Täällä ulkomailla ei paljon äippälomilla juhlita! Ja kaikki kesälomat joudun säästämään, että saan olla pidempään kotona. Tässä suhteessa olkaa onnellisia että asutte Suomessa, jossa äitiyslomat on huippuluokkaa :)
Itse asun siis Saksassa, joka on hyvin lapsiystävällinen maa, ja oon moneen asiaan tyytyväinen - ei siinä mitään. Palkallinen äitiysloma kuitenkin vaan 14 vk, mutta kotona saa olla 3 vuotta ja työpaikka säilyy (hyvin pientä rahaa tosin saa tältä ajalta kuten Suomessakin). Itse olen kuitenkin töissä Sveitsin puolella, kun asutaan tässä rajalla, jossa äitiysloma myös vain 14 vk (meidän firma antaa kuitenkin huimat 16 vk), ja periaatteessa sen jälkeen joko takas tai irtisanoutuminen. 4 kk ja pitäis jo mennä takas töihin! Mutta meidän firmassa saa onneks päälle yleensä palkatonta, saan siis tuon 16 vk ja sen jälkeen säästän kaikki lomani 23 pv ja sitten vielä neuvottelin palkatonta niin, että yhteensä saan olla vuoden pois, jos nyt kaikki hyväksytään HR:ssa (ja onneksi saan Saksan puolelta koko vuoden ihan hyvät rahat - tuet on täälläkin aika jees - eli sen puolesta ok). Ja täällä on tosi yleistä, että pienten lasten äidit tekee osa-aikaista työtä eli palaan myös vaan osa-aikaisesti. Onneks palkat on sentäs aikas tähtitieteellisiä Sveitsissä ja kun asutaan Saksan puolella, jossa kaikki on halvempaa niin pärjätään!
Jjoskus ärsyttää tää Hausfrau-kulttuuri. Niin moni nainen jää kotiin vuosikausiks ja moni olettaa munkin automaattisesti jäävän kotiin nyt kun saadaan lapsi. Varmaan anoppikin katsoo pahalla silmällä, kun haluan mennä töihin JO noin vuoden jälkeen (vaikka ois vaan 3 pv/viikossa)!
Onneks oma mies on moderni ja suunnittellaan josko hänkin jäisi joksikin aikaa kotiin, kun mun pitää palata töihin. Koska täällä ei myöskään päiväkotipaikkoja kovin helpolla saa alle 3-vuotiaille...Mutta se on sen ajan murhe, saatetaan nyt lapsi ensin tähän maailmaan ennen kuin ollaan jo päiväkotiin viemässä