Helmikuun Höpinät

Heippa hei!

29+1 menossa ja olo on välillä ihan ok,välillä ei. Olen siis kolme vuotta kärsinyt uupumuksesta,väymyksestä,lihasheikkoudesta ym ja syynä siihen on sata varmasti kilpirauhasen vajaatoiminta. Arvot ovat olleet hujan hajan kolme vuotta mutta lääkärit eivät tee mitään! Aina vaan annetaa uusi aika ja sanotaan että "tarkkaillaan." Noh,nyt kävin taas testeissä ja ihan huononahan ne ovat. Asiaa ei oteta vakavasti edes nyt raskaana ollessa vaikka tää voi olla vaarallista sikiölle. Voi vaikuttaa kasvuun,kehitykseen,sisäelinten muodostumiseen ym. Että kiva täällä nyt sitten pelätä tuleeko terve lapsi kun apua ei saa!!! Masennuslääkkeitä oltas kyllä annettu. Eli ei ihan hirveen vahvasti mene täällä päin. Ja mulla on kans ollut tota lonkkakipuu,kävely on aika ajoin hankalaa kun särkee niin paljon. Liikkeet on onneks kovia,mutteri on kova potkimaan :> <3
 
unbelebt : kannattaisko sun olla yhteydessä johonkin toiseen tahoon, joka ottaa tuon tosissaan? Ihme etteivät ota edes nyt vakavasti, kun raskaanakin.
Yksityiselle?
 
Johan tämä aika on  hurahtanut! emoticon

Tänään oli meillä neuvolalääkäri ja sain kuulla myös sokerirasitustestin tulokset. No aloitetaan huonoista uutisista eli olihan ne arvot ihan pyllyllään, ihan kaikki kolme.... emoticon
Nyt sitten mittaillaan ja seurataan sen 6 päivää ja ensi viikolla sitten tarkistellaan tilanne th:n kanssa ja katsotaan tuleeko lähete diabeteshoitajalle. No olen aika varma, että lähete tulee, kun oli kaikki kolme arvoa pielessä. Nyt on sitten ensimmäinen varsinainen virallinen "ongelma" tässä raskaudessa... eli raskausdiabetes... Hip hei...
Jännää sinällän kun jotenkin olin kuvitellut, että jotain oireita pitäisi olla jos asiat olisi pielessä vaan eipä se mene tosiaankaan niin! Voi ne olla arvot ****rallaan vaikkei mitään oireita olisikaan...
Nyt sitten vaan itseä niskasta kiinni ja vähän tarkemmin katsoo mitä suuhunsa pistää ja liikuntaa vaan lisää, vaikka naurattaa jo ajatuskin, melkonen lyllertäjä kun sitä on jo... emoticon

Muutoin oli kaikki hienosti, painoakin oli tullut kolmessa viikossa vähäsen mutta olen kyllä TODELLA tyytyväinen itseeni, varsinkin nyt kun tietää, että tuo rd painaa niskaan että alusta on tullut vain 2,8kg lisää! emoticon
Verenopaineet edelleen vähän heittelee mutta ihan siedettäviä yhä eli siitäkään ei tullut sen kummempaa mianintaa.
Liikkeet oli taas ++ kun oli sen maallinen myllerrys käynnissä. Pikkuinen oli kääntyillyt jo, oli vähän poikittain mutta pää oli jo alaspäin. Tuosta poikittain olosta johtuen sf-mitta ei juuri ollut kolmessa viikossa kasvanut, edellisellä kerralla oli 23 ja nyt 24.

Nyt sitä sitten vain pistellään sormenpäätä ja odotellaan ensi viikon neuvolakäyntiä. Synnytysvalmennukseen sain lapun, että sekin alkaisi ensi viikolla... Kyllä sitä vissiin vääjäämättä mennään kohti H-hetkeä.... emoticon
 
unbelebt: Nyt kyllä vaadit kunnon hoitoa sulle! Ei toi oo mikään leikin asia ja meet vaikka yksityiselle, jos ei ala tapahtuun yleisellä puolella mitään. Alat latomaan faktoja tiskiin, mitä tuo kaikki voikaan aiheuttaa vauvalle, sulle, koko elämällesi. Ihan vihaksi pistää, ko oikeesti hoitoa tartteva potilas syrjytetään sanomalla, että seurataan tilannetta ja paskat se siitä mihkään muutu seurannalla.. Teot on net mitkä puhuu (sori, mua alko nii ketuttaan sun puolesta että!) 

Tiimari: Rd ei tosiaan oireile mitenkään, paitsi loppuraskaudessa näkyy vauvan hurjana kasvuna ja kertoo sen, että sulla on mahollisuus myöhemmässä elämänvaiheessa sairastua ite diabetekseen, ellei ala muuttamaan ruokailutapojaan sekä muita juttuja, esmes liikunta auttaa tosi paljon. Ja ite oon käyny d-hoitajalla aiemmassa raskaudessani, nii se varmaan antaa sulle ruokasuositukset, käy läpi rd:a ja ainaki täällä meillä EI heti aloteta mitään insuliinipistoksia, vaan koitetaan ensin saaha ruokavaliolla arvot normeiksi. Sulla tosin noi kaikki kolme arvoa, nii en uskalla luvata varmasti - mulla ollu vaan se yks. Ja täällä myöskään ei päästeä raskautta aivan loppuun asti, vaan käynnistetään apaut paria viikkoa ennen la:a, ettei tartte mitään jättisokerivauvaa synnyttää - tsemppiä aivan mahottomasti - tuu sitten kertoon miten sun kohalla mennään.

Ite hain eilen ä-pakkauksen ja oon tyytyväinen, ko otin sen. Oli hyvä mun mielestäni, paljon parempi, ko aiemmin. Oma olo ahistaa nyt aivan täpöllä, liekkö ipana on nyt sellasessa asennossa, että plaah! Muuten kaikki ok ja toivottavasti teillä muillakin on 
 
Heippa,

unbelebt että ilman muuta nyt käännyt jonnekin toiselle taholle ja vaadit hoitoa!! Itse olen ollut psyk.sairaalassa töissä ja masennus/ahdistus potilaita hoitanut ja aina otetaan kilpirauhasarvot potilailta juuri siitä johtuen että masennus voi selittyä huonoilla kilpirauhasarvoilla ja silloin oikea lääkitys on thyroxin, ei masennuslääke. Ymmärrän että väsyneenä ja kipeänä on vaikea pitää puoliaan, voisiko siinä tapauksessa joku omaisistasi ottaa yhteyttä lääkäriin? Jaksamista!

Tiimari harmillista tuo mahd. rd, toivottavasti arvot korjaantuisi parempaan päin ruokavaliolla, monilla se riittää hoidoksi. Ja teet itse parhaasi, jos insuliinihoidolle joudut niin sitten se on niin eikä siitäkään kannata mitään syyllisyyttä tuntea.

Oma napa voi ihan hyvin. Aika lailla tasan 3kk laskettuun aikaan, se menee nopeasti. meillä on nyt paljon koulussa ja sen lisäksi kirjoitan lopputyötä joten tekemistä on riittämiin silloin kun en ole lasten kanssa.
Nenä on ollut tukossa siitä asti kun plussasin ja nyt oon alkanut käyttää suolaliuosta iltaisin avaavaan röörejä.. auttaa kyllä. Lisäksi multa tuli elämäni ensimmäisen kerran verta nenästä viime viikolla, kypsässä 33-v iässä ;)
Selällään makoilu alkaa tovin jälkeen hengästyttää, muistaakseni aikaisemmissa raskauksissa tuo vaiva ei ole alkanut näin aikaisin. Nukkuma-asennot on siis rajoittuneen jommalla kummalla kyljellä olemiseen.
Painoa on tullut n. 5 kiloa lisää, vielä jumppailen aika ahkerasti ja koitan pitää ruokavalion vähähiilarisena, en karppaa mutta aika tarkka olen sokereiden ja valkoisen jauhon, perunan & pastan kanssa. Ekassa raskaudessa kiloja tuli lisää 20, toisessa 17 joten koitan vähän noista lukemista parantaa :/ saa nähdä onnistuuko. Raskaudesta palautuminen vain olisi hieman helpompaa jos ei olisi niin älyttömästi lisäkiloja. Itse en ole imettämällä laihtunut vaan treenaamalla ja tiukalla ruokavaliolla.
Te jotka ette tiedä vauvan sukupuolta, onko selvä mielikuva kuitenkin kumpi olisi tulossa? Itse olen edelleen vahvasti tyttöfiiliksissä, nimikin olisi jo valmiina. Kun odotin tyttöä niin olin aika varma pojasta ja se yllätti kyllä kun tuli tyttö, nyt olisi sitten toisin päin ;)

 
Tämän viikon maanantaina oli tosiaan meilläkin neuvolalääkäri, jossa kuultiin onneksi vain hyviä uutisia. :) Kohdunkaula oli visusti kiinni ja kiinteä, sf-mitta oli kasvanut huimasti ja sydänäänet olivat normaalit, kuten aina ennenkin tähän mennessä. Hemoglobiini oli taas tipahtanut vähäsen, muuten ei mitään valittamista. Tuon hemoglobiinin arvelinkin tipahtaneen, olen taas viime aikoina tuntenut itseni väsyneemmäksi kuin hemoglobiinini ollessa 145 tasolla. Aloitin siis taas rautatablettien säännöllisen syönnin.

Elämä mahassa on välillä aivan hirmuista, potkuja satelee oikein kunnolla. Vielä ilmeisesti mahdutaan kääntyilemään, juuri tällä hetkellä ollaan ilmeisesti pää alaspäin. :)
 
Moi pitkästä aikaa ! Muutto vihdoin ja viimein ohi ja nyt saa hengähtää. Ollut sit kaikkea muutakin hässäkkää ja menoa yhtäaikaa. :D

Meille kuuluu hyvää, Mini on kova touhuilemaan masussa ja parina yönä olen jo herännyt noihin potkuihin, ennen ei oo onnistunu niillä herättää mutta nyt sekin on tullut kuvioihin. Kovasti tullut muuton aikana harjotussuppareita, ei onneksi oo kivuliaiksi muuttuneet ainakaan vielä. Mutta onhan tässä tosiaan joutunut aika koville, vaikka apua on ollut todella hyvin eikä itse oo tarvinnut raahata mitään painavaa. Vauvan sänky on vielä äitillä säilössä, ens viikon aikana sekin löytää tiensä kotiin. :) Sitten varmaan rupean pesemään vaatteita ja sen sellaista :) On noita vaatteita kertynyt jo vinot pinot... Saa nähdä ehtiikö niitä kaikkia edes pitämään. :D

Synnytysvalmennuksetkin on alkanut, ihan mukava niissä on käydä ja kuulla sairaaloiden ym. käytäntöjä. Ja toki näin ensiodottajalle jotain uuttakin tietoa tulee :)

Nilkkojen turvotusta oon havainnut iltaisin ja muutenkin jalat väsyy todella nopsaa. Selkä kipuilee myös entistä enemmän heti kun kävelee tai seisoo pidemmän aikaa. Liitoskivutkin taisi tulla pari päivää sitten vaivoiksi. Välillä on kyllä muutenkin tosi tukala ja hankala olo, eikä tosiaan jaksa yhtään enää samaa tahtia mitä ennen. Pakko hidastaa jo.

Fianna Taisi ennemmin sanoa ettei meinaa uskoa että pian se vauva siinä on tuhisemassa, mulla on ihan samat fiilikset ! :D Vaikka vauvatavaraa on jo hyvät määrät ja potkut ja liikkeet ihan arkipäivää ja maha senkun kasvaa niin ei muka meinaa uskoa/ymmärtää että pian se vauva siinä on oikeasti. Ja ihan vieläpä ikiomana ;D Kai senkin jossain vaiheessa ymmärtää. :D

Lääkärineuvola mulla on vasta parin viikon päästä joka onkin sitten ensimmäinen laatuaan. Ei tuolla edellisellä paikkakunnalla niitä alkuraskaudesta ollut. Odotan kyllä innolla että pääsen täällä kotipaikkakunnalla neuvolaan. Ottaisiko nyt uusintaverikokeetkin kun mulla tosiaan se Rh-. Tuli ihan yhtäkkiä tuokin mieleen, oon aivan unohtanut koko homman. Niinkun kaiken muunkin nykyään. Onko muut huomannut jotain raskausdementian tyyppistä? :D Musta tuntuu että oon ihan lahopää nykyään, kaikki pitäisi kirjoittaa ylös ettei vaan unohda. Oma pääkin varmaan unohtuisi johonkin jos ei olisi muussa kropassa kiinni.. :D

Nyt jää kommentointi vähille, mutta jos tästä taas pääsisi pikkuhiljaa kärryille kun tämä meno ja meininki rauhoittuu ! :) Nyt täytyy lähteä tekemään nuudeleita (kyllä tähän aikaan:D) kun rupesi niin tekemään mieli. Sen jälkeen painua unille, eilen meni myöhään yöhön kun olin kaveria kuskissa ja baarissa olin myös, hauska ilta kyllä oli ! Vaikka koko päivän onkin vaivannut väsy ja ollut ihan krapulainen olo vaikka limulinjalla olikin. Liekö myötätuntoa. :D
 
RDstä vielä,tosiaan nythän mennään tässä sitä 6 päivän kotiseurantaa ja kummastuttaa kyllä sinällään, arvot olleet reilusti alle viitearvojen, vain pari kertaa menneet hitusen yli ja silloinkin ihan syy löytyy omasta itsestä emoticon  No keskiviikkona on neuvola th ja katsotaan sitten mitä sanotaan... Uskon ja toivon, että eiköhän tämä ihan ruokavalion kanssa saada hoidettua kun kerran ei nyt ainakaan näy selvästi suurta dramatiikkaa arvoissa...

Tänään olisi vuorossa ensimmäinen synnytysvalmennus. Pirulaiset kun ovat vaan laittaneet nuo loput juuri sellaisille päiville, että saapas nähdä päästäänkö... Noh, onneksi materiaalit saa kyllä ja eiköhän ainakin tuonne imetys osioon päästä...

Täällä oman odotuksen kanssa jännätään koiraa emoticon Tällä viikolla pitäisi perheen kasvaa hetkellisesti taas ja koiravauvoja syntyä, 3-4 odotellaan eli oikei sopiva määrä tämän oman masun kanssa hoitamiseen! Tarvii toivoa, että homma sujuisi ilman kommervenkkejä. Onneksi on nuorehko ja hyvässä kunnossa oleva narttu, vaikka ensisynnyttäjä hänkin on emoticon

 
Oli pakko tulla huikkaamaan Tiimari77 koiralle tsempit !  Onhan ne koiravauvat niin sööttejä <3 Tulehan kertomaan kun perheenlisäystä tapahtuu ! :-D
 
Helou - mulla meni tossa vklp vähän keturalleen, ko masukki tunki ittensä sellaseen asentoon, että oikeesti kylkiluut soi ja unet menetettiin. Oli todella kipeä eikä kunnon asentoa löytynyt, jotta ois saanut nukutuksi. Eilen onneksi tajusi vääntää ittensä suht normitilaan, mutta nyt sitten hikat tuntuu ylävattalla ja monotuksia tuolla rakon seutuvilla - jiihaa! 

Onnea Innalle uuteen kotiin  Ja mulla on toi rade - en meinaa muistaa sovittuja asioita, mutta sujuvasti isken sen ton piikkiin 

Tiimari: Mulla kans arvot todella hyvät kotimittauksessa ja katotaan mitä keskiviikkona lekuri asiasta tuumaa. Tästä sen huomaa kuinka paljon ite voi vaikuttaa noihin arvoihin ja vain syömällä oikein tai siis just oikeenlaista sapuskaa. Eilenki söin tortilloja, joissa kanaa ja vihanneksia eikä arvot ylittäneet läheskään sallittua rajaa. Ja tsemppiä tulevaan koirulin synntykseen - minkäs rotunen koiruus sulla on?

Jahas, pakko juosta estämään nuorimmaisen vinkeitä tuolla...
 
Lunta tuli taas viime yönä ja aamuna 15cm lisää. En muista et ois näi paljoo ollu lunta ikinä.. Mut ainakin neidil oli hauskaa ja äippäkin sai liikuntaa lumenluonnin merkeissä. Sen sortin liikuntaa onkin aika ahkeraan saanu tässä kuussa harrastaa :D

Vauveli jakselee hyvin ja alkaa olla pikkuhiljaa kaikki vauvakamat hankittuna. Ei enää kauheesti puutu. Pinnasängystä tarttis vielä hioo ja maalata puremajäljet piiloon. Muuten on jotakuten kaikki hankittuna. Jaa nii ne sisarusrattaat on viel hankkimatta, mut 99% todennäköisyydellä päädytään näihin Carena double swing: eihin. Kova makuukoppa vauvalle tarvii tohon sit lisävarusteena hankkia vielä. Mut kovin noit on ainakin keskustelupalstoilla  kehuttu isojen renkaiden ja keveyden ansiosta..  
 
Fianna: Vaatteiden järjestelystä. Itse olen laittanut bodyt, potkut etc. pinoihin todellisten kokojen mukaan. Täytyy varmaan jossain vaiheessa erotella vain osa pinoista varsinaisesti esille. Pakkauksen kokoihin ei ole mitään luottamista. En nyt muista olivatko bodeja vai mitä, mutta 50, 60 ja 70 cm kokoiset olivat lähes samankokoisia kaikki. Ainakin koon 50 body oli todella iso. Meni heittämällä yli 60 senttisten joukkoon pinossa. 
 
Rei, hitsi kun mulla olis silmää noihin kokoihin. Kun kestää niin kamalan kauan, jos vertailee aina toisenkokoisiin.. Mä oon nyt laittanu ihan suoraan vaatteessa olevan koon mukaan pinoihin, tulee sitten käytössä huomattua onko oikeankokoinen vai ei... Mulla tosiaan tällä hetkellä viiskymppiset kaapissa (yks hyllyllinen) ja kuuskymppiset muovilaatikossa (joka on ihan ääriään myöten täynnä) viikattuina ja järjesteltyinä. Ja äitiyspakkauksen vaatteet on vielä pesemättä ja yhdeltä tutulta olis tulossa vielä neljä pussillista lisää vaatteita... Noo, eipähän ainakaan lopu kesken! :D

Mullakin tosiaan olis pitäny olla se neuvolalääkäri nyt tässä, mutta ei oo vieläkään ollu.. Kai sit vähän myöhemmin. Ens viikolla on tiistaina tietääkseni perusneuvola ja sit perjantaina se seurantaultra... Pitäkää peukkuja että kaikki on normaalisti! Ainakin maha on kasvanut hirveää vauhtia ja ruoka maistunut (kiloja tullut jo n. 14!), joten luulisi, että vauvakin on kasvanut normaalisti. Mutta sen näkee sitten. Vakuutusyhtiöstäkin tuli kirje, että ennen kuin tekevät päätöksen, pitää lähettää kopio seurantaultran löydöksistä.
Meillä ei oo vielä ollu yhtään perhevalmennusta, kun ensimmäinen kerta peruttiin. Ens viikolla olis sit eka kerta. Kai myö nyt alkuunsa ainakin käydään, katsotaan tuleeko siellä mitään uutta tietoa vai ei. 
Nyt ihan pari päivää sitten tunsin ensimmäistä kertaa käteen jonkun kantapään tai kyynerpään. Hän on nyt alkanut työntelemään tuolla mahassa ja käteen tosiaan tuntui, kun vauva työnsi jollakin "terävällä" osalla mahan seinämää :) Se tuntui kyllä aika huisilta, ihan kun olisi päässyt jo koskettamaan Tyyppiä <3 Kylkiluupotkuja tai hikkaa en ole päässyt vieläkään kokemaan, mutta josko nekin tulee kohta :)

Onkos muille vielä tullut raskausarpia? Mä olen onneksi vielä säästynyt niiltä, toivotaan ettei myöhemminkään tulisi..
 
Heip!

Mää en oo päässy vielä nuin pitkälle, että oisin vaatteita saanu järkättyä tai pestyäkään, mutta on kyllä ollu ajatuksetasolla. Äitiyspakkauksen sain tällä viikolla ja kivoja juttuja siinäkin on ja ainakin pojalle sopii hyvin. Vaikka ei se niin tarkkaa olis. Molemmat tulevat mummot on minun lisäkseni tehneet vaatehankintoja. Tuntuu että ainakin alkuvauhtiin pääsee.

Oltiin viikonloppuna reissussa ja nyt Vaavi on pari päivää mekastanu oikeen kunnolla. Nautin siitä kyllä ja ei oo toistaiseksi hänen liikkumiset olleet mitenkään kivuliaita.

Sellasta ähinää ja puhinaa tämä vähän on ;D esim kenkien laiton suhteen. Ei niin kauheen nopsaan suju lähtemiset etc.

Mullakaan ei ainakaan vielä ole tullu raskausarpia. Oon koko raskauden ajan yrittäny perusrasvoilla ja sellasella oljyllä kosteuttaa massua jos se jotain auttais. Vaikka siltikin niitä voi tulla. Katotaan, vielä varmaan ;D kasvua tapahtuu.

Viikonloppuna kävin vielä hiihtämässä ja ihan ok fiilis oli. Ihana kun keväiset ilmat tulee niin ulkoilua voi harrastella nautinnolla vaikka muuta liikuntaa jossainkohti pitäiskin vähentää.

Ok, kuulemisiin!

 
Fianna: Jos ei vertaa vaatteita muihin, on tosiaan suuri riski, että ovat liian pieniä käyttöön otettaessa. Mulla on mm. jonkin verran Jenkeistä ostettuja vaatteita ja ne tulevat käyttöön vähintään 3 kk aiemmin, mitä todellinen koko näyttää. Yhdessä mekossa lukee 18 kk ja on todellisuudessa kaikkein pienin omistamami vauvanmekko! Menee eka kesänä 2-3kk ikäiselle.

En ole saanut vielä pestyä vaatteita. Jää tod.näk. mammaloman alun puuhaksi. Mietin, miten saan säiluytettyä järjestyksen heitettyäni vaattteet koneeseen :)  Järjestys saattaa muuttuakin, jos vaatteet kutistuvat.

Mullekaan ei vielä ole tullut raskausarpia. Olen käyttänyt Jenkeistä ostettua voidettua Bella B Tummy Honey Butter, josta olen tykännyt. Puteli uhkaa loppua, mutta veljeni tyttökaveri lupautui tuomaan lisää tullessaan parin viikon päästä Jenkeistä Suomeen.
http://www.amazon.com/Bella-Tummy-Honey-Butter/dp/B0007V6PK6
 
Vaatteista: On aivan valmistajasta kiinni millasta kokoa vaatteet ovat - esmes Tutan vaatteet on reilua kokoa, Lindexillä ehkä normia vähän pienempää (ite tykkään todella paljon Lindexiä käyttää). Jenkkiläiset vaatteet ovat tosiaan pieniä suhteessa suomalaisiin vaatteisiin eli melkeimpä vois sanoa, että yhen koon verran ovat pienempiä.

Raskausarvista: Niitä tulee tai ei tule, riippuen aivan ihon kudostyypistä eli rasvaus ei sinällänsä auta mitään. Tosin pitää ihon kimmoisana/pehmeänä, eikä kutise mahan kasvaessa. Ite sain esikon ajoilta arpia mahaani hirveästä rasvauksesta huolimatta ja ne on hyvin haalenneet ja vaalenneet, mutta toki mahan kasvu tuo net nyt paremmin esille. Rasvaan siltikin yleensä mahani aina suihkun/saunan jälkeen.

Tänään oli neuvolalääkäri, jossa kaikki ok. Hemppa oli 144 enkä syö mitään rautaa - tosin syön sitä Multitabsin raskausvitamiinia, onkohan siinä rautaa?! Syänäänet reilut 130. Kohdunsuu pitkä ja kiinni eli ei muutoksia. Ainoa "ongelma" oli, että tää natiainen istuu/on poikkitilassa. Pää mun oikean kyljen alla, peppu vasemmalla alhaalla ja jalat tököttää kohta rakkoa, jiihaa! Sitten mittaili ja sai painoarvioksi 1400 grammaa, johon tuumasin, että eikös toi oo vähän isokokoinen, nii myönsi sitte, että saattoi mitata pään koon isommaksi kuin oli, koska muut mitat on keskikäyrillä. Sain kontrollimittausultran apaut kuukauden päähän, jossa mitataan uudestaan. No en ressaa tota mittaa, vaan ton ipanan asentoa. Normi kokoarvioultra on sitten vkolla 36-37, jossa sitten tiedetään enemmän, että tuleeko eteen käynnistys vai ei rd:n takia, mutta mulla on vielä lisäjännitysmomenttina toi asento, että kerkeekö kääntyä, koska meän synnärillä ei pt-vauvaa synnytetä normisti, vaan menee sektioon. Ja kääntymisen tekee jännäksi toi mun iso ja paksu eteisistukka. Eli luvassa jännittävä loppuaikaa siis 
 
Mulla taitaa vauveli kans pötköttää poikittain. Tosin eri kyljellä ku sulla :D Vasemmalla tuntus olevan pää ja käsillään taitaapi välillä heilutella/räpeltää, ku tuntuu pientä poreiluu vasemmalla puolella, mut oikeella ylhäällä tuntuu sit ne kunnon potkut. Saapi näkkee missä asennossa on ku laskettu aika lähestyy. Tosin aikaa on vaiks kui vielä jäljellä. Edellinen pääty sektioon perätilan takii, kun en yksinkertasesti uskaltanu kokeilla alateitse, vaiks oisin saanu sairaalan puolesta kyl kokeilla.. Pelotti vaan liikaa, ku kauhutarinoita kuullu nii paljon.

Huomenaamuna ois sit se sokerirasitustesti. Kumma ku sillo nälättää, ku ei saa syyä. Nytkin tekis mieli vaik mitä, mut ei se ny auta ku paastota siihen makeeseen litkuun asti, joka tarjoillaan 7:40 :D
Onneks terkkari kekkas järkätä neuvola-ajan samlle aikaa, ku pitää siellä terkkarissa 2 tuntii tappaa. Menee aika sit vähän nopsemmin ku viimeks.

Raskausarpia ei tästä kerrasta oo vielä tullu, mut edellisistä kyllä rasvauksesta huolimatta. Mulla ne arvet on tullu vasta ihan loppumetreillä. Siskollakin vasta viimesillä kolmella viikolla repes vatta ja kunnolla.. Kävi sitä jo "korjauttamassakin" ku meni niin pahaksi.
Itellä ny ei mitään ihan törkeitä  repeemii ainakaan vielä oo. Molemmissa kyljissä ja alavattalla edellisistä raskauksista vähän kasvaneet, mut ei uusia vielä ilmaantunu.

 
Vaatteiden pesu tosiaan mullakin ajatuksen tasolla. Uudesta kämpästä puuttuu vielä pyyhkeille ja petivaatteille lipasto, se täytyisi tällä viikolla hakea niin mahtuu vauvanvaatteet vaatekaappiin. Sitten voisi ottaa asiakseen pestä noita, äippäpakkauskin pitäis tulla vajaan parin viikon kuluessa :)

Raskausarpia on tullut pari, ihan ylös sisäreisiin. Muualle ei ole tullut ainakaan vielä, ehtiihän niitäkin. Rasvailen itseäni kyllä päivittäin, mutta tekisin sen varmasti ilman raskauttakin, mulla tuppaa talvella olemaan niin kuiva iho..

Onko muilla esiintynyt jalkojen palelua? Mä oon kyllä ollu aina villasukkien ystävä, mutta nyt erityisesti huomaa että jalat jäähtyy enemmän, ja turpoaa. Komeat rajat jää sukista aika äkkiäkin päivän mittaan.

Kuinka usein noita harjoitussuppareita "saisi" tulla? Musta tuntuu että mulla niitä tulee aika usein, päivittäin ja monen monta.. En kyllä ole kirjaa pitänyt mutta tuntuu että usein tulis. Toki ei kivuliaita oo vielä ollut että ei kai syytä huoleen? Lääkärineuvolassa ens viikolla vois kuitenkin mainita :)
 
Heip!

Juu, tuosta rasvauksesta vielä, ettei voi noin varmaksi sanoa onko siitä apua vai ei  raskausarpien ehkäisyssä. Eli ainakaan haittaa ei siis ole. Ja kyllä muutenkin huolehdin itsestäni ja omasta ihostani, mutta nyt vatsan seutu mm. on tehostetusti mun suurennuslasin alla.

Raskaus multitabsissa on rautaa, mutta hyvin pieni määrä. Meillä eivät ota sormempäästä lainkaan HB.tä, joten aina täytyy mennä suoniverinäytteelle terkkariin.

 
Takaisin
Top