Helmikuun Höpinät

Hei vain ! Hyi miten kylmät ilmat, ei sovi mulle nämä pakkaset ollenkaan. :/

Valmennuksista Mä kyllä varmaan menen jokaiseen valmennukseen :) Olen tukkimassa nokkaani tuollaisiin niin tottahan nuokin kiinnostaa :D Mulla alkaiskin jo puolessa kuussa nuo valmennukset. Vapaaehtoisia ovat täälläkin:)

Tiimari77 Kyseli vauvan asennosta. Luulisin, että perätilassa myös täällä ollaan kun potkut niin alhaalla tuntuu. Välillä tuntuu kyllä jossain aivan muualla enkä itse ainakaan stressaa vielä tuosta perätilasta, eikö nuo ipanat vielä mahdu tuolla sen verran möyrimään että ehtii kyllä kääntyillä jos johonkin suuntaan. :)

vauveli Onnea vanhenemisen johdosta, eikös se henkinen ikä ole se mikä ratkaisee? ;D

Vaivoista: Mulla ei vieläkään kauheasti vaivoja ole, toki liikkuminen ei enää ole ihan niin ketterää. Häntäluuhun myös alkaa sattua jos liian pitkään istuu. Alaselkäkipua on yhdessä kohtaa taas esiintynyt, mutta samaa kipua on ollut jo monta vuotta silloin tällöin, joten oletinkin että raskauden edetessä se voimistuu.

Mutta muuten aika leppoista. Pikkuhiljaa pakkailen muuttotavaroita kasseihin, ei sitten tule kiirettä. Minillä alkaa olla kivasti tavaroitakin jo kasassa, vielä puuttuu paljon, mutta pikkuhiljaa :) Löysin kirpparilta aivan uudenveroisen sitterin, 8e ! Oli kyllä ihan superhyvä löytö, mistään ei huomannut että oli käytetty :) Pesun kautta käyttöön niin hyvä tulee ! :)

 
Kiitos Rei tiedosta, nyt pitää OIKEASTI alkaa kyselemään niitä vakuutuksia.

Nurva, mä en myöskään vielä ymmärrä paljoa kestoivaippailusta, mutta myö ehdottomasti aiotaan yrittää sitä. Vaikkakin meilläpäin kerätään myös polttokelpoinen energiajäte, johon ainakin muumivaippoja saa laittaa ja ilmeisesti liberojakin (heidän sivuiltaan en löytänyt kunnon selvennystä..), eli kaatopaikalle ne ei onneksi joudu, mutta yritetään ainakin vähentää kuluja. Eli mäkin tulen mukaan noviisit kestovaippailijat ryhmään! :D

Nyt on viikonloppureissu takana ja meille saatiin vihdoin pinnasänky tuttavilta sekä Ikeasta lähti myös muuta vauvatavaraa matkaan :) Haettiin myös meille uusi käytetty sänky, voi että kun se on paaljon parempi kuin entinen! Nyt myös vaunut on tiedossa, "kakkosvaunut" saadaan kavereilta ilmaiseksi, mutta sitten paremmilla ominaisuuksilla olevat saadaan edullisesti käytettynä toiselta kaveripariskunnalta! On kyllä niin mahtavaa, kun saa tutuilta tavarat, niin tietää miten niitä on kohdeltu. Enää sitten pitäis hankkia pinnasänkyyn se jokin välimuovipatja (?) ja jokin ihana leikkikehä. Jospa niitä vähän kyselisi anopilta... ;)

Lauantaina Tyypillä oli kunnon jumppapäivä, piti vain pieniä breikkejä mutta muuten melskasi mahassa ihan kunnolla! Sai myös uuden lempinimen: Hän on nyt kolarikorjaaja Pökä, koska aina kun painoi kädellä mahaan kunnon kuopan, Tyyppi alkoi pajottamaan lommoa sisältäpäin kauhealla tarmolla ;D Ja tuo Pökä on siis lyhenne neiti Äksypöksystä :) Rakkaalla lapsella on jo nyt monta nimeä <3
 
Pakkaset on väistyneet ja tilalle tuli lumisade. Nooh, nyt pääsee viimeinkin lasten kans ulos - ensin viikko sisällä sairastelujen takia ja toinen viikko meni yli -30 asteen pakkasten takia sisätiloissa.

Fianna: Mun on nyt aivan pakko kysyä, että miksi ihmeessä leikkikehän meinaat hommata?! Ja mie suosittelen laittaan pinnikseen lakanan ja patjan väliin sellasen muovitetun froteen palasen. Ei hiosta, eikä oo liian kuuma ja näppärästi heittää sellasen palasen pesuun, jos tulee sänkyyn pissat :)

Onko muuten jollain muullaki tullut jo raskauden tuomaa hajamielisyyttä arkeen? Mie tässä yks päivä olin iskemässä kaakaojauhetta jääkaappiin ja eilen, ko käväsin pikasesti appelassa, nii en meinannut muistaa miksi sinne menin. Mun piti viiä sinne yks porakone ja en ois muistanut koko porakonetta, ellei appeni ois siitä erikseen kysynyt. Jestas, mikä lahopää sitä tulee raskauden aikana  Ja sitten mie oon vallan unohtanut viiä Kelalle niitä papereita, jotta saa mm. sen pakkauksen - nooh, eipä tässä oo mitään paniikkia vielä.

Vointeja kaikille!
 
Jerose, höh, mä siis tarkotin semmoista puuhamattoa missä on semmoinen lelukaari... :D Ja joo, hajamielisyyttä täälläkin! Kiitti tuosta froteevinkistä!
 
Fianna: Heh, hyvä, etten oo ainoa hajamielinen täällä Ja mulla muuten ois ylimäärästä muovitettua froteeta vaaleanvihreenä, jos haluat? Maksat vaan postit.
 
Juuri tulin neuvolasta ja lääkäristä. Oli jo toinen lääkärintarkastus mikä tehtiin. 
Viikkoja 27+6 ja vauva voi hyvin, sf-mitta yläkäyrillä ja lääkäri sanoi, että voi olla normaalia isompi mutta eihän tuo sf-mitta sitä kerro varmaksi :)

Kaikki oli muutenkin hyvin, hemo mulla tippui 132 -> 109, retafer niminen lääke ei nostanut kuin 110, mutta aloitin obsidanin, niin nyt  oli noussut "jo" 112.

Niin ja vauva on tällä hetkellä raivotarjonta tilassa :)
 
Mie voisin antaa omakohtaisen vinkin tosta raudasta - eli mulla ainakin toi Obsidan heitti vattan todella kovaksi ja elo oli yhtä tuskaa, mutta toi nestemäinen Klaübersaft (luontaistuotekaupasta) on vattaystävällinen ja nosti mulla hempan melko nopeesti, tosin söin myös paljon rautapitoisia ruokia ja c-vitamiinia.
 
Mä oon huomannu taas päinvastasen vaikutuksen, eli maha menee sekasin :D

Mutta lääkäri sano, ettei sillä hempan arvolla niin välii oo nouseeko raudasta vai ei, pääasia ettei heikota eli vie ne oireet pois.
 
Helmikuukin vaihtunut! Ei ole taas joutanut kirjoittelemaan.

Mukavasti tuntuu kaikilla menevän. Täällä myös.
Tänään oli lääkäri nla ja kaikki oli hyvin. Painoa tullut nyt 5kg lisää, ihan normisti siis. Hb pysyny hyvänä ja verenpaineet myös.

sunnuntaina meillä sattui pieni säikähdyksen aihe tai ei niin pienikään. Nimittäin jouduimme auto-onnettomuuteen. Ajettiin 60 vauhtia, kun meidän eteen pinkaisi kolmion takaa auto. Eihän siinä ehtinyt kuin yrittää jarruttaa. Rysähettiin siis siihen toiseen autoon ja nyt näyttäisi siltä, että oma auto menee lunastukseen. Koko perhe oltiin kyydissä, onneksi henkilövahinkoja ei sattunut. Meidät tarkastettiin ambulansissa. Oisin saanut mennä sairaalaankin, mutta vuotoa ei ole ollut ja ukkeli liikkuu normaalisti, niin nou hätä! Mutta kyllä säikäytti. Nyt aioin hankkia sen turvavyön alentimen itselle, jos vielä sattuu rysähtämään.

Vauva vakuutuksesta: Juuri ajattelin hakemuksen laittaa postiin. Kahdelle aiemmalla muksulle olen vakuutuksen ottanut vasta syntymän jälkeen, muttta nyt otetaan jo ennen syntymään. Tämä siksi, koska toiselle muksulle kun vakuutusta otettiin niin kävin näin: laitetiin edellis päivänä paperit vetämään ja seuraavana pvänä neitillä oli korvatulehdus-> Vakuutus silti hyväksyi päätöksen koska se oli laitettu pvää ennen korvatulehdusta. Siitä lähtien neiti onkin kärsinyt korvista 2 vuotiaaksi saakka, ja kahdesti putkitettu yksityisellä. Muutenkin tuo yksityisellä käynti on niin helpppoa.

Sairasloma jatkuu, kipeiden suonikohjujen takia..

Palailen taas asiaan, äkkiä pyykit laittamaan ja hakemaan neitit hoidosta.

Marde ja ukkeli 27+5
 
Huh, marde85, upeaa ettei teille kenellekään käynyt pahemmin tuossa rysäyksessä!! Jotkut kuskit saisivat ajatella kahdesti ennen kuin lähtevät auton rattiin!
 
Melancolique: Autoa ajoi nuori tyttö, joka juuri oli saanut ajokortin. Ja asui vielä eripaikka kunnalla, eli tiet outoja ja tietty kun vasta saanut kortin niin ei osaa kaikkea vielä huomioida. Mutta onni onnettomuudessa. Pääasia ettei henkilö vahinkoja sattunut! Ja tänään tuli päätös että lunastukseen meni auto. Yrittivät vakuutus yhtiössä olla korvaamatta lasten istuimia, koska isku ei kohdistunut takapenkeille. Mutta minähän taistelin muksuille uudet istuimet. Uskalla ottaa enää kolaroituja istuimia käyttöön!!


 
Heippa pitkästä aikaa munkin puolesta!

Marde85 Hyvä, että selvisitte säikähdyksellä!!!

Vaatevalikoima on mulla kaventunut ja pesenkin vuorotellen äitiysfarkkuja ja ostamiani jätti-toppahousuja. Takeista menee päälle enää kaks, jotka on olleet liian isoja aiemmin.

Kävin sokerirasituksessa ja nyt on ensimmäinen lääkärintarkastuskin takana. Kaikki ihan hyvin, mutta arvelutti se, että sf-mitta vko 26+6 vasta 20 cm. Meni alle alemman käyrän. Nyt yritän pysyä googlettamatta mitään ongelmia ja odotan vaan seuraavaa neuvolaa. Hemoglobiini oli vain 118, joten jotain rautalisää pitää vähän myös ottaa.

Viikolla 8 pitäisi lähteä päiväksi Tukholmaan, mutta olen asennoitunut istuskelemaan kahviloissa ja odottelemaan jos miesystävä ja hänen 8v. poikansa jaksavat enemmän kulkea. Kävely hengästyttää jo melkoisesti. Seisova pöytä ja herkuttelu on mun matkan kohokohta.. :-)

Tänään tuli äitiyspakkaus! Vasta nopeasti sen kävin läpi, mutta tosi vakuuttavalta vaatevalikoima yms. vaikutti!
 
Täällä myös kaikki hyvin toistaiseksi :) Lähes päivittäin kyllä harjoitussuppareita on useampiakin, mutta onneksi kivuttomia! Niin ja selkä on välillä toooosi kipeä, mutta sen kanssa pärjää kun sain lainaan tukiliivin sairaalalta.

Hankintojakin tulokkaalle saanut nyt aikaiseksi tehtyä, eilen kotiutui viimeisimpänä vaunut (Emmaljunga Duo Edget <3) ja viime viikolla tilasin Brion kaukalon isofix-telakalla. Oikeastaan mitään isompia juttuja ei enää puutu, pinnasängyn patjan yms. meinasin tänään käydä ostamassa. Meillä muutto edessä tässä pikkuhiljaa, joten kiva että on kaikki sit valmiina jo laittaa uuteen kotiin odottamaan vauvaa :)

Viime viikolla vein nipun papereita Kelaan ja samalla viikolla tuli jo ilmoitus, että äitiyspakkaus tulee postiin 2 vkon sisällä! Ihmeen nopeaa toimintaa siellä päässä... kerrankin :)
 
Taas on pakkasta  yli -20 astetta.. Taitaa jäädä ulkoilut ja pulkkamäki väliin, vaiks aamusti  jo vähän lupailin tytölle et lähetääs pihalle ku ollaan syöty.. No, en ollu vielä vilkassu mittaria. Pingu pyörii dvd:ltä ja näkkyy olevan ihan tyytyväinen, vaik sisällä ollaankin. :D

Eilen onneks päästiin pihalle. Edellisestä kerrasta olikin jo varmaan kolmisen viikkoa ku pikkuneiti on sairastellu nii paljon. Vieläkin nokka vuotaa ja yskii, mut ei kuumetta nyt kuiteskaan oo enää ja antibioottikuurikin päättyy tänään :D

Vauva tuntuu vilkastuvan päivä päivältä ja monotukset senkun vahvenee. Niistä ei kyl voi ku nauttia. Mull o kauhee himo kaikkee herkkuun. Illalla paistelin 3 pellillistä luumutorttuja, joista vetelin 4!!! Suklaakin maistuu ihan eri tavalla ku aiemmin. Onneks ei vielä puntarilla oo näkyny nää mun herkuttelut, mut tarvinnee varmaan vähän kiinnittää siihen huomiota, ettei yhtäkkiä pumpsahda paino hirmulukemiin.
1.3. on sokerirasitustestikin :)

Neitil tuli kakat eli se on moro!
 
Tervehdys kaikille, vieläköhän mahtuisi mukaan joukkoon..?

Olen vm. 78 oleva kahden lapsen äiti ja yhden miehen vaimo. Esikoinen, poika,  menee syksyllä kouluun ja tyttö täyttää toukokuussa 4-v. Kolmatta odottelemme, la on 24.5, tosin realistina, pienenä skeptikkona, aikaisempien kokemusten perusteella ja kätilöopiskelijana uskon synnytyksen tapahtuvan lähempänä kesäkuuta ;) katsotaan kuinka käy.
Perheeseemme kuuluu myös iso määrä lemmikkejä, koiria, kissoja ja poni.

Raskaus on edennyt hyvin, kaksi aikaisempaa ovat olleet suht rauhallisia mahassa ja tämä kolmas tuntuu noudattavan melkolailla samaa kaavaa. Liikkeitä tuntuu runsaasti pitkin päivää mutta ei kaveri minua moukaroi koko voimallaan. Sukupuolta emme tiedä, itselläni on ehkä hieman enemmän kutina tytöstä mutta johtunee vain siitä että se on tuoreemmassa muistissa edelliseltä kerralta.
Olen liikunta-addikti ja edelleen harrastanut sitä aktiivisesti, nyt olen alkanut sykettäni seurata ja joutunut rauhoittelemaan menoa joillain tunneilla. Mutta uskon että kiitos liikunnan ei ole mitään kremppojakaan ollut.
Vauvalle kaikki löytyy jo valmiina, hankintoja emme siis tule tekemään, ellei jotain ihan vastustamatonta vaatetta sattuisi kaupassa silmiin osumaan :) Mutta kaikki isot hankinnat on jo edellisiltä odottamassa.

Tämä kolmas tulee varmasti olemaan viimeinen raskauteni ja lapsemme joten tiettyä haikeutta on välillä ilmassa, koitan muistaa nauttia joka hetkestä.
Onnellista odotusta meille kaikille, kevättä on jo ilmassa pakkasesta huolimatta, ihana auringonpaiste nytkin!



 
Eka Haikaranpesän synnytysvalmennus takana maaliskuun lopussa synnyttävien kanssa, kun omat lasketunajan ryhmät olivat ilmoittautuessa jo täynnä.

Ei voi muuta todeta kuin etten tiennyt nykymallisesta synnytyksestä kertakaikkiaan mitään! Näköjään on järkevää valmistautua synnytykseen. Jos päädytään Haikaranpesän sijasta lähisairaalaamme, täytyy uudet synnytysmenetelmät osata pyytää itse. Eivät ole kuulemma tarjoamassa synnytyspenkkejä ja muita vastaavia oma-aloitteisesti.

Vaikka olen mm. lukenut vauvalehtiä reilun vuosikerrallisen, katsellut synnytysvalmennus-DVD:n, ja olin juuri eilen synnytystä käsittelevässä odottavien äitien illassa, en tiennyt mitään:

-aktiivisesta synnytyksestä
-synnytyskanavaa avaavista asennoista. (Luulin, että sitä mennään makaamaan sänkyyn, vaikka makuuasento on just huonoin, ja sängyssä vain max. levätään välillä ja synnytetään vain istukka.)
-isän isosta roolista synnytysasennon tukemisessa ja akupunktiohieronnassa
-rentouttavasta synnytysmatrasta
-synnytyspenkeistä ja -palloista ja -asennoista
-että nykyään miehen lisäksi synnytykseen osallistuu usein kaksikin doulaa.
etc. 

Oli kyllä avartava valmennus niin itselle kuin miehellekin.
 
Toki mukaan vielä mahtuu alva78. Tervetuloo vaan :D Itellä vähän samanmoisii ajatuksii. Oon sua vuoden vanhempi ja tämäkin näillä näkymin viimeinen tulokas jollei yllätysvauvaa vielä tuu :)

Toisinaan on vähä haikee olo ja miettii muistaako potkut ja kaiken ku vauva on jo syntyny, mut tarvii nyt nauttii ku vielä voi. Mitää jättiperhettä en haluu, mut toinen pikkanen oli enempi ku toivottu et saa pikkuneiti kaverin. Onneks tärppäs nyt ekalla yrittämällä ku edellistä tehtiin yli 10vuotta. Sit meil on 14v teini, joka ei koskaan saanu sitä leikkikaverii ku ain tuli keskenmeno. Mut onneks edes näin. Ja hän on kovin mielissään ku saa nyt sisaruksii, vaikkei niist sillai kaverii enää oo, mut kovin jo odottelee sitä ku siskot tulee sit kyläileen hänen kämpässään ku se aika koittaa..

Rei: Synnytysvalmennus oli munkin mielestäni tosi hyvä. Kyl siel hyvii vinkkei tuli mitä kannattaa ottaa huomioon synnytyksessä. Nyt kaks kertaa ne käyneenä, taian kuitenkin mennä täl kertaa vaan sinne sairaalaan tutustumiskäynnille.

Ihania monotuksia tulee koko ajan, ku täs kirjottelen. Voiku pysyis nyt raivotarjonnassa. Vaik toki voi kääntyy vaik kui monesti vielä. Kylkiin ja rinnan alle potkii oikeen kunnolla.. Perätilasynnytystä ku en vaa millää uskalla ees yrittää. Viimeks päädyttiin keisariin sen takii, ku ei yrityksestä/käännöksestä huolimatta saatu vauvelia oikeen päin..
 
Hei!

Täällä massu paisuu ja painoakin on hiukka alkanut kertymään... mutta oikeastaan pääasiassa kaikki on (ainakin mun mielestä) massussa. Ja ruoka maistuu, etenkin pulla ;)

Ajattelin kanssa tänään leipoa korvapuusteja niin ompahan aina saatavilla... lienekkö hyvä vai huono juttu.

Minäkin olen tuon synnytyksen kanssa aikas ummikko. Mutta kävin sellasella kaupungin järjestämällä massaluennolla ; mitä tulee tietää kun tulet synnyttämään? Ja sitten jatkossa on vielä synnytysvalmennukset. Kyllä siihen kannattaa varmaan perehtyä, mutta pelkona voi olla et jos liian yksityiskohtaisesti suunnittelee ettei aivan niin menekkään sitten... Mutta ajattelin kipulääkityksiä ja asentoja ainakin miettiä ja sitten tilanteen mukaan mikä tuntuu sitten itelle siinä tilanteessa parhaalta, mennä sen mukaan. Mutta onhan se varmaan aikamoinen kokemus.

Ja onneksi on nuita valmennuksia.

Jepulis jee, kivvaa viikonloppua!

 
Mekin voitais päivittää tietoja tänne pitkästä aikaa :) Meillä oli tosiaan tuossa tällä viikolla eka lääkärintarkastus. Kaikki oli ilmeisesti hyvin, kun ei lääkäri ainaskaan maininnut mitään ihmeellistä :D Tosin oli ehkä, ainaskin mun näkemyksen mukaan, sellanen tympeän oloinen lääkäri. Yritin vähän kysellä siltä, mut ei sillä oikein tuntunut kiinnostavan. Noh, kohta on taas neuvola niin siellä voi kysellä enemmän. Itse jouduin tosiaan myös tuon rautakuurin aloittamaan, edellis kerralla hemoglobiini 124 ja nyt tippunu 112. Toivottavasti lähtee nousemaan :)

Meilläki alkais olemaan vauvalle kaikki hankittuna, tai saatuna. Vaunuja uupuis, mut kummitäti oli luvannut nekin ostaa :) Nyt vaan ihmettelemään minkälaiset kannattais hankkia sitten. Vauhtia riittää masussa kyllä. Yhtenä iltana meinasin huolestua kun mitään ei oikein tapahtunut, mutta nyt kun miettii niin ihan hyvä et jaksaa lepäilläkkin välillä, kun alkaa jo käydä sillontällön kipeää potkut. Yöt on tullu tosi hankaliksi, kun jos yritän nukkua vasemmalla kyljellä pikkunen alottaa hullun mekastuksen ja sit onki oikea korva ja käsi aina ihan kipiät ja puutunu ku joutuu nukkuu koko yön samalla kyljellä. Myöskin sängyssä kääntyminen on tullu tosi ongelmalliseks. 

LA se vaan lähenee koko ajan, kohta tasan 3kk siihenkään.. Alkaa jo pikkusen jännittää :)
 
Takaisin
Top