Heinäkuun keskustelut

Ooj, ihanaa kun täällä on jo odotettu uutisia!

Eikä tarvitse kertoa mitään surullista! :)

Ultrassa näkyi erittäin vilkas yksilö joka heitteli kuperkeikkaa
ja heilutteli raajojaan. Oli vaikea saada hyviä kuvia tyypistä.

Niskaturvotusta oli alle milli, mutta menin kuitenkin siihen verikokeeseenkin.

Nyt ihan oikeasti helpotti! Pelkäsin, että jos ultran jälkeen pelko ei helpota,
mutta nyt todellakin helpotti.

Nyt todella uskon että meille tulee tammikuun lopussa vauva! <3

jos jotain huonoa käy, niin suren sitä sitten.


Mutta tämänhetkisillä tiedoilla mahassani on elämää! Ja vielä oikein ahkera touhuuja.

Ihanaa <3

Mies ei päässyt mukaan, kun on tosiaan toisella paikkakunnalla töissä.
Yritin parhaani mukaan kuvailla ultraa, mutta eihän se sama ole.

Seuraava on sitten 23.9. ja sinne pääsee hänkin mukaan :)

Mä en vielä tiedä mitä vanhempani haluavat olla. Pitää kysellä ensi kerralla :)


Huomenna kesähäät! Ihanaa! :))

Onneksi on sellainen mekko, mikä on kireä tosta rintojen alta ja sitten levenee.
Saa pömpöttää rauhassa x)
 
Ihanaa Bubble !!! [:)][:)][:)] Onnea!

Entle, jospa ne ultrailee kaksosia aina vähän aikaisemmin ja tiuhemmin kuin meitä "taviksia" [:)]  Milläs alalla sinä olitkaan, kun nyt niin hiljaista on?

Minun vanhemmat on mummo ja pappa, ne ei muuta osais ollakaan kun meiän suvussa kaikki on aina olleet mummo ja pappa. En vielä tiiä miehen vanhemmista, appi lienee vaari kun on vaari toisellekin lapsenlapselleen. Mummi ja vaari kuulostaisi minusta sopivalta mutta minähän en sitä päätä.

Tänään katsomaan hyvän ystävän alle kuukauden ikäistä poikaa! Uijui <3
 
Onnea Bubblelle!! [:)]
Se on ihan hassun näköistä että miten paljon ne pikkuiset liikkuu masussa ultrakuvassa ja mitään ei tuntunut kuitenkaan [:)] Itellä silloin tuli itku kun näki. Varmaan aika monella muullakin [:)]

Mekään ei olla kysytty mitä haluavat olla mutta meillä on kaikki olleet mummuja ja pappoja. Että voi olla näitten tulevienkin kanssa.

Omaa napaa:
Siis ihanaa masussa taas tuntui liikettä. Yöllä kun menin vessaan kolmen aikaan niin maha muljahti vasemmalle puolelle ja masun pinta kovettui hetkeksi aikaa. Sitten se palautui. Se oli ihan uskomattoman tuntuista että siellä se pieni liikkuu. <3<3 Kai se heräsi siellä masussa ku miekin heräsin [:)]

Meilläkin on viikonloppuna häät, tosi pienet ei oo kuin 40 vierasta. Mahtavaa oli saada kutsu kun tiesi että pienet ne on.
Mä sain siskolta lainaan kanssa semmosen mekon mikä rintojen alta menee löysästi ja rintojen päällä on rypytys. Tosi kivan tuntuinen ku masu saa tosissaan olla miten päin haluaa [:D]

Ihania kesäjuhlia niille joilla on ja oikein hyvää viikonloppua kaikille!! [:)]
 
Onpa mukava lukea, että teillä jotka olette jokusen viikon edellä raskaudessa, on pahoinvointi jo jäänyt taakse. On se itselläkin vähentynyt päivittäisestä satunnaiseen, mutta on niiiiiiin inhottavaa olla siinä olossa kun ei oikein mikään maistuisi eikä mitään haluaisi tehdä, haluaisi vain.... "pois tästä".

Muita vaivoja? Jalat turpoavat ja kuumottavat helteillä helposti. Pissalla pitää käydä sata kertaa päivässä entisen seurapiirirakkoisen (3 x vuorokaudessa). Rinnat ovat kovat, niin että vatsalla makaaminen on vaikeaa, ja ennen kaikkea nännit ovat niin kipeät kuin olisivat irti lähdössä. Herramunjee jos tässä nyt olisi joku taaperoikäinen jota vielä imettäisi.... uhhuh...

Noista pulputuksista vatsassa: vauvan liikkumista ei voi kuullla ulospäin, koska kohdussa ei ole ilmaa. Äänihän syntyy ilman ja nesteen rajalla tavallaan. Ajattele vaikka täpötäyden limsapullon heiluttelemista: ei kuulu ääntä. Jos pullossa on ilmaa, niin ravistelusta voi tulla ääntä. Joten pulputus tulee kyllä suolistosta, se vain kaikuu sieltä kohdunkin kautta kuuluviin.

Mahan kovettumiesta ja muljahtelusta: se ei varmaan viistoistaviikolla vielä ole vauvan liikettä, vaan kohdun supistelua. Juuri tuollaista liikehdintää ja kovettumista ne harjoittelusupistukset ovat. Kohdun supistelu voi kyllä herättää vauvan ja voi hänkin siellä samalla svengata. Minulla oli supistuksia ensimmäisessä raskaudessani aika varhaisesta vaiheesta, ja tykkäsin niistä kovasti - eivät olleet kipeitä vaan hauskoja. Loppua kohden kyllä kävivät niin vaativiksi (kai siksi että kohtu oli jo niin iso!) että esim reipas kävely ei olisi mitenkään onnistunut sellaisen aikana ja teki mieli seisahtaa. Kaikille niitä ei kylläkään tule.

Toivottavasti ette hermostu kun mulla on näitä vastauksia ja tiedonmuruja joita jakelen mielelläni :-) Olen vähän harrastellut vauva-aiheisia asioita ja terveydenhoitajakin olen, vaikken koskaan ole neuvolassa ollut töissä (vielä - valmistuin äskettäin vasta, aiemmin olin ihan toisella alalla), vain pari kuukautta harjoittelemassa. Mutta harrastusten myötä on tarttunut aika paljon tiedonmuruja päähän, koska aihe vain niin kiinnostaa! Olisin mennytkin neuvolaan töihin nyt syksyllä, jos ei olisi tullut tätä raskautta, jonka takia kannatti ottaa yksi määräaikainen keikka joka kyllä liippaa läheltä lastenneuvolaa mutta ei ole ihan sitä itseään. Neuvolassa on mukava olla, ollaan tekemisissä elämän parhaiden hetkien ja puolien kanssa.

Neuvolasta puheenollen, ensi viikolla on minulla vasta ensimmäinen käynti, en halunnut mennä aiemmin kun olin melkein varma, että ei tästä kuitenkaan mitään tule. Vieläkin neuvolaan meneminen itse asiakkaana on minusta hermostuttavaa, laukaisee ahdistavia muistoja hukkaan menneistä toiveista (niitä keskenmenoja kun on ollut). Onneksi on tuttu neuvola jossa olen ollut harjoittelijana ihan pari kuukautta sitten, ei tarvitse kertoa kaikkea alusta asti. Pyydän lähetteet ultraan ja laboratorioon, muuta ei nyt tällä erää tarvitse.

Ihanalta kuulostaa teidän kesähäänne ja juhlanne... olettekos tulleet ajatelleeksi, että kun menette jaffalinjalla, niin kaikki arvaa :-) Jos ei jo tiedä! :-) Mukavaahan se onkin olla vähän positiivisen huomion kohteena ;-)
 
Kressida: Hyvähän se on että kerrot ja oikaiset mahdollisia vääriä käsityksiä. Netistä löytyvä tieto kun on aina vähän niin-ja-näin ja keskustelupalstoilta voi kuulla vaikka mitä ja mustakin usein väännetään valkoiseksi. Minusta on mukava kun viitsit kertoa etkä ole joidenkin tapaan ylimielinen kertoessasi [:)]. Tämä on useimmille meistä ensimmäinen raskaus ja kysymyksiä on paljon 
 
Juu Kressida, minustakin on tosi kiva että tietoa löytyy ja kiitos kun jaksat informoida! [:)] Kysymyksia ja epätietoisuutta varmasti riittää kaikilla, joilla kokemuksia ei aiemmista raskauksista ole. Eli ihan rauhassa saat valaista meitä, en pane pahakseni ollenkaan [:D]

Masukuvia on nyt täällä otettu 2 kpl, ja olihan jo jonkinlainen muutos havaittavissa vatsan muodossa viimeviikkoisesta! Ylävatsa oli tänään (14+4) paljon pinkeämpi kuin viikko sitten (13+4). Laitan kuvat foorumille kun saan ne jossain vaiheessa kamerasta ulos [8D]

Pahoinvointi ei ole vielä hellittänyt. Eilisilta olikin aika kaamea, kamalaa polttelua ja vääntöä mahalaukussa koko ilta eikä oksennus auttanut olotilaa kuin hetkeksi. Ja seurauksena nukuin yön tosi huonosti. En oikein tiedä mikä juoma rauhoittaisi vatsaa tuollaisessa tilanteessa, auttaisikohan maito?...

Jaa, mutta nyt pitää lähteä kauppaan [8|]
 
heippa vaan! Paljon on juttuja tullut taas kun kerennyt pariin päivään lueskella [:)]
Ja kyllä mäkin Kressida tykkään että jos joku tietää oikean vastauksen niin oikaisee eikä sitten kuvittele omiaan.

Me tultiin eilen tänne Helsinkiin vanhempieni kanssa siskon nurkkiin pyörimään ja tehty on vaikka mitä. Vähän harmitti kun lintsillä ei päässyt edes vuoristo rataan (tai suosituksiahan ne "ei raskaana oleville" on mutta enpä viitsinyt rikseerata) ja kovasti olisin siihen koskenlasku hommaan tahtonut kun oli niin kuuma, mutta löysin sitten muita räiskyviä asioita missä kastuin ilman riskejä [:D]

Ei kyllä kunto ole ollenkaan sama..yleensä kun tänne tulen niin lähden aamulla keskustaan koko päivän palloilen ja shoppailen jalkasin ja helposti menee 9-10 tuntiakin parila kahvi tauolla.. nyt ei tarvinnut kuin kolmisen tuntia tuolla pyöriä niin loppu matka menikin siihen että istuin aina kun näin jonkun välineen mihin voi istua ja odotin muita...Nyt muut lähtivät vielä kaupunki kierrokselle katselemaan ja minä jäin kotiin ihan suosiolla nörtteilemään jalkaturvotuksieni kanssa.

Maha on taas kuin ilma pallo aina kun jotain syö (eli aina[:D]) mutta nyt ehkä olen jo havainnut selvemmin sellaisen makkaran mikä ei katoa kyllä kunnolla edes aamulla maatessa..kosvasti toivon että siellä riehutaan vielä ja maha kasvaisi ihan selkeästi että saisin ihan varmuuden asiaan..ja jos vaikka jotain tuntisikin...snif! malttamaton pitää olla..

Täällä pitäisi nyt varmaan johonkin ti asti viihtyä että ja sitten tampereelle moikkaamaan kavereita. En vain oikein tiedä tahdonko siellä kauhean kauaa olla kun yleensä siellä on nähty kavereita puisto kaljalla ja hirmussa kännissä menny koko reissu, niin nyt on vähän sillei että mitäs siellä nyt sit voi muuta tehdä kun tampereen kaupat ostettu tyhjiksi.. ja toisaalta haluais päästä jo kultsin kainaloon (joo tällä hetkellä kultsi katotaan millon menee taas kusipääksi [:D]) ja kyselemään että "no onko se maha kasvanu!?! KATO!!ÄKKIÄ!!" [:D]
 
Miun juomiset eivät enää ketään yllätä missään juhlissa, saatan maistaa, jos huvittaa, jotain kuohuviiniä tai boolia, mutta vappuna pikkunen altistui kahdelle pienelle kulaukselle kuohuviiniä, ja boolia ehkä 4 huikkaa. Pääasiallisesti valitsen moisissa bileissä kirkasta (vettä :)) tai joskus heittäydyn hurjaksi ja otan pepsi maxia [:D]

Nyt ei maistu ruoka, kun niille eineksille nyrppään ja tää kuumuus ei helpota syömistä yhtään. Kotia saatiin sentään keittiö, tosin se on paketissa ja valtasi olohuoneen. Omalle sijalleen se pääsee vasta ensi viikonloppuna [&:] tämä päivä menikin shoppailessa & makkarin kaappien hyllyjen kasaamisessa ja täyttämisessä, eikä makkarista hävinnyt jätesäkkejä juuri ollenkaan [:-] Sama jatkuu siis huomenna tai sitten siirryn lakkaushommiin.

Pari tuntia olisi vielä töitä, mutta kuten huomaatte, tässä työn lomassa ehtii vähän lukea&kirjuutella, joten ei ainakaan ole liian raskasta. Asiakkaita odotellessa...
 
Jos nyt minäkin vihdoin uskaltaisin avata suuni kun tänään alkoi rv 12 ja jos se tähän asti on jo siellä pysynyt niin kai toukka siellä vielä tovin sinnittelee. Maanantaina käytiin ensimmäisessä ultrassa ja kaikki oli hyvin, toukalla vaan oli just silloin päikkärit meneillään niin ei liikkunut paljoakaan [:D]. Kävin seuraavana päivänä lääkärin luona. Lääkäri yritti kuunnella sydän ääniä mutta toukka oli eri mieltä ja meni piiloon.
Nyt vaan pitää jaksaa odottaa seuraavaan ultraan joka on vasta syyskuussa, jotenkin kamalan pitkä aika odotettavana..
 
Kressida- mutta eikös totta, että "toisodottajat" tuntevat liikkeet noin kuukautta ennen kuin ensiodottajat?

Hurjaa vauhtia kesä hujahtaa, Ihme kyllä helteet ei ole sen ihmeemmin vaikuttanut oloon.. Kun ajattelin et olisin ihan puhki pienestäkin touhusta. No onneksi näin niin jaksaa reissata ja retkeillä 3v esikoisen kanssa :). Ihanaa kesäää!
 

Kressida- mutta eikös totta, että "toisodottajat" tuntevat liikkeet noin kuukautta ennen kuin ensiodottajat?


Totta kyllä! Jotkut tuntee n. viikolta 16 alkaen, ja ensikertalaiset yleensä n. viikolta 20. Liikkeet ei kuitenkaan aluksi tunnu eikä näy vatsan muljahteluna, siihen vauva on vielä liian pieni, vaan pikemminkin kuplimisena tai niinkuin joku sivelisi vatsanahkaa sisäpuolelta.
 
Riikka33,  enminä voi sietää piimää [&o] joskus lapsena maistoin enkä tykänny [:D] Kiitos kuitenkin [:D]
 
Mitäs jos siihen piimään laittaisi marjoja, mansikoita, mustikoita...
Rauhoittaisiko jogurtti? Venäjälle tehdään mansikka- ja mustikkapiimää, se jotenkin vaikuttaa kyllä vähän erikoiselta... ( ei sekoitus, vaan omansa)
 
Mites muilla sujuu muiden ihmisten kanssa? Minä olen ihan totaalikypsä kaikkiin muihin paitsi siippaan ja siskonpoikiin. Siippa on valitettavasti kotona ja minä jumissa mökillä ja menee hermot!!! Onneksi sisko miehineen tulee tänään, jospa ne vähän auttas. Äiti, isä, täti ja sen mies ei todellakaan ole nyt parasta seuraa mulle, en jaksa puhua mitään ja mitä vaisumpi olen sitä enemmän ne koittaa mua piristää ja kysellä kaikkee [:@][:@][:@]. Ja vaikka kuinka olen sanonut että väsyttää (en ole oikein tottunut 8,5 kk:n ikäisen sanelemaan rytmiin [;)]) ja että selkä on tosi kipee enkä jaksa oikein riemastua niin ei auta, sitten loukkaannutaan kun minä olen tyly... [&:]

Huh, kiitos purkautumiskanavasta! [8D] Jospa se tästä...
 
Oonuska, jugurttia kyllä pystynkin syömään ja se tuntuu vähän auttavan. Kovin monesti ainakaan en ole just sitä oksentanut ulos [;)]

rozie: Mulla ei kans oman kultsin kanssa ole mitään ongelmaa, kun se ymmärtää mun olotilan ja olon aaltoilut niin ihmeellisen hyvin ja jaksaa olla kaikessa tukena. Mua vaan huolettaa, miten huomenna sujuuu kun pitää palata töihin ja olo on, mikä on. Jos kovin tekee mieli napsahdella työkavereille niin ei ole hyvä juttu... [>:]

Vaan asiasta toiseen, onko kukaan muu huomannut ihokarvoituksessa muutoksia vatsan seudulla?! Siis mulla on kasvanut ihan mielettömästi lisää ihokarvoja, sellasta tummempaa ja paksumpaa karvaa navan ylä- ja alapuolelle. Viivamaisesti, vähän kuin sitä "linea negraa" myötäillen. Olikos se nyt sitten, että poikaa se ennustaa????
 
Itellä menee totaali hermot työpaikalla. Ei vaan niinku jaksa kitinöitä kuunnella. Muuten muitten kanssa menee oikein hyvin.

Huomasin kanssa tällä viikolla että mullakin kasvaa navan ympärillä pitempää ja tummempaa karvaa joka nousee keskilinjaa pitkin vähän ylemmäs ja alemmas navasta. Ja myös rintojen väliin on karvoitus lisääntynyt. Toinen puolisko tuumasi kylmän viileesti että "semmosia ne hormoonit on" ku ressasin että musta tulee apina [:D]

Onko kellään kikka kolmosia millä sais jalkojen pakotusta vähemmäksi? Auttasko joku kylmägeeli?
Ku tuntuu että nilkat on koko ajan tulessa ja pakottaa.
 
Karvainen masu on mullakin [:D], mutta mulla ne karvat on ihan vaaleita. Olen itse ihan tumma... No, eivätpähän erotu.

Bofink: Mulla on 'levottomat jalat' ja pakotus on kovin tuttua. Iltaisin paras keino on mennä seisomaan suihkun lattialle, ottaa suihku käteen ja suihkuttaa nilkoista alaspäin viileällä vedellä niin että kun jalat tottuu niin laitat kylmemmälle pikkuhiljaa niin kauan että on ihan kylmimmällä. Tuntuu vähiten inhottavalta kun pistää jalat ihan yhteen että suihkuttaa samaan aikaan molempia jalkoja [:D]. Tän jälkeen vielä hento kuivaus ja villasukat jalkaan.
 
Mulla taas on yleensä se että menee hermo just siihen ukkoon.. välillä sit kaikki muutkin ihmiset ärsyttää ja välillä ei.. Mutta ukko on kyllä vaaravyöhykkeellä koko ajan pelkällä olemisellaan [:D]

Mahassa mäkin olin huomaavinani pientä kummallista vaaleaa haituvaa (onneksi vaaleaa kaikki muut karvat onkin sitten tummaa...) Ja jalat on täälläkin ihan pullukat kokoajan. Semmonen lapsen pyöreys on palannut jalkoihin [:D] Mulla taas alkaa kauhee särky jos jalkoja turvottaa ja särkee ja meen esim järveen seisomaan niin sen jälkeen pitää istua 10min kun alkaa ihan kauhee kipu! En tajua mistä sekin tulee. Tassut taivasta kohti on ainut mikä auttaa.. Ei vaan malta olla paikoillaan niin kauaa.. ja lattialle jos menee makaamaan selälleen niin auta armias kun se ottaa selkään..ei tahdo päästä ylös sieltä..

Kohta pitäis taas lähtee shoppailee pitkin Helsinkiä, onneks on täti mukana joka tykkää pysähtyä ja syödä joka välissä [:D] Pakko löytää vaatteita kun en oikein mukavuus syistä voi käyttää kuin yhtä mekkoa..

Hei kai se riittää kun luki et äitiypakkauksen saa jos on ennen 4kk käyny lääkärissä niin se eka ultra rv4-5 kun lääkäri teki myös alatutkimuksen? sit kävin päivystävällä ja sekin katto ja sit ultrassa..et kai ne riittää? et semmosta erillistä neuvola lääkäriä ei oo ollu..vai oliko se sit toi rv4-5 oleva?
 
Basura:  eikö se riitä jos on neuvolassa käynyt ennen 4 kk täyttymistä? Kun eihän niihin neuvolalääkäreihin voi oikein itse vaikuttaa, milloin niitä aikoja annetaan. Kelan sivuilta suoraan: "Äitiysavustuksen saaminen edellyttää lisäksi, että raskautesi on kestänyt vähintään 154 päivää ja olet käynyt terveystarkastuksessa lääkärissä tai neuvolassa ennen 4. raskauskuukautesi päättymistä." Tämän ymmärtäisin niin että neuvolaan ilmoittautuminen riittää, siellähän on joka käynnillä terveystarkastus.
 
Takaisin
Top