Heinäkuun hulinat

Meillä on turvakaukalo, leluja ja vaatteita käytettynä saatu. Veljeltäni saatiin häkkisänky, uusia tuttipulloja, hyppykiikku, leluja, vaatteita, vaippoja, jne. Avokin serkulta saadaan vaatteita, vaunut ja hoitopöytä, sitteri ja vaatteita tulee kaveriltani. Yksi facebook kaveri lupas kans kaikenlaista ylimääräistä lähetellä.
Alkaa mukavasti tavarat kasaantua vaikka ei olla ehditty oikein mitään vielä ostamaan. :D
 
Mä sain just keskiviikkona työkaverilta muovikassillisen käytettyjä vaatteita ja mun äiti oli jo käynyt ostamassa jotain vaatteita. Maanantain rakenneultran jälkeen oli myös pakko tilata muutamat siniset bodyt pojalle!

Eilen olin myös äitini kanssa Ikeassa ja tuli sitten "vahingossa" ostettua sieltä pinnasänky ja hylly, johon saa kiinnitettyä hoitotason, amme, patja, petauspatja, patjansuojus, hoitotason alusta ja vaikka mitä muuta tarviketta. Ei siis tosiaan ollut vielä tarkoitus ostaa noita huonekaluja, mutta kun se pinnasänky, patja ja petauspatja oli tarjouksessa, niin oli pakko! Vähän jännitti mitä mies sanoo kun tulen sellaisen lastin kanssa kotiin, mutta taisi se ymmärtää, vaikka sen mielestä ei olis vielä tarvinnutkaan ostaa. Yritin vain vakuutella, että säästin hirmuisesti rahaa, kun ostin Ikeasta enkä jostain muualta! :grin Meidän vaan pitää ensin tehdä kotona huonemuutoksia, ennen kuin pinnasänkyä tai sitä hyllyä kannattaa avata paketista....
 
Meillä esikoinen täyttää vasta vuoden niin suurin osa vauvan tavaroista on sisällä ja käytössä. Vaatteitakin löytyy ja mietin josko laittaisin osan myyntiinkin kun on niin paljon. Mitään kun en ole raaskinut, saatika kerennyt laittaa pois vielä :)

Tuplarattaat taitaa olla ainut ostos mitä tulevaa vauvaa varten täytyy ostaa. Toisaalta harmi kun ei pääse shoppaileen kaikkea kivaa tulevalle vauvalle :D
 
Me ei olla tehty vielä mitään hankintoja, lukuunottamatta yhtä pehmonallea Ikeasta :grin Ajattelin että ei ostella mitään kun vasta syksymmällä. Ahdistaa ajatuskin jostain vaunujen/kaukalon yms metsästämisestä. En ole tipantippaa vauvaihminen eikä moinen "vauvakrääsä" kiinnosta yhtään. Tuleekohan se pesänrakennusvietti ja äitiysvietti tässä vielä kun raskaus etenee? Hope so.. Luotan että vaatetusta saadaan lahjoituksena sukulaisilta niin ettei itse tarttis hankkia äitiyspakkauksen lisäksi juuri mitään (toiveajattelua?)

Jos on muutama pieni vaatekerta, ulkovaatteet ja kaukalo autoon, jolla tuoda vauva kotiin ja vaippoja, niin kaiken muun "tarpeellisen" ehtii hankkimaan vauvan synnyttyä.
Tiedän monta perhettä, joilla ei ole, kuin kaukalo, lipasto vauvan vaatteille ja vaipoille ja kantoliina. Hyvin pärjäävät. Myöhemmin hankkivat syöttötuolin.
Mitä vauva oikeasti tarvitsee ja mitä sille hankitaan, on kaksi täysin eri asiaa :) Joten no worries.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä satuin selaileen eilen tori.fi:n lähiseudun tarjontaa ja huomasin rintarepun, hyppykiikun ja hoitolaukun yhteishintaan 14 euroa. Oli niin halpa tarjous ja hyväkuntoiset tavarat (babybjörniä), että laitoinpa sitten sähköpostia myyjälle... Parin tunnin päästä ne tavarat olikin jo auton takapenkillä. Aikas näppärää tuo käytetyn tavaran ostaminen nykyään!
 
kuulostaa ihanalta tein ostokset. :)

täällä eilen sit sain vatsataudin jonka esikko sairasti toissapäivänä. olo kaikkea muuta ku hyvä ja kuumeki nousi lisäksi, mikää ei pysyny sisällä ja olo oli ku joku ois yrittän katkoo kaikki rintakehän ja selän luut. eipä tullu nukuttua viime yönä kipujen takia, mun vatsatauti on aina tällänen. no tänää etomista mut en ol oksentanu sentää joten parempi olo jo jonki verran ja kivutki hellittän jossai määrin ni aamupäivästä otin torkut sit että toipuis vähä paremmin, onneks neiti tuolla masussa on kenkiny eilen ja tänää ni tietää et kaikki hyvin.
 
kiitti felia täällä nyt toipuminen alkan kunnol alhamdulillah, eilen ei tullu ylös enää ja kivutki helpotti ajan kans, tänää jo pystyny syömää ja juomaa aikalailla normaalisti alhamdulillah ja liikkuminenki onnistuu ilman ongelmia. nyt sit kuumuus vaa aiheuttaa ongelmia ku aamusta yöhön niin kuuma ettei voi olla hetkeäkää tuuletin pois päältä ku lämpötilat ulkon siel 30 yöllä vissii jo ja sisäl on ku saunassa päivät on sit siel 40- X asteessa ulkona ja pahempaa odotelles ku ens kuu ja syyskuu on kuumimmat kuukaudet yleensä.

mitenkäs muiden vointi?
 
Vointi on muuten hyvä, mutta uupumus tulee tuosta helteestä paljon nopeammin (jos tätä suomen hellettä nyt voi edes afrikkaan verrata!). Olin pari tuntia pojan kanssa huvipuistossa ja sen jälkeen oli siivottava apinan raivolla, kun kaikki lattiat oli niin hiekassa. Meillä ei ole satanut kunnolla moneen viikkoon ja ukkonen vaan kiertää tän kylän. Nytkin jyrisee, mutta pisaraakaan ei sada! Mulla vaikuttaa tuo sääkin mielialaan niin, että ennen ukkosta aina raivostuttaa!!
 
Mä voisin vaan hehkuttaa ja hehkuttaa tätä säätä!! Musta on ihanaa kun on lämmin, eikä tule kylmä heti, kun aurinko menee pilveen :)
Niin paljon enemmän jaksaa tehdäkin kaikkea, kun ei ole koko ajan niin synkkä keli, ja saa nahka edes vähän väriä.
Ollaan lasten kanssa käyty tänään 3 krt uimassa ja väleissä leikattu nurmikko, kitketty kukkapenkit ja kasvimaat, kannettu vettä yms pihahommaa :)
Syksyn ja sateitten tulo ahdistaa jo valmiiksi, mutta niitä en ajattele vielä.
Nyt nautitaan kesästä, jota on odotettu viime syksystä asti.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ihan hyvä olo täälläkin, niin kuin alusta asti on ollut - ja toivottavasti jatkuu mahdollisimman pitkälle! Mä kuulun kans niihin, jotka uupuu kuumuudessa ja mun nahka myös palaa tosi herkästi. Yleensä istun mieluummin varjossa, jos on kuuma päivä. Tosin kyllä normaalisti palelenkin aika herkästi, mutta ihan selkeesti on nyt aineenvaihdunta lisääntynyt, kun nyt ei palella, vaikka ilmalämpöpumppu pukkaa kylmyyttä. :)
 
Mä taas palelen herkemmin. Normaalisti olen aika "kuumaverinen", mutta tässä ja edellisessä raskaudessa olen ollut oikea vilukissa :/


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä oon kuullu että tuo babybjörnin rintareppu ei oo vauvalle ergonomisesti hyvä. Siinä menee lonkat jotenkin väärään asentoon.
 
Mua taas tuskastuttaa nää helteet. Asunto on ku sauna ja ulkonakaan ei yhtään sen parempi.
 
Se babybjörn on oikein käytettynä ihan ok. Muistaakseni siinä saa vauvaa pitää 20-30min kerrallaan, eikä montaa kertaa päivässä. Sama koskee hyppykiikkua. Kantsii tsekata valmistajan sivulta. Mun mielestä turvakaukalossakaan ei saisi pitkiä aikoja putkeen vauvaa pitää. Ainoastaan pakolliset matkat.
Mutta kukapa näitä suosituksia nykyään mistään varmistaisi, saati noudattaisi. Vauvan ympärillä pyörii sellaiset markkinavoimat, että moni ei varmasti tule edes ajatelleeksi bumbojen, kiikkujen yms "välttämättömien" himmeleiden erhonomisuutta. Kaikki myydään helpottamaan vanhempien arkea, ajattelematta asiaa pienen näkökulmasta.
Mutta riittääpä fysioterapeuteilla yms töitä. Vieläpä lisääntyvässä määrin.
Mikään ei ohjeiden mukaan käytettynä ole haitaksi, mutts jos vauva kulkee päivän systeemistä toiseen, ja jokaisessa pidetään puolituntia, niin aika paljon tulee päivässä epäedullista olemista. Syli, lattia, sänky. Siinäpä ne välttämättömät. Ergonomisia systeemejä lisäksi kantoliina, manduca ja vauvan riippukeinu.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä oon miettinyt myös sitterin ostamista, kun aina se on ollut kaikilla ja oon pitänyt sitä ns. pakollisena hankintana. Nyt oon kuitenkin alkanut miettimään, että onko se niin tarpeellinen kuitenkaan, kun vauvan voi laittaa lattiallekin. Tuttujenkin lapsi makasi AINA sitterissa visusti köytettynä ja uskon, että siinä oli syy miksei meinannut oppia kääntymään ja ryömimään millään.

Vaikeaa miettiä näitä asioita, kun ei ole kokemusta ennestään:p
 
minä pysyn sisällä kiltist ku se on kaikest huolimatta viilein paikka ja ulkona jos oot sen 30min ni palat jo sanon kokemuksesta ku täällä tuo uv säteily on hiukka korkeemmilla lukemilla, viime vuonna jouduin käveleen ulkona pari kilsaa ni naama palo, palelin ku oisin -50 asteessa vaikka oli melkei saman verran plussalla, taju meinas lähtä vaikka join. opin että kävelemällä ei liikuta minnee niissä lukemissa eikä auringonvalossa olla vain varjossa.
mä en ol ikinä kestän suomen talvea mut nyt raskaana tää kuumuuskaan ei ole hyvä. onneks lapsi on tulos joulukuussa ku on sellast 15-22 astetta ympäri vuorokauden.
me mennää kattoo tuossa varmaa lokakuussa vaunut, miehelle vinkkasin et tartten vaatteisii sopivaa kangasta että teen muutaman vaatteen neidille inshaAllah.
 
Lurua, mä oon myös miettiny sitterin tarpeellisuutta. Päädyin siihen, että meille ei sellaista hankita. Paras paikka lapselle on lattia ja syli. Ja turvakaukalo on pakko kuitenkin ostaa, joten jos äidin lisäksi muuta syliä ei ole tarjolla ja lattialle/sängylle/sohvalle ei voi/uskalla jättää hetkeksi, niin käyhän se kaukalo tilapäisesti. Tulee mieleen joku "käyn nopeesti suihkussa" tai muuta vastaavaa, minkä ajaksi voisin sitteriä/muuta sellaista tarvita.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tattadaa ja tavaraa alkaa kertyä jo paljon! Eilen meidän vauvavarusteet sai paljon lisäyksiä. Ennestään oli jonkin verran siskolta saatuja pieniä vaatteita ja nyt tuli niitäkin yksi iso ikea kassillinen lisää. Lisäksi meillä oli hoitopöytä kirpparilta ostettuna. Nyt mainittakoon uusista lisävarusteista pinnasänky, sitteri, syöttötuoli, hyppykeinu, rintareppu, turvaistuin ja kaikennäköstä kivaa pientä vauvatavaraa.:wink Kaikki nämä uusimmat on vielä olleet vaan yhdellä lapsella! Ihana kun ei tartte juuri mitään ostaa uutena, syksymmällä saadaan yhdistelmärattaatkin halvalla samalta kaverilta!
 
Meille tulee sitteri kun vauva vähän kasvaa, jotta voi juurikin käydä suihkussa/ saunassa, ja sitten puolen vuoden huitteilla, kun alkaa syödä kiinteämpää ruokaa, niin sitteri on kätevä. Suöttötuolissa kun ei voi siinä vaiheessa vielä pitää moneen kuukauteen.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top