Helmikuun Höpinät

e_m

Oman äänensä löytänyt
Hyvää kuunvaihdetta kaikille, kovasti se toukokuu vaan lähenee! :) Jatketaan jutustelua täällä...
 
Tajusin juuri, että huomenna mulla on tasan 3kk laskettuun. Apua. Kyllä alkaa jo vähän synnytys jännittään :)

Mitäs, meinaatteko mennä valmennuksiin? Ovatko ne pakollisia, vai voiko ensisynnyttäjäkin valita aiheita, jotka itseään kiinnostaa ja käydä vain niillä valmennuksilla?
 
Pakkasta ja aurinkoa 

emm: Jos oot ensisynnyttäjä, nii suosittelisin ainakin, että meet tutustumaan synnärille. Sieltä saat enemmän tietoa kivunlievityksistä, sairaalan käytännöistä ja muutenkin saa vähän tuntumaan ite synnäriin ja nii edasin. Ja eihän ketään voi pakottaa niihin valmennuksiin.
 
Aika se kuluu vaan niin nopsaan, että ihan hirvittää... emoticon

Meillä ei ole vielä edes puhuttu valmennuksista mitään. Katsotaan nyt miten sitten menee, olisi kiva jos ei olisi mitään pakollisia, aika kun muutenkin on kortilla ( tai ainakin tuntuu niin ) niin voisi valita ne meille mielekkäät.

Olen lueskellut kauheasti noita synnytyskertomuksia täältäkin ja vaikka tarinat on laidasta laitaan ja koska esikoista oottelen niin jotenkin silti sitä on luottavaisin mielin. Jokainen synnytyshän on erilainen ja jokainen äiti on erilainen. Tietenkin sitä toivoo, että kaikki menisi kohtuu helpolla ja ilman suurta draamaa, mutta eipä sitä voi tietää etukäteen... emoticon

Mitenkäs, ollaanko foorumilaisilla miten päin siellä masussa? Meillä ollaan yhä perätilassa ja se kyllä jännittää!
Aikaa toki kääntyä on vielä vaikka miten mutta toki tuo perätila pistää jännittämään.....emoticon
 
Helmikuu tosiaan vierähti jo käyntiin. Aina kun, kuu vaihtuu tuntuu jotenkin läheisemmältä se ajatus et kohta vauva syntyy. Silti mulla viel' aikaa vaiks kui, ku vasta loppukuusta laskettu aika. Ikääkin kerty aamusella taas vuodella :/ tuntuu jotenkin paljolta 35v, mut no mieli nuori kuiteskin :DD

Eilen kävi kämpän arvioija ja tykästy kovasti ja anto hyvän arvion asunnostamme. 15 000 enempi ku oltiin osattu odottaa, joten ilta meni aikalailla pilvissä leijuen.. Nyt vaa vähän auki, et pannaanko heti myyntiin, vaiko vasta helmi-maaliskuun vaihteessa. myntisopimus kun on 4kk ja mies haluis muuttaa vasta sitten ku vauva on syntynyt ja senkin takii et tyttö kerkee käymään lukuvuoden loppuun nykyisessä koulussaan..

Synnytysvalmennuksesta ei mulle oo puhuttu vielä mitään neuvolassa. Ekasta käytiin sillon -97 muistaakseni joka kerta tai ainakin lähestulkoon. Myös viimesestä käytiin valmennuksessa, mut vaan ne aiheet mitkä oikeesti kiinnosti ja tietty se sairaalavierailu. Ihan kiva oli nähä synnytyssali, poreamme ja mitä kaikkee siel ny sit oli ja verestää muistoja :D Luulenpa et nytkin haluun mennä sen sairaalan kattomaan, josko siel on vaiks jotain uutta kehitelty synnyttäjien iloks parin vuoden aikana. Valmennukset kuitenkin taidan muulta osin jättää väliin tällä kertaa. Imetys hanskassa ja parisuhde kunnossa ja vaipanvaihtokin luontuu :DD Eli vapaaehtosii ne on ainakin täällä mis me asutaan.

1,4kg oli painoo tullu viime torstaihin mennessä ku oli neuvola, joten silläkin saralla menee ihan mukavasti. Mikään kukkakeppi kun en muutenkaan oo, ni ei nii kauheesti tarttis tulemankaan :D

Mukavaa helmikuuta ja kirpeitä pakkassäitä kaikille. täällä -17täl haavaa.
 
Ja Tiimarille vielä - mulla kakkonen istua könötti melko viime metreille masussa  ja oiskohan paria, kolme viikkoa ennen la:a, tajusi ite kääntyä oikeinpäin. Eli sulla ei oo mitään hätää ton pt:n suhteen. Tilaa on vaikka millä mitalla hällä vielä ja yleensä kääntyvätkin sitten ite. Toisille joudutaan tekee käännösyritys, joka onnistuu tai ei. Meän synnärillä ei saa ees pt-lasta synnyttää niiden riskien takia, vaan menee suosiolla leikkuuseen. Mutta elä vielä hätäile, yleensä se luonto hoitoo asiat oikein päin 
 
Ihanaa!!!!Mulla suunniteltu sektio perjantaina!!Ei oo kuin muutama päivä ja saan pikku prinssini syliinKyllä tätä raskautta onkin jo kestänyt joten innolla odotan tulevaa vauva arkea!Rv 38+5
 
Oho, kirjotin väärään topaan aikasemmin! Nythän on jo 1.2. kappas vaan. No kopsaan tänne saman tekstin.

Mäkin oon jo alkanut kahtelemaan vaunuja ja kysellyt jo viisaammilta neuvoja :) Yhtiä käytettyjä yhdistelmiä oon kyselly netistä ja toisia kaverilta, pitää joku päivä käydä vilkaseen. Pinnasänky haetaan ens viikonloppuna kaverilta :) Sain muuten vielä yhdeltä kaverilta semmoisen rintarepun ja klipsullisen kantoliinan sekä lakanoita pinnasänkyyn. Alkaa siis kamaa kasaantumaan! Vauvan vaatteita onkin tullut jo 4 kaverilta, ihan kiva ;D Päätettiin että hoitopöytänä toimii kylppärissä meidän pesukoneen päällinen, hommataan siihen vain pehmuste. Vielä pitäis sitä vauvavakuutusta alkaa kattoon, mutta hirvittää jo pelkkä ajattuskin siitä ehtojen lukemisesta... Osaako joku viisaampi kertoa, mistä kaikista yhtiöistä tuota vauvavakuutusta yleensä saa?

Mä en tiedä yhtään mikä käytäntö meillä täälläpäin on ton sokerirasituksen kanssa, ei oo neuvolassa puhuttu mitään. Kyllä ne varmaan käskee sinne jos on tarpeen. 

Jerose, kuulinkin just tuosta b-vitamiinista, että sitä tarvitaan magnesiumin imeytymiseen, että nyt sit aloin syödä sitäkin. Mä kun ajattelin saavani kaikki mahdolliset vitamiinit ihan ruokavaliosta, kun syön todella monipuolisesti ja paljon kasviksia sekä hedelmiä. Mut pitää näköjään purkista ottaa lisää. TOIVOTTAVASTI se auttais, nimittäin alkaa hieman haittaamaan elämää nuo jalat! Koirat ja koulumatkat pitää huolen päivittäisestä kävelemisestä, mutta pitää alkaa juomaan enemmän vettä, jospa turvotuskin vähenis. Täänks vinkeistä :)

Lisään vielä tosta vauvan asennosta, että mä luulin sen vielä kääntyilevän tässä vaiheessa! Mulla ainakin suurin osa tökkäisyistä (ja varsinkin ne kovimmat) tuntuu alavatsalla, välillä kyllä ylävatsallakin jotain. Voiko siitä päätellä jotain vauvan asennosta?
 
Heip!

Juu, äkkiä tosiaan menee aika. Kahden kuukauden kuluttua äippälomalle... jos kaikki menee niinkuin suunnitelma on. Ainakin vielä olo ollut ihan jees, jos uskaltaa mainita.

Tänään oli sokerirasituskoe ja tulokset oli ihan ok. Hb otettiin myös ja se ol vähän laskenu 116, alkuraskaudessa 130. Ei oo pahemmin väsytelly, mutta mietin jos pienellä annostuksella alkais ottamaan rautalisää.

Sitten eilen oli suuhygienisti ja multa pitäis poistaa viisaudenhammas hänen mukaansa. Kaikki vielä talella vanhasta iästä huolimatta kun ne on olleet aina ymmärtääkseni kohtuullisessa kunnossa. Nyt vaan en tiedä onko se oikein turvallista enään raskauden loppupuoliskolla. Noh, jokatapauksessa hammaslääkäriaika varattuna ja juttelen hänen kanssaan sitten lisää. Ja ajattelin konsultoida myös yhtä tuttua hammaslääkäriä asiasta. Harmi sinällään.

Minä taidan mennä synnytysvalmennukseen...en usko että mun kohdalla siittä ainakaan haittaa olis ;) Mutta varmaan jos olis eiempaa kokemusta nin sitten vois jäädä väliin.

Ok, kaikille mukavaa helmikuuta.



 
Hei taas pitkästä aikaa!
Tuosta vauvan asennosta: viikon 35-36 tienoilla on yleensä lääkärintarkastus jolloin tarkistetaan vauvan tarjonta. Eli suurin osa on siihen mennessä kääntynyt raivotarjontaan (toi sana on niin hassu! :). Meidän esikoinen pyöri vielä silloinkin ja mä jouduin käymään rv 38+0 sairaalassa tarkistuttamassa tilanteen. Viimeiset kuusi viikkoa muistaakseni potkut tulivat pääosin kylkiluihin.

Nyt on mulla menossa rv 25 ja potkut tulevat pääosin alavatsaan. En edes innolla odota kääntymistä ja kiinnittymistä, sillä ne kylkiluupotkut saivat viimeksi aikaan kovaa jomotusta ja kiinnittyminen lisäsi liitoskipuja. Mutta muuten kyllä odotan innolla uutta perheenjäsentä, tulipa hän sitten millä tyylillä hyvänsä! :)
 
Taas kuukautta lähempänä laskettua aikaa, tänään jäljellä tasan 3kk! Aika rientää.. Alkoipa helmikuu melkosilla pakkasilla, huhhuh! -30 astetta mittarissa aamulla. Saa aamusin jännittää lähteekö auto käyntiin, vaikka lämmityksessä onkin..

Sokerirasituksesta oli ollu puhetta tuolla tammikuun pinossa. Me on just opiskeltu riskiraskauksia koulussa, joten suositukset tuoreessa muistissa. :) Eli nykysin valtakunnallinen suositushan on, että lähes kaikille raskaana oleville sokerirasitus tehtäis viikoilla 24-28. Ainoastaan kahdelle ryhmälle se ei oo välttämätön, ja ne on alle 25-vuotiaat ensisynnyttäjät, joilla ei oo lähisuvussa 2-tyypin diabetesta ja BMI ennen raskautta on alle 25. Toinen ryhmä on alle 40-vuotiaat uudelleen synnyttäjät, joilla ei oo edellisessä raskaudessa ollut raskausdiabetesta, vauva on painanut syntyessään alle 4500g ja BMI on alle 25 ennen raskautta.. Sehän on sitten taas eri asia, miten suosituksia eri kunnissa noudatetaan. Mä oon välttäny sokerirasituksen molemmissa raskauksissa.

Synnytysvalmennus/perhevalmennushan on vapaaehtoista. Haikaranpesään synnyttämään haluaville tais olla jotain pakollisia valmennuksia? Ite en kyllä oo sieltä päinkään Suomea, mutta muistelisin, että esikoista oottaessa siitä joku Haikaranpesään menossa oleva puhu. Esikoista oottaessa osallistuttiin kaikkille tarjolla oleville perhevalmennuskerroille, ja suosittelen kyllä lämpimästi osallistumaan ainakin sellasille, joilla käsitellään synnytystä ja imetystä. Ne ainakin itse koin hyödyllisimmiksi sairaalaan tutustumiskäynnin lisäksi. Meillä päin ei uudelleen synnyttäjille oo valmennusta edes tarjolla, mutta enpä sitä niin kaipaakaan, kun edellisestä synnytyksestä ja vauva-ajasta on niin vähän aikaa, että asiat on tuoreessa muistissa.

Meiän vauva on viihtyny tähän asti enimmäkseen poikittain mahassa, mutta tänään jymäytteli ensimmäisen kerran potkuja ylämahaan. Jospa se ois kääntyny raivotarjontaan. Tosin onhan vauva vielä niin pieni, että mahtuu hyvin mahassa pyörimään ja varmaan kääntyilee vielä moneen kertaan..  
 
Mulla on jo sokerirasitus lusittuna (oikein hyvät arvosanat sain) ja ensimmäinen perhevalmennuskertakin käytynä. Eipä tuosta ensimmäisestä kerrasta ainakaan mitään ihmeellistä hyötyä saanut, mutta ihan kivahan se oli. Seuraavalla kerralla oli muistaakseni jo ohjelmassa jotain kiinnostavampaa. Itse otan kyllä kaiken irti mitä ilmaiseksi saa. Seulat, testit ja valmennukset.

Täällä saa myös yhden fysioterapiakäynnin (ryhmässä) ja sinne pitäisi aika varata. Vatsa vääntää selkää kaarelle ja mulle on alkanut tulla pistävää kipua toiselle puolelle. Jospa fysiolta sais vähän apua siihen.

Mites teidän muiden vaivat ja kolotukset? :) Onko sellaisia, vai onko raskaus pelkkää vatsan silittelyä ja euforiaa?
 
Ja ai niin, mulla ei ole hajuakaan, miten päin vauva on mahassa. Välillä toisella kyljellä tuntuu kova työntäminen, joka varmaankin on kaverin selkä, ja välillä samalla puolella yläosassa tuntuu kova pienempi patti, joka saattaa olla pää tai sitten pylly. Vaikea sanoa. :D iskuja ja myllerryksiä tuntuu sekä ylhäällä että alhaalla ja välillä keskelläkin. Että otappa siitä selvää.
 


Diablo kirjoitti:
Ja ai niin, mulla ei ole hajuakaan, miten päin vauva on mahassa. Välillä toisella kyljellä tuntuu kova työntäminen, joka varmaankin on kaverin selkä, ja välillä samalla puolella yläosassa tuntuu kova pienempi patti, joka saattaa olla pää tai sitten pylly. Vaikea sanoa. :D iskuja ja myllerryksiä tuntuu sekä ylhäällä että alhaalla ja välillä keskelläkin. Että otappa siitä selvää.

Vastaanpa itselleni. :D

Taidan parhaillaan tuntea hikan ensimmäistä kertaa kunnolla. Nakutus tuntuu alaosassa, joten siellä lienee pää. :)
 
Apua, mä tajusin just (kiitos Diablon) et se omituinen tasanen "nytkytys" mitä välillä oon tuntenu onkin ollu pikkusen hikka! Oon miettiny ihan ihmeissäni et mitä hittoo se voi olla...
Eli siis viimeks (viikko sitten?) kun sen oon tuntenu ni selkeesti tuntu tossa navan lähettyvillä, mut nyt viime päivinä potkut on alkanu tuntuu enemmän ylempänä eli oiskohan vauva sit kääntyny oikeeseen asentoon, jota neuvolan tätikin kyllä alkuviikosta jo veikkaili...
 
Hei kaikki,

Nytpä tulin vähän turhaan turisemaan, mutta tänään tuntui uskomattoman onnelliselta - lieneekö joku ryöpähdys hormoneja iskenyt päähän. Vai yleiset olosuhteet. Ei tarvinut tänään lähteä töihin noissa paukkupakkasissa ja lumimyräkässä, sillä joudun pitään joitain lomia pois ennen äippälomaa. Aina ennen oon tarkasti miettinyt milloin lomani otan ja mitä silloin teen, nyt näitä lomapäiviä vaan ropisee eikä ole suunnitelmia päivien kulkuun! Täällä sitä aamutakissa edelleen mennään... :)

Pakollinen vaivaisosuus - ainoa vaiva, mikä mulla oikeastaan on ilmennyt, on suonenvedot. Ai saakeli kun aamuisin sattuu vahingossa venyttelemään herätessään ja iskee suonenveto. Toimii paremmin kuin herätyskello, sillä on pakko pompata saman tien ylös seisomaan. Vähän lueskelin netistä, että mitä asialle vois tehä, kun suoloja & kalsiumeja syön jo purkista, niin niitä en uskalla enää lisäillä. Kai sitten luontaisesti vähän enemmän ruokavalioon mukaan + hierontaa yms. Ja voipi vaan johtua nukkumisesta selällään, alaraajojen verisuonet litistyy jonnekin vauvan ja lantion alle ja heikentää verenkiertoa.

Ai niin ja sellainen, miten musta tuntuu, että multa on hävinnyt ripset? Muutenkin kehon karvoitus on jotenkin erilaista, pehmeämpää ja kasvaa hitaammin. Toivottavasti tuuheammat ripset palaa joskus :-/ (meikkien käytöstä väheneminen ei johdu, sillä raskauden aikana olen käyttänyt hyvin vähän ripsaria).

Pakollinen hankintaosuus - voi että mua harmitti eilen. Sain huuto.netistä huudettua ihanat vaunut ja kun lähin niitä eilen hakemaan, ne näytti vielä paremmalta kuin osasin odottaa (siisteiltä, ehjiltä, melkein kuin uusilta), niin eiköhän ilmennyt, ettei etupyörä lukittunutkaan. Ne vaunut jäi sitten ostamatta ja koko etsiskelyprosessi on aloitettava uudestaan... 

Onko joku teistä jo asennoitunut kestovaippailuun? Harmittaa sekin, ettei kukaan työpaikallani tai kaveripiirissäni ole kestovaippaillut, ja mä olisin asiasta todella innostunut (viherpiipertäjä kun olen), mutta nyt puuttuu täysin oppiäiti asian suhteen! Perustetaanko tänne "noviisit kestovaippailijat" ryhmä sitten jahka vauvat on maailmassa... :-D

No niin, hyvää työpäivää sitä rehkiville, muille rentouttavaa viikonlopun alkua. Meikkis alkaa nyt vääntämään Runebergin torttuja :-)
 
Ääh, deletoin vahingossa taivaan tuuliin aiemman kirjotuksen enkä jaksa kyllä naputella samaa uudestaan, ko ruokahommat kesken.

Mullaki on nyt tullu eräs vaiva! Mulla tietty istuma-asento tekee ahistavan olo rinnan alle eli omat sisuskalut alkaa jo nouseen, ko vauva tekee itelleen tilaa tuolla yksiössään. Inhottava tunne, mutta välttämätön. Sanoinkin eilen miehelleni, että mitenhän vikat 15 viikkoa tulee meneen, ko nyt jo tuntuu tältä?! Pläääh!

Eilen sain tuntea kunnon monotukset, ko oltiin lasten kans Hesellä syömässä. Pitelin käsiäni jotenkin tossa ylävattan päällä, nii tumps tumps, natiainen ilmotteli mulle, että siirräppäs net kädet pois siitä päältä. Ihanaa, ko itekkin saan jo tuntea noi monotukset, ko pitkäänhän se kestikin, että alko tuntumaan ton etuistukan takia.

Nurva: Täällä on sulle kestokomppis  Nimittäin mie oon kestoillut kaikilla noilla meän kolmella nuorimmaisella, tosin nuorimmaisen kasvaessa kestot ei sitten hälle passanneetkaan. Alotin kestoilun hakemalla kestovaippalainaamosta eri vaippoja lainaan ja sitten löysin sen omani eli Fuzzi Bunzit on meillä olleet aina käytössä noilla meän muksuilla. Ite koen ne helpoiksi ja nopeiksi kuivaan - imut kuivatin rummussa, ko tuli sitä pehmeyttä niihin sitten. Todella hyvä kestoilusaitti löytyy täältä: http://www.kestovaippainfo.fi ;
 
Fiannalle ja muille vauvakuutuksista, joista kommentoin aiemmin hankinta-ketjussa.

Vauvavakuutusyhteenveto löytyy Vauva-lehdestä 3/2011.

Vakuutuksen syntymättömälle lapselle saa ainakin seuraavista yhtiöistä:
Tryg, Fennia, Tapiola, Pohjantähti, Aktia, If, Turva, Pohjola, Lähivakuutus.
 
Mukavaa helmikuuta kaikille toukomammoille!

Täällä päin kuulumiset koostuvat voimistuvista potkuista (<3) ja ihan yleisestä vaivaisuudesta. :D Lähinnä lonkkakipu vaivaa, tänään siivouksen jälkeen jymähti vasen lonkka niin kipeäksi, että nyt oikeastaan mikään asento ei ole hyvä. Kipu säteilee reidestä nilkkaan, ja toiseen suuntaan taas pakaraan ja alaselkään.
Selänkään kanssa ei ongelmitta ole päästy, tuo luennoilla istuminen tuntuu olevan pahempi kivun aiheuttaja kuin esim. monta tuntia peräkkäin jatkuva fyysinen rasitus...

Mutta muuten meille kuuluu hyvää, kuun vaihtuminen ja lisääntyvä auringonpaiste muistuttavat siitä, että toukokuu on joka päivä lähempänä! Keskiviikkona hommasin ihka ensimmäiset äitiyshousutkin! Vointini on noita kolotuksia lukuunottamatta ollut parempi, neuvolasta sain käskyn vähentää rautalääkkeiden syöntiä, kun hemoglobiini oli sitten viime kerrasta niin komeasti noussut. :) Tänään meille saapui vielä uusi sohva piristämään arkea, siinä on nyt hyvä köllötellä tällaisena lonkka- ja selkävaivaisena kasvavan mahan kanssa. :'D
 
Takaisin
Top