Heinäkuun höpinät

Minäkin nukun kuin tukki. Tosin ku kylkeä käännän hieman hereille havahtuneena nii tuntuu ilkeää huimausta silloinkin. Pitänee nukkua vaan yhdellä kyljellä. Tänään on onneksi huimannut vähemmän.
 
Eilen tuli eka itkukohtaus: itkin, koska mun mies puristi leikkimielisesti mun nenää. :smiley-ashamed008:hilarious:
 
Verenpaine mittari on ny kaivettu esille. Voipi johtua matasta verenpaineesta. Yläpaine oli alle 100. Ei muuta ku salmiakkia ostamaan. :p
 
Verenpaine mittari on ny kaivettu esille. Voipi johtua matasta verenpaineesta. Yläpaine oli alle 100. Ei muuta ku salmiakkia ostamaan. :p
Eikö salmiakki ollut kielettyjen ruokien listalla? vai oliko se juuri tämän verenpaineen takia. En siis tiedä oikeasti asiasta vaan muistui että luin ettei sitä saisi isoissa määrin ottaa
 
Täällä ei ole salmiakkirajoituksia. Esikoista odottaessa Suomessakin taisi olla vielä jossain määrin sallittua. Syön ajoittain kyllä mutta koitan välttää suurempia määriä.
 
Ei tähän salmiakki/laku asiaan varmaan ole yhtä vastausta. Kaikki tekee sen oman omatunnon mukaan. Niinkuin muidenkin suositusten kanssa.

Itse en usko, että muutama salmiakki raskauden aikana olisi katastrofi, mutta kyllä koitan nyt olla täysin ilman kuitenkin.
Itse ajattelen näin alkuraskaudessa, kun aivojen kehitys kovasti käynnissä, että parempi olla ilman.

Kyllähän sitä ennen neuvottiin syömään pahoinvointiin inkivääriäkin, kun taas nykytiedon mukaan ei suositella käytettävän.
 
Mä täällä litkin kamomilla teetä toiveena helpotusta pahaan oloon. Yrttijuomia ei nykyään tosiaan suositella raskaana. Pienen googlettelun jälkeen kuitenkin uskaltauduin teeni nauttimaan. Kyseessä sen verran mieto yrtti eikä siitä ole tunnettua haittaa.
 
Minä juon kamomillaa joka iltaa. itsekin ajattelin että suositukset ovat suosituksia ja tiettyjä noudatan tarkaasti. Kahvia aamuisin ja kamomillaa iltaisin kuintekin ajoin ottaa jos maistuvat jatkossakin.
 
Mm. kofeiinin kanssa olen melko tarkka. Ainoa tee jota juon on vihreätee, ja sitäkin "motillisen"/mukillisen (n.4dl) päivässä. Viime raskaudessa (-15) ostin kans yhden salmiakkirasian, mutten tainnut saada syötyä sitä loppuun asti. Synnärille ostin mukaan sit turkinpippureita :D
 
Jos nyt ihan hulluna tekee kuitenkin mieli salmiakkia, ni on olemassa "raskaussalmiakkeja" eli glykyrritsiini-vapaita salmiakkeja, esimerkiksi netissä namitupa myy :)

Kiitos tiedosta. Onneksi löysin oman paikkakunnan jälleenmyyjä listalta nii pitänee käydä katsomassa löytyykö.
 
Eviran mukaan muutama karkki tms on. ok:)
Linkin takaa löytyy muutkin ravintoainesuositukset ja -rajoitukset.
https://www.ruokavirasto.fi/globala...jeet/ruokavirasto_turvallisenkaytonohjeet.pdf

Mä oon sekä suuri salmiakin että sushin ystävä ja ai että, kun niitä molempia nyt tekeekään mieli! Varmaan osittain siksi, kun tietää niiden olevan vältettävien listalla.:p
Ai kauhee tuo lista on pitkä! Keskenmenneessä kävin neuvolassa ja pyysin muistuttamaan mitä nyt ei pitänyt syödä - pastöroimattomia juustoja ja graavikalaa, joka on seilannut pöydän ja jääkaapin väliä (ja raaka liha, mutta en syö lihaa). Siis ihan toisenlainen lista! Osterit esim ok, Sushi tosi fine (tosin ei kaupasta, pitää olla tuoretta), ja salmiakkia nyt ei varmaan syödä täällä niin paljoa. Koitan sit valita vähän keskitien noiden välillä :)
 
:thumright
Ai kauhee tuo lista on pitkä! Keskenmenneessä kävin neuvolassa ja pyysin muistuttamaan mitä nyt ei pitänyt syödä - pastöroimattomia juustoja ja graavikalaa, joka on seilannut pöydän ja jääkaapin väliä (ja raaka liha, mutta en syö lihaa). Siis ihan toisenlainen lista! Osterit esim ok, Sushi tosi fine (tosin ei kaupasta, pitää olla tuoretta), ja salmiakkia nyt ei varmaan syödä täällä niin paljoa. Koitan sit valita vähän keskitien noiden välillä :)

Joo, olen kuullut kans, että muihin maihin verrattuna Suomessa taitaa olla aika tiukka meininki raskausajan ruokavalion suhteen.:whacky011 No, ehkä se on hyvä pelata varman päälle, mutta toisaalta, suosituksiahan noistakin suurin osa on eli jokainen päättää sitten itse miten toimii.:thumright
 
Aion ite ainakin muutaman salmiakin syödä, ja vaikken kahvia juo, niin muuta kofeiinipitoista varmasti. Onko cokiksessa kofeiinia? Mulla oli kuopuksen raskaudessa himo siihen, ja join sitä siis paljon... Muuten kyllä koitan niitä vaarallisempia välttää.
 
Mulla lähinnä kohoaa verenpaineet kun yritän pysyä mukana näissä kielto listoissa.. raa'at kalat ym ymmärrän mut jotenki haluun uskoa et kaikenlaista kohtuudella, ihan kuten normi elämässäkin :)
 
Takaisin
Top