Aika erilaisia tuntuu painon nousut olevan.. Mulle on tullut
omppupom suht saman verran painoa. En ole syönyt koko raskauden aikana juuri lainkaan karkkeja tai muita herkkuja, joita ennen raskautta kyllä vähän väliä napostelin. Mulla alkupaino oli 61 kiloa ja nyt oli 69.9, eli muutama kilo on kyllä kertynyt. Edellisellä kerralla painonnousu oli yli kilo/ vko, hui kauhistus, mutta viime kerralla 200g/ viikko. Neuvolatäti tuumasi vaan että on ihan normaalia kun vauva ottaa kasvupyrähdyksiä, joten paino voi tulla näin pienissä spurteissa, eli ei hätiä mitiä.. Nestettä kertyy kroppaan jne, huolestua tarvii jos painonnousu jatkuu suurissa määrissä jatkuvasti..
Mulla kaksi raskautta takana, ensimmäisestä tuli reilut 30 kg painonlisäystä, josta kymmenen kiloa jäivät pysyviksi. Toisen raskauden aikana paino nousi 17 kg, ja toivon että tämän raskauden aikana ei ainakaan tuota 17kg enempää tulis. Kun kokemuksesta omalta kohdaltani tiedän ettei se painon pudotus niin helppoa todellakaan ollut. Vaikka sanotaan että imetys laihduttaa, mutta itse imetin esikoista 10 kk, eikä paino pudonnut tuona aikana juuri lainkaan. Mulla tuli maitoa vaikka koko kulmakunnalle jakaa, vaikutaneeko tuo myös painon pudotukseen, kun keho ei joudu työstämään sitä maidon tuloa, tiedä häntä..
Mulle on tullut uutena vaivana kamala painon tunne vatsaan, tuntuu että sitä tarvisi kannatella koko ajan. Sekä tuntuu myös kuin olis tehny vatsalihaksia niin maitohapoille asti että kramppaa ylävatsa koko ajan samalla lailla. Onko muilla tällasta? Ei saa lainkaan rentoutettua sitä, ja pitää itseään väännellä ja käännellä, kuitenkaan löytämättä hyvää asentoa, ainakaan pystyssä ollessa.
Vatsan kasvu on huimaa
Nyt alkaa olemaan jo sinut kasvavan vatsan kanssa, kun pari kuukautta sitten oli vaan hirveän lihava olo. Nyt on olo kuin raskaana olisi =)
Mutta vatsa tuntuu olevan kyllä tiellä koko ajan, kun ei vielä ole ehtinyt sitä aluettaan hahmottamaan. Lyön koko ajan sitä millon pöydän reunaan ym. Mutta kaipa siihen pian tottuu, viimeistään sitte on tottunut kun on aika lähteä synnyttämään..
Siitä puheen ollen onko muita alkanut mietityttämään tuleva synnytys??
Itse en kyseisen toimenpiteen takia aikoinaan halunnut edes lisää lapsia, mutta nyt kun viimeistä lasta (näillä näkymin) odotan ja synnytän, jotenkin koitan suhtautua siihen, että se olisi tällä kertaa tilanne, josta jäis mukavat mielikuvat.. Mut sen näkee sitten.. Toisaalta kovasti odotan, että aika menis nopeasti ja mutta toisaalta kauhulla ajattelen että miten aika rientää näin nopeasti. Alle neljä kuukautta enää, ja pitäis olla valmis kohtaamaan uusi arki, uusine haasteineen.