Helmien huima heinäkuu!

Heissan! Viimeks viikko takasin täällä käyty. Nyt on pohjosista palattu :) Kivaa oli vaiks hyttyset kiusas vanhempii ja poikaakin vähän :/ Käytiin Ranuan eläinpuistossa kattelemassa ja siinä heti portilla oli valokuvaaja ottamassa kuvia, siitä syystä saatiin aivan mahtava avaimenperä Akselista :Heartred Viin ja viime perjantaina puhkes ekat hampaat! Ja heti lauantaina ku oltiin perillä mökillä, niin herra kiepsahti selältä vattalleen! Hirveän nopeasti tapahtuu kaikkea :)

Ajateltiin hankkia hyppykiikku, kun poitsun mielestä on tosi hauskaa seisoskella sylissä ja koittaa "kävellä" :D jos viihtyis hyppykiikussa :)
 
meilläkin poju yrittää hassusti tallustaa sylissä :)

ja oltiin aikeissa hommata se hyppykiikkukin kun olen kuullut että muksut rakastaa sitä, kunnes neuvolassa täti otti itse asian puheeksi ja oli jyrkästi hyppykiikkuja vastaan. sanoi että lähtee kehitys väärille urille sen myötä. tiiä sitten että onko taas hänen henkilökohtainen näkemys vai virallinen suositus. viereisessä kylässä oli ollu joku tapaus jossa baby ei ollu liikkunu kymmenkuisena muuta kuin hyppien hyppykeinussa. yritin kysyä että mitä jos hyppykiikkuilu ois sellasta harvinaista herkkua mutta nuivasti suhtautui siihenkin

joten plääh, ei jaksa alkaa selvittämään että miten on asian laita. jotenki uuvuttavaa kun ei tiedä että ketä pitäis uskoa, niin ollaan sit ilman
 
Hyppykiikku 'liiallisena aktiviteettina' ja liian korkealle asennettuna saattaa aiheuttaa sitä varvistamista eli kävelyä varpaillaan, joka voi pahimmillaan (siis huom! pahimmillaan, ei todellakaan kaikilla ja automaattisesti aina!) johtaa siihen, ettei lapsi itsestään opi kävelemään oikein (siis kantapää maahan koskien, vaan sipsuttaa varpaillaan koko ajan), kun lihakset ja jänteet on liian kireät kantapään laittamiseksi maahan. Tähän tilaan tarvitaankin sitten mahdollisesti fysioterapiaa, mutta ainakin sellaiset erityiset kengät, jotka muovaa sitten lapsen jalkaa ja kävelytyyliä normaaliksi. Ja ne kengät onkin sitten perhanan kalliita! Ainakin tuossa meidän hyppykiikussakin lukee ihan ohjeissa, että pitää asentaa niin alas, että lapsi astuu maahan koko jalkapohjallaan ja max 15min päivässä saisi lasta siinä pitää (vai oliko se max 15min kerrallaan?) Voi toki olla muitakin syitä miksei sitä saisi käyttää, mutta näin meille on koulussa opetettu. :)

Haluamatta säikyttää ketään, käytetäänhän mekin hyppykiikkua ja tyttö rakastaa sitä. :) Ja kyllä minä ja veli ollaan hyppykiikussa roikuttu varmasti yli suositusten, eikä meille mitään tullut. :P Mutta tämä on siinä taustalla, ettei hyppykiikkua neuvoloissa yleensä hyvällä katsota. Itse en ajatellut asiasta mitään neuvolaan kertoa, kun en jaksa siitä mahdollisesti saarnaa kuunnella. :P Hyvähän se on näistä asioista siis varoittaa! Aina on niitä, jotka antaisi lapsen olla siinä koko päivän joka päivä, kun on niin helppoa antaa lapsen viihdyttää itse itseään...
 
Juu tosiaan, neuvolassa kannattaa harkita tarkkaan mitä sanoo ja mitä ei :wink ei mekään mainittu, et velliä annettiin maidon joukossa illalla, et nukku paremmin jo 3 kuukauden iässä. Ilman sitä nukkuminen oli siis todella levotonta ja heräiltiin jatkuvasti. Velliseoksen avulla tasoittui niin, että nukkui kyllä saman pituisia (ehkä vähän pitempiä) jaksoja, mutta kunnon syvää unta ilman levottomuuksia :) Ja nyt alotettiin 4,5 kuukauden iässä illalla maistelemaan pikkasen kaurapuuroa yötä vasten maitovellin lisäksi, kun alkoi selkeästi lyhentyä yön syömisvälit, kun ei pelkka neste enä riittänyt :)

Kukin siis taaplaa tyylillään ja äidinvaistot pitää ottaa huomioon. Kaikesta ei kannata neuvolassa mainita vaan kannattaa keskustella muiden äitien kanssa, miten siellä on toimittu :)
 
Plääh.... olisin jo kerinnyt saada vaikka mitä kivaa jos olisin tiennyt aiemmin tosta Ainu-kerhosta. :sad001
 
Eipä oo tullut hetkeen kirjotettua mutta täällä ollaan nyt Kuopiossa majailtu kolmisen viikkoa kohta. 4kk neuvola on ensi viikolla mutta ikäähän sillon on jo 4,5kk.

Soseita ja vellejä ollaan syöty jo reilun kuukauden päivät, nyt myös aloiteltiin puuroa kun nuo yöt heräillään 2,5-3h välein syömään. Imetys meillä loppu edellisviikolla, jätkä meni totaalilakkoon. :/ oli ensin viikon verran aivan tukossa flunssassa ja ei pystynyt sillon tissiä syömään. Sen jälkeen sain viikon verran kituutettua että yöllä tissiä, mutta sitten se vaan päätti että tää oli nyt tässä. Ite olisin mielelläni vielä yhden kuukauden imettänyt.

Hampaita täällä taitaa olla kovin tuloillaan, kuolaa tulee kun miltäkin berhandilaiselta konsanaan. :) etuhampaat myös tuntuu jo vähän läpi.

Lelut on alkaneet kiinnostaa ihan hulluna ja kaikki mitä käteen saa menee suuhun. :) selältä käännytään mahalleen samantein kun lattialle laittaa ja sit hetken päästä alkaa kiukuttelu ku ei pääse liikkeelle :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Täälläkin on käännytty selältä vatsalleen! :hello2 Nyt sitten se sujuu helpommin, kuin aiemmin opittu vatsalta selälleen, ja joka päivä käännytään vatsalleen, jossa ähistään, kun ei niin helposti käännykään takaisin. :p
 
Pojalla on kyllä nyt jokin huima kehityskausi, ensin opittiin kääntymään vatsalleen ja nyt sitä tehdään koko ajan, melkein jo ryömitään (tosin kädet eivät vielä osaa samaa kuin jalat) ja sylissä tai sitterissä pöngitään pystyyn, että "en minä mitään tukea kaipaa, haluan opetella istumaan itse!" :p Oisko vaan sattumaa, että just samoihin aikoihin aloitettiin kiinteiden maistelut? Jos se maito ei kuitenkaan enää ollut tarpeeksi? No, joka tapauksessa aateltiin rauhassa ja hitaasti olla näitten kiinteiden kanssa ja 6kk eteenpäin sitten enemmän.
 
Niin muuten, meillä kun on vain noita 0-6kk tutteja, ja niitä ei enää kauheasti ole edes syöty, niin aateltiin jättää 6kk jälkeen sitten kokonaan pois. Siinä tuskin on mitään ongelmaa, kun nytkin aika harvoin pysyy suussa pitkiä aikoja. :)
 
Meillä ei neiti syö tuttia vieläkään kunnolla. Mies joskus tarjoaa sitä, jos ei saa itkua talttumaan ja itse olen esim. suihkussa tms. mutta tyttö enemmänkin pureskelee sitä, ei osaa imeä sitä. :D Pureminen on muutenkin nyt pop. :D Ostin sellaisen tuttimaisen Ainun purulelun, siitä tykkää. :)
 
meillä jäi tutti pois melko aikaisin. ei vaan huolinu enää, työnsi pois ja yökkäili. just tuossa yks työntekijä sano että onpa outoa kun teidän vauvalla ei ole tuttia. no ei se mun mielestä? :D

kirjoitin tähän pitkän sepustuksen aiheesta minun ja neuvolatädin poikkeavat käsitykset maailmasta - sitten tajusin että kuuluis jo murinan puolelle ja lopulta tuntu että antaapa olla, totean vain että ennen on ollu varmasti äideille helpompaa uskoa neuvolatätien jutut mukisematta, mutta nykyään kun kaikki erilaiset näkökannat asioihin on saatavilla Googlesta, niin sitä pitää hirveästi tutkailla ja miettiä niinkin yksinkertaista asiaa kuin mitä sosetta syötän vauvalleni.
 
Voi blaue, olisi ollut mukava lukea ajatuksia, harmi että poistit. :/ :)

Tutittomuus vauvalla on kyllä ihmeellistä joidenkin mielestä! Joka ikinen kerta siitä meiltäkin kysellään neuvolassa. Muutama myös viikonloppuna häissä kysyi, että onko meidän tutti hukassa ja todella ihmeissään olivat, kun kerroin, että ei neiti huoli tuttia. Aika moni taitaa epäillä, ettei me vaan anneta tuttia ja vauva kyllä haluaisi jos vaan saisi... Tutti kuulemm osan mielestä kuuluu vauvan perustarpeisiin. :O Tekisi mieli kysyä, että kuinka vanhana keksintönä ne oikein tuttia pitää?
 
heh, joo. oma äiti ei ole niin ihmetelly asiaa, kun minäkään en ole syöny tuttia, mutta anopin piti itse päästä kokeilemaan että huijaanko. laitto sen tutin suuhun ja piteli ja piteli mutta heti kun hän otti käden pois niin poju tipautti tutin :D

kyllä tuo unissaan mussuttaa vieläkin, tälläkin hetkellä, mutta ilman tuttia
 
Ai vitsi tuo tutin tuputtaminen! Joskus kuulee näitä 'kyllä se siitä oppii tykkäämään, jos vaan tarpeeksi kauan jaksan pitää sitä vauvan suussa itse'. Jotenkin karmea tapa ajatella.
 
Ollaan nyt kohta kaks viikkoa maisteltu noita soseita, mut pakko antaa noiden vihannes/peruna soseiden kanssa hieman luumuu, muuten kakka on aivan kivikovaa ja tekee hankalaksi kakata. Olen välillä pitänyt neitiä pytyllä et ois helmpompaa kakata. Välillä tepsii, mut välillä on kyl niin kovaa. Mutta tähän mennessä on löytynyt ainakin yks inhokki =) nimittäin peruna. Kokeilin viisi kertaa antaa peruna-porkkanaa, mut viidentenä päivänä, suu ei avautunut ensimmäisen lusikallisen jälkeen. Mutta bataatti-porkkana kelpaa. Hedelmistä banaanin olen myös jättänyt pois, mutta tilalle tuli tänään mango. Vitsit ku se oli neidistä hyvää. Ite ainakin teen kaikki soseet näin aluksi ite, myös hedelmäsoseet on sit helpompi huomata jos joku ei hedelmää ei kelpaa.

Muuten neiti on todella iloinen ja menevä, vaikka ei pahemmin viel liiku. Kääntyy kyl molemmin puolin, mut suht hyvin pysyy viel omalla peitolla. Tällä viikolla jouduin käymään neidin kanssa terveysasemalla, kun tippui pöydältä sitteristä, tai vanha 90luvun turvakaukalo se on, mut kuitenkin. Ite en ollut paikalla ku tapahtui, mut äitini ja siskoni oli. Onneksi selvittiin pelkällä muistella otsassa, mikä on nyt laskeutunut, et koko silmä on kellertävä.

Ollaan nyt muutenkin oltu koko viikko mun vanhempieni luona,kun rakennetaan 3km päähän vanhemmistani oma huusholli. Varmaan ens viikkokin ollaan siel. Sit onkin miehellä enää vajaa viikko lomaa.

Tällä hetkellä ollaan mökillä todella pitkästä aikaa. Oikeastaan ensimmäinen kerta yötä tänä vuona. Yleensä ollaan oltu huhtikuusta asti joka viikonloppu, mut nyt tuo talo projekti vei keväästä aikaa ja eri juhlissa meni koko kesäkuun viikonloput.

Tämmöisiä terveisii täältä.


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Musta tuntuu, että mun vakiolausahdus viime viesteissä täällä on alkanut tyyliin "Onpas täällä taas tapahtunut paljon..." Aika vaan menee ihan älyttömän nopeasti. Meillä neiti täytti tänään 6 kk. Viisi ateriaa vedettiin jo tänään maitotankkauksen lisäksi. Ei voi muuta todeta kuin että ihanaa, kun on lapsi, joka avaa suunsa ruoka-aikaan :) Tuntuu niin älyttömän helpolta tuo ruokailu meidän toiseksi nuorimmaisen syömisen aloittamisprojektia muistellen.

Toissapäivänä luin kaikki uudet viestit ja huomasin, että ruokailujen lisäksi puhuttiin paljon päiväunista. Meillä neiti ei ole laisinkaan suostunut nukkumaan ulkona lämpiminä päivinä. Sinnittelee täysin hereillä. Onneksi nukkuu pitkät unet sisällä. Tässä on mennyt kohta parisin viikkoa pelkillä yksillä päikkäreillä, jotka ovatkin sitten olleet n. 4 h. Öisin nukutaan ihan hyvin 1-2 syötöllä. Yösyötöistä olisi kuitenkin tarkoitus päästä eroon seuraavan kuukauden aikana. Siirsin pinniksenkin kauemmaksi itsestäni, jotta maidontuoksu ei leijailisi liian helposti nukkuvan prinsessan nenuun.

Kääntyilytkin tuntuu olevan monilla helmivauvoilla hanskassa. Hienoa! Meilläkin on käännytty vajaan kuukauden verran, eikä enää suostuta olemaan laisinkaan selällään. Mahallaan viihdytään ja eteenpäin pitäisi päästä - vielä kuitenkin tuloksetta. 2-vuotias oppi aikanaan ensin pakittamisen ja vasta sitten eteenpäin ryömimisen.

Me ollaan reissattu vähäsen kotimaassa ja vielä olisi muutama pikku reissu tarkoitus tehdä. Reissuista tykkään erityisesti sen vuoksi, että ollaan koko perhe yhdessä tiiviisti, ilman että kukaan on koneella tai aamusta iltaan menossa kavereiden kanssa. Tekee hyvää perheen henkiselle hyvinvoinnille!

Mulla ei ole tarvetta liittyä salaiseen ryhmään. Toivottavasti täällä jatkuu edes jonkinmoinen keskustelu jatkossakin.
 
Siis tämä on kyllä nyt ihan jo ihme! Juhannuspäivänä alkoi viimeksi pieni tiputteluvuoto ja viime lauantaina taas! Tasan neljä viikkoa väliä! Ja nyt on yltynyt niin, että voisi kutsua jo ihan oikeiksi kuukautisiksi! Tämän ei pitänyt olla mahdollista! :O Ihan mahtavaa! :whacky011:blob9:talk017:happy093:excited001





Niin joo.... Tyttö kasvaa hyvin, maanantaina selviää kuinka hyvin, kyllä meilläkin sitten on se 5kk neuvola niiden rokotusten takia, jostain syystä edellinen täti (on käyty yli puolet kerroista tuuraajalla ja aina eri tuuraaja) oli luullut, etten ole suostunut rokotuksiin, eikä siksi varannut 5kk aikaa vaan suoraan 6kk ajan. :O Todella outoa! Luulisi, että hyvin on merkattuna rokotukset, mutta nyt kyllä katsoin, eikä niitä ole merkattu neuvolakorttiinkaan! :O Todella leväperäistä menoa ja ihan sanalla sanoen vituttaa moinen meno! Aivan ihmeellistä menoa on ollut muutenkin ja tässä katsoin kortista merkintöjä ja viimeksi ollut oma th meillä 1kk iässä, sen jälkeen aina eri th.:angry9
 
harmi että teillä vaihtelee Regina toi neuvolatyyppi ja tulee noita kömmähdyksiä. meidän kunnassa on sekä äitiysneuvolassa että lastenneuvolassa se käytäntö että sairasloman sattuessa neuvolakäynti jää välistä :P ei oo tuuraajia.
jos on jotain kiireellistä niin silloin kai ohjaavat terveyskeskukseen. ärsyttää tosiaan kun ei hommat toimi vaikka pitäis.

minä oon nyt päätynyt kuulkaatte siihen tulokseen että mullon läheisyyden suhteen vaativa vauva.

edelleenkään meillä ei nukuta yksin muuta kuin ne ekat hetket uneen vaipumisen jälkeen. nyt kuvioon on tulleet rajut itkukohtaukset jos minä en ole lähettyvillä. aiemmin pystyin ihan hyvin lähteä koiran kanssa normaalille lenkille, nyt palatessa huuto kuuluu pihalle asti. ja poika on niin hermona että kakoo jo siitä itkusta ja rauhoittumiseen menee kauan. huokailee ja vavahtelee pitkään ja on loukkaantunut.

eilen olin herran mielestä liian pitkään suihkussa ja hirvee huuto. häntä kun käytettiin kattomassa mua siinä suihkun ovella niin aavistuksen hymyili ja sitte suu vääntyy mutruun ja vielä kahta kauheammin alkoi itkeä.

saas nähdä miten pitkään tätä vaihetta kestää. en tajua miten se tähän meni.

onko muilla vastaavaa?
 
Takaisin
Top