä?

Menkoista.. mulla alko viime kuussa. Tosin periaatteessa vähän keinotekosesti. Alotin siis ehkäsyrenkaan käytön ja ekalla tauolla tuli tyhjennysvuoto.. en tiedä koska olis alkanu jos ois ihan luomuja jaksanu odotella.

Mitäs muuta.. synntyksestä mulle ei jäänyt mitään traumoja - musta se oli jopa jollain tapaa ihanaa! ..mutta tää vauva-aika kyllä senkin edestä! Tätä meidän tilannetta vois vähän niinkun kuvailla niin, että "olipa kerran unelmat - sitten tuli todellisuus". Tää on mulle ihan järkyttävän vaikeeta ja miehellä alkaa kärsivällisyys loppua, joten meidän suhdekin alkaa oleen selllasessa umpikujassa, että näinköhän tätä ilman apua läpästään. Elämä on.

Kaikille ihanille ihania hetkiä pienokaisten kanssa! ..kyllä mä teidän kuulumisia käyn aina lueskelemassa, vaikken itse enää niin aktiivisesti keskusteluun osallistukaan :) ..me aletaan nyt valmistautumaan 3kk neuvolaan ja toivotaan että mies ehtis yövuoroltaan mukaan.

Jeps kyllä tuntuu noista kiinteistä olevan tuhat eri mielipidettä ja suositusta! Ja musta tuntuu, että noi aikaisemmin luettelemani kriteerit eivät meilläkään toteudu (luin ne jostain kiinteitä käsittelevästä artikkelista). Vauva nimittäin on alkanut vaikuttaa kovin kiinnostuneelta ruoasta, vaikka on vasta 4 kk. Aion kyllä vielä ainakin 2 vk täysimettää ja sitten aloitamme maistelun. Toivottavasti alkaisi poika nukkua pitempiä pätkiä sen jälkeen....

Meille sanottiin neuvolassa että saamme aloittaa soseet jo 3kk iässä,tarvittaessa jo vähän aiemmin.sekä velliä saamme syöttää ihan luvalla kun neidillä korviketta menee yli litra päivässä. ja neiti nyt 2kk ja 1vko.Lisäksi sanottiin että lapsen mukaan niitä kiinteitä aloitetaan kun siihen on tarvetta.

Oisko jollain kiinnostusta noita äippäpakkauksen kestovaippoja kohtaan? Voisin lahjoittaa jollekkin nuo, siis se vihreä kestovaippa ja se valkoinen vaippa mihin on ne kaksi valkoista liinaa. Saapi tulla hakemaan pois tai voin laittaa postillakin tulemaan, silloin tulisi maksua ainoastaan siis postikulut.

Täällä eilen kokeilin ekaa kertaa soseita. Bataattia soseutin ja omalla maidollani sitä vähän ohensin. Ensin sitä pyöriteltiin ihan ihmeissään suussa ja enempi suun ulkopuolella :) Mutta sitte jo jokunen määrä meni alaski. Illalla annoin uudelleen pari teelusikallista ja söi tosi hyvin melkein kaikki. Mutta yöuniin tuolla ei ollu mitään vaikutusta. Ainaki kuus kertaa heräs. Taitaa vaan olla joku tankkaus kausi menossa.. Ajattelin kuitenki antaa nuita soseita pari kertaa päivässä sen teelusikallisen tai kaks. Ihan vaan sen opettelun ja maistelun takia mistä Satuki kirjotti. Päärynää ja kukkakaalta tein valmiiksi pakkaseen ja tuota bataattia. Kaupan päärynäsose on niin järkyttävän makeaa ku siihen on selosteen mukaan lisätty sokeria. Ihan ku hilloa.. Hyvää tuo itetehty oli, eikä niin ällöä.
Uusia taitoja kertyy koko ajan. Nyt on alettu huutaan, ei siis itke ku ihan omaksi iloksi karjuu :) Ja kiljuu. Naapurit varmasti ihmeissään :) Käsiänsä tuijottaa välissä ihan ihmeissään, että mitä pötköjä nuo tuossa on, mutta sitte taas unohtaa. Ihan ei vielä käänny ku ottaa tuo toinen käsi vastaan. Istumaan punkee koko ajan sylissä ja tässä jo yks päivä ite nousi puoli-istuvasta asennosta istumaan. Voi sitä onnen määrää toisella :)
Ihan hirvittää ko aika menee niin äkkiä ja poika kasvaa, että kohina käy. Ei oo enää mikään vauva kyllä.

Ah ihanuus miten mahtavat kelit nyt kun on lauhtunu! Mulla on jalat ihan jäykkänä kun on menty tuolla vaunulenkeillä ihan hurmiossa :)

Vaan voi herranen aika kun piti liikuttua äsken, telkkarista tuli ruotsalainen sarja "Kätilöt" ja siinä kun näytettiin synnytystä niin johan valui vedet silmäkulmista...tuli niin mieleen omat fiilikset! Ja just puhuttiin miehen kanssa että millonkahan sitä uskaltais alkaa toista raskautta yrittämään...

Onko teillä muuten jatkunu perhevalmennukset synnytyksen jälkeen? Meillä oli muutama viikko stten semmoinen missä oli lastenpsykologi ja lastenneuvolan täti - keskusteltiin sitä miten elämä on muuttunu lapsen myötä jne...sit nyt ens tiistaina on seurakunnan ja MLL:n yhteinen ilta, myös osa perhevalmennuksia. Siellä kai vaan esitellään mitä äksöniä on lapsiperheille tarjolla, mutta aion kyllä mennä kun tiedän että tapaan siellä taas tuttuja tuosta valmennusryhmästä. 

Tuolla meidän MLL:n vauvaryhmässä on ihan mielettömän hyvä tunnelma, on kyllä ihan mun juttu! Ja virikettä vähän tyttärellekin ettei tarvii vaan oman mamman naamaa katsella :)

Mä en oo kuullukkaan tollasista perhevalmennuksista jotka jatkuu synnytyksen jälkeenki ! Ihan kiva juttu varmasti.. :)

Menkoista, ne tais alkaa tänään. Ei kait se mitään muutakaan voi olla :/ voi ahistus sentään...
Miks piti näin aikasten neki alkaa?? ÄÄÄÄÄÄH!! Vaikka imetän niin ne alko, höh :(

Moikka! Onpas kiva kun tää on uudistunu taas hieman helpommin käytettäväks :)

Meillä oli eilen ensimmäistä kertaa tyttö hoidossa! Tai no.... siis mun sisko tuli meille kotiin ja olivat kahdestaan viisi tuntia :D Hienosti oli menny ja koko homma olikin äitille vaikeinta..itku pääsi jo kotipihassa kun lähtöä tein :D  Vähän olin huolissani suostuuko tyttö pullosta syömään ja jos suostuu niin syökö tissiä enää ollenkaan sen jälkeen..mutta tissi on edelleen ykkönen ja meillä jopa nukuttais tissi suussa jos se olis mahdollista. Pullolle oli tyttö kuulemma ensin oikein suuttunut mutta sitten oli ruoka kelvannut. Minäkin join jopa yhden siiderin :D Pikkusen tavallaan harmitti juhlista lähteä kesken mutta olin onnellinen kun tulin kotiin. Kyllä mä vaan niin kiinni tossa pienessä ihmisessä olen :) 

Satu, teidän kannattais harkita pariterapiaa tai jotain. Ennen kuin tilanne menee oikeesti huonommaksi. On kuitenkin helpompi olla kaksin kuin yksin varsinkin vauvan kanssa. Toivottavasti sun miehellä riittää ymmärrystä! 

Pitääkin kans alkaa oikein kunnolla taas seuraamaan noita meidänkin syöntivälejä. Mä oon nyt ollu kans niin väsynyt etten muista millään montako kertaa yössä olen heränny vaikka aina katon kellookin. Nyt viimeviikkosen rokotuksen jälkeen on yöt ollu levottomia ja meillä on nyt joka ikinen yö vaippa vuotanu sänkyyn,....kivakiva! 

Mulla on kans sellanen käsitys noista kiinteiden alottamisesta että vauva on valmis kun osaa istua, on kiinnostunu ruuasta ja mikäs kolmas oli,.....? Mutta hampaista en oo kuullu....kun joillekkin ne hampaatkin puhkee vasta esim 8kk iässä... 

Mutta eipä taas kummempia tällä kertaa :)  Ai niin, meillä oli myös perhevalmennuksen viimenen osio jossa keskusteltiin synnytyksestä ja vauvaelämästä. Oli ihan jees.. Nyt mä vaan kaipaisin sinne muskariin mutten oo vielä uskaltautunu ku on niin huonoon aikaan ja pelkään että vauva vaan itkee....ihan ku ois ainoo joka niin tekee :D 

Se ois tänään helmikuun vika päivä. Näin me mennään kohti kevättä. Nice! nollan molemmin puolin on välillä mittari käyny, mutta heti kun lauhtuu niin tuuli voimistuu täällä meren ranta kaupungissa :/
Nyt oon antanu parina iltana Benjaminille velliä korvikkeen seassa ihan viimisenä ennen kuin simahtaa yöunille. Viime yönä ei mitään vaikutusta unen laatuun vellillä, mutta katsotaampa tämä tuleva yö miten käy :) Tuli mieleen, että jos hällä on sellanen kausi menossa et pitää saada olla minussa kiinni kokoajan..
Joko teillä vauvat osaa kääntyä masulleen tai masulta selälleen? Benjamin kovasti yrittää vänkäillä mahalleen mutta ei vielä kuitenkaan käänny. Eikö sitä sanota, et pojat tulee kehityksessä vähän jäljessä verraten tyttöihin ;) ? Nyt on enempi alkanu tarttumaan leluihin kiinni kuin ennen. En mä vielä huolestu siitä ettei osaa kääntyä itsekseen, ajan kanssa varmasti seki homma sujuu...
Meillä onki ollu tekemistä päivisin tässä nyt reilu viikon verran, kun siskon tyttö (Benjaminia 1viikon nuorempi) on hoidossa. Ei lopu tekeminen kesken.. :) Ei kylläkään onnistuis tämä systeemi jos ei mies olis kotona. Minä hoitelen pääasiassa tyttöä ja mies Benjaminia. Tyttö tahtoo vierastaa mies puolista ;D
Onko muuten teillä vauvat vierastaneet vielä vieraita kasvoja? Benjamin ei onneksi, vielä ! Toivottavasti ei oo sitä tyyppiä et vierastais. Jaha, sängystä kuuluu itkeskelyä.. Nukuttamis puuhiin siis, jälleen.

Takaisin