Heinäkuun hulinat ja pulinat

Meilläkin on jo kerrottu isovanhemmille ja muillekin sukulaisille. Kovasti oli kaikki innoissaan asiasta! Sekä minun että miehen puolelta lapsi tulee olemaan molempien vanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi.

Onko muilla ihon kanssa ongelmia? Mulla ei yleensä ole yhtään finnejä tai mitään. Nyt naamassa monta kipaletta, ei ne sinänsä haittaa..

Isompi ongelma on suupielien kuivuminen. Molemmin puolin on koko ajan haavoilla. Huulirasva ei auta ollenkaan. Vitamiineja syön. Nestettä saan tarpeeks. Tuntuu vaan tosi epämukavalta. Osaisko joku antaa jonkinlaisia vinkkejä millä sais parantumaan?
 
Voi olla myös suun hiivatulehdus? Tai jotain luin että useinmiten suupielten halkeilu johtuu hiiva tai muusta sieni infektiosta. Kysy lääkäriltä :o Muuta en keksi

ellumoj kirjoitti:
Meilläkin on jo kerrottu isovanhemmille ja muillekin sukulaisille. Kovasti oli kaikki innoissaan asiasta! Sekä minun että miehen puolelta lapsi tulee olemaan molempien vanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi.

Onko muilla ihon kanssa ongelmia? Mulla ei yleensä ole yhtään finnejä tai mitään. Nyt naamassa monta kipaletta, ei ne sinänsä haittaa..

Isompi ongelma on suupielien kuivuminen. Molemmin puolin on koko ajan haavoilla. Huulirasva ei auta ollenkaan. Vitamiineja syön. Nestettä saan tarpeeks. Tuntuu vaan tosi epämukavalta. Osaisko joku antaa jonkinlaisia vinkkejä millä sais parantumaan?


 
Emme ole vielä kertoneet vanhemmille, mutta huomenna on ultra ja sen jälkeen olisi tarkoitus kertoa jos sieltä jotain löytyy:) Jännittää niin maan mahottomasti.
 
Me kerrotaan torstaina mun äidille kun sillon on ultra (rv 13+1 eli aika myöhään). Läimäsen kuvan pöytään ja sanon et sust tulee mummu helmikuussa =) ja mun isälle kerrotaan sitten viikkonloppuna jos kerjetään näkemään. Sitä en tiedä koska miehen isälle kerrotaan, ja mieheni äiti on kuollut jo eli yhden mummun helmiäinen tulee tää meijän pieni olemaan. Vähän kyllä jänskättää ultra jo.... =)
 
Voi tosiaan olla hiiva ja se ei kyllä lähde ilman sienilääkkettä, reseptillä saa. Tosin raskausaikana voi limakalvot kuivua, kokeile vaikka bepanhtenia niihin suupieliin. Me kerrottiin kans viikonlopun aikana tuleville isovanhemmill e ja vähän muillekin ja ihanasti kaikki ottivat uutiset vastaan, eli aivan suotta jännitin. Kuulin myös että ystäväni odottaa joten on kiva kun on lähipiirissä joku jonka kanssa jakaa tuntemuksia. :)
 
ellumoj: Minulla on ollut tuo sama ongelma, mutta ilman raskautta... Mutta yleensä kyllä lähinnä talvi-aikaan tai jos on ollut kovasti stressiä. Joskus joku sanoi, että se johtuisi B-vitamiinin puutteesta... Olenkin silloin syönyt sitten B-vitamiinilisää ja tosiaan Bepanthenia laittanut niihin kipeisiin kohtiin... En sitten kyllä tiedä mistä oikeesti johtuu :)
 
Oi miiiiiks täällä on niin hiljaista?? Nyt äkkii jotain sutinaa. Mä lähden keskiviikkona reissuun ja palaan sit seuraavan viikon perjantaina joten palstahiljenen viikoksi. Mennään kolmistaan minä ja mies ja 1v poika Kreetalle Malemeen :)
 
Aaargh, täällä loma loppunut ja työt alkanut taas eilen. Viime viikko oli aikas hurja, melkein joka päivä oksentelua ja pahoinvointia. Ajattelin että miten mä töissä sitten pärjään jos sama meno jatkuu mutta aina sitä keinot keksii :) Eilen meni ihan hyvin, tänään ei ole vielä ilmaantunut minkäänlaista pahoinvointia :) Täytyy vaan muistaa syödä säännöllisin väliajoin niin eiköhän se siitä. 

Tatjuskalle hyvää reissua :)
 
täällä jännätään kovasti, huomenna nt-ultra ja lauantaina häät :)
jos vaikka sit ottas äkkilähdön johonkin..
 
Ja täällä ihan hirveä räkätauti... en edes tiedä onko flunssan sairastaminen vaarallista raskaana. Mutta eipä sitä välttääkkään voi ja varmasti harva se odottaja joka ei sen yhdeksän kuukauden aikana flunssaa sairastaisi. Kiva vaan kun ylihuomenna on eka ultra, eikä sitä oikeen voi siirtää enää kun on muutenkin niin myöhään. Huoh, kai tämä tästä.
 
Onks muilla ollu päänsärkyä? Mikä siihen auttaa?

Silmiä on särkeny aamusta asti ja päätä särkee ja on huono olo. Migreeniä ei oo aiemmin ollut, mut päätä on särkeny kyllä kun on ollu menkat.. 
Ei vaan viittis kauheesti särkylääkkeitä napsia, tänään oli pakko vetästä Panadol ku nää kaks touhotinta ei oo hetkeekää paikallaa. Eiks päänsäryn pitäs alkaa loppua jo ku on 12 viikkoo täys. Rasittavaa... ei oo ollu aiemmissa raskauksissa tällasta. Mietin jo et onks tää jotain raskausmyrkytys oireilua mut niittenkin pitäs kait tulla vasta raskauden puolivälin jälkee. 
 
Mun mielestä ainakin siinä vau.fi:n raskauslaskurissa lukee 13. vai 14. viikon kohdalla, että päänsärky voi tässä vaiheessa lisääntyä. Mulla oli kanssa muutaman päivän ja jouduin ottamaan lääkettäkin. Mutta kuulemma kävelyn ja vedenjuonnin pitäisi auttaa. Nyt on kyllä tullut juotua ihan koko ajan jo noiden kelienkin takia, eikä särkyä ole ollut.

Mulle tuli viikonloppuna taas uusi sappikohtaus. Kesti melkein kolme tuntia ja oli niin kivulias, että vaan kouristelin ja itkin, enkä saanut henkeä. Oli pakko lähteä sairaalaan, vaikka eipä siellä muuta tietty voitu tehdä kuin ottaa verikokeet. Nyt pitäisi soittaa aika vatsan ultraääneen, että sais selvitettyä, millainen tilanne on. Toivottavasti ei tartteis nyt raskausaikana leikata :(
 
Pallero: Jännää! Onko siis omat häät kyseessä?

Onpas muilla hurjia oloja. Jotenkin mä ajattelin, että nyt pitäis alkaa helpottaa pahoinvoinnit ja väsymykset, mutta täällä ainakin jatkuu vaan. Mulla auttoi ihan alussa, vko 6-8, kevyt hölkkä/kävelylenkki heti pienen aamupalan jälkeen (sekä pahoinvointiin että väsymykseen ja päänsärkyyn), nyt en ole vain päässyt lenkille, kun jalkaterä vieläkin vähän vaivaa. Sain reilu 2 viikkoa sitten ilmeisesti rasistusmurtuman tai hermopinteen oikeaan jalkaterään. En edes tehnyt mitään ihmeellistä, maalailin vain seiniä ja ehkä vähän varvistelin tikkailla liikaa. Kuljin reilun viikon keppien kanssa just kun muutettiin. Oli vähän turhan hankalaa (ja kivuliasta!!!) Panadol ei auttanut juuri yhtään, varsinkaan yöllä särkyyn, en nukkunut parina yönä kuin 10 min pätkissä joitakin tunteja. Kylmää vaan piti laittaa, mutta matka sohvalta pakastimelle oli melko toivoton, kun kämppä täynnä muuttolaatikoita ja jalkaa ei voinut ollenkaan laittaa alas. Perseelläni sitten kuljin jalka ojossa tai ryömin jalka takana ylhäällä. Nyt siis kaikki jo hyvin ja pystyn hyvillä kengillä kävelemään, lenkit vaan on vieläkin kielletty. Onneksi uusi asunto alkaa olla kunnossa :) Ainiin, jouduin laittamaan jalkaani tulehduskipuvoidetta joinakin öinä, toivottavasti ei paljoa imeytynyt verenkiertoon :s Mutta siis, tän avautumisen jälkeen, toivotan tsemppiä ja voimia särkyjen kanssa painiskeleville!
 
Sappikohtauksesta kerroinkin tuolla jo aiemmin, mutta siis lyhyesti: siinä sappikivi jää jumiin sappirakkoon ja tekee tosi, tosi kipeää. Raskaus altistaa noille, mutta eivät ole vaarallisia varsinaisesti (kai?). Tietty kova kipu nyt ei varmaan ole sikiöllekään hääviä, kun käsittääkseni se tuntee sen stressinä. Mutta yritän nyt kiinnittää enemmän huomiota syömiseeni ja jätän ainakin paprikan pois, sillä se on tainnut laukaista kaksi edellistä kohtausta. Kohtauksiin olisi lääke, mutta sitä ei ilmeisesti saa raskausaikana käyttää :/
 
Sappikohtauksiin liittyen:      pariviikkoa sitten olin seinäjoella useamman tunnin mahakipujen kanssa sairaalassa rv 17-18 tiennoilla. tutkittiin jottei kohdussa ollut vikaa ja ei onneksi ollut. Lääkäri määräsi hoitajan pistämään mulle Litalgin piikin suoraan pakaraan joka alkoi helpottaan 2h kuluttua (ihana olo oli sen jälkeen OIKEESTI  HELPOTTUNUT) sitten meni 5 päivää siitä sain uude sappikohtauksen keksistä ja puol lasillisesta vadelma juissia jouduin taas sitten tk ssa istuun sen 5 tuntia!! ja siekin määrättiin litalgin piikki koska toisessa sairaalassakin määrättiin sit kun kipu loppu ja sain lähtee kotiiin lekuri kehui minulle jot syö salaattia kun meet kotia, tein työtä käskettyä ja vetäsin salaattia! jäävuorisalaattia!! samantein kivut 0-10 nousi! ja ei kun uus piikki hakeen tksta!!!  jot ilmeisesti ei vaikuta raskauteen toi litalgiini! keskus-sairaala määräsi sillo kun olin sie synnärillä niin reseptillä mulle litalgiinia ja annokseksi 3 kpl päivässä enintään. mut mulla ei ne pillerit auta, ihan piikki pitää hakee!.. ja epäilen joka herkisti mut sappikohtauksille / kaasuille on vicks menttol pastillit koska sinä torstaina olin kipee ja vetelin si tauotta pastilleja naamaani jotta henki kulkisi kun oli tosi paha nuha!! no siit si seuraava pv oli yhtä helvettiä!.... en syö enäää!! ja kun minulle on tehtu mahalaukun ohitusleikkaus ja sen leikkauksen jälkeen en oo muutakun tona torstaina syönyt niitä raikastin pastilleja!. olo oli semmonen jot ilmaakin oli mahassa ja sitä ei tullu ulos joten otin sitten litalgiinin kaveriksi Kuplatonin ja kyl sekin vaan helpotti huomattavasti.          nyt raskausviikkoja on 19+2 ja kohtauksilta on säästytty(koputtaa puuta) mut kauan aikaa meni jot pystyy/ uskalti mitää syyä joten ostin si vatsaystävällisiä tuotteita niit gefilus tehojuoma jugurtteja joita saaa syyä raskauden aikana! sekä piimää ja siit si pikkuhiljaa maustamatonta lihaa ja spakettia ja kerma kastiketta. jot kaikki mausteiset ja rasvassa käristetyt unohtaa muutamaksi viikoksi/ loppu raskauden ajaksi
 
Takaisin
Top