Heinäkuun heilumiset

Oon tosi onnellinen, että meidän pienellä on liuta rakastavia isovanhempia. Molemmilta puolilta on myös "ekstroja", kun kummallakin vanhemmat on aikanaan eronneet ja "uudet" puolisot on ihan yhtäkaikki isovanhempia myös. Hämmentävän hienosti ei myöskään ole kahta samaa nimeä, vaikka kaikki saivat itse valita. On mummu, mamma, mummi, mummo, vaari, ukki ja pappa :)
 
No on tääki, vauvalla on masuvaivoja niin omasta ruokavaliosta oon karsinu kaikki yleiset "pierettäjät". Niin kun ei itte saa syödä mitään hyvää niin tein sitten ees miehelle chorizo-linssipataa :) oikeen paljon sipulia ja valkosipulia, chiliä, mausteista makkaraa ja linssejä :) onpahan ees hyvä tuoksu kämpässä.

Ite söin nugetteja ja sallaattia, tylsää.
 
Puolitoista viikkoa 3kk rajapyykkiin, ollaan käytetty cuplatonia, disflatyliä viimeisimpänä, eilen huomasin että vauvan ilmavaivat ovat kyllä vähentyneet, eilen pelkän aamun aikana tuli kakkaa viiteen vaippaan ja sitten ei enää koko iltana, ei yöllä... ja nyt tässä aamulastia odottelen, annoin viimeksi eilen 13-14 aikaan distafylin ja nyt arvon jatkanko antamista vai joko kokeilen jättää sen pois kokonaan, lääkekuuria mulla on vielä huomiseen asti ja sitten maitokin alkaa olla taas puhtaampaa evästä.

Olen myös miettinyt kun moni on kysynyt että voisiko vauvalla olla refluksi että tosiaan voisiko, jollain tapaa lievänä, meillä aina kun vauva LAITETAAN selälleen tai edes sinnepäin alkaa huuto, mentiimpä sitten sitteriin, lattialle, rinnalle, hoitopöydälle, eli voisiko siellä jotain palauttelua tapahtua aina kun mennään vaakaan mikä tuntuu inhottavalta... en tiedä, en ole hirveästi tutustunut aiheeseen...huutohan yleensä loppuu parin minuutin aikana kun asento on vaihdettu.
 
Refluksioireista eri-ikäisillä vauvoilla löytyy tietoa: http://www.refluksilapset.fi/oireetvauvalla.html. Meillä esikoisella oli lievähkö refluksi, oireili pienenä vauvana lähinnä rintaraivareilla/-lakkoiluna (eikä huolinut pulloakaan) ja kiinteiden syöminen oli isompana hankalaa. Ei oikein osattu tunnistaa oireita, kun kuitenkin suhteellisen harvoin varsinaisesti oksenteli ja kaikki vauvat jossain määrin pulauttelevat. Usein ilmeisesti vain happoja nousi suuhun ja se teki syömisestä epämiellyttävää. Isompana vasta, kun oksenteli vielä, sai refluksidiagnoosin.

Tälläkin vauvalla on ollut refluksiongelmaa, pulauttelua/oksentelua, mutta nyt 3 kk lähestyessä tuntuu vähän helpottaneen eli ehkä toivottavasti on/oli vain alun ruuansulatusjärjestelmän kehittymättömyyttä. Sängyn pääty on kuitenkin edelleen kohotettuna ja imetän istuen niin, että saan vähän pystymmän asennon vauvalle. Syömisen jälkeen myös pyrin pitämään sylissä pystyasennossa jonkin aikaa.
 
Musta tuntuu kans, et Aapon pulauttelut ja muu on alkanut helpottamaan. Sitä ehtii kuvitella kaiken maailman refluksit, vaikka kyse ei niistä olisikaan. :)

Me ollaan pikkuhiljaa saamassa päivään jonkinsortin rytmiä. Ainakin kun ollaan kotona lasten kanssa. Mehän ollaan tehty sitä et ollaan osa viikosta mun äidin luona tuolla maalla, kun itse asutaan kaupungissa. Mennää keskiviikkona ja tullaan perjantaina kotiin. Ihan näppärää ollut ja mies saa yks kaks yötä viikossa nukkua rauhassa.

Esikoinen katkaisi mun ajatuksen.. noh, eihän tässä imetyshormoni päässä mikään pysykkää kasassa :D
 
En pärjäisi ilman muistilappuja. Siis niitä liimattavia. Päässä ei pysy mikään, kaikki oltava kalenterissa, puhelimessa ja muistilapulla. Kaupassakäynnit isossa marketissa yhtä tuskaa ja poukkoilua. Onneksi olemassa pienet lähikaupat, en eksy niihin niin helposti ja aina myyjä keneltä kysyä. :D
 
Rintaraivareita kyllä tulee ja kokoajan hilaan imetysasentoa pystymmäksi, nytkin puolituntia isi väliin kanteli ja taas kokeiltiin rinnalle ja jos ei ota asettuakseen jatkamme kantaen jne. Usein nukahtaa rinnalle enkä raki herättää röyhtäytykseen ja siitä seuraa varmasti mahavaivaa myös. Nyt kiukuttelut iltojen sijaan ovat ajoittuneet enemmän aamuihin. Toivotaan että helpottaa :)

Täälläkin pää on ihan hattaraa! :)
 
Voi jehna kuinka hieno aamu! Nukuttiin taas todella pätkäisesti, ja aamupalalla eilisen panttauksen jäljiltä poika päästelee jo valmiiksi täyteen yövaippaan vuosisadan kakat. Eli vaipan lisäksi pyjamaan, äitin housuille ja sohvalle. Vähän särkyi meidän rauhallinen tunnelma. Mutta eipä käy kateeksi miestäkään, joka oli muutamalla kaljalla eilen ja herää siihen et kipitän makkariin käskemään sen siivoamaan sohvaa kakasta, kun minä menen pesemään poikaa :D Tervetuloa isyyteen -krapula-aamu..
 
Oih! :hilarious:

Meillä ONNEKSI vauva jatkoi uniaan vielä tunnin aamuyöimetyksen jälkeen koska hevoset rynnisti aidasta läpi, siinä kun mies siunailee kaikki kaakit hevon sinne niin tuli äitillä kiire mennä rauhoittamaan tilanne :argue Kaikki kunnossa ja hevoset takaisin aitoihin, pikkuneiti nukkua tuhnutti tyytyväisenä... kaikkein oudointa että aamupesun ja aamusyötön jälkeen saimme tytön vielä aamupäikkäreille VAUNUIHIN woop woop :joyful::joyful::joyful:
Nyt se tuolla haukottelee joten tissihommiin lähdettävä..
 
Uskaltauduin kampaajalle tässä yksi päivä ja vauva oli otettava mukaan. Oli kivaa päästä ns. rentoutumaan, vaikka oikeasti jännitin koko ajan milloin se herää kaukalostaan ja mitä jos siinä tapauksessa ei kelpaakaan tissi tai sylittely, mitä on tehtävissä kun itse istuu kampaamotuolissa ja kuinka paljon muut asiakkaat ärsyyntyvät jne. Mutta, joskus käy niinkin että vauva nukkuu koko ajan ja ensimmäiset inahtelut alkavat vasta kun olen jo tekemässä lähtöä. Ihanaa!!

Moni asia on taas muuttunut, kun vauva jaksaa jo suht pitkiä aikoja köllötellä leikkimatolla ja huitoo leluja, vaikka ei mielestäni käsiä ole kunnolla vielä löytänytkään. En ole vielä korviketta antanut enkä siis lähtenyt omille menoille ilman vauvaa. Pitäisi kai se pullo totutella, että saisi välillä hetken tehdä omia juttuja.
 
Meidän mukelo on niin kellontarkka syöjä ja pärjää kolme tuntia ilman ruokaa ilman suurempia kitinöitä, että olen mukavasti päässyt lyhyitä reissuja tekemään yksinäni. Ja kahdesti ollaan miehen kanssa oltu kaksin liikenteessä ja vauva minun äidin kanssa. Ihanaa! Varsinkin kun vauva nukkuu huonosti, eli kotosalla ei kahdenkeskistä aikaa ole käytännössä koskaan.. Kotona on siis toki ollut maitoa hätävarana, mutta ei ole tarvinnut siihen vielä turvautua.
 
Hyvä keskustelunaihe! Meillä Emma on syönyt jo yli viikon ajan tosi ahkerasti, ei juurikaan tuntia pidempään jaksa syömättä. Myös yli tunnin päikkärit on harvassa. Kaiken lisäksi tuntuu, että nyt on menossa "vain äiti kelpaa" -kausi, eli jos haluan syödä tai mennä suihkuun rauhassa niin Emma kitisee tai itkee koko sen ajan isille, vaikka olisi juuri syönyt mahan täyteen.

Meiän olisi tarkotus käydä parin viikon päästä 4-5 tunnin urheilujutussa, minkä ajan mun äiti hoitaisi Emmaa. Todellakin jännittää jo etukäteen, toivottavasti syöntivälit vähän harvenisi siihen mennessä. Tuttikaan ei enää neidille kelpaa lohdukkeeksi.
 
Täällä syödään myös tunnin välein päivällä, joten max. puoleksi tunniksi olen päässyt yksin käymään kävelyllä, postissa ym. Saattaa kyllä nukkua yhdet pidemmät päikkärit, jolloin tietysti syöntiväli on pidempi, mutta unien kestoa ei koskaan tiedä etukäteen. Kampaaja olisi tarpeen (nimimerkki "bad-hair-day" ) muttei kyllä onnistu näin levottoman kaverin kanssa. En ole vielä tuttipulloa raaskinut esitellä, kun en saa pumpattua, niin vastiketta pitäisi tarjoilla.
 
Huoh, tänään on ensimmäinen sellainen päivä, kun on tullut sellainen olo, että mää en jaksa :sorry: Aamulla meni mieheen hermo, kun heräsin aikaisin ja unien jatkamisen sijaan nousinkin ylös sillä ajatuksella, että syönpä aamupalan rauhassa. Puolen tunnin päästä miehen herätyskello soi ja siihen herää myös vauva sitten ja hetken kuluttua alkaa kitinä. Miespä ei kuitenkaan nouse sängystä, mutta ei myöskään reagoi mitenkään, vaikka vauva kitisee ja lopulta itkee! Lopulta menen sitten hakemaan vauvan ja aloitan aamurumban moninaisin sanankääntein miestäni kiitellen :shifty:

Jäbä on tänään ollut itkuinen ja tissiraivoinen. Missään muualla ei ole hyvä kuin sylissä tai tissillä, mutta sitten kuitenkin sylissä ja tissilläkin on ihan persiistä :facepalm: Nukkuu vain, jos kokoajan kantaa sylissä, mutta kun liinaan laitoin, niin siinä ei nukkunut eikä ollut yhtään hyvä. Mies lähti kavereidensa kanssa johonkin, että siitäkään ei ole apua. Toisaalta hänenkin naama hieman ärsyttää, joten ehkä parempikin näin :wtf:

Tässä on nyt monta monessa, kun väsyttääkin, mutta ihan ensimmäinen päivä kyllä, kun oikeesti on raskasta ja ei jaksaisi :eek: Huomenna varmasti parempi päivä eikä toi mun mieskään noin torvelo normaalisti ole, mutta nyt kyllä ottaa pattiin :grin
 
Meillä kans vähän stressiä pukkaa, huomenna on nimijuhlat mun vanhempien luona ajatuksella vähemmän stressiä ettei ainakaan tarvii siivota. No eikö mies sitten kutsunut isänsä yökylään eli suursiivous on sittenkin ajankohtainen, minkä lisäksi tänään pitäis leipoa juhlatarjoilut, niin eikö se urpo soittanut töistä että pitääkö tulla kotiin vai saako käydä jossain töiden jälkeen. Että menee vaan huitelemaan, kyllähän minä täällä leivon ja siivoan ja hoidan vauvaa toisella kädellä. :angry1'
 
Täytyy tänne tulla valittamaan.. Mulla on mennyt niskat niin jumiin että oksensin eilen ja siitä asti oon kyennyt makaamaan vaan sängyssä. Kokeiltu on lämmintä kaurapussia, särkylääkettä, äiti oli käymässä niin vähän koitti hieroo. En oo vauvaakaan jaksanu hoitaa muutakun syöttänyt, en uskalla kantaa sitä kun huimaa niin paljon. :sad001 Mietin pitäiskö huomenna käydä lääkärissä, jos sais jotain lihaksia rentouttavaa lääkettä mutta onkohan sellaisia mitä saisi ottaa kun imettää. Kun ei tää tunnu kotikonstein helpottavan millään niin pakkohan tähän on jotain apua saada... Huoh :sad001
 
Empä oo pitkään aikaan käyny kunnolla lukemassa täällä muiden kuulumisia! :--) Kurkkasin myös, että vuodelle 2016 on tullut jo vaikka kuinka monta kuukautta keskustelupalstaa, hurjaa!
Meillä on tyytyväinen neiti, nukkuu ja syö hyvin. Imetyksen kanssa oli noin 6 viikon iän paikkeilla probleemaa, mutta siitä selvittiin kärsivällisyyden kanssa. Arkirytmikin alkaa olemaan kohdillaan. Pelottaa oikein ääneen sanoa, kuinka helppo vauva meillä on :eek: Kaikki on varottellut, että "kohta se alkaa..." Ärsyttää tommonen manaaminen :D
 
Takaisin
Top