Helmikuun höpötykset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja cupcake
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle ei tuota rokotetta neuvolassa edes suositeltu, kyselin kyllä sitten perään, et pitäiskö ottaa vaiko ei, kun uutisiin tuli ensimmäisen kuolintapaukset. Mutta neuvolantäti sanoi, et oma päätös. En sit kuitenkaan mennyt sitä ottamaan vaikka jo hetken harkitsin asiaa. En sairastele oikeastaan koskaan mitään flunssia ja enemmän pelkään saavani rokotteesta jonkun taudin, entä kuin että mihinkään itse sairastuisin. Nyt kun tämä on sitten kirjoitettu, niin jonkun taudin kuitenkin saan, sormet ristiin...

Maikkie: Tottakai muistetaan, täällä vaan tuo mies kirjoitteli :)

Panadolia löytyy ja ukko sit nautiskelee sitä buranaa kuumeeseen :P

Onneks meillä nyt vältytty siltä osin, että ukko oli viikon kipeenä mut täällä ei mitään oireita.

Tänää sain taas soitella Hyvinkäälle et pitääkö mennä käymään kun taas tiputtelee vanhaa verta, lääkärin mielestä ei tänää tarvii mennä mut jos jatkuu runsaana niin sit huomenna. On tää kyl nii ressaava raskaus huhhuh.

Influenssarokote otettu, en keksinyt mitään syytä miksen olisi ottanut. Molemmille lapsille otin myös, myöhään mekin oltiin liikkeessä, kun vasta maanantaina käytiin, on vaan jäänyt ja jäänyt ja neuvolassa ei kyllä erityisesti suositeltu/tarjottu, joten paljon omalle vastuulle jäi harkinta.. Mä en myöskään paljolti yleensä sairastele mutta työssä kohtaan paljon sairaita ihmisiä enkä kyllä jaksaisi influenssaa tähän väliin sairastaa, joten toivon että tästä suojan saisin..

Niin ja eihän mikään rokote oo 100%, eli sen voi kuitenkin joutua sairastamaan (vielä uudestaan, kun ekaks on saanut lievemmät samat pöpöt rokotteesta). Mulle sanottiin, että nyt on jo myöhästä ottaa rokote asemalla ja samatin sanottiin koulussa lääkärin luennolla..

Aqvititi, toivottavasti selkenee.. Mä oon kyllä samaa mieltä, että stressausta tää koko raskaus on ollu. Vaikka yritän mahdollisimman paljon rentoutua. Mutta aina tullu uus oire toisensa perään, miks pitänyt lääkäris hypätä. Nyt eilen pyörryin ja taju lähti sen verran hyvin, että ihan sekava tilanne oli. Seuraavaa oiretta odotellessa :smiley-ashamed004

Tuntuu vaan, että ne jotka eniten huolehtii jatkuvasti vauvan hyvinvoinnista, niin niillä niitä ongelmia just tulee:rolleyes: Pitäs varmaan ottaa vähä rennommin, eikä niin kaikkea mahdollista miettiä:) Mä en normaalisti todellakaan oo luonteeltani mikään hysteerikko, enkä kyllä helposti lääkäriin mee vaikka mikä olis, mutta nyt on ajatusmaailma täysin muuttunu, ajattelee vaan pienen pojan vointia..

Isabella: Joo tää on kyl melkosta aikaa. Esikoisen kanssa meni kaikki niin sujuvasti ja en viel syntymänkään jälkeen tajunnu et mul on vauva. Nyt on ollu tota vuotelua ni koko ajan mielen päällä et onko kaikki hyvin. Mut jos ens yönä tulee vuotoa ni varmana marssin Hyvinkään päivystykseen et tarkistavat tilanteen yhtään en enää seuraile tilannetta kotona ja mieti päätäni puhki.:D

Mä en ikinä suostu ottamaan mitään tuollaisia kovin vähän tutkittuja ja hätäsellä aikataululla väsättyjä rokotteita.
Edellisen kansallisen rokotuksen aikaan porukka alkoi sairastumaan narkolepsiaan.

Ehkä mielummin sitten se flunssa muutaman päivän ja buranaa nassuun kuin se, että on ilman sitä flunssaa mut sairastuu sitten johonkin hieman huonompaan.

Tietysti jokainen tekee niin kuin haluaa :wink

Kai tiedät, että flunssa ja influenssa on ihan eri asiat.
Influenssa on hengityselinten virussairaus jossa nousee aina kova kuume ja melkein aina on oireina myös lihassäryt ja päänsärky. Ne sellaset flunssan oireet niin kun nuha ja yskä on ihan toisarvosia oireita influenssassa. Ja siis influenssaan ei tepsi mikään normaali flunssalääke.
Flunssa taas voi tulla ja mennä eikä siihen oo mitään rokotteita olemassa koska niitä flunssaviruksia on joku yli 200 erilaista. Virallisesti se on ylähengitystien infektiotauti ja siihen tepsii burana ja flunssalääkkeet, siihen ei auta influenssarokote.

En oo influenssarokotteen puolesta- enkä vastaanpuhuja.
Mulla on I-tyypin diabetes, joten kuulun tällä hetkellä tuplana riskiryhmään. En silti oo ottanut rokotetta. En oo ottanut muutamaan vuoteen. Aikasemmin otin sen aina ja silti kahtena vuonna sairastin influenssan (+ vielä sikainfluenssan, sillon en kyllä ollut vielä edes kerennyt miettiä sikarokotetta). Ne kannat kun vaihtelee vuosittain jonkun verran ja joka vuosi rokotteeseen laitetaan muutamaa todennäkösintä kantaa, ei kaikkia.
En oikein osaa perustella sitä miks en oo itte ottanut rokotetta, tai miks aikasemmin aina otin sen, joten en sano siihen mitään. Sanon vaan että ymmärrän molemmat kannat, kunhan on faktat tiedossa, eikä siis päätöksiä tehdä väärin perustein.

Taalla lampimassa tyossakayvat melkeinpa "harrastaa" jotain Flu shot piikkeja. Eli jos kurkku tulee kipeaksi ja kuume nousee, niin senkun marssii laakariin ja saa jonkin pistoksen, joka vuorokauden sisaan poistaa kaikki oireet ja seuraavana paivana on taas tyokuntonen. o_O Epailyttavaa.

Joo, sellasia otetaan paljon ulkomailla, mut se on lääke, ei rokote. Ja kyllä, vähän on epäilyttävää munkin mielestä. Ehkä se sit tepsii siihen flunssaan. :)

Sinäpäs sen sanoit Nitti! Ihan samaa mietin itsekkin, kun luin hiha03 kommentin. Tosiaan flunssa ja influenssa on kaksi aivan eri asiaa, vaikka nimitys voikin johtaa harhaan. Tavallinen flunssa tuskin on vaarallinen äidille ja vauvalle, mutta influenssa voi olla, valitettavasti. Toinen mitä jäin miettimään, niin kausi-influenssarokote ei ole todellakaan hätäisellä aikataululla tehty rokote, vaan sitä on kyllä suomessa käytetty jo 1970 luvulta saakka. Toki siihen on lisätty vuonna 2009 A influenssaan suoja, mutta se ei ole sama kuin mikä tässä Pandremix - rokotteessa oli (mikä siis aiheutti narkolepsiaa joillekkin). Ja tottakai rokotteita jatkuvasti kehitellään, kun kannat muuttuu ym. Minäkään en ole mikään rokotteiden puolesta enkä vastaan puhuja, mutta kyllä mä uskon THL n, lääkäreiden ja terveydenhoitajien suosituksia, koska ne tietää pikkasen paremmin :) Kyllä monissa muissa rokotteissa voi olla paljon pahempiakin haittavaikutuksia, ja silti ne kuuluvat kansalliseen rokotusohjelmaan.

Lääkebisnes pyörii aina mun mielessä, kun yrittävät kaikkia rokotteita tukkia. Se vaan on niin, että raha maailmaa ja myös lääkebisnestä paljolti ohjaa. Mutta ei nyt tarkoitus tappelua aiheuttaa, tällä mun ajatuksella:p Kaikki tekee niin kuin parhaaks näkee, eikä ketään voi syyttää, mitä nyt valitseekin oman ja vauvan hyvinvoinnin puolesta :)

Joo, jokainen tekee tietysti niinkun parhaaksi näkee. Täällä sen rokotteen saa ilmaiseksi kun riskiryhmään kuuluu ja toisaalta sitä ei kukaan pakota ottamaan. Parempaa tilannetta ei varmaan voisi olla.

Mutta mäkin tosiaan painottaisin että flunssa ja influenssa ei oo sama asia ja että perus kausi-influenssa rokotteet ei ole hätäisesti väsättyjä. Ja että raskaana ollessa tosiaan kuuluu riskiryhmään vaikka normaalisi ei kuuluisikaan. Nää jutut on hyvä pitää mielessä kun päätöksiä tekee, jotta ne tulee tehtyä faktapohjalta, eikä minkään lehtien lietsoman paniikin (suuntaan tai toiseen) perusteella :)

Olipa ihana herätä aamulla siihen, kun aurinko paistaa silmään! Moniko jo odottaa innoissaan kesää? En malta odottaa niitä kesän herkkuja, tuoreita marjoja, auringonpaistetta ja lämpöä!! :p

Muokattu viimeksi:
Joo, oli tosi ihanaa kun tänään neuvolasta lähtiessä totesin et aurinko paistaa! Todellakin oottelen tuoreita marjoja ja lämpöisiä kelejä :) Kesälomaa ja mammalomaa :) Mut nyt riittää se että aurinko paistaa ja päivä pitenee.

Mie otin influenssarokotteen jo lokakuussa, ennen raskautumista, koska työnantaja sen tarjosi. Kuulun astmani takia myös riskiryhmään mut tuskin ottaisin jos työterveyshoitaja ei tulisi työpaikalle asti rokottamaan. Tosin ensi syksynä otan ihan lapsien takia, kummallekaan lapselle en ota, vauvahan on syksyllä vielä liian pieni. Esikoiselle en halua vielä ottaa rokotteeseen reagoimisen takia. Josko äidin rokottaminen suojaisi hieman lapsiakin.

Parin päivän mittainen hiihtoloma on ohi, huomenna taas töihin. Teki hyvää pari päivää vaan olla lapsen kanssa, ulkoilla ja nähdä miten lapsi nauttii kun ei ole kiire minnekään. Oikein odotan äitiyslomaa ja vanhempainvapaata, on eri tavalla aikaa myös esikoiselle. Ulkoilla ja nähdä kuinka toinen oppii uusia asioita. Esikoinen meni jo 8,5 kk vanhana hoitoon, reipas poika kun on. Hyvin pärjännyt hoidossa mutta nauttii silminnähden pidemmistä lomista vanhempien kanssa :) Josko tämän toisen kanssa olisi mahdollista olla edes ensimmäinen vuosi kotona :)

Takaisin