Helmikuun höpinät

Kuunlilja, ymmärrän kyllä hyvin... Ite ehin km-raskaudessa salaisellekin puolelle, ja olihan se inhottavaa sieltä sitten jättäytyä pois, kun olin jo aktiivisesti kirjotellu. Tosin sillon liityin heti plussattua la:n ryhmään ja nyt vasta ar-ultran jälkeen. Noh, eihän näitä tiiä koskaan etukäteen miten käy :confused: Mutta koita vaan uskoa tähän raskauteen kun kaikki on kerta hyvin, niin kauan kuin toisin todistetaan :) Ei se mihinkään ryhmään liittyminen voi keskenmenoa tai muutakaan aiheuttaa, vaikka kieltämättä itekkin oon tosi taikauskonen ja koittanu olla hirveästi intoilematta kovin varhain.
 
A-vitamiinista sen verran, että kyllähän sitä saa monista ruuista ja niin pitääkin. Raskausaikana jopa olis hyvä saada enemmän A-vitamiinia kuin normaalisti. Ja ne rajat on tosi korkeet, millon siitä oikeesti on jotain haittaa vauvalle. Tosin ei sitä ihan ravintolisänä kannata vedellä, eikä ehkä niitä maksaruokia jne, missä on tosi korkeet pitoisuudet. Mut aika vaikee sitä on saada liikaa ihan normiruuasta. Ja kyllä, niitäkin on erisorttia. Itse syön mustaherukansiemenöljykapseleita syystä että, niiden uskotaan vähentävän tulevan vauvan atopiariskiä. Saapi nähdä, meillä kaikilla kolmella aiemmalla lapsella on atooppinen iho, kulkee pahasti suvussa. Niiden raskauksien aikana en tollasesta mustaherukkajutusta tienny mitään. Noniin, hyppäsi aiheesta, mutta mainitsin tosta siksi, että siinä on lisäksi jotain, en nyt just muista millä nimellä se aine siinä mainittiin, mutta jotain joka muuttuu elimistössä A-vitamiiniksi. Siinä tuoteselosteessa luki jotain, että sopii raskaanaoleville, koska sitä A-vitamiinia muodostuu kehossa ainoastaan sen verran, mitä kroppa sitä tarvitsee. Nämä ei siis välttämättä ole mitään faktatietoa, vaan omia muisteloita mitä olen jostakin lueskellut.
 
Niin ja olisko A-vitamiinissakin ollut se, että ei siitä enää alkuraskauden jälkeen ole niin kovasti haittaa, vaikka sitä tulisikin vähän yliannostus..
 
Nakari, luonnollinen A-vitamiinin esiaste on ihan ok, eli just se mitä noissa kapseleissakin on.. Mutta keinotekoinen lisätty A-vitamiini on se joka aiheuttaa ongelmia ja siksi sitä vältellään.. En tosin tiedä kuinka suuria määriä pitäs syödä et on haittaa.
 
Niin ja siis maksassakin (ja lihassa) on tuota "valmista" A-vitamiinia joka on haitallista..
 
Tossa alkuraskaudessa niistä lueskelin, niin oli aika isot määrät mitä sitä pitäis syödä ennen ku olis haittaa.
 
Raskaanaollessa tosiaan pitäisi sitä "valmista" (niinkuin mannikka jo sanoi) vältellä, eli siksi ei vitamiinilisänä sitä tulisi syödä. Mutta tosiaan niinkuin joku jo mainitsikin, niin A-vitamiinin tarve kuitenkin lisääntyy raskaanaollessa ja sen täyttää esim muistaakseni 3porkkanaa päivässä (okei, kuka syö joka päivä 3 porkkanaa, mutta siis siinä se määrä olisi oikea. Lisäksi porkkanoista imeytyisi kuulemma paremmin keitettynä A-vitamiini). Eli porkkanoissa on hyvässä muodossa A-vitamiini, jota tarvitsee saada :)

Mie jo mietin etten uskalla edes mainita neuvolassa mein margariini-voi-öljy mielipiteestämme, koska kaikissa lehtisissä mitä sain, pitää käyttää margariinia leivän päällä ja paistamiseen öljyä ja voita pitää vältellä viimeseen tippaan asti :D
Meillä ei siis ole ollut kertaakaan margariinia jääkaapissa kun yhdessä ollaan asuttu miehen kanssa, toki leipääkin syödään harvoin ja silloin on aina voita jos jotakin levitettä on. Paistamiseen käytetään joko voita tai oliiviöljyä (riippuen vähän ruoasta).
Lisäksi en uskalla puhua maitotuotteiden käyttötottumuksista, sillä meillä menee melko vähän maitoa ja se on joko tilalta suoraan maitoa (ei tietenkään nyt raskaana), punaista maitoa tai kevytmaitoa. En muista kertaakaan että olisi ollut myöskään rasvattomia jogurtteja tai muita jääkaapissa..
Ehehe saisin varmaan aika hyvän saarnan siitäkin neuvolasta (viimeksi saarnattiin vaan siitä kun eräillä synttäreillä olin kakkua syönyt, siitä että paino oli tippunut vähän, siitä että syön liikaa foolihappoa normi suositukseen nähden jne.) :P

Mutta siis mahtava kuulla etten ole ainut margariini-natsi (niinku mieheni sanoi kun yhteen muutettiin ja kerroin ett hänen margariini tottumukset on mennyttä) ja muissakin perheissä on normaaleja lapsia huolimatta huomiotta jätetyistä neuvolan "käytä kaikkialla margariinia" -suosituksista :D
 
Meillä saatiin myös aikamoinen keskustelu neuvolassa aikaan kun ilmoitin painokkaasti että meillä ei rasvattomia maitotuotteita käytetä (pl. rahka) ja leivälle laitetaan Oivariinia tai rypsi-voisekoitusta. Ravintosuositukset istuvat tiukassa eikä th ollut lainkaan vastaanottavainen perusteluihini että maitoon nyt luonnollisesti kuuluu rasva. Vettä saa hanastakin :wink
 
Mä kans panikoin joulukuussa raskaustestin tehtyäni ku olin ihan siinä alussa syöny 2 viikon kuurin vahvaa A-vitamiinivalmistetta! Mut armahdin itteeni sitten aikani tietoa etsittyäni ja raskauden edetessä. Nekään määrät ei ylittäny riskirajoja, on ne melkoisen korkeat onneksi :)
 
Meil kans syödään ihan voita. Ja tilalta haettua maitoa. Itse tosin nyt raskausaikana välttelen listeriariskin vuoksi tota maitoa sellaisenaan, lämmitettynä kylläkin voin käyttää. Hih, tuli mieleeni ku pikkusiskoni monia vuosia sitten, ollessaan kyläilyllä ja tarjolla oli jotain kevytlevitettä niin tokasi että "eikö täällä ole edes kunnon voita?" ;D Onneks oli niin tuttu kyläpaikka, että kaikkia vaan nauratti.
 
Meillä kans oivariini leivällä ja nykyään kevytmaitoo. Ruuanlaitossa oliiviöljy, joskus voita mukaan ruuasta riippuen. Joskus olin tiukka että pitää olla rasvaton maito ja kevyttä levitettä, mutta en enää.

Miehen kanssa joskus käyty vääntöä maidosta. Se kun ei juo sitä ollenkaan, koska sitä ei oo kuulemma ihmisille tarkotettu, siis lehmän maitoa. Se on vasikoille tarkotettu, ja että eihän muutkaan lajit juo toisten eläinten tissimaitoo :D Joo, ymmärrän pointin mut eipä siitä haittaakaan oo... Se ei oo siis mikään vegaani mut tuo maitohomma tökkii. Saa nähä suostuuko se maistelemaan mun maitoo sitte joskus, täytyy sanoo että tässä sitä "oikeeta" maitoo nyt ois herralle! :P
 
  • Tykkään
Reaktiot: Fii
Täällä kans yks jonka mielestä rasvattomat maitotuotteet ei ole mistään kotoisin. Me käytetään kyllä ruoanlaittoon lähinnä oliiviöljyä. Kevytmaitoa kahviin, oivariiniä leivälle silloin harvoin kun syödään leipää. Aamupalaksi normaalirasvaista jogurttia. Jos terkkarilla on tähän jotain nokan koputtamista niin annan valua toisesta korvasta ulos. Vähän kohottelin jo kulmakarvoja neuvolan esitietolomakkeelle, jossa kysyttiin onko ruokajuomana maito vai muu. Vesi siis niputetaan yhteen esim. limpparin kanssa :D
 
Oho, tarkka lomake on! Meillä ei kysytty tuommosia ruokajuomajuttuja esimerkiksi :eek:
 
Lettuhei, kyselevät siitä maidosta kalsiumin saannin takia.. Kun vauvan luut alkaa muodostua sitä kuluu paljon ja jos ravinnosta ei tuu tarpeeks niin äidin luistahan se sit lähtee..
 
Meillä kanssa käytössä Oivariini ja maitotuotteissa ei-rasvattomat vaihtoehdot. Ennen suosin aina rasvatonta mutta viimesen vuoden aikana oon siirtyny rasvattomista kokonaan pois. Maitotuotteissakin pyrin käyttämään luomua koska se sopii vatsalle parhaiten (pitkään olin laktoosittomalla ruokavaliolla kunnes huomasin että luomumaitotuotteetkin käy vatsalle). Neuvolassa kun sanottiin että juon luomukevytmaitoa, niin sanottiin että saa juoda vaan max. 1 lasin päivässä :)
 
Miksi luomukevytmaitoo niin vähän? En siis ite luomuja harrasta, mutta mielenkiinnosta kysyn :)
 
Meillä kans oivariini leivällä ja nykyään kevytmaitoo. Ruuanlaitossa oliiviöljy, joskus voita mukaan ruuasta riippuen. Joskus olin tiukka että pitää olla rasvaton maito ja kevyttä levitettä, mutta en enää.

Miehen kanssa joskus käyty vääntöä maidosta. Se kun ei juo sitä ollenkaan, koska sitä ei oo kuulemma ihmisille tarkotettu, siis lehmän maitoa. Se on vasikoille tarkotettu, ja että eihän muutkaan lajit juo toisten eläinten tissimaitoo :D Joo, ymmärrän pointin mut eipä siitä haittaakaan oo... Se ei oo siis mikään vegaani mut tuo maitohomma tökkii. Saa nähä suostuuko se maistelemaan mun maitoo sitte joskus, täytyy sanoo että tässä sitä "oikeeta" maitoo nyt ois herralle! :P

Mää oon sun miehen kanssa täysin samaa mieltä :D Minä en itse juo maitoa muuta kuin kahvissa, enkä aio sitä myöskään meidän lapsille opettaa :) Esikoinen on muutenkin maitoallerginen, eli hänellä kauravalmisteet käytössä sen vuoksi. Itse juon luomupiimää ja sitä tulee saamaan sitte lähempänä vuoden ikää myös tämä elokuinen, jos ei allergiaa ole hänelläkin :) Mies juo kevyt maitoa, enkä sitä häneltä kiellä.
 
Jaa, vai niin :grin Mä kyllä lipitän kevytmaitoo ihan huolella... Eihän se maidon rasva ees oo pahasta!
 
Takaisin
Top