Helmikuun höpötykset

Mun ei tarvii mitään ostaa tulokkaalle kaiken saan ystäviltä ja sukulaisilta sekä olen säästänyt lasteni ihania vauva vaatteita, kun en ole raaskinut myydä! Pinnasängyn, turvakaukalon ja vaunut, sekä sitterinkin saan joten hyvin menee sen suhteen!

Mulla oli niin mahdotonta turvotusta että mamma housuja olen jo käyttänyt hyvän tovin kun kaikki farkut kiristi pahasti jo viikolla 10 ellen väärin muista!

Kyllä täälläkin on erootissävyisiä unia nähty! Mutt enemmän sellaisia sekavia ja outoja! :)
 
Maikkie, meillekin tulee se 2.5v ikäero ja ajattelin koittaa seisomalauta-vaihtoehtoa tuplien sijaan. Ainoa mitä mietityttää jos haluan oikein lenkkejä syksyllä tehdä niin siihen tuplat ois hyvät, mutta muuten luulen että kauppa- ja kaupunkireissuja pärjätään ilman.

Rakenneultraan minäkin odottelen vaateostosten suhteen. Jos poika tulossa, niin aletaan valtava kirpparimyynti esikoisen tytönvaatteille ja voisi jotain poikamaista ostellakin. Jos toinen tyttö tulossa niin siten vaan purkaamaan esikoisen vaatteita säilytyslaatikoista (ja niitä on PALJON) ja ihailemaan taas niitä pikkuisia vaatteita joita jo kotona on.
 
Mun lapsilla on se 2,5 vuotta ikä eroa ja kyllä hyvin pärjäsin ilman tuplia! Poika oli sen verran reipas ja jo ennestään tottunut kävely matkoihin että kulki hienosti ne matkat joita täytyi kulkea jalkaisin! :)
 
Hui kamala! Muut jo suunnittelee ja ostelee tavaroita masukeilleen ja täällä vielä totutellaan olemaan raskaana ja siihen ajatukseen että syksyllä meitä onkin kolme. Onhan se toki mielessä käynyt, mutta jotenkin ei vielä uskalla ostoksille asti vaikka viikkojakin jo 14+5. Ehkä sitten kun tuo massu tuosta kasvaa niin sitten :)

Miten muuten muut on suunnitelleet kesälomansa ja äitiyslomansa alun? Meillä kun pitäis alkaa kohta kesälomia laitella listoille ja enhän mä vielä edes tiedä tarkkaan koska mammaloma alkaa... Meillä on pakko pitää 28 lomapäivästä vähintään 10 ennen äippälomaa, muut voi säästää sitten sinne mammaloman jatkoksi ja niin oon ajatellutkin tehdä. Kamalaa vaan kun työtiimin porukat tenttaa kesäsuunnitelmia ja mulla ei ole niitä antaa. Yleensä olen muutenkin ottanut lomani sinne mihin ne on töissä ollut helpoin laittaa eli minne muut ei niitä halua. Ehkä ois kiva olla ne pari viikkoa siinä lomakauden alkuun ja sit vielä hetki töissä ennen mammalomaa heinäkuulla.
 
Mä en edes ole vielä miettinyt mitään kesälomaa. Eikä mulla itse asiassa sellaista olekaan... yritän vaan kyetä olemaan töissä edes toukokuun loppuun asti ja sen jälkeen oman voinnin mukaan. Luultavastikaan en kuitenkaan loppuajasta pysty työssäni jatkamaan, kun kumartelut, kyyksitelyt ja nostelut alkaa varmasti olemaan jo liikaa siinä vaiheessa. Uskoisin olevani sitten kesä-heinäkuun äippäloman alkuun asti saikulla.

Jospa mekin pärjättäis ilman tuplia. Ei ne tähän kämppään mahtuiskaan... lähinnä tuota lenkkeilyä varten mäkin ne ajattelin, mutta voi olla ettei edes tule juuri lenkkeiltyäkään. Ja pääseehän sitä, jos hommaa sen sisaristuimen. Ja poika voi kävelläkin osan matkoista ihan hyvin. Lähinnä tuli vaan mieleen, että tuo saattais vielä nukkua päikkyjäkin rattaissa tarvittaessa, niin silloin ne tuplat ois lenkillä ihan hyvät. Katsotaan nyt... Tai sit pitää laittaa vauva manducaan ja poitsu rattaisiin :)
 
en mäkään ole miettinyt kesälomaa. meidän työpaikalla kaikki lomailee yleensä heinäkuun, mutta hyvällä tuurilla aloitan mammaloman juuri silloin. viime raskaudessa pystyin olemaan mammaloman alkuun asti töissä, toivottavasti pystyn nytkin :) mietin kesälomia sitten lähempänä ajankohtaa, tosin ne taitaa joutua ilmoittamaan maalis-huhtikuun aikana töihinkin.

mä oon kans miettinyt tuplia, muistan meinaan, ettei tuo poika kyllä kävellyt ollessaan 3,5v ja hän oli hieman yli 4v, kun jätimme rattaiden käytön vain pitemmille reissuille, kun tiesin,e ttei hän jaksaisi kävellä. mietinkin, olisiko tuplien hankinta kuitenkin realistisempaa, kun en haluaisi laittaa tyttöä liian aikaisin kävelemään ja jaksaisiko hän seisoa seisomalaudalla.. hmm.. onneksi on vielä aikaa miettiä tätäkin :)
 
Zanzibar: Sen äitiysloman alkamisen voi laskee Kelan sivuilla. Pitää vaan tietää laskettuaika.
 
Täälläkin kohta aletaan miettiä kesälomia, mutta olen ihan puhtaasti ajatellut että yrittäisin säästää lomani äippäloman jatkeeksi, koska luulempa että joudun jäämään pois töistä jo ennen äippäloman alkua! Poikani laskettu aika oli heinäkuun lopulla ja silloin äippä loma alkoi juhannuksesta, joten eiköhän se meillä alkukuun odottajilla siihen johonkin taas mene! :)
 
Täällä ulkomailla ei paljon äippälomilla juhlita! Ja kaikki kesälomat joudun säästämään, että saan olla pidempään kotona. Tässä suhteessa olkaa onnellisia että asutte Suomessa, jossa äitiyslomat on huippuluokkaa :)

Itse asun siis Saksassa, joka on hyvin lapsiystävällinen maa, ja oon moneen asiaan tyytyväinen - ei siinä mitään. Palkallinen äitiysloma kuitenkin vaan 14 vk, mutta kotona saa olla 3 vuotta ja työpaikka säilyy (hyvin pientä rahaa tosin saa tältä ajalta kuten Suomessakin). Itse olen kuitenkin töissä Sveitsin puolella, kun asutaan tässä rajalla, jossa äitiysloma myös vain 14 vk (meidän firma antaa kuitenkin huimat 16 vk), ja periaatteessa sen jälkeen joko takas tai irtisanoutuminen. 4 kk ja pitäis jo mennä takas töihin! Mutta meidän firmassa saa onneks päälle yleensä palkatonta, saan siis tuon 16 vk ja sen jälkeen säästän kaikki lomani 23 pv ja sitten vielä neuvottelin palkatonta niin, että yhteensä saan olla vuoden pois, jos nyt kaikki hyväksytään HR:ssa (ja onneksi saan Saksan puolelta koko vuoden ihan hyvät rahat - tuet on täälläkin aika jees - eli sen puolesta ok). Ja täällä on tosi yleistä, että pienten lasten äidit tekee osa-aikaista työtä eli palaan myös vaan osa-aikaisesti. Onneks palkat on sentäs aikas tähtitieteellisiä Sveitsissä ja kun asutaan Saksan puolella, jossa kaikki on halvempaa niin pärjätään!

Jjoskus ärsyttää tää Hausfrau-kulttuuri. Niin moni nainen jää kotiin vuosikausiks ja moni olettaa munkin automaattisesti jäävän kotiin nyt kun saadaan lapsi. Varmaan anoppikin katsoo pahalla silmällä, kun haluan mennä töihin JO noin vuoden jälkeen (vaikka ois vaan 3 pv/viikossa)! :wink Onneks oma mies on moderni ja suunnittellaan josko hänkin jäisi joksikin aikaa kotiin, kun mun pitää palata töihin. Koska täällä ei myöskään päiväkotipaikkoja kovin helpolla saa alle 3-vuotiaille...Mutta se on sen ajan murhe, saatetaan nyt lapsi ensin tähän maailmaan ennen kuin ollaan jo päiväkotiin viemässä :grin
 
Mulla suunnitelmissa ollut säästää kaiken äippäloman ensi vuoteen. Äitiysloma alkaa nyt 26.6. ja jos saan 9 viikkoa lomaa sinne loppuun niin tarvitsisi vasta heinäkuussa virallisesti palata töihin ja lapset elo-syyskuussa päivähoitoon, kun mies on pitänyt kaikki isyysvapaat?
 
Meillä on myös ostettu vaunut ja kaukalo sekä muutama vaatesetti :grin Kuitenkin mitä vaan voi tapahtua vaikka loppuviikoilla joten en ota paineita siitä että ollaan "vähän" ajoissa liikkeellä :cool: 13+5. Onko muilla vielä pelko keskenmenosta vaikka kriittisin aika on ohi? Tuntuu että ajattelee liikaa tätä koko asiaa eikä pysty keskittymään muihin tärkeisiin asioihin täysillä :sad001
 
Mulla on koko ajan pieni pelko keskenmenosta vaikka itselläkin 13+4 menossa. Mutta ehkä se tässä helpottaa kun maha alkaa kasvamaan ja kun jossain vaiheessa tuntee ensimmäiset liikkeet. Tänään ajattelin vihdoin kertoa vanhemmilleni ja varmaan veljille samalla, mutta muuten en lähde asiasta huutelemaan. Paras ystävä tietää asiasta ja varmaan sitä mukaa tulee kerrottua muille, kun asia tulee puheeksi tms.

Mut joo ei kauheesti pysty täysillä keskittyyn mihinkään muuhun, tähän palstaankin olen jäänyt ihan koukkuun. :) Kiva kun on myötäeläjiä. :)
 
On vähän pelkoa ja luulen, että se ei pois mene ennen kuin lapsi on sylissä! Ei ehkä pitäisi kertoa, jos muutenkin jo olette huolestuneita, mutta yksi tuttu/ystävä menetti juuri lapsensa ja oli jo melko pitkällä, selkeesti ohi kriittisen ajan (en muista tarkkaan viikkoja, mutta kesäkuussa piti syntyä). Meni normaalisti ultraan ja täytenä shokkina tuli, ettei lapsi elä enää. Ja kamalinta on, että joutui sen synnyttämään. Ja joogaopettajani kysyi keskiviikkona kuinka pitkällä olen ja kun sanoin, että 15. vk on alkanut, siihen tokaisi että itse menetin lapseni 16. vk:lla...Oliko pakko kertoa?! No joo, mutta silti nämä on melko harvinaisia tapauksia ja suurin osa raskauksista menee ihan putkeen! Mutta vaikka yrittää olla murehtimatta, niin tokihan sitä joka päivä miettii onko kaikki hyvin tuolla mahassa...
 
Mullakin koko ajan pelko että kesken menee. Vielä kun tämä lapsi on ollut niin kauan toiveena että se ois varmaan mun loppu. Mutta onneksi tuo ukko-kulta osaa aina oikealla hetkellä ottaa kainaloon ja helpottaa oloa :Heartred eli usko on kova että matkassa pysyy ja muillekkin valtavasti niitä jarrusukkia :D kaveri minulle moisia toivotteli ^_^
 
Tietääkö kuka kauan voi käydä hierojalla? Olikohan neuvolassa puhetta, ettei 16 viikon jälkeen mahallaan kannattaisi pitkiä aikoja olla.. Muistanko väärin..
 
Mulla on käsitys että hierojalla voi käydä koko ajan, niin kauan mussukkani maata kun pystyy ja sitten kun ei pysty niin hyvä ammattitaitonen hieroja osaa irtoa myös puoli-istuvassa asennossa olevaa :) eli kysäse hierojalta että voiko hieroa istaalteen?
 
Meidän työpaikalla käyvä hieroja sanoi mulle, että loppuun saakka voi käydä. Sit kun ei enää ole kiva olla vatsallaan, niin hän hieroo silleen, että voin maata kyljellään. Kuulosti pikemminkin siltä, että hierojalla käyminen on jopa suotavaa :)
 
Kyllä minä ainaki kaipaan hierojalle. Mies on niin saaterin laiska ettei ees mun jalkoja hiero :sad001 saati sitte tee kyllä yhtään niin mitään jos ei oo pakko...
 
Moikka, tuli mieleen, onko muita joilla tässä vauvan odotuksen yhteydessä on monia muitakin muutoksia elämässä tapahtumassa? Itsellä ja kihlatulla valmistuminen juuri takana, uudet työt ja nyt suunnitteilla asuntolainan ja omakotitalon hommaaminen ja pienimuotoiset häätkin alkukesästä ennen pikkuisen tuloa. Mukavia asioita siis, mut välillä tuntuu ettei pysy pää mukana tässä "uuden elämän" pyörteissä. :)
 
Täällä ostettiin juuri ensimmäinen yhteinen koti ja nyt pitää siitä rakentaa oma pesä tulevalle perheelle :) muutosta tottakai tuo, kun ollaan siskon kanssa saamassa omat esikoiset yhtäaikaa (lasketulla ajalla vain päivän ero).. Hirmusesti kaikkea uutta ja on pää ihan pyörällä ja ei meinaa muistaa mitä milloin ja missä? :eek::grin
 
Takaisin
Top