Helmikuun hölinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja saa90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä voisin myös liittyä täällä rupatteleviin, jos vaan sopii.

Täällä myös kovia liitoskipuja ja ihan uutena oireena on sormien ja varpaiden tunnottomuus. Oikeassa kädessä on kolme sormea, missä ei sormenpäissä oo lainkaan tuntoa ja sit on useampia varpaita ja sormia mitkä kihelmöi koko ajan. Todella ikävä vaiva. Ei esikon kanssa ollut tällaista ollenkaan. Onko teillä kenelläkään?

Ens viikolla seuraava sype-käynti, jossa päätetään synnytystapa. Päätettynä oli jo ettei yliaikaiseksi anneta mennä, joten maksimissaan 5 viikkoa jäljellä. Huomenna viimeinen työpäivä. Kohta päästäänkin esikon kanssa harjoittelemaan ihan uutta arkea.

Peukut (puutuneet sellaiset :D) täältäkin kaikkien loppumetreille!

Täällä on vaivana toi sormien tunnottomuus. Täällä jo aijemminkin kironnut ko vaivaa. Rannekanavan tukos on täällä ilmeisesti oireena ja myös ekaa kertaa. Edellisissä kahdessa raskaudessa ei ollu tätä vaivaa. Viheliäs juttu varsinkin töitä tehdessä. Mulla menee tunnottomaks heti kun ranne vähänkin liikkuu. Toivotaan että synnytys parantaa vaivan.

Katsoiko muut eilen Sykettä?
Täällä aukes hanat het kunnolla. Piti käydä lasten unta seuraamassa ja vatsaan lähettää ajatuksia <3
Hikka nyt masussa.

saa90, kumminkopäin siellä masussa oltiin, olikos sulla se aika lekuriin tällä viikolla?:)

juu eilen oli ja perätilassaha se oli viel ja käännös tehtiin joka onnistu hyvin vaik oliki vähä tuskasta :) eli nyt pitäs olla oikein päin ku vaa pysyskii loppuun asti :D sitähä tässä nyt jännää ettei enää vaa pyörähä...oliki tiukkaan juntannu peppusa sinne ku sormelle jo tuntu :D
huomenna sit neuvolaan :)
unohinki tänne yleiselle puolelle kirjottaa tuosta :)

juu eilen oli ja perätilassaha se oli viel ja käännös tehtiin joka onnistu hyvin vaik oliki vähä tuskasta :) eli nyt pitäs olla oikein päin ku vaa pysyskii loppuun asti :D sitähä tässä nyt jännää ettei enää vaa pyörähä...oliki tiukkaan juntannu peppusa sinne ku sormelle jo tuntu :D
huomenna sit neuvolaan :)
unohinki tänne yleiselle puolelle kirjottaa tuosta :)
Oij! Niin alhaalla jo! Miten sulla olikaan viikkoja?
Toivotaan, että kaveri pysyy nyt oikein päin loppuun saakka :).

36+1 tänään,saisha tuo vkon ainaki viel tuolla pysyä...mut jännitys on kyl suuri ku ei yhtää voi tietää tuleeko vaik tänää vai 2vko päästä :D nii oli sormelle auki ja kanavaa 1,5cm jäljellä... Nyt en tiiä yhtää onko pää menny yhtä alas ku peppu mut jospa siitä vaik huomenna neuvolas jotai osviittaa sais... :) veikkaan kyl et aika ylhääl on ku tuntuu iha tossa kohdun yläosassaki liikkeitä...

36+1 tänään,saisha tuo vkon ainaki viel tuolla pysyä...mut jännitys on kyl suuri ku ei yhtää voi tietää tuleeko vaik tänää vai 2vko päästä :D nii oli sormelle auki ja kanavaa 1,5cm jäljellä... Nyt en tiiä yhtää onko pää menny yhtä alas ku peppu mut jospa siitä vaik huomenna neuvolas jotai osviittaa sais... :) veikkaan kyl et aika ylhääl on ku tuntuu iha tossa kohdun yläosassaki liikkeitä...
Kertokaapa näin vasta 3 kertaa raskaana olevalle :D mitä tarkottaa kun itsellä 1,5 cm auki mutta kaulaa jäljellä pari cm? Mä en hoksannu lääkäriltä kysyä :P
Vauva tuntui ja tuntuukin olevan vielä melko ylhäällä.

^ en oikei ymmärrä minäkää tota ja 3 synnytys itellä tulossa :rolleyes::grin mut eiks se kaula hävii kokonaa ku synnytys alkaa vai voiko aiemminki?!? :D mistä näistä tietää...mut uudelleen synnyttäjillä se on normaalia et on auki aiemmin yms...

Mä oon kans ihan hukassa noiden kohdunsuiden ja kaulojen mittojen kanssa. :rolleyes: Ja mites se kohdunkaulan pehmeneminen? Vaikuttaako/kertooko sekään mitään?

Kertokaapa näin vasta 3 kertaa raskaana olevalle :D mitä tarkottaa kun itsellä 1,5 cm auki mutta kaulaa jäljellä pari cm? Mä en hoksannu lääkäriltä kysyä :P
Vauva tuntui ja tuntuukin olevan vielä melko ylhäällä.
Mä oon kans ihan hukassa noiden kohdunsuiden ja kaulojen mittojen kanssa. :rolleyes: Ja mites se kohdunkaulan pehmeneminen? Vaikuttaako/kertooko sekään mitään?
Ei mee jakeluun, miten voi olla yhtä aikaa auki mutta kaulaa jäljellä:P
Ollaanpahan jo 1,5 cm lähempänä 10 senttiä :D
Pehmeänä mulla ollu paikat kaikilta hyvissä ajoin ja aiemmat 2 menny aikalailla laskettuun aikaan. Toki varmasti nämäkin kaikki hyvin yksilöllisiä :)

Eikös se jotenkin niin mene, että kun kaulaa ei oo jäljellä yhtään ja sisäsuu on auki, niin synnytys on käynnissä. Se, kauan menee lyhentymiseen voi olla parista tunnista moneen kuukauteen, eli siitä ei voi ainakaan ennustaa mitään. Sormelle voi olla auki vaikka koko raskauden ja se on normaalia, mutta sisäsuu on kai se juttu mikä pitäisi pysyä kiinni jottei ole hätää.

Neuvolalääkäri sano mulle ainaki viimeks että se kohdunkaula mikä lie pituus on n.3cm oikeasti. Itellä se oli 2,5cm viikolla 31+3,pehmeä ja kiinni ja kuulemma niin pitääki. En sitte tiiä muuta ko ekaa ootan. Seuraava lääkäri on rv36+3..
Nyt tänään pikkunen on vissiin pukannu itteä vähä alemmas,tuntuu joskus aika kipeitä tökkäsyjä niinkö just sielä kohdunsuulla missä lie ja tänään alaselkäki "kramppas" kipeästi,ehkä jonkulaisia supistuksia nämä?Rv33+4.

Neuvolalääkäri sano mulle ainaki viimeks että se kohdunkaula mikä lie pituus on n.3cm oikeasti. Itellä se oli 2,5cm viikolla 31+3,pehmeä ja kiinni ja kuulemma niin pitääki. En sitte tiiä muuta ko ekaa ootan. Seuraava lääkäri on rv36+3..
Nyt tänään pikkunen on vissiin pukannu itteä vähä alemmas,tuntuu joskus aika kipeitä tökkäsyjä niinkö just sielä kohdunsuulla missä lie ja tänään alaselkäki "kramppas" kipeästi,ehkä jonkulaisia supistuksia nämä?Rv33+4.
Mulla molemmilla tuntunut supistukset juurikin alaselässä.

Täällä kans uutena oireena nuo sormien puutumiset. Ajattelin hierojalle varata aikaa, kun terkkari sanoi että se puutuminen voi johtua hermojen puristumisesta hartioissa kun on jumeja... Onkin ollut yläselkä kipeenä ja olen pitänyt lämmintä kauratyynyä joka vähän auttaa. Alaselkä kipeytyy lähinnä rasituksesta.

Unet on jokatoinen yö sikeät ja jokatoinen yö tosi katkonaiset ja hankalat kipujen ja supistuksienkin vuoksi. Mutta passaa mulle että edes jokatoinen yö saa nukuttua :)

Käytiin muuten eilen aivan mahtavassa synnytysvalmennuksessa (yksityinen kätilöpalvelu). Ja vaikka itselle onkin 4. pienokainen niin tuli paljon uusia vinkkejä ja uutta tietoa. Mieskin tykkäsi kovasti, ja kokeiltiin mm. erilaisia hierontoja ja venytyksiä joissa mies voi auttaa. Myös erilaisia synnytysasentoja ja lääkkeettömiä kivunlievityskonsteja käytiin läpi.
Nyt tuntuu omakin olotila olevan ihan ok, kun alkuviikosta oli niin alakuloinen mieli näiden kotiseinien tuijottamisesta... Päätin, että yritän järjestellä jotain kodin ulkopuolista tekemistä useammalle päivälle viikossa, ettei masennus iske. Ostin halpoja päivälippuja Finnkinoon, oon käynyt kirjastossa, voinnin mukaan kirppiksellä tms. Vaikkei oikein jaksakaan pitkään kävellä ja kierrellä... Mutta ettei koko päivää vaan tuu maattua kotisohvalla :)
Tsemppiä kaikille viimeisille viikoille! Täällä tänään 35+6.

APUAAAAA! Nyt kaikki vinkit otettaisiin vastaan, keskiviikkona alkoi tuntua toisessa pakarassa ikävää tunnetta (kipua), paheni eilen ja tänään ollut jo tosi tuskaa!! Koko vasen jalka säteilee kipua nilkkaan saakka, lähtien persiistä eli pakata kaikkein kipein. Eilen illalla googlella totesin et raskaudesta varmaan johtuu, joku järkky hermopinne, iskias ? Tms ja että kannattaa kokeilla pysyä liikkeessä. No se olikin ihan VIRHE. Lähdin ip kävelee kioskille n 500m typyn kans ja samalla ulkoiltiin puistossa (koko reissu joku 2h). No nyt illalla tää muuttu ihan helvetiksi. On järkyttävän kipeä (käydä vessassa, maata, kääntyä, mennä portaita) ja hyvä ettei äsken taju menny kivusta kun mies koiran kans ulkona ja typy alkoi yläkerrassa itkee. Nostin pois pinniksestä sänkyyn viereen ja ihan hirveä tuskanhiki hengästys ja järkyttävä kipu lähes joka asennossa. Miten mä nukun ens yön? Onko tämäkin normaalia? Päivällä otin panadolia 1g ei mitään apua. Nyt laitoin voltaren geeliä (ja sitte luin netistä lääkesrlosteen ettei sais laittaa rask viimeisellä 3) ja pidin kylmää puoli tuntia. Ei apua (tai no hetkeksi) mutta äskeinen portaiden kiipeäminen vei kaiken avun. Mitä tälle voi tehdä????

Siis ilmeisesti vauva tai ja kohtu painaa johonkin hermoon? Jalka myös meinaa välillä puutua ja kiristelee pohjetta jne..

lumileopardi en oo varma onko samaa kun mulla. Mutta siis pahimmillaan koko jalkaa särkee hulluna. Ja selvästi tosiaan hermoihin liittyy koska välillä se kipein kohta saattaa siirtyä, vaikka kokonaan toiseen jalkaan tai käteen. Mulla on parhaiten auttanut lepääminen+kylmägeelihoidot ja nyt tällä viikolla kokeilin myös magnesiumvoidetta. Luulen että sekin on ihan hyvä, ehkä parempikin kun kylmägeeli. Ne tosiaan auttaa vain hetkeksi, mutta kannattaa laittaa ainakin nukkumaan mennessä, että pääsee uneen. Nukkuminen myös auttanut siihen (ei välttämättä heti jos kipu pahimmillaan). Mutta loppuun paras lohdutus, mulla tuo pahin on mennyt melko nopeasti ohi ja sen jälkeen osannut sitä varoa ja vähän ennalta ehkäistäkin. Välillä jalat kipeytyy mutta se menee aina ohi.

lumileopardi en oo varma onko samaa kun mulla. Mutta siis pahimmillaan koko jalkaa särkee hulluna. Ja selvästi tosiaan hermoihin liittyy koska välillä se kipein kohta saattaa siirtyä, vaikka kokonaan toiseen jalkaan tai käteen. Mulla on parhaiten auttanut lepääminen+kylmägeelihoidot ja nyt tällä viikolla kokeilin myös magnesiumvoidetta. Luulen että sekin on ihan hyvä, ehkä parempikin kun kylmägeeli. Ne tosiaan auttaa vain hetkeksi, mutta kannattaa laittaa ainakin nukkumaan mennessä, että pääsee uneen. Nukkuminen myös auttanut siihen (ei välttämättä heti jos kipu pahimmillaan). Mutta loppuun paras lohdutus, mulla tuo pahin on mennyt melko nopeasti ohi ja sen jälkeen osannut sitä varoa ja vähän ennalta ehkäistäkin. Välillä jalat kipeytyy mutta se menee aina ohi.

Kiitos, täytyy huomenna hakea apua jos tämä jatkuu.. löysin tunniksi asennon missä maata ilman järkkyä kipua, mutta tämä vessaramppaus.. ja sattui niin perkuleesti tulla takaisin sänkyyn ja nyt ei hyvää asentoa meinaa löytyä millään. Ihan kamala kipu ja särky jos pikkusenkin liikuttaa sivulle. Tätä menoa olen kyllä huomenna jossain päivystyksessä, järkihän tässä menee!

Mulla auttanut venyttely, pakara/lonkka pitäs saada kunnolla auki, mut on tosi haastavaa venyttää ainakin itelleni. Mä nostan jalan lipaston päälle eteeni, esim oikea jalka jos kyseessä niin jalkapohja vasemmalle päin koukkuun. Painan persausta maahan päin ja saa venytyksen tuntumaan lonkkaan/pakaraan. Googlella löytyy kyllä venytyksiä. Samalla yleensä tulee nivuset venytetyksi. Eipä välttämättä auta jos pahaksi päässyt, mutta hermopinne se luultavasti on ja liittyy joko kohdun aiheuttamaan paineeseen tai sitten raskauden aiheuttamaan kehon painopisteen muuttumiseen. Joka tapauksessa tsemppiä ja toivottavasti keksit jonkin avun!

APUAAAAA! Nyt kaikki vinkit otettaisiin vastaan, keskiviikkona alkoi tuntua toisessa pakarassa ikävää tunnetta (kipua), paheni eilen ja tänään ollut jo tosi tuskaa!! Koko vasen jalka säteilee kipua nilkkaan saakka, lähtien persiistä eli pakata kaikkein kipein. Eilen illalla googlella totesin et raskaudesta varmaan johtuu, joku järkky hermopinne, iskias ? Tms ja että kannattaa kokeilla pysyä liikkeessä. No se olikin ihan VIRHE. Lähdin ip kävelee kioskille n 500m typyn kans ja samalla ulkoiltiin puistossa (koko reissu joku 2h). No nyt illalla tää muuttu ihan helvetiksi. On järkyttävän kipeä (käydä vessassa, maata, kääntyä, mennä portaita) ja hyvä ettei äsken taju menny kivusta kun mies koiran kans ulkona ja typy alkoi yläkerrassa itkee. Nostin pois pinniksestä sänkyyn viereen ja ihan hirveä tuskanhiki hengästys ja järkyttävä kipu lähes joka asennossa. Miten mä nukun ens yön? Onko tämäkin normaalia? Päivällä otin panadolia 1g ei mitään apua. Nyt laitoin voltaren geeliä (ja sitte luin netistä lääkesrlosteen ettei sais laittaa rask viimeisellä 3) ja pidin kylmää puoli tuntia. Ei apua (tai no hetkeksi) mutta äskeinen portaiden kiipeäminen vei kaiken avun. Mitä tälle voi tehdä????
Kuulostaapa ärrrrsyttävältä!!!
Onko helpottanut?
Täällä supisteli to iltana. Pari kipeänpää jotka meni selän puolelle. Loppuillan supisteli muttei kipeästi. Tuli kiirus laittaa kassi varuiksi valmiiksi ja siistiä ittesä kuntoon :P
Eilen ok päivä. Aamusta heitin pisemmän lenkin ja pari supistusta tuli.
Hei tihkuuko muilla? Mulla jo pari viikkoa. Osittain valkovuotoa mutta nyt mietin onko tuo nestemäisempi pian lapsivettä, että jos tihkuttaa sitä :/ Virtsa toki karkaillu koko raskauden mutta tää nyt erilaista. Aiemmilta mulla puhkastu kalvot.
Vauva tieten ti lääkärinneuvolan jälkeen painautunut alas päin tms kun vatsa tyhjenee jopa 5 x päivässä! Tekikin kyllä taas sisätutkimuksen rankemman käden mukaan.
Pissalla ei ramppauta edes yöllä.
Voi kääk, "lähtö" voi tulla koska vaan! Kuinhan sitä malttaa tästä masusta luopua :P

Takaisin