Helmikuun hölinät

Säästä en niin varma ole mutta isolla kakalla alkoi täällä :D ihmettelin miks ei tyttö nukahda enää unille niin oli ison kakan sängyssä ähistessään tehny :) normaalisti ei ole aamusta kakkinut :)
 
Kakkaa oli täälläkin heti aamusta. :D

Aamutoimien jälkeen tyttö harjoitteli ahkerasti konttaamista, on kyllä jo tosi hilkulla että onnistuis! Enimmäkseen vaan edelleen päätyy peruuttamaan, kun polvet liukuu laminaatilla.
 
Ihan kuin olisi jo maaliskuu, sää on sellainen keväinen.:happy:

Mies lähti hiihtämään, minä en tietenkään pääse....:shifty:
 
Voi persus. Tyttö ei o nukkunu ku alle puolituntia tänään päikkäreitä. En vaan saa nukkumaan enää sisälle. Pitää vissiin lähteä kiertämään vielä joku vaunulenkki uudestaan että nukkuis edes hetken vielä ennen muskariin lähtöä.
 
Ihana auringinpaiste, piristää niin maanantaipäivää! En ole pitkiin aikoihin tänne kirjottanut, vaikka roikun lukemassa muiden kuulumisia.

Onko muilla vielä pottalla istumista harjoiteltu? Meillä kolmas päivä nyt menossa ja poika on joka päivä tehnyt isot kakat pottaan! Tuntuu uskomattomalta että 6.5kk ikäinen aivan innoissaan kun saa vaipan pois ja pääsee potalle. Olen huomannut että vaippaan kakkaaminen on välillä hankalaa, kun tulee kiinteää tavaraa, joten olen välillä antanut ennen potan hankkimista kakata ilman vaippaa..

Meillä ei vielä liikuta, ainoastaa kierähdetään ympäri ja selvästi huomaa turhautumisen. Ei viihdy ollenkaan lattialla itsekseen.. Äiti päivät pitkät viihdyttää, välillä tuntuu että olisi ihana vaikka kahvit juoda niin että poju olisi lattialla mutta ei.. onneksi on päiväunet niin saa nauttia omasta ajasta päivisin!

Yöt hulinoidaan, heräillään n. 5-10 kertaa yössä. Tissin hän on jättänyt päivisin pois kokonaan ja sekös mua huolettaa. Maitoa ei ota pullosta mutta hiukan hörppii nokkamukista syömiaen yhteydessä. Kiinteät onneksi uppoaa hyvin ja puuronkin olen tehnyt korvikkeeseen, jotta saisi vähän maitoa menemään. Öisin syö 2-3 kertaa. Yösyötöt olisi ihana jättää pois, jotta saataisiin kaikki nukuttua, mutta kun imetys onnistuu vain silloin. Jospa me esimerkiski sinne 8kk ikään asti sinniteltäisiin!

Onko muilla ollut ongelmia imetyksen kanssa nyt kiinteiden aloituksen myötä? Meillä pojua oikein inhottaa tissi. Suu viivana kääntää pään pois ja hermostuu kun yrittää tajota!
 
On kyllä mukava ilma. Piti ihan aurinkolasit kaivaa, kun niin paistoi. Tosin lunta tuli taas yön aikana niin hirveesti, että hiki tuli lumitöitä tehdessä.
 
Ihana ulkoilukeli, linnut laulaa ja arska lämmittää :) .. Meillä oon nyt istuttanu tyttöö potalle parina päivänä ku ähistelee kakkaa.. Tosin eihä se sinne o tullu.. Ja sit tänäö meillä otettiin ekat käsiliikkeet mukaan konttausasentoon eli konttaus varmaan alkaa kohta, jaiks :wink
 
Me saatiin joululahjaksi potta ja siitä asti on joka päivä tehty kakka pottaan! Yleensä ehditään potalle kun huomataan että hätä iski ja aamulla usein tekee kakan pottaan jo ilman ennakko merkkejä. :) Välillä ei kuitenkaan ehditä potalle ajoissa, ja nyt on toista päivää ollut muksun maha oudon löysällä, ettei ihan sen takia oo ehditty.
 
Nukutin tyttö päiväunille ni 1. Nukahdin ite ennen ku tyttö sammu ja 2. Näin sitte painajaisia nii että omat unoset jäi n. vartin mittaseks :mad:
 
Kerran on pottaa ehditty kokeilla, mutta ei varsinaisesti istua. Vaikka tuolla onkin kakka nyt kiinteää, niin se tulee kuitenkin niin salakavalasti ja nopeasti, ettei olla potalle ehditty. 1kk - 4kk iässä, kun kakka tuli n. kerran viikossa, niin saatiin useampikin kakka ainakin osittain napattua lavuaariin.
 
Meidän helmikuu alkoi vesirokolla..kumpikin lapsi näppylöillä, esikoiselle ilmestyi muutama eilen illalla ja tytöllä huomasin tänään näppyjä. Tyttö on ollutkin ihan älyttömän kitiseväinen pari päivää, liekö tuota tautia tehnyt. Toistaiseksi näyttää (koputan puuta) että päästään lievällä taudinkuvalla, esikoisella vain muutamia näppyjä siellä täällä, vauvalla kyljissä jonkun verran, poskessa yksi ja pepussa yksi. En välttämättä olisi vesirokoksi osannut epäillä muuten, mutta lähipiirissä on ollut vesirokkoa. Kumpikaan lapsi ei ole edes kuumeinen, esikoinen yskii lisäksi jonkin verran ja vauva on ärtyisä eli sairas/kutisevainen olo on varmasti.
 
Heh en oo aatellukaan että pottaa harjoteltais vielä. Enkä kyllä huomaa edes kun kakka tulee, muuten kun hajusta. Nykyään ei edes kuule, ennen kävi sellanen pieni turahdus.

Mua on mietityttänyt, kunon noita vauvallisia mammakavereita aika reippaasti, niin kun vauvat ovat keskenään ja meidän tyttö kovasti jo alkaisi haastaa muita leikkiin. Eli menee luo, heiluttelee käsiä, haluaa koskea jne. Niin poikkeuksetta tulee siinä paineen alla vedettyä sitten hänet pois, kun kädet menee naamalle tms, koska niin ne muutkin äidit tekee. "Varovasti" " Ei saa tökkiä silmään" "Hellästi vaan saa koskea" jne.. Mua on aina harmittanut mennä väliin, kun sehän on heidän luontaista käytöstä ja oppimista ennen kaikkea. Tänään sitten sanoin kaverille (jolla jo toinen lapsi, joten ajattelin että hän ei ole niin säikky) että anna vaan poikasi koskea, ei minua haittaa. Ja mitä tapahtui? Ei mitään. No, poika kaatui itse kun yritti meidän tyttöä töniä, he he, ja on vähän sellainen itkuherkkä vauva. Meitä nauratti. Kyllä tyttö sitten veti häntä tukasta sen verran kovaa, että taas tuli itku, sen sitten kielsin kun näin sen jälkeen, että yrittää. Mutta onko teillä kokemusta tälläsestä?
 
Niin yksi kaveri jopa kutsui meidän tyttöä (vitsillä toki) tuhmaksi kun hän yritti vain tehdä tuttavuutta. Harmitti!
 
Heh en oo aatellukaan että pottaa harjoteltais vielä. Enkä kyllä huomaa edes kun kakka tulee, muuten kun hajusta. Nykyään ei edes kuule, ennen kävi sellanen pieni turahdus.

Mua on mietityttänyt, kunon noita vauvallisia mammakavereita aika reippaasti, niin kun vauvat ovat keskenään ja meidän tyttö kovasti jo alkaisi haastaa muita leikkiin. Eli menee luo, heiluttelee käsiä, haluaa koskea jne. Niin poikkeuksetta tulee siinä paineen alla vedettyä sitten hänet pois, kun kädet menee naamalle tms, koska niin ne muutkin äidit tekee. "Varovasti" " Ei saa tökkiä silmään" "Hellästi vaan saa koskea" jne.. Mua on aina harmittanut mennä väliin, kun sehän on heidän luontaista käytöstä ja oppimista ennen kaikkea. Tänään sitten sanoin kaverille (jolla jo toinen lapsi, joten ajattelin että hän ei ole niin säikky) että anna vaan poikasi koskea, ei minua haittaa. Ja mitä tapahtui? Ei mitään. No, poika kaatui itse kun yritti meidän tyttöä töniä, he he, ja on vähän sellainen itkuherkkä vauva. Meitä nauratti. Kyllä tyttö sitten veti häntä tukasta sen verran kovaa, että taas tuli itku, sen sitten kielsin kun näin sen jälkeen, että yrittää. Mutta onko teillä kokemusta tälläsestä?







Pienillä lapsilla on luontaista kokeilla käsin kaikkea ja onhan se kiva katsoa mitä tapahtuu, kun rutistaa naamasta. Nämä asiat minä kiellä, mutta miksei lapset saisi tutustua muihin ? sitten asiaan voi puuttua jos menee liian rajuksi, tai toista alkaa itkettää. itse annan kyllä muiden vauvojen tulla lähelle ja tutustua (varsinkin kun saman ikäisistä on kyse, eri asia jos vuoden ikäinen tulee rutistamaan vauvaa). Miten muut koette, jos toinen vauva haluaa kokeilla, miltä kaverin poski tuntuu.. Olen sitä mieltä,ettei lapsi opi jos saa joskus kokeilla =)
 
Miten voi 69cm pojalle käydä osa 74cm vaatteista pieniksi? :O välillä epäilyttää että onko ne viimeks mitannu ihan oikein neuvolassa :D tai sitte poika on vaan niin pyöreä.. meilkein 9kg kun on jo.
 
Oon kyllä huomannu, että saattaa olla tosi paljon kokoeroa eri merkkien välillä. Suurimmaksi osaksi tytölle mahtuu vielä koon 62 housut (jopa parit 56). Mutta ostin vasta yhdet 68, jotka olikin jo heti ahtaat! Onneksi oli hyvä alennus.
 
Joo pidätyskykyhän kehittyy vasta puolentoista vuoden iästä eteenpäin niin "pottailu" sinänsä tällä hetkellä ei ole kovinkaan tarpeellista.. Mutta iteki aattelen että helpompi on tehdä kakka pottaan ja siivota ku makuullaan tms. vääntää, jos kerkee huomata millon se tulee.. Mut nytki voi jo opettaa lasta siihen että se ymmärtäs tehdä jotai pottaan :)
 
Hauska lueskella että potta on jo käytössä. Itse oon sitä miettinyt, että jokos hommaisi ja alkaisi sen kanssa vähän leikkiä että poika tottuu kyseiseen härveliin. Tällä on aika kellontarkka aamukakka, joten sinne saattaisi joku pökäles tullakin, ellei se hämmennä liikaa se uusi istumavehjes :)
Tarttee lähteä potta-ostoksille!
 
Takaisin
Top