Heinäkuun keskustelut

Mulla vatsa ollu tiellä viimiset 3 vuotta :D mut tissit ei, paitsi nyt, Herranjestas miten on sitte päässy kasvamaa yhtäkkiä ne on tossa edessä ja ei saa kurotettu kädellä tissien yli toiselle puolelle ku ne on tossa. (aina ollu siis pienitissinen).. Vielä 4 viikkoa ultraa, voi miten odotan sitä, ja juu kyllä kysyn, en sitte tiiä kerrotaako siitä kellee. 

Täällä onneksi nyt alkanu sateet ja lämpötila tippunu sinne 20 ja ehkä vähä alle. Mie joka rakastan kesää ja lämmintä on tää raskaana olevalle minulle ihan kamalaa aikaa jos on hellettä. Hormonihiki haisee niin pahalle ja sitä tuppaa puskemaa ilman sitä kuumaaki saatika jos on hellettä ei sitä hien määrää voi kuvitellakaa, saatika sit omaa nenäänki käyvää hajua mikä siitä tulee!! Suihku auttaa sen aikaa ku siel suihkus on, dödöt sun muut päästää sen kamalan hajun läpi. Joten olen oikein tyytyväinen ku sitä hellettä ei nyt ole. :D 
 
LauraT, Hyvä kun mainitsit tuon hormonihien, mä olen ihmetellyt että miksi haisen niin pahalle omaan nenään;) Ennen vaikka hikoilinkin, en kuitenkaan haissut mutta nyt tosiaan dödönkin läpi tulee hajua. Aina en siis jaksa edes käyttää sitä, koska lopputulos on sama;) 

Mä olen ihan tyytyväinen näihin ilmoihin, pysyy siitepölyoireet kurissa ja ei ole niin tukalan kuuma, sisällä varsinkin meillä lähentelee kolmeakymmentä jos ulkona on helle. Olen odottanut tätä kesää kuin kuuta nousevaa viime kesästä saakkaa ja nyt kaipaan kirpeää syksyä (syksy on muutenkin mun lempparivuodenaika, mutta kesällä on loma). Vielä viikko lomaa ja sitten takaisin töihin, se ei kiinnostaisi, mutta reilu kolme kuukautta vain ja sitten onkin äitiysloman aika<3 

Lasken myös päiviä rakenneultraan. Se on viikon ja 4 päivän päästä 21+1. Samalla haluaa että aika menee nopeasti ja samalla ei halua että viimeinen lomaviikko menee hujauksessa. Täytyy yrittää nauttia siitä täysillä. 

Vauva potkii vilkkaasti. Pari päivää on mahaa kiristänyt ja jomottanut, nivusia myös, kai se siis kasvaakin:) Olen ostanut jo kerrran parit suuremmat rintsikat, mutta nyt tuntuu että pitäisikö taas mennä ostoksille... 
 
viel melkein 5vk rakenneultraan, ei millään malttais odottaa. aion kyllä kysyä sukupuolen jos se näkyy, mutta ei sitä välttämättä kellekkään kerrota.. tuntuu kans et ihan yhtäkkiä rinnat kasvanu ties kuinka monta kokoo, pitäis vaan kuun loppuun odottaa tiliä et pääsee kaupoille. 
 
Se on sitten loma ohi ja huomenna on palattava raskaan työn raadantaan. Saa nähdä kuinka menee aamulla työvaatteet päälle. Saa varmasti otaa kokoa isommat housut. Ajattelin, etten vielä kertois töissä, jos vaan saan mahan järkevän näköisesti piiloon. Toisaalta näytän vain siltä, että olen lihonut ja ainahan voi sanoa, että kesälomalla meni liikaa grillimakkaraa, siideriä ja jäätelöä. Mä en usko, että kukaan arvaa asian oikeaa puolta. Tietenkään en enää valehtelemaan ryhdy, mut luulen, että kukaan ei kysy. Ultra ois elokuun 7. ja sen jälkeen aion kertoa kaikille. Olettaen, että asiat siis menee hyvin.

Mökkeily oli mukavaa, mutta mökkielämän kurjemmaksi puoleksi osottautui ulkohuussi, joka aiheutti jokaisella käyntikerralla kauhean yökkäilykohtauksen. Pahoinvointia ei enää muuten ole, enkä nytkään oksentanut, mutta huussin hajut sai yökkäilemään olan takaa. Ei yhtään mukavaa. Huomasin sitten, että vähensin juomista melko paljon, jottei tarvitse koko ajan huussissa ravata. Varsinkin iltaisin olin juomatta, jotta yöllä ei tarvitsis mennä. Liian vähäinen juominen sit kostautui päänsärkynä. Nyt olen kiskonut vettä monta litraa, kun yöllä pääsee kunnon vessaan :)
 
Tänään toi sekos pahemmin ku koskaan aiemmin. pesin ton keskimmäisen ku lauantaina on näyttely, ni ku tultiin suihkusta ni kävi sen päälle eikä rauhottunu muulla ku eristämällä eri huoneisiin yöks, saa nähä mikä tilanne on aamulla et uskaltaako töihin lähtee :( yleensä on riittäny et sen on kerran repiny toisen niskasta irti, mut nyt kävi aina vaan uudestaan kiinni.. 

wissen kirjoitti:
Oon kertony töissä jo muutama viikko sitten, ja toisaalta hyväki, ei tarvii ihan kaikkia töitä tehdä jotka vois olla vauvalle haitaks.. 
mut mä en tie yhtään mitä mä tekisin meijän vanhimman koiran kans, pitemmän aikaa se jo sieti tota keskimmäistä, mut nyt se on taas alkanu käymään sen päälle. toisaalta se vois tykätä enemmän ku pääsis jonku ainooks koiraks, mut sit taas meijän nuorin ei näemmä osaa olla kotona hiljaa jos on vaan keskimmäisen kans, tänäänki ku olin vanhimman kans mettäs ja tulin kotiin, ni ulos asti kuulu pennun huuto. sillon pentu on hiljaa jos kaikki kolme on keskenään tai pentu on vanhimman kans.. surettaa vaan kun ei tuo keskimmäinen voi yhtään rentoutua kun pelkää vanhinta. taas saa joka päivä yrittää ennakoida ton vanhimman käytöstä et sais vältettyä päälle käymiset, entä sit siinä vaihees ku en pysty enään isoo koiraa repiin irti toisen kimpusta :( mä en tie yhtään mitä tehdä.. toisaalta siitä ei viittis luopua, mut toisaalta se vois olla sen oman ja ton keskimmäisen kannalta paras ratkasu..


 
wissen  Voi hitsi sen teijä koiraongelman kanssa. :/ Mitäs oot nyt meinannu tehä koirien kans?

Mulla oli viimeyönä kamalin vessareissu tän raskauden aikana! Heräsin ensinnäki siihen ku esikoinen alko kitisemää sängyssä, ku nostin päätä ni huippas ihan kamalasti, no sit oliki myös kamala vessahätä, laitoin esikoisen maate ja menin vessaa. Koko matka oli sellasta hoipertelua ja yrittämistä pysyä pystyssä.. Vessanpöntöllä istuminenki oli jo oma taiteenlaji ku jaloilla yritti pitää tasapainoa ja käsillä yritti pitää seinistä kii että ei mene nurin.... Kuinkahan alas ne verenpaineet sit oikee laskee yöllä ku nukkuu....? Viimeks neuvolassa oli 109/66...
Nyt on kyl eilisen päivän nenä menny tukkoo ja aamusin on sellanen flunssanen olo, tänää otin Panadolia ku tuntuu että vois kipeäks tulla, mut en halua.. 
 
Voi ei wissen... Tosi kurjaa kuulla että koira hyökkää toisen kimppuun. Meillä on kolme koiraa ja kaks kissaa niin tiedän varsin hyvin sen tunteen kun koira hyökkää toisen kimppuun ja itselle tulee karmea olo katsella vierestä ja repiä koiraa pois. :S Koirista kaks on mun ja yks isännän,  niin meillä oli alkuun samaa ongelmaa kun koirat muutti saman katon alle. Mun vanhin koirani (5,5v) on laumanjohtaja ja se osotti sen välillä tälle mun miehen koiralle (3v) hyökkäämällä kimppuun jos koira kulki liian läheltä jotain palloa, köyttä, luuta tms.

Onneks koirat on ollut keskenään nyt jo yli 1,5 vuotta niin hyökkäilyä tapahtuu erittäin harvoin. Tää vanhin koira ei siis pure tätä toista, mutta näyttää ja kuulostaa todella hurjalta kun koira hyökkii toista kohti ja kummallakin on hammasrivistöt näkyvissä ja kauhee haukku päällä. Onneks vauva kuulee koirien haukuntaa jo mahassa ollessaan niin ei saa niin kauheita sydäreitä kun koirat haukkuu siinävaiheessa kun vauva on syntynyt. :)
 
Voi itku, että olen taas huolissani. Ei liikkeitä ainakaan pariin päivään, vaikka kuinka makoilen ja tunnustelen ja painelen mahaa. Tuntuu, että kohtu on vaan samankokoinen kaiken aikaa ja liikkeet ovat olleet hyvin epävarmoja kaiken aikaa ja nyt täysi hiljaisuus. Mulla vaan on niin voimakas tunne siitä, että kaikki ei tule päättymään hyvin. Ehkä oon vainoharhainen. Pitää vaan odottaa ja odottaa, jotta pääseen ultraan tai liikkeet löytyy. Kyllä on hermoja raastavaa tämä raskaana oleminen :(

Töissäkin kävi monta kurjaa juttua, siis oikeasti tosi inhottavia asioita. Joutui sit nostamaankin kaikin voimin, vaikka eihän se nostaminen nyt raskauteen vaikuta, kun ei sattunut eikä tuntunut siinä tilanteessa miltään.

Jotain hyvääkin, ei ainakaan väsytä just tällä hetkellä, vaikka viimeaikoina väsymys onkin ollut aika pahana :). Lapsetkin leikkii niin kiltisti, joten mulle jää aikaa miettiä. 

Rv 18+2 ja ultraan 2 1/2 viikkoa!
 
Hei!

Eipä ole tullut tänne pahemmin kirjoiteltua mutta laitetaanpa nyt kunnon itkuvirttä tulemaan. Tällä viikolla sain vihdoin diagnoosin jo muutaman viikon vihoitelleesta vasemmasta jalasta. Reisilihaksen tulehdus ja veritulppa vaihtuivat reiden hermopinteeseen, joka johtuu raskaudesta. Vielä toistaiseksi kipuaallot ovat olleet onneksi lyhyitä, niitä ei tule kuin muutama päivässä, eivätkä ne kestä montaakaan minuuttia. Polven yläpuolella on ollut jo toista viikkoa kämmenen kokoinen tunnoton alue.

Jatkossa hermopinne saattaa laueta, jos kohtu liikahtaa suotuisampaan asentoon... jota en jaksa uskoa, koska kivut ja jalan tunnottomuus alkoivat tasan samaan aikaan, kun maha pullahti esiin eli joskus viikolla 16. Ja mitä on netistä yrittänyt hakea infoa, niin kenellekään ei ole sellaista ihmettä tapahtunut. Neuvolassa täti oli ihmeissään, että olin onnistunut saamaan hermopinteen jalkaan jo ennen raskauden puolta väliä, koska yleensä sen saa vasta loppuraskaudessa, jolloin raskaus käynnistetään laskettua aiemmin, jotta hermo ei ehtisi vaurioitumaan. Mutta ilmeisesti tässä on jotain sukurasitustakin taustalla, koska selkävikaisia löytyy molemmista suvun haaroista.

Parasta tässä on tietenkin se, että teen töitä yrittäjänä ja pystyn jäämään aikaisintaan lepuuttamaan vasta lokakuun tienoilla. Sehän ei riitä, että saa omat laskut maksettua, koska töitä pitäisi tehdä, että saa ne firmankin kulut kuitattua. Muuten tulee ongelmia, pahimmassa tapauksessa firma menee nurin eikä ole duunia, johon voi äitiysloman jälkeen palata. Pikkaisen tuntuu nyt pattitilanteelta. :/

rv 18+2
 
Me käytii ostamassa uusi tai meille uusi auto eilen. Opel Zafira, ei muuten mahuta joulukuussa kaikki 4 lasta ja 2 aikuista yhtee tavallisee farmarii. Autokuume muuttu kertaheitolla tavalliseks flunssaks, tai no koko viikonlopun oon syöny panadolia että ei ainakaa olo kauheen pahaksi pääse, mut nyt päätin että tänää en syö yhtää lääkettä vaan jos tulee kuume niin sit tulee, tuo esikoinen on niin hyvän tuulinen onneks et ei hermostu vaik äiti onki vähä pihalla. 

Onkoha liikkeitä tuntuu tosi harvoin ja tosi hentosena. Esikoisen kohdalla tunsin jo vahvat potkut ja nyt ei oikee tunnu mitää... Selkää vasten tuntuu välillä painetta ja tonne alas lantioo kohti, mut ei mahaa ulospäin kamalan usein... :(
 
Täällä myös ilmennyt hyvin hentoja liikkeitä ajoittain, mutta nyt on ollut hiljaisempaa tämän päivän. Hieman huolestuttaakin se, kun eilen esikoisen (1v 9kk) kanssa peuhattiin sängyssä ja neiti vahingossa kaatui koko painollaan alavatsan päälle... Säikähdin ihan kauheasti, ja nyt on jotenkin koko ajan huoli vauvan voinnista. Järki kuitenkin yrittää huhuilla taustalla, että tuskin mitään vakavampaa, mutta hormoonit on vallalla...:/


-Notsu ja rv 18
 
AAaargh..mä en kestä odotella..rakenne ultra on sunnuntaina 29.pvä..ja tää aika vaan matelee eteenpäin...Hirveetä sanoa, mutta odotan kyllä että ois tyttö..ja jos se on tyttö niin varmaan sekoon ja säntään kauppaan ostaan kaikkia mekkoja..ja ja..ja..kiljun ainakin :D Joo..mutta pääasia nyt että on terve, heh..mutta jotenkin sitä vaan odottaa semmosta sielun kumppania..äiti-tytär juttuja kovasti, kun noi poikien ärrinmurrin leikit menee vähän yli hilseen..välillä :D Meillä siis 4-v pojan koltiainen <3

Jep..väsyttää ihan sairaasti edelleen...hb laskee edelleen, sydämmessä on kunnon rytmi häiriöitä( ennen aikainen eteisdepolarisaatio)..jotka johtuvat Kaliumin alhasuudesta...oksettaa edelleen..työn teko sairaalassa ei maita ja lenkillä koiran kanssa hengästyn 200m matkasta..eli kurja olo on.
Mutta, liikkeet on tuntunut jo viikon tosi selvinä ja niissä on ihan tietty rytmi..hereillä pikkunen on ainakin 7, 16 ja klo:23..:) Ja ukko tuntee potkut ihan selkeesti.
Odotetaan..Odotetaan..

 
Toljanteri 84, samat fiilikset kuule tääläki! Rakenneultra on vasta 13.8 ja sitä päivää täälä oottelen, enkä malttas oikeen täsä hetkesä nyt elääkkään...Ja suoraan sanottuna, kyllä määki toivon, että sielä massusa pötköttelis tyttömekkohullu mamma pääsis pikkusen vauhtiin.Vaikka kyllähän se pojanköllisköki otetaan ilomielin vastaan (hipposen isä taitaa toivoa enempi poikaa...). :)

Tuntuu, että alkuraskauden väsymys on tullut takasi ja luulen, että hb on laskenut edelleen lisäraudan syömisestä huolimatta (viimeksi se oli 112). Verenpainekkin on koko ajan ollu normitason alapuolella. Yöunta piisais ja vielä päiväunet päälle:P Kodinhoidolliset työt ei jaksa kiinnostaa yhtään, enkä tunne kyllä oloani yhtään keskiraskauden energiapakkaukseksi.

Massukaan ei oo vielä kasvanu kunnon vauvelimahan näköseksi, vaan on enempi kesäherkuilla turvotetun olonen pikku pallukka. Mies kyllä sannoo, että ohan tuo selvästi kasvanu ja taputtelee massua:) Minkäänlaisia vauvan liikkeitäkään en oo havainnu, että silläkin kantilla eletään ootuksen aikaa... :)
 
Ei täälläkään vielä ole liikkeitä tuntunut. Mutta aika normaalia on, ettei vielä tunnu, tai vasta 21 viikolla lukee että saattaa alkaa tuntemaan tai sitten voi mennä vielä pari viikkoa, joten ei kai hätää pitäisi olla :) Tai eilen mä olevinaan tunsin jonkun ilmakuplan, mutta en usko että oli vauvan liikkeitä, ku ei sen jälkeen oo mitään tuntunu..
Siskolla alkoi tuntumaan vasta myös joskus 22 viikon aikoihin, että oli kerennyt jo käydä rakenneultrassakin :) Monet täällä on kyllä tuntenu jo tosi aikaisin pikkuisen liikkeitä!
Mutta kovasti täälläkin niitä odotellaan <3 !! Maha on kasvanut ja nyt sen huomaa selkeästi jo, vaikka kohtu onkin taaksepäin kallellaan. En tiedä vaikuttaako se mahan kasvuun, mutta luulisin, että voi vaikuttaa ?
Sitten vielä, onko muilla napalävistyksiä ? Mulla on, tai oli. Otin sen tänään pois, koska reikäkohta alkoi ärtyä ja punoittaa :( Soitin tietenkin hädissäni neuvolaan, onko vaarallista vauvalle, jos on tulehtunut! Niin sieltä vannotettiin, ettei ole. Aika normaalia, että ärtyy ja rupee punoittamaan, kun maha kasvaa ja nahka venyy. Olin tilannut raskauskorun jo netistä, mutta lahjoitan sen sitten vaikka jollekkin. En enää uskolla korua laittaa takaisin. Pitää nyt putsailla napaa, jotta paranee :)
 
Heippa Isabell, mulla oli napalävistys 15 vuotta, otin sen pois jo viikolla 16 kun alkoi maha kasvaa. Oli muuten ihan tosi alaston olo, maha näytti todella oudolta. No, nyt oon jo tottunut.
 

Isabell: Mulla ollut kans napakoru jo vuosia ja otin sen pari viikkoa sitten pois, kun alkoi tuntua pinkeältä korun kohdalta. Massu on kyllä todella oudon näköinen ilman korua.

Ennen raskautta navan kohdalta ympärys oli n. 70 cm ja nyt 91 cm 

 
mullakin napalävistys oli ollut jo melkein kymmenen vuotta.. ja kyllä se aluksi korun poiston jälkeen punoitti mutta suihkussa vedellä huuhdellen ja rauhoittui.. Mun veli tauoija/lävistäjä ja sanoi että todellakin ihan normaalia että aluksi hieman ärtyy ja rauhoittuu nopeasti. Saataa silti erittää paksuakin valkoista/kellertävää kudosneste/tali  eritettä vaikka koru poistettu jos reikä sattunut lähelle talirauhasta. jotta ei kannata huolestua..
On kyllä niin tyhjän oloinen tuo vatsa kun korun on ottanut pois. Nänni lävistyskin oli pakko jo ottaa pois kun nännit olivat niin herkät tuossa joku viikko sitten.
 


anna79 kirjoitti:
Hei!

Eipä ole tullut tänne pahemmin kirjoiteltua mutta laitetaanpa nyt kunnon itkuvirttä tulemaan. Tällä viikolla sain vihdoin diagnoosin jo muutaman viikon vihoitelleesta vasemmasta jalasta. Reisilihaksen tulehdus ja veritulppa vaihtuivat reiden hermopinteeseen, joka johtuu raskaudesta. Vielä toistaiseksi kipuaallot ovat olleet onneksi lyhyitä, niitä ei tule kuin muutama päivässä, eivätkä ne kestä montaakaan minuuttia. Polven yläpuolella on ollut jo toista viikkoa kämmenen kokoinen tunnoton alue.

Jatkossa hermopinne saattaa laueta, jos kohtu liikahtaa suotuisampaan asentoon... jota en jaksa uskoa, koska kivut ja jalan tunnottomuus alkoivat tasan samaan aikaan, kun maha pullahti esiin eli joskus viikolla 16. Ja mitä on netistä yrittänyt hakea infoa, niin kenellekään ei ole sellaista ihmettä tapahtunut. Neuvolassa täti oli ihmeissään, että olin onnistunut saamaan hermopinteen jalkaan jo ennen raskauden puolta väliä, koska yleensä sen saa vasta loppuraskaudessa, jolloin raskaus käynnistetään laskettua aiemmin, jotta hermo ei ehtisi vaurioitumaan. Mutta ilmeisesti tässä on jotain sukurasitustakin taustalla, koska selkävikaisia löytyy molemmista suvun haaroista.

Parasta tässä on tietenkin se, että teen töitä yrittäjänä ja pystyn jäämään aikaisintaan lepuuttamaan vasta lokakuun tienoilla. Sehän ei riitä, että saa omat laskut maksettua, koska töitä pitäisi tehdä, että saa ne firmankin kulut kuitattua. Muuten tulee ongelmia, pahimmassa tapauksessa firma menee nurin eikä ole duunia, johon voi äitiysloman jälkeen palata. Pikkaisen tuntuu nyt pattitilanteelta. :/

rv 18+2

 Tuli mieleeni, että olisiko jostain kansanparannuksesta, vyöhyketerapiasta, akupunktiosta, shiatsusta tmv. apua tällaiseen vaivaan? Mä olen saanut 'hermot kuriin' ;) vastaavanlaisesta hoidosta eli hermopinteet on saatu laukeamaan.

 
Meni tämä lomalta paluu ja töiden aloittaminen sit kevyemmän kaavan kautta. Olin kyllä töissä ja sit vapailla, mut nyt ehdin olla vain yhden päivän. Toisella lapsista nousi yöllä kuume ja kotiin oli pakko jäädä. Työnantajamme vaatii aina lääkärintodistuksen, joten kävimme lääkärissä todistusta hekemassa. Sit löytyikin lapselta paha pitkittynyt poskiontelon tulehdus, joka siis mahdollisesti allergian aiheuttamaa sekä nenän limakalvot olivat täysin allergisoituneen näköiset. Nyt on sitten lääkettä lääkkeen perään ja joudumme myös palaamaan takaisin astmalääkityksellä. Esikoiselta on löytynyt vaikka mitä terveydellistä ongelmaa ja viime talvena löytyi yllättäen myös sydänvika. Huh! Taas olen kiitollinen vakuutuksista. Nyt odottelen vain päätöstä, jotta siasin tällä viimeisellekin vakuutuksen ennen syntymää. En uskalla aiemmin hakea esikoisen lääkärinkuluista rahoja takaisin. Niissä kuiteissa paljastuu justa tämä sydänvika. Omasta mielestä päätöksessä on kestänyt jo tosi kauan. Mietityttää, että tuleeko sitä ollenkaan.

Itseä hieman harmittaa, kun tuli pakollista kotona oloa. Tärkeintä on kuitenkin saada lapsi terveeksi. Töissä mulla on kuitenkin mukavaa ja aika kuluu tosi nopeasti. Tosin mun tämän viikon hommat ois vaatinut raskasta nostelua ja nyt pääsen kuin koira veräjästä näistä hommista. Työkaverit ei siis vieläkään raskaudesta tiedä. 

ANNALLE tosi paljon voimia kipuilun kanssa. Auttaisko tukivyöt. Ystävälläni oli luultavammin samantapainen tilanne ja joutui olemaan pari kuukautta poissa töistä sekä kävelemään kainalosauvoilla. Sit kuitenkin kipu meni ohi ja hän palasi vielä töihinkin.
 
Olin tuntevinaan jotain liikkeitä viikko sitten, mutta en ole ihan varma. Section jäljiltä alavatsa jäi puutuneeksi niin en osaa sanoa varmaksi olisiko liikkeitä. No kyllä niitä vielä jaksaa odotella. Edellisessä raskaudessa tunsin liikkeet vasta viikko ennen rakenneultraa, silloin olikin istukka edessä.
Rakenneultraan olisi vielä 2vkoa ja olisin jo ihan valmis saamaan tietää onko kaikki hyvin pienellä. Poikaa sieltä on povattu isäni ja anopin taholta ja pahoinvoinnitkin viittaisi poikaan. Ollaan vähän miehen kanssa puhuttukin että poikaa tässä odotetaan ja tyttöä toivotaan. Ennestään on jo poika eli kaikin puolin olisi siis kätevää olisi saada toinen poika. Naisena toivoisin kuitenkin että taloon tulisi vähän lisää naisvaltaa . Kumpikin on kuitenkin tervetulleita.

Niin se vaan näyttää sille että tässäkin raskaudessa pahaolo vie voiton mun reissailusta. Ei tartte vaan kun välillä mennä töihin niin pitää lähteä vessan kautta. Lähdepä tässä nyt sitten vielä kummallisempaan paikkaan niin lähtö tekee tosi tiukkaa. Mä inhoan oksentamista!
 
Takaisin
Top