Helmikuun hölinät

Onko joku ryhmäläisistä käyny joskus sokeri rasituksessa?tai joutumassa?mulle sanottiin neuvola käynnillä että joudun vahvan sukurasitteen takia tässä raskausessa soketi rasitua testiin aikaisemmista en ole ollut.se on vasta viikolla 20 mutta mietiskelen jo.mitä siellä tehään?onko paha?

Muuten on kans kaikki hyvin.jännittää se np ultra joka on viikon päästä.vaikka viikolla 7 oli ultrassa kaikki ok.mutta siltin.on niin epätodellinen olo siitä että odottaa ja tuolla masussa kasvaa joku koska ei sitä näe ei tunne.ens tuntu ettei viikot kulu ollenkaan ja tammikuu tuntui extra pitkältä.mut jos sit rentoutuisi hiukan sen np ultran jälkeen

Sokerirasitukseen joutuu suurin osa äideistä joko iän, painon tai sukurasitteen vuoksi yleensä rv24-28. Sokerirasitusta ennen pitää olla 10-14h paasto eli yleensä koe tehdään aamulla. Laboratoriossa otetaan ensin nollaverikoe, josta nähdään paastoarvot. Sen jälkeen saat juotavaksi makeaa juomaa (maku vaihtelee, mm kokista, vadelmaa ja sitruunaa on ainakin vähän labrasta riippuen) ja odotat tunnin verran, jonka jälkeen otetaan seuraava verikoe ja taas odotat tunnin ja otetaan vielä kolmas näyte. Välissä ei tietenkään saa juoda tai syödä mitään, jotta näytteet ovat luotettavia.

Joillekin paastoaminen aiheuttaa pahoinvointia ja pitkän paaston jälkeen runsas sokerimäärä saattaa saada oksentamaan, jolloin koe on tehtävä uudestaan. Aulassa kaksi tuntia istuminen on yleensä tylsää, joten jotain tekemistä kannattaa varata mukaan. Tarvittaessa myös eväät, joita voi syödä viimeisen verikokeen jälkeen.

Minusta paasto ei ollut järjettömän paha. Sain sitruunan makuista juomaa kylmänä ja se oli ihan ok. Vauvat villiintyivät mahassa ihan hulluun sokerihumalaan ja mylläsivät valtavasti muutaman tunnin ajan. Se tuntui epämukavalta ja aiheutti minulla harkkasuppareita.

Viime raskaudessa arvot olivat hyvät ja niiden puolesta ei olisi ehkä tarvinnut mennä sokerirasitukseen tässä raskaudessa, mutta painoa on 10kg enemmän kuin silloin, joten taas olisi edessä..

Sukurasitteen ja oman painon vuoksi (tod.näk.) menen jo rv12-14 sokerirasitukseen ja varmaankin sitten uudestaan myöhemmin jos tuosta ei jo napsahda. Itse varustaudun ainakin kuulokkein niin voi netflixiä katsoa rauhassa ;) täytyy muistaa ne eväät myös.

Täällä myös sokerirasitus edessä. Sukurasitetta tai ylipainoa ei ole, mutta ikää 30.

Mulla painon ja lennistä oli radi joten 12-14vk l ja sit toisen kerran.sillon 20 joutuu menee.. mulla oli erittäin huono olo koko sen kakstuntia ja varauduin onneks ja kahteli netflixii ni aika meni nopiaa:D

Mulla painon vuoksi tiedossa siinä puolen välin paikkeilla. Aikasemmista ei ole tarvinnyt käydä joten vähän jännittää että tuleekohan hirveä olo. Oon aika helposti pahoinvoiva.

Mulla oli esikoista odottaessa painoindeksi tasan 25 ja sen takia ois neuvolan täti mut passittanut siihen, mutta kieltäydyin. Hieman nolottaa näin jälkikäteen ajateltuna. Nyt ei ole onneksi tarvetta kun paino normaali. En kyllä kokenut silloinkaan olleeni mitenkään ylipainon rajoilla vaan normaali. Mulla tää jäätävä oksentamisen pelko sai kieltäytymään tuosta kokeesta. Kauhulla odotan ekaa yrjötautia miten mä sitten äitinä pärjään enkä tartuta tätä kamalaa fobiaa eteenpäin lapsilleni.

Minulla on myös tama testi edessä, rv 12-16 oli minun ohje ajanvaraukselle. Sukurasitteet syynä :/

Mulla myös tulossa jossain siellä puolivälin jälkeen, kun paino oli alussa just ja just ylipainon puolella. Tosin olen ymmärtänyt, että täällä rasitukseen joutuu joka tapauksessa kaikki yli 25-vuotiaat niin olin siihen varautunutkin.

Mä oon ulkosuomalainen ja mulle tehtiin sokerirasitustesti jo pari viikko sitten, sillon oli rv9+1. Ei ollu testille mitään syytä, käsitin että tehdään täällä automaattisesti kaikille. Tää on mun ensimmäinen raskaus ja suurella mielenkiinnolla seurailen näitä eri käytäntöjä suomen ja uuden kotimaan välillä kun muutenkin jännittää ylipäätään olla raskaana ja synnyttää jossain muualla kun suomessa :D mulle ei varsinaisesti tehny pahaa se syömättömyys ihme ja kumma mutta näytin vissiin ihan kummitukselta siellä odotusaulassa kun kahteen kertaan labrahoitaja katto mua ja tuli kysymään kuinka voin :D

Huh, en olis voinu ajatellakaan 10. viikolla meneväni sokerirasitukseen! Nyt kauhistuttaa loppuuko tää pahoinvointi koskaan. Jos vaan pystyn niin menen jo ennen viikkoa 16 mutta muuten odotan sinne viikolle 24 (?) kun on pakko mennä. Ja jollei pahoinvointi helpota ollenkaan niin kieltäydyn koko rasituksesta, tiedän etten tule pahoinvoivana pitämään sitä litkua sisälläni tai selviämään ylipäänsä sairaalaan asti ilman aamupalaa :S

Hain tänään verensokerimittarin,täytyy alkaa mittailemaan pikkuhiljaa. Radi kun viime viikolla diagnosoitiin.

Sitten mulla on vielä kilpirauhasen liikatoiminta muuttunu vajaatoiminnaksi mitä nyt seurataan 4 viikon välein ja lääkitys alotettiin siihenkin.

Miulla on tällä kertaa jo aikasessa n. 14 viikolla (en muista tarkkaan) sikerirasitus painon takia, edellisessä raskaudessa oli paljon myöhempään. Ei se ollu yhtään niin kauheeta mitä joistakin jutuista oisi voinu ymmärtää, mutta tylsää meinasi tulla odotellessa. Tällä kertaa siihen muutamaan tuntiin on ahdettu neuvolakäynti ja liikuntaneuvoja tapaaminen joten ei tartte vaan odotella.

Kuulin labrahoitajalta, että Espoossa tutkivat kaikilta odottavilta äideiltä radin :o Onko tälläistä muissa kunnissa? Ainakaan Helsingissä näin ei oo (kertoi).

Minä menen rasitukseen ensi viikolla (silloin viikkoja13+4), kun kahdessa edellisessä raskaudessa diapetes on todettu. Olen selvinnyt molemmilla kerroilla pelkällä mittaamisella. Jos jää kiinni taas, keinot on jo valmiina :) ja toivottavasti ne toimii tälläkin kertaa. Pelottaa vaan hiukan tuo rasitus, kun nyt on ollut pahoinvointia... Saanko nieltyä litkun ja pysyykö se sisällä, yhhyh :yuck:

Muokattu viimeksi:
Muumimamma mullaki iha mittauksel ja sit rv 35 heitti 2 aamuarvoa joten sain piiki aivan.mimimimimaallisel annoksel.. ja em ees kyl muistanu sitä aina laittaa:)

Kuulin labrahoitajalta, että Espoossa tutkivat kaikilta odottavilta äideiltä radin :o Onko tälläistä muissa kunnissa? Ainakaan Helsingissä näin ei oo (kertoi).

Asuttiin neljä vuotta Vantaalla ja siellä ainakin jos on yli 25v tai ylipainoinen joutuu rasitukseen menemään n. rv25 tienoilla. Ja nyt asutaan P-Helsingissä ja sanottiin sama juttu. Itse olen siis kohta 34v ja joudun automaattisesti menemään (ja myös sen takia kun sokrut pielessä edellisissä raskauksissa). Mutta siis tuota en ole kuullut että kaikki joutuisi käymään!?!

Asuttiin neljä vuotta Vantaalla ja siellä ainakin jos on yli 25v tai ylipainoinen joutuu rasitukseen menemään n. rv25 tienoilla. Ja nyt asutaan P-Helsingissä ja sanottiin sama juttu. Itse olen siis kohta 34v ja joudun automaattisesti menemään (ja myös sen takia kun sokrut pielessä edellisissä raskauksissa). Mutta siis tuota en ole kuullut että kaikki joutuisi käymään!?!

Oulussa myös joutuu rasitukseen jos yli 25v tai ylipainoinen, mutta ei kaikki. Ja tuokin katsotaan vähän tapauskohtaisesti. Itsellä kaksi raskautta takana alle 25vuotiaana eikä ollut sokrujen kanssa ongelmia, niin kolmas ja tämä neljäs raskaus katsottu niiden pohjalta, kun ei ole ylipainoakaan. Jos tässä raskauden edetessä tulee sen suhteen ongelmia niin rasitukseen joutuu.

On näköjään eri käytäntöjä. Mä oon 34v enkä joudu sokerirasitukseen. Neuvolatäti kysy vaan onko sukurasitteita. Niitä ei onneks oo, mut ei mun ainakaan iän takia tarvis mennä. Lisäks kyl tein selväks etten siihen osallistu ja se oli sillä selvä. Näin siis Joensuun suunnilla. Mulla on rento neuvolatäti, hän on jo eläkeiässä kohtapuoliin eikä turhia hötkyile. Paras ikinä. Aikaisemmin oon törmänny nuoriin aloitteleviin jotka ei oikein vielä osaa ottaa työtään rennosti. Tällä nykyisellä tätillä on asenne kohdallaan eikä tarvi kirjasta lukee ohjeita. Lisäks täti sano, ettei lääkärintarkastukseen oo pakko mennä jollei oo mitään vaivoja. En oo moista ikinä kuullukaan.

Takaisin