Heinäkuun höpinät

No näinhän se on että riskirajat jää vielä kauas -- ryhdyin tietenkin heti maalailemaan pirua seinälle siitä että mitäs kaikkea A-vitamiinipitoista olen noiden lisäksi syönyt. En nyt tietty mitään maksaruokia mutta kananmunia jne kylläkin, ja näemmä sitä saa kehiteltyä melkoisia kauhukuvia päähänsä helposti. :nailbiting: Mut joo, kai niitä kananmuniakin saisi melko kasan syödä noiden Inocapsien lisäksi että saisi tuon riskirajan täyteen.

Kiitos järjen äänestä teille, yritän nyt lopettaa itseni ruoskimisen ja jäädä vähemmän tappiomielialalla odottamaan ultraa. :smiley-angelic001 Mutta nyt meni joka tapauksessa noi loput Inocapsit kaappiin ja tilalle vähän vähemmän kierroksia aiheuttava mammavitamiini + foolihappo...
 
Täällä ahdistuneet fiilikset. :sad001

Näin unta alkavasta voimakkaasta vuodosta. Ja vasta nyt luin tarkemmin noiden mun pari kuukautta syömien Inocapsien ravintosisältöä -- ja nyt vasta huomasin että niissä on A-vitamiinia (690 µg päiväannoksessa). Enpä ollut tullut sitä ajatelleeksi, kun noita on suositus että syötäisiin ekan kolmanneksen ajan. Todellakin on aivan maani myynyt ja itselle hirveän vihainen olo. En nyt enää ota yhtäkään, mutta eiköhän vahinko ole jo tapahtunut jos on tapahtuakseen.

Yhdistelmä tästä unesta ja tuosta A-vitamiinilöydöksestä on nyt sitten saanut aikaan sen että lähinnä uskon että varhaisultrassa ei VOI löytyä mitään. :sad001

Sori vuodatus. Ahdistaa ja suututtaa oma tyhmyys vaan niin kamalasti.

Myös raskaana tarvitaan A-vitamiinia. Liiallisella saannilla voi olla sikiölle haittaa. Ja tosiaan ne riskirajat on aika korkeat.
Ja ne unet varmaan voit laskea myös raskaus oireiksi. Mä oon tässä raskaudessa käynyt jo läpi hirveän synnytyksen ja painajaisen siitä miten en voinut pelastaa mun molempia lapsia rotkon reunalta. Olisi pitänyt valita kumman pelastaa.
Ei huolta siis :happy:
 
Täällä ahdistuneet fiilikset. :sad001

Näin unta alkavasta voimakkaasta vuodosta. Ja vasta nyt luin tarkemmin noiden mun pari kuukautta syömien Inocapsien ravintosisältöä -- ja nyt vasta huomasin että niissä on A-vitamiinia (690 µg päiväannoksessa). Enpä ollut tullut sitä ajatelleeksi, kun noita on suositus että syötäisiin ekan kolmanneksen ajan. Todellakin on aivan maani myynyt ja itselle hirveän vihainen olo. En nyt enää ota yhtäkään, mutta eiköhän vahinko ole jo tapahtunut jos on tapahtuakseen.

Yhdistelmä tästä unesta ja tuosta A-vitamiinilöydöksestä on nyt sitten saanut aikaan sen että lähinnä uskon että varhaisultrassa ei VOI löytyä mitään. :sad001

Sori vuodatus. Ahdistaa ja suututtaa oma tyhmyys vaan niin kamalasti.

Mäkin näin samanlaista unta :arghh: Koita olla syyttämättä itseäsi :3some
 
Infoan vaan, että käyn lukemassa viestejä, mutta en pysty pahoinvoinnilta keskittymään kirjoittamiseen. Täällä kuitenkin ollaan mukana tsemppaamassa :)
Jospa tän alkushokin alta taas pystysi toimimaan :hilarious: aina sama homma..

Varhaisultra torstaina:nailbiting:
 
Mäkin näin samanlaista unta :arghh: Koita olla syyttämättä itseäsi :3some

Onpas nyt ollu samanlaisia unia. Mä näin kanssa keskenmenopainajaisia. Illalla ja yöllä oli lieviä menkkakipuna, niin ne vissiin tuli uniin asti.

Ja tosta vitamiinista ei varmasti ole ollut mitään haittaa!! :smiley-angelic003
 
Infoan vaan, että käyn lukemassa viestejä, mutta en pysty pahoinvoinnilta keskittymään kirjoittamiseen. Täällä kuitenkin ollaan mukana tsemppaamassa :)
Jospa tän alkushokin alta taas pystysi toimimaan :hilarious: aina sama homma..

Varhaisultra torstaina:nailbiting:


Tsemppiä ultraan! Tuu sitten heti kertomaan kuulumiset :)
 
Onko mun kaveri negatiivinen vai oonko liian herkkä? Kerroin raskaudesta ja pahoittelin hehkuttamista. Hän vastasi että hehkuta vaan, mutta annan ystävänä neuvon: muista että näin varhaisessa vaiheessa ei mikään ole vielä varmaa.
Jotenkin harmitti tuollainen suhtautuminen. Sanoin sitten että mä tosiaan kerron ihmisille joille voin myös kertoa keskenmenosta ja joiden kanssa jakaa surun. Onneksi on nyt ollut tosi rauhallinen mieli niin ei tunnu yhtä ikävältä kuin ehkä normaalisti :/
 
Misumuru, oli mun mielestä vähän turhan ikävästi sanottu. Varmasti tiedät tuon epävarmuuden itsekin paremmin kuin hyvin.

Hyvää hän varmaan tarkoitti, mutta vähän kömpelö tapa sanoa mitään. o_O Onko hänellä itsellä lapsia/yritys päällä, mikä saattaisi jotenkin häntä herkistää?

Mä kun olen ystäville kertonut niin en odota että kukaan sanoo että kaikki menee varmasti hyvin (koska ei sitä voi kukaan tietää), mutta on musta kuitenkin kiva jos toinen sanoo esim että pitää peukkuja pystyssä meille tms.
 
Onko hänellä itsellä lapsia/yritys päällä, mikä saattaisi jotenkin häntä herkistää?

Tuli raskaaksi kun mulla oli ex miehen kanssa tulokseton yritys päällä. Laitoin silloin välit poikki kun en kestänyt sitä henkisesti. Sai pojan mutta en tiedä onko nyt yritystä tai ollut keskenmenoja yms.

Se onkin hyvä pointti että ikinä ei voi tietää mitä toinen käy läpi. Eikä kaikki ajattelee samalla tavalla tai ole yhtä herkkiä. Toivottavasti oli vain ajattelemattomuutta ja kaikki on hyvin sekä hänellä että mulla :)

Tää avautuminen onneksi auttaa usein selvittämään ajatuksia!
 
Kauppareissulla alkoi vuoto.. pitas olla rv 4+6. Ei viela ainakaan vatsakipuja, mutta 5 km takana (3 lasta). Tassa vaiheessa ei voi edes varmaan ultralla tsekata mika tilanne, kun eihan kai muutenkaan mitaan nakyis. Sori ei suomalaisia aakkosia, ollaan Afrikassa
 
Onko mun kaveri negatiivinen vai oonko liian herkkä? Kerroin raskaudesta ja pahoittelin hehkuttamista. Hän vastasi että hehkuta vaan, mutta annan ystävänä neuvon: muista että näin varhaisessa vaiheessa ei mikään ole vielä varmaa.
Jotenkin harmitti tuollainen suhtautuminen. Sanoin sitten että mä tosiaan kerron ihmisille joille voin myös kertoa keskenmenosta ja joiden kanssa jakaa surun. Onneksi on nyt ollut tosi rauhallinen mieli niin ei tunnu yhtä ikävältä kuin ehkä normaalisti :/

Minä itse en ottaisi pahalla. Pari keskenmenoa kokeneena tiedän ettei mikään voi tosiaan olla varmaa tässä vaiheessa. Positiivisen hehkuttaminen saa hyvän mielen ja siten vähentää stressiä, mutta realistisesti ajateltuna, hyvä että joku hieman pitäisi lähellä maanpintaa. En haluaisi tippua korkealta pilvilinnasta jos jotain pahaa tapahtuukin.
 
Onko mun kaveri negatiivinen vai oonko liian herkkä? Kerroin raskaudesta ja pahoittelin hehkuttamista. Hän vastasi että hehkuta vaan, mutta annan ystävänä neuvon: muista että näin varhaisessa vaiheessa ei mikään ole vielä varmaa.
Jotenkin harmitti tuollainen suhtautuminen. Sanoin sitten että mä tosiaan kerron ihmisille joille voin myös kertoa keskenmenosta ja joiden kanssa jakaa surun. Onneksi on nyt ollut tosi rauhallinen mieli niin ei tunnu yhtä ikävältä kuin ehkä normaalisti :/
Saattaisin itsekkin vähän pahastua, mutta tuollainen reaktio jotenkin itsestä kertoo siitä, että tuo henkilö olisi saattanut itse kokea keskenmenon ja varoittaa vaan että niinkin saattaa käydä.
 
No näinhän se on että riskirajat jää vielä kauas -- ryhdyin tietenkin heti maalailemaan pirua seinälle siitä että mitäs kaikkea A-vitamiinipitoista olen noiden lisäksi syönyt. En nyt tietty mitään maksaruokia mutta kananmunia jne kylläkin, ja näemmä sitä saa kehiteltyä melkoisia kauhukuvia päähänsä helposti. :nailbiting: Mut joo, kai niitä kananmuniakin saisi melko kasan syödä noiden Inocapsien lisäksi että saisi tuon riskirajan täyteen.

Kiitos järjen äänestä teille, yritän nyt lopettaa itseni ruoskimisen ja jäädä vähemmän tappiomielialalla odottamaan ultraa. :smiley-angelic001 Mutta nyt meni joka tapauksessa noi loput Inocapsit kaappiin ja tilalle vähän vähemmän kierroksia aiheuttava mammavitamiini + foolihappo...

HUS:sin mukaan raskauden aikainen päiväsuositus olisi 800 mikrog, joten tuo 690 mikrog on vielä sen alle ja muutaman nopeasti googlatun suht luotettavan lähteen mukaan kananmunassa olisi n. 263 mikrog A-vitamiinia. Eli muutamankin popsimalla jää vielä noiden edellä mainittujen enimmäisrajojen alle kirkkaasti. Ja varmaan sen takia A-vitamiinista varoitellaan herkemmin, kun on rasvaliukoinen ja ylimääräiset määrät ei poistu elimistöstä niin helposti eli kertyy herkemmin. Että matematiikan mukaan pitäisi olla kaikki ok ellet montaa rasiallista ole popsinut viikon sisään :)

Lähteet:
https://www.hus.fi/sairaanhoito/sai...lu/ravintojavitamiinit/Sivut/A-vitamiini.aspx
https://munax.fi/munamestari/tietoa-munista
http://tottamunasta.fi/ravintotietoa/

Samankaltainen kysymys, onko tietoa onko leikkeleet ok? Tuli mieleen katsoa nyt vasta pakettia kun aattelin että tottakai ne on kypsiä ja paketissa sekä valmistajan sivuilla lukee vaan savustettu. Mutta mistä pahuksesta sitä sitten tietää onko se sen 72 asteen yli kypsytettyä? Kaloista näkee koostumuksesta onko kylmä- vai lämminsavustettua, onkohan kanan/lihan kanssa niin? Alkaa tulemaan vainoharhaiseksi tässä jääkaappiaan tutkimalla, mutta kaipa nyt sitten vaan täytyy sen mahdollisen keskenmenon kanssa jännittää saako sen jollain pöpöllä aiheutettua vielä itselleen :banghead:
 
Tuikutti, suurkiitos näistä linkeistä ja selvittelyistä! Itse en ehtinyt tehdä mitään kovin tarkkoja laskelmia, mutta tämä kyllä rauhoittaa entisestään. :happy: Ihan tuon suositellun päiväannoksen olen syönyt about joka päivä jostain pääsiäisen tienoilta.

Leikkelekysymykseen en kyllä osaa vastata! Luulis että ainakin kaikki ei-savustetut on varmasti kypsiä-kypsiä, mutta mitään faktatietoa ei ole (ja en just nyt luottaisi omiin luuloihini ihan hirveästi tämän Inocaps-paniikin jälkimainingeissa). :pompus:
 
Itse luulin kanssa samaa, että leikkeet olis ok metvurstia ja näitä pelkästään suolattuja ja ilmakuivattuja lihoja lukuunottamatta, mutta toi kalkkunapaketin takana lukeva savustettu sai kierrokset aikaiseksi. Ruokaviraston ja terveysportin sivustojen jälkeen listerialla ja toksoplasmoosilla itseni peloteltua ehkä lohdutukseksi koitan vaan luottaa Suomen elintarvikeketjuihin ja toivoa että olisi hyvä tuuri. Ja ehkä lukea ne paketit jatkossa huolellisemmin :sorry:
 
Mikäs tuossa meetwurstissa nyt olikaan ettei sitä suositella? Nimimerkillä tällä viikolla monena päivänä syönyt leivän päällä, kun enhän mä nyt tuota muistanu :/
 
Myös raskaana tarvitaan A-vitamiinia. Liiallisella saannilla voi olla sikiölle haittaa. Ja tosiaan ne riskirajat on aika korkeat.
Ja ne unet varmaan voit laskea myös raskaus oireiksi. Mä oon tässä raskaudessa käynyt jo läpi hirveän synnytyksen ja painajaisen siitä miten en voinut pelastaa mun molempia lapsia rotkon reunalta. Olisi pitänyt valita kumman pelastaa.
Ei huolta siis :happy:

Siis mäkin näin viikko pari sitten samanlaista painajaista, toisessa unessa olin pelastamassa kuopusta ja seuraavana päivänä keskimmäistä rotkon reunalta...
 
Mikäs tuossa meetwurstissa nyt olikaan ettei sitä suositella? Nimimerkillä tällä viikolla monena päivänä syönyt leivän päällä, kun enhän mä nyt tuota muistanu :/

Se vissiin luokitellaan raakalihaksi koska ei ole kypsytyksen aikana kuumennettu yli 60°c. -> toksoplasmoosiriski.
 
Mikäs tuossa meetwurstissa nyt olikaan ettei sitä suositella? Nimimerkillä tällä viikolla monena päivänä syönyt leivän päällä, kun enhän mä nyt tuota muistanu :/

Oon laittanu sitä lämpimään leipään ja mikrossa juustot sulaksi ahhh, onkohan tuossakin kiellettyä meetvursti? Se käypi lämppäriin niiin hyvin ja makoisasti :hungry:
 
Takaisin
Top