Helmikuun höpinät :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja alina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihanaa lukea, että olette uskaltautuneet jo kiinteisiin. Meillä on alannu poika myös syödä ihan hirmuisen usein ja olen alannut miettiä, että pitäisikö aloittaa vähän aikaisemmin kiinteät kuin nelikuisena.
Oletteko aloittaneet millä ja kuinka paljolla? Millaisia vaikutuksia kiinteiden aloittamisella on ollut?
Itse tosiaan meinaan kyllä varmasti aloittaa ennemmin, ku selkeesti poika alkaisi tarvita enemmän eikä se nyt maitoakaan määrättömästi jaksa juua. Nyt menee öisin noin 2h välein ku ennen riitti 4-5 tunnin välein.

Meillä menee yöt senkun pahemmaks! Eilen Aleksi meni nukkumaan klo: 21.00 ja heräs klo: 23.00 ja tästä valvoi 23.00-02.30. Tämän jälkeen nukkui 45min ja valvoi viiteen! Mä sitten luovutin ja nousin sängystä ja katsoin täydelliset naiset ja kotikadut tallennukset tuonne kello kolmeen. Onneks Aleksi ei siis itke! Vaan on iloinen vesseli. Itkua en kestäi ollenkaan yöaikana. Nälkäkään ei poikaa vaivaa, koska ollaan myös kokeiltu korviketta yöllä. Taitaa vain olla vähäuninen kaveri tai rytmi sekaisin. Kuinkas aikaisin voi pyytää unikouluun? onks se joskus 6kk:na?

Meillä menee yöt senkun pahemmaks! Eilen Aleksi meni nukkumaan klo: 21.00 ja heräs klo: 23.00 ja tästä valvoi 23.00-02.30. Tämän jälkeen nukkui 45min ja valvoi viiteen! Mä sitten luovutin ja nousin sängystä ja katsoin täydelliset naiset ja kotikadut tallennukset tuonne kello kolmeen. Onneks Aleksi ei siis itke! Vaan on iloinen vesseli. Itkua en kestäi ollenkaan yöaikana. Nälkäkään ei poikaa vaivaa, koska ollaan myös kokeiltu korviketta yöllä. Taitaa vain olla vähäuninen kaveri tai rytmi sekaisin. Kuinkas aikaisin voi pyytää unikouluun? onks se joskus 6kk:na?

Meillä alettiin syödä kiinteitä 3kk ikäisenä...meillä erona se että keskosille suositellaan kiinteiden alottamista siinä iässä että kasvu pysyis hyvänä.
 Me alotettiin iltavellillä (maissi, riisi tai porkkana-peruna), siitä sit hiljalleen annoin muutaman lusikallisen hedelmäsoseita päivällä, sit kasvissoseita...hiljalleen määrät lisäänty. Nyt ollaan opeteltu syömään myös soseita missä on lihaa. varsinkin lihasoseet ei meinaa maistua, mut en ota asiasta stressiä. yks syy miks suositellaan kiinteitä ainakin osana ruokaa olikohan se puol vuotiaasta lähtien (en varma iästä) on se että vauvat saisivat tarpeeksi rautaa.

msj, kiitoksia tiedosta :) Minkä merkkisillä aloititte? Olen itte pohtinu, että aloittaisko ihan vauvan ruuilla sitten vai tekiskö itse perunaa ja soseuttais sen äidinmaitoon..

soseet mä oon tehny osaks ite, eli keittäny ja soseuttanu esim. porkkanaa isomman satsin ja sit pakastanut jääpala-astiaan ja siitä siirtänyt pakastepussiin. Sit kun on jaksanut tehdä monta eri kasvista niin sit voi joka päivä tehdä erilaisia seoksia. Myös hedelmämössöt aika pitkälti teen itse...esim. päärynäpalaset hetkeks kiehumaan veteen ja sit soseutetaan--->samanlailla pakkaseen kuin kasvikset.

vellit oon ostanu ihan kaupan tetroista. Muistaakseni myös niissä aluks kannattaa ottaa gluteenitonta, ettei vaan vauvalla ole keliakia joka saattais olla liian rankkaa pienelle vauvalle.

msj tuo jääpala-astia onkin tosi hyvä juttu! Siitä saa sopivan pienen annoksen alkuun. Mä tosin aion mennä täysimetyksellä sinne puoleen vuoteen kun nyt ainakin näyttää maito riittävän erittäin hyvin.

Meillä on alkanu sormien syöminen oikein tosissaan! Yölllä Siltsu alkaa lussuttaa unissaan käsiään, herää siihen sitten eikä rauhotu ennenku tyrkkään tissin suuhun, joten tiheään heräillään taas meilläkin :( Yöunille on pitäny mennä jo seiskan jälkeen mutta onneksi unta riittää kuitenkin aamuun asti - tänään näytti viiden jälkeen aamulla että meinais alkaa hulinat mutta onneksi sain rauhotettua rinnalle ja saatiin nukkua kahdeksaan asti! Mutta miten musta tuntuu että Siltsu olis ollu jotenkin kärttyinen ja herkästi ärsyyntyvä sen 3kk:n rokotussatsin jälkeen...voivoi jospa se kohta helpottais.

Ihanaa kun luvattiin lauhempaa keliä, pääsee oikeesti kunnon vaunulenkille taas. Ja perjantaina kerhoon!!! Kaksi kertaa on jääny väliin kun aamusta on ollu niin hyytävää että ei kiitos...

Mullakaan ei oo menkat alkanu eikä varmaan ihan heti alakaan kun täysimetän ja lisäks syön minipillereitä.

Kyllä sen omasta lapsesta näkee koska olis aika aloittaa kiinteät. Meillä Nanna alkoi syömään päivisin tosi usein ja yötkin alkoi mennä huonommin. Oon pitänyt ihan kirjaa syömisistä ja todennut että päivässä kun syö n.900ml maitoa ja illalla sosetta niin nukkuu super hyvin. Viime yönä 10h putkeen!! Hyvä ruoka=parempi mieli, kuten kaikki tietää ;)

Mitään oireita ei ole soseista tullut. Olen antanut vain omatekoisia soseita, perunaa, porkkanaa, maissia, kukkakaalia, parsakaalia. Hedelmäsoseita ei olla yhtään viel syöty, ajattelin ottaa ne sit vasta kun siirrytään toiseen ateriaan päivässä.
Jääpala-astiaan  laitoin kans aluks mut aika pian osottautui turhan pieniksi annoksiksi, meidän neiti kun tykkää syömisestä niin ei mikään teelusikallinen riitä :P Ja kysyin neuvolasta silloin et saako antaa enemmän jos maistuu niin kuulemma saa.

Meillä neiti 2kk ja 1vko vanha..korviketta menee yli litra päivässä... jotenkin hurjalta määrältä tuntuu kun ikää ajattelee.Mut kovin kasvaa ja painoakin kertyy.ens perjantaina sit näkee kuin paljo kasvan.veikkaan ainaki että pituus on jotain yli 60cm ja paino jotain n.6kg korkeintaa..

Ootteko kokeilleet vauvan tukkoiseen nenään Humidose-suihketta? Musta sitä on helpompi laittaa kuin niitä tippoja...

Mä aion yrittää täysimetystä vielä ainakin kuukauden. Poika ei ole vielä valmis kiinteille. Joku sanoi hyvin sen, mistä tietää vauvan olevan niille vallmis: osaa istua, viedä ruokaa suuhun ja on pari hammasta. Eli vauvan tahdissa aiotaan mekin mennä :).

Saa nähdä mitä ne meille neuvolassa suosittelee tuohon yöriekkumiseen. Mun muistaakseni me alettiin antaa esikoiselle 3,5 kuukautisena velliä mutta jostain muistan lukeneeni, että äidinmaito olis kuitenkin rasvaisempaa ja sitä kautta energiapitoisempaa kuin velli? Täähän tarkoittais siis sitä, että äidinmaidolla pitäis olla täyttävämpi vaikutus. Tietääkö joku onko näin. Mä kyllä olisin valmis vaikka seisomaan päälläni, että yöt rauhoittuis. Toisaalta taas haluaisin kyllä täysimettää vielä ainakin siihen 4kk ikään asti ja alussa oli tarkoitus pidempääkin.
Mua niin stressaa noi 3kk rokotukset. Nyt ton yöheräilyn kestää, kun siinä ei ole itkua mukana, mutta jos noi rokotukset tekee vielä kärttyiseksi, niin sitten tulee tosi raskasta.
Huomenna mulla on 90min hieronta! Aivan ihanaa. Toivottavasti pääsis myös salille. Vähän mietityttää, kun työt alkaa sitten huhtikuussa (tosin vain yksi päivä viikossa). Mieli on jo valmis aloittamaan työt, mutta kestääkö kunto, jos nää valvomiset jatkuu.

Miimi: Ootko kokeillut nukuttaa vatsallaan? Se on meillä ainoa keino, jonka avulla saadaan nukuttua. Muuten poika herää tunnin välein.. Sanokoon neuvolassa mitä sanovat! Miten teillä nukutaan päikkäreitä? Onko päivässä liian vähän tai liikaa aktiviteettia? Meillä vaikuttaa selkeästi yöhulinoihin aktiviteetin määrä. Jos on liikaa juttuja, niin sitten ollaan levottomampia. Päikkäreitä nukutaan max. 4 tuntia. Sitten riittää unta yöllekin. Tietty jos on allergiaa tms. niin eipä paljon nämä keinot auta. Paljon voimia!! <3

Ja sitä mun piti vielä sanoa, että ootko kokeillut laittaa vielä aikaisemmin nukkumaan? Luin tota Elisabeth Pantleyn kirjaa, ja hän ehdottaa uniongelmien ratkaisuksi nukuttaa aikaisemmin. Esim. jo ihan 19.00... Unikoulua ei suositella ennen 6 kk, eikä sekään toimi kaikilla. Jos teillä poika on iloinen ja haluaa vaan seurustella, niin kuulostais kyllä kehitysvaiheelta. Mistä noista tietää!!?? Mysteerejä koko vauvajengi.

Mä kanssa oon sitä mieltä, että tää saattaa ennemmin olla joku kehitysvaihe (nyt kuitenkin kädet löytynyt) kuin allergiaa. Täytyykin kokeilla tuota vatsallaan nukuttamista. Meillä Aleksi kun viihtyy yllättävän hyvin lattiallakin vatsallaan.
Sen oon itse huomannut, että niinä päivinä kun esikoinen on päiväkodissa ja talo rauhallinen, Aleksi nukkuu paremmin. Ilmeisesti esikoisen kotipäivinä ei saa rauhassa nukkua, kun on kova meteli ja tää aiheuttaa levottomuutta. Mutta minkäs teet kun kolme vuotiaalla riittää virtaa, eikä voi olettaa sen olevan hiljaa.
Viime yö oli taas hyvä eli herättiin vain kahdesti! Meillä tuntuu menevän niin, että yksi hyvä yö tulee kymmenen huonon yön jälkeen. Mutta taas on itsellä virtaa, kun on saanut nukuttua suht hyvin. Ainut vain, että nyt Aleksi tuntuu olevan nuhainen ja itsellä myös kurkku kipeä...

Tuota jääpalamuottiin pakastusta täytyy ehdottomasti kokeilla, kun kiinteet aloitetaan!
Meillä on kans meno nyt rauhoittunut...oli varmaankin rotasta johtuvaa. Nyt rokotteesta 8 päivää. Pojalla oli tosiaan kolme päivää kakka vaipassa koko ajan ja puklausta. Yleensä niin tykkää olla hoitopöydällä, mutta rajansa kaikella, kun koko ajan vaippaa ja paitaakin vaihdetaan.
Eilinen vietettiinkin mummilassa, jossa äiti sai syödä hyvin ja loikoilla itsekseen :) Mummit käyvät paapomassa vauvaa ja äitiä meilläkin, mutta ite rentoudun paremmin poissa kotoa.
Mä oon alkanut ikävöimään miestäni <3 Ollaan tosi paljon yhdessä perheenä, mutta nyt tarttis saada olla kaksinkin! Ollaan vietetty aikaa kahdestaan kerran pojan syntymän jälkeen, silloin shoppailtiin ja käytiin syömässä. Täytyy suunnitella jotain mukavaa...onneksi hoitajia löytyy :)   
Ai niin, mullakaan ei oo menkat alkaneet. Mulla on ollut synnytyksestä asti kerran kuussa sellainen olo, että nyt niiden "kuuluisi" alkaa. Mulle laitettiin viikko sit kierukka, saas nähdä, kuinka se vaikuttaa asiaan. On kyllä tiheetä imetystä.
Pakko jakaa viel kokemus kierukan laitosta...tuntui ihan supistukselta...ei kovalta mut hyvin epämiellyttävältä sellaiselta...ikävästi palautui synnytys mieleen, melkein itketti.

Meillä on vedetty nyt maissivelliä (ihan sitä kaupan ) nyt muutamana iltana vastikkeen seassa ja hyvin on maistunut ! Viime yönä nukuttiinkin klo 21-06.15 ja tää mamma oli erittäin tyytyväinenemoticon

Meillä on silti nukuttu alusta asti tosi hyvin ja päivärytmikin on pysyny melko samana jo ainakin 6 viikkoa. Pakkaset alkaa onneksi täälläkin päin hellittää, päästään taas normi ulkoilu rytmiin. Sisä päikkärit kun ei meilläkään ole saavuttaneet mitään suurta suosioita.
Vaikka vauveli on tosi kiltti ja iloinen niin välillä oon ite jotenkin ihan super väsynyt vauvan hoitoon. mies kun on yrittäjä ja saattaa olla töissä 8-17 ja taas 18-22. Se on aiheuttanut meillä välillä vähän kireitä tunnelmia. Voishan vauvankin kanssa joo lähteä tienpäälle mutta siinä on sitten taas oma sirkuksensa. Me vielä muutettiin mulle ihan ennestään oudolle paikkakunnalle kesällä enkä ehtinyt täältä raskaus aikana oikeen löytämään kavereita :(  Neuvolasta ehdotettiin perhekahvilaan tms. menemistä mutta en mä oikeen koe olevani sen "henkinen" ihminen..mutta kai tää tästä ajan kanssa muuttuu :)
Mulla alkoi menkat jo tammikuussa ( alle 2kk synnytyksestä !) varmaankin sen takia kun en imetä. Olisivat saaneet kyllä pysyä poissa vähän pidempäänkin :) !!
Mä oon muuten todennu hyväksi kylmillä ilmoilla kuumavesipullon. Tunkeen sen vaunuihin kaikkien peittojen sekaan niin ei tarvi pukea vauvaa niin älyttömästi. Meillä kun vielä tuntuu poika olevan aikamoinen hikipää, en oo esim mitään villapukuja koko aikana käyttänyt kertaakaan !

Millaset fiilikset muuten kaikilla on nyt synnytyksestä kun on aikaa jo vähän kulunut ? Mulla ei jäänyt mitään traumoja ja sanoinkin kätilölle heti seuraavana päivänä että kyllä mä synnytän vaikka kerran vuodessa, jos ei tarvis olla raskaana :) ! Mulla kun raskaus aika oli aika rankka :( niin ei kakkosen "tekeminen" kovasti houkuttele ainkaan lähivuosina.

Mä aattelin tehä kans soseet ite sitten kun sen aika on. Tosin ei oo mitään käsitystä mitä niihin laitetaan :D Siis että miten ne valmistetaan, tuleeko vaikka pelkkää perunaa vai sekotetaaks sinne maitoo tai jotain :)   ..kokkikolmonen!

Mulle jäi synnytyksestä hyvä fiilis, tosin toivon että jos vielä synnyttään pääsen niin se alkais ihan luonnollisesti eikä käynnistyksellä. Ja että se menis vähän nopeemmin :) Mutta traumoja ei jääny vaikka kipee olinkin sen jälkeen useemman viikon! Eikä jääny lopulta sekään harmittaan että epiduraalin sain, koska olin niin kipeä etten siinä vaiheessa olis mitenkään pystyny enää oleen, supistukset kun oli kestäny kovina jo 12h!! 

Meillä oli tänään 3kk neuvola. Neitillä mittaa nyt 61,5cm ja 6490g :) Hienosti kasvaa!

Saatiin myös eka rokotus, eli se perinteinen. Yritti vielä suositella pneumokokkia mutta kun sanoin ei niin uskoi heti :) Hienosti selvittiin, ite pistämisestä ei ollu moksiskaan mutta kun täti truuttas sen nesteen sisälle niin sit kyllä kiljui hetken aikaa.. Äitiä jännitti ihan hirveesti mutta säästyin itkulta! 

Mul jäi synnytyksest kamala fiilis ja traumat..mut haluisin jo toisen muksun heti.mut ristiriitast tietoo vaa tulee et koska saa ekan sektion jälkee alkaa uutta lasta yrittää :S

Mulla on ollut molemmat synnytykset tosi ihania kokemuksia. Vaikka esikoisesta repesin, vauvalla solisluu meni poikka ja ponnistusvaihe kesti iäsyyden, niin ihana kätilö sai olon tuntumaan hyvälle. Ja nyt kun tää toinen synnytys kesti vain 12h, supistukset olivat helpompia kuin ensimmäisestä (osas olla aktiivisempi kuin ensimmäisestä), ponnistusvaihe kesti vain 9min ja yllätykseksi mulla oli sama kätilö kuin esikoisesta, voisin oikeesti synnyttää tältä istumalta. Mulla on tosi haikee olo, kun ajatteleekin sitä, että tää oli mulle viimeinen raskaus ja synnytys. Oon jo jonossa oottamassa sterilisaatioon. Tiedän, että se tulee olemaan rankka paikka, mutta meidän lapsiluku on nyt tässä enkä kyllä enää halua lisää lapsia. Raskaana ja synnyttää silti voisin :).
Mä ajattelin alkaa muutaman viikon päästä kokeilemaan myös noita vellejä iltaisin. Tai katsotaan nyt mitä mieltä ne neuvollassa on. Toisaalta, meillä imetysväli on edelleen 3-4h ja syöttö kestää vain 10-20min eli sen puolesta vois täysimettää pidempääkin. Mutta jos noi vellit toisivat yöuniin pituutta niin se olis kyllä kiva.
Meillä päivärytmi on ollut myös pitkään samanlainen. Eikä siihen vaikuta se, nukutaanko yöllä huonosti vai hyvin huonosti. Aamupäivästä Aleksi ottaa ensin puolen tunnin päikkärit, keskipäivällä 2-3h päikkäreitä ja iltapäivästä sitten vielä 30min päikkäreitä.
Mitä tulee noihin perhekahviloihin niin me käydään pari kertaa kuussa niissä, mutta en mäkään kyllä oikein tunne siellä oloani kotoisaksi. Mut mun ystävä käy siellä myös, joten vaihdetaan siellä kuulumisia samalla kun lapset leikkii. Helpompi paikka kahvitella kuin kahvilassa. Esikoisesta en käynyt kuin muskarissa, mutta en siis missään kerhossa hänen kanssaan. Ilmoitin Aleksin tänään ensi elokuussa alkavaan muskariin. Kaikki muut muskarit ovat jo täynnä, joten päästää vasta syksyllä aloittamaan.

Mulla jäi hyvät muistot synnytyksestä vaikka olinki todella kipä, epiduraali ei auttanu. Ensisynnyttäjäksi oli suht nopea synnytys, n.7h. Seuraavan synnytyksen kohdalla kyllä toivois että käynnistyis ihan ittekseen ettei tarttis käynnistää.

Takaisin