Heinäkuun höpinät :)

Miten paljon painoa olette jo kerryttäneet? Kävin juuri vaa´alla ja se näytti +11kg! Tosin vetelin äskettäin kaksi isoa kulhollista hedelmäsalaattia... Mutta hieman jo pelottaa että mitä neuvolassa sanotaan ja oonko loppuraskaudessa sitten hirveä mursu ja niitä kiloja ei saakaan pudotettua synnytyksen kanssa :( 

Oon muuten salaa tässä toivonut että mullekin joku järjestäisi baby showerin, mutta enpä usko että kukaan mun kavereista ryhtyy tällaiseen... Mulla ei ole oikeastaan yhtään ystävää jolla olis lapsia (tai edes suunnitelmissa), joten ei taida olla mitään juhlistamista tiedossa :/ Enemmän kuin sitä tavaraa niin toivoisin kumminkin kavereiden kanssa olemista, semmoisia juhlia ja niiden aiheita on kuitenkin niin harvoin! 
 
Mulla on nyt alkanu olla varmaan niitä liitoskipuja. Tai välillä esim aamulla on sellanen olo, kun ois tehny miljoona vatsalihasliikettä edellisiltana eikä sängystä meinaa päästä ylös kun pyörimällä... :D Mut ei vielä muuten liikkumista haittaa, useimmiten juuri makuulta noustessa huomaan. Harkkasupistuksiakin tulee miehen ja koiran kanssa kävellessä, kun kulkeevat yleensäkin reippaammin kuin minä, saati nyt, kun miun kävely alkaa muuttua lyllerrykseksi... Olikin viimeksi neuvolassa puhetta, ja ihan ookoo on, kunhan vaan sitten hölläilee, että menee ohi... Kiloja oli mullekin edellisten neuvoloidn välissä tullut kilo/vko, mut nyt se paino on sit jämähtäny siihen... Että jospa se taas tästä tasoittuis. Viikot 26+5 ja kiloja kaikkiaan tullut semmonen 8,5 kg. Oon vielä siinä toivossa, ettei menis kauheesti yli sen 15kg, ei ihan varmasti jää nimittäin synnytyssaliin kaikki kilot ja mie oon niin huono niitä sit pudottamaan...

Baby showereista, mie aattelin järjestää ihan itse. Yksi kaverikin kyllä kyseli jo aikaa sitten, että järjestetäänkö mulle, mut sillon olin sitä mieltä, että ei kai sellasia nyt tarvii, mut nyt ajattelin, että jos kumminkin. Ois ihan kiva juhlia vaihteeks silleen, miten miekin pystyn tai siis että mentäis tavallaan miun ehdoilla... Eikä silleen, että mie meen kavereitten pippaloihin ja oon, että anteeks, kun oon selvinpäin... No ehkä se nyt ei ihan noin mee normaalistikaan, mut kumminkin. Ajattelin järjestää semmoset kutsut, mihin kutsuisin työkavereita, äidin ja anopin, veljen tyttökaverin ja sit omia kavereita ja kutsut ois nimeltään uuden kodin ja mahan kasvun ihmettely pirskeet. Ohjelmanumerona tupperware esittely silleen, että tehdään tarjottavaa yhdessä niillä esittelijän vehkeillä... :D Voi kuulostaa kornilta, mut mie jotenkin sytyin yksillä tupperin kutsuilla sille ajatukselle, ja sillä nyt mennään! :D Ja kutsut on pari kk ennen laskettua aikaa niin jaksan tehdäkin ite jotain sinne. Ja todellakin ihmisten näkeminen on pääosassa :)
 
Tuol aiemmin kerroinki ni mulle on tullu n. 4kg koko raskauden aikana.. Nyt oli tullu kuukaudessa 2kg lisää, eli eiköhän se nyt vasta ala nousemaan :S Saas nähä mikä on lopullinen kilomäärä ku lähen synnyttämään ja ku lähen synnäriltä pois. Jotenki en viel jaksa stressata asiaa, ku alotan kuitenki tos ens vuoden puolella dietin, se on edessä väistämättä, ku on tullu iha selkeesti läskiä ympärille. Ajankohtaa en tiedä, pitää kattoo tuo imetys et mite se lähtee onnistumaan, et jos kaikki menee sen suhteen niinku kuuluu, ni sit diettiähän ei voi aloittaa muutenkuin tietty jättämällä turhat hiilarit pois ja tarkkailemalla mitä syö.. Varsinaista vähäkalorista diettiä ei voi aloittaa et turvataan se maidontulo.. Mut eiköhän sitä siihe mennesä ku vauva on n. 4-5 kk ni voi jo dietin aloittaa, eli keväällä sitten alkaan projekti kesäkuntoon 2013 :D Ellen sit pamahda siihe mennes jo uudestaan raskaaksi ;D

Mä en noist baby showereista oo oikein innostunu, tai tietty jos minun ei tartte miettiä mitään ja ilmestyn vain paikalle niin siinä tapauksessa :D En ite jaksa alkaa järjestämään mitään kemuja, ja eipä minul täälpäin suomee oo ees ystäviä ketkä mulle semmosia ees ois järjestämässä :D
 
Heip, onko teillä jo alkanut rinnat vuotamaan? mulla on jo parin viikon ajan tullu yöllä muutama tippa sillon tällön mutta eilen vuoti sitten molemmat rinnat ja paaaljon runsaammi. Kiva kun paidassa kellertävää läikkää :/ Mulla muutenkin on rinnat kasvanu varmaan kahdella kuppikoolla ja tarvii mennä kyllä taas liivi kaupoille, ykskin päivä repes mekko päällä rintojen kohdalta. Pitää varmaan vielä huomioida että sen liivinsuojan saa sinne liiviin, mutta paljonkohan noin muuten kannattaa varautua että nää rinnat vielä kasvaa?? Lihoessahan aina tissitkin kasvaa, mutta muuten mun painon tulo on ollut suht hillittyä, että en usko et lihomisesta nää kauheesti ois kasvanut..
 
En oo nyt pariin viikkoon vaa-alla käyny, mut viimeks oli vaan 2kg lisää tullu neuvolan ekasta punnituksesta (ja välissä tipahti paino vatsataudin takia melkeen siihen lähtöpainoon). Siitä on nyt siis pari viikkoa eikä mulla ainakaan oo sellanen tunne, et olis tullu merkittävästi ainakaan lisää, eli tähän mennessä selvinny pienellä painonnousulla.

Babyshowereista sen verran, että mä tein niinkun ajattelinkin ja laitoin sähköpostilla kutsut niille ketkä halusin paikalle ja päivämäärän ilmotin samalla+kerroin vähän mitä haluun ja en haluu. Nimesin siinä samalla yhden ystävän "pääjehuksi" ja hänen kautta ilmoitan jos mulla tulee jotain niihin kemuihin liittyen mieleen. Aika pitkälti mun ehdoilla ne järjestetään vaikka mä en pistä tikkua ristiin niiden eteen enää. Lahjatoiveitakin laitoin, mut painotin ettei tarvii mitään lahjoja tuoda, että lista on sitä varten ettei meille sit tule tuplasti jotain tai liikaa tms, jos joku jotain innostuu ostamaan. Vaatteista oli pakko laittaa värit mitkä kelpaa :D ja tietty mitä kokoja puuttuu mitäkin, niin ei sit oo 30kpl bodyja koossa 60cm tai vastaavaa. Tässä kävi vielä niin, et kolme ystävää hihkas heti, et pitää järkätä babyshowerit, kun kuuli vauvasta :D ja neljännelle kun ilmotin tän päivän, niin sanoi että oli just miettiny alkavansa järjestämään niitä mulle :) mut mun tapa on mun mielestä parempi, nyt ei jää kutsumatta kukaan kenet haluan paikalle ja niin olis käyny jos en olis ite pistäny aluille koko hommaa.
 
En ole pysynyt kärryillä keskustelussa kun en aktiivisesti jouda kirjoittelemaan niin onko puhetta ollut vakuutuksista, mutta tuli mieleen nyt saa Pohjolasta ilman varausmaksua hoitokuluvakuutuksen syntyvälle lapselle. Tämän päivän aikan tehdyt saa vielä alennuksen. Alennus lasketaan sitten kun hakemus sisässä, että silloin kun ostaa sen verkossa niin hinta on se oikea hinta, mutta laput tulee sitten päivitettynä kotiin. Kannattaa hyödyntää kun summa on kuitenkin 270 euroa.
 


Turvalla on aika hyvä vakuutus. Siinä se varausmaksu on kylläkin 90 euroa, mutta muuten vaikutti tosi hyvältä :)
 
Meillä vakuutus Tapiolasta. Vertailussa osoittautui ainakin meille parhaaksi kun korvaussummat ovat kohdallaan ja omavastuu 100e/vuosi maksetaan vain yhden kerran eikä joka kerta prosentuaalisesti (niinkuin monissa muissa yhtiöissä). Jos joka kerralta veloitetaan osuus omavastuusta, summa kipuaa nopeasti yli tuon 100 euron mikäli lapsi sairastaa enemmän.

Myös korvausten haku ja saaminen vaikutti sujuvalta! 
 
Me otettiin esikoiselle vakuutus ja nyt hän tulee syyskussa 2v. Ja pakko sanoa, että ihan tosi hyvä että otettiin.

Otimme lähivakuutukselta, kun kaikki muutkin vakuutukset siellä. Ja ku siel on se omavastuu vaan 50e. Mekin ollaan vaan kerran se jouduttu maksamaan koko 2v aikana, ja paljon on vakuutus meille maksanut. Ku poitsulla tuubitettu korvat 1v iässä ja avattu kyynelkanava, ku oli koko ajan tulehduksia. Ja pelkästään toi tuubitus ja silmien aukaisu yksityisellä olis maksanu reilun tonnin ja kunnallisessa oli puolen vuoden jonot :/

Mut hassua on myös se että noista meni sama omavastuu. Pistin tossa kokeilu mielessä alkukesällä et meniskö viel allergia lääkekin samalla omavastuul ja menihän se. Ja se lääke oli sellanen ku määrättiin hänelle, ku on allerginen hyttysen yms pistoille, että turpoo ihan täysin umpeen silmät, jos esim pistää johonkin kasvojen alueelle.

Niin ei nyt sit uskallettu olla ottamatta seuraavallekaan vakuutusta, joten sellanen hankittiin tulokkaalle pari vkoa sitten :) 
 
Toivotaan... me ollaan kyllä molemmat oltu terveitä lapsia eikä allergioitakan ole kummallakaan, mut eihä se sitä katso minkälainen tuleva lapsi on. Käytetään kunnallista terveydenhuoltoa lapselle, ja jos jotain vakavampaa sattuu tai että pitää päästä nopeampaa lääkäriin kuin kunnallisella niin sitten maksetaan ihan omista säästöistä lääkärikulut. Katsottiin parhaimmaksi näin :) Pitäs kyllä muutenki vähä kilpailuttaa noita vakuutuksia ja keskittää ne saman vakuutusyhtiön alle, kun mulla on autovakuutus iffillä ja koiravakuutus tapiolalla. Tosin vielä näillä vakuutuksilla ei niin paljon sitä keskittämisalennusta tule, että on ollut edullisempaa pitää nämä vakuutukset eri yhtiöissä. Meinasin autoniki myydä niin tippuu tuo autovakuutuskin kelkasta pois. Miehellä tietysti on omakin auto ja hänellä vakuutus on iffillä, et jos joskus pistetään vakuutukset ns. " yhteisiksi", otetaan se kotivakuutus niin sitten siitä taitaa jo saada 8% keskittämisalennuksen. Tosin minulla on se jo autovakuutuksessa, kun kaveri on vakuutusyhtiössä töissä, niin laitto suorilta sen alennuksen siihen vaikkei muita vakuutuksia ko. firmassa olekaan. Mut eiköhän sielt tulla se kotivakuutus ottamaan jossain vaiheessa, niin saa tehä siihenkin hyvän tarjouksen.
 
Mä oon pienenä kärsiny järkyttävän korvatulehduskierteen ja mies ollu terve lapsi. Isompana sit puhkes allergiaa ja ihojuttuja, niin mä oon kiitollinen kun äiti päätti ottaa mulle vakuutuksen kun olin n.6kk. Ihan törkeen hintanen se kyllä nykyään on. Lapselle halusin kanssa ihan varmuuden vuoks, kun ei sitä koskaan tiedä kuinka se sairastelee. Mieluummin maksan turhaan vakuutusta jos sitten käy niin hyvä tuuri, et ei paljon sairastele. Mun vakuutus on nyt siellä Iffillä, mut kaiken muun siirsin Tapiolaan. Lähti sit keskittäjäalennukset ja nous sen takia mun vakuutuksen maksu kivasti.
 
Mekin jätetään näillä näkymin vakuutus ottamatta. Esikoiselle ei otettu ja onneksi ei, säästettiin siinä monta sataa euroa! Poju on ollut ihan kohtalaisen terve, apua on tarvittaessa saatu neuvolasta ja kerran ollaan käyty terveyskeskuksessa, ja tuosta käynnistä ei jäänyt kyllä mitään pahaa sanottavaa. Sillä kertaa ainakin saatiin nopeasti aika ja päästiin nopeasti sisään. Mua vähän ärsyttää tuo, että ollaan jotenkin menossa niin kohti Jenkki-meininkiä eli kunnon hoitoa et ilman kallista vakuutusta saa. Tasa-arvo on mun mielestä tästä kaukana... :( Eikös kaikilla tässä hyvinvointivaltio Suomessamme pitäisi olla oikeus saada kunnon hoitoa eikä vain niillä, joilla on varaa maksaa satojen eurojen vakuutuksia ja/tai sairaanhoitokuluja yksityisellä? Ottaa päähän ja kovasti tämä! :/

Me käytiin kanssa tuossa viikko sitten vaihtamassa vakuutukset uuteen lafkaan: Pohjolasta Turvaan ja sielläkin täti suorastaan äimisteli, että miten kukaan äiti voi ajatella näin kuin minä! Olisi muuten jäänyt vakuutukset vaihtamatta tämän kommentin johdosta, ellei hinnat ja ehdot olisivat olleet niin kohdallaan tuolla Turvassa... Inhottavaa pelottelua vain, että mitä jos ja mitä jos, lääkkeet maksaa, olette taloudellisesti ihan kusessa ilman vakuutusta jne. Nyt niitä jäi väkisinkin miettimään, että kiva jos tää kakkonen onkin kaikella allerginen ja aina kipeä ja ja... Murr.
 
XoXo:lla on samanlaiset ajatukset kuin itselläkin ton vakuutuksen suhteen. Iha ok hoitoa sitä kunnalliseltakin puolelta saa, ja kyllä ton vakuutuksen hinta on sen verran päätä huimaava et jää senkin vuoksi ottamatta.

Vakuutusmyyjäthän kertoo kaikkia pelottelu juttuja, ja pitää muistaa et ne saa provikkaa myydyistään vakuutuksista, eli ei kannata iha kaikkee kuunnella mitä höpisevät.. Mullekki yrittivät joskus tapiolasta tapaturmavakuutusta kaupitella ja samoin yrittivät saada minut siirtämään autovakuutuksenkin heille. Mut autovakuutuksen hintakin ois noussu melkei 200e /vuoteen, ni ei tullu kauppoja. Nauratti kuunnella sen höpinöitä tapaturmista, mitä voi sattua itselle jne jne.. tai naikkonen huomata et mulle on iha turha kaupitella mitään, ku en osoittanu minkänlaista kiinnostusta heidän tarjoamiin vakuutuksiin. Voiha sitä vaik kuolla tänään, tai sattua iha mitä vaan, en sitä sano, mut jotenki oli niin kaupallinen täti et yritti vaan saada mahd. paljon myytyä.
 
Me on kans päätetty, ettei vakuutusta oteta. Minusta se hinta on aivan järkyttävä ja mitä ite oon joutunu käymään kunnallisella puolella niin hoito on ollu ihan hyvää. Kyselin myös siskolta asiasta, hänellä on kaksi lasta eikä kummallakaan vakuutusta ole. Kunnallisella puolella on lastenkin asiat hoituneet hyvin ja vanhimmaisella on kuitenkin allergiaa ja siihen liittyviä käyntejä on tullut useita. Tietenkään tuo raha ei ole se pääasia ja että lapsi nyt jätettäis sen takia vakuudetta. Olen vain itse sitä mieltä että en halua maksaa vakuutusyhtiölle monia satoja euroja siitä hoidosta minkä saan myös kunnalliselta puolelta. Joskin se voi olla hitaampaa päästä hoitoon, mutta jos tarve vaatii niin maksetaan sitten sinne yksityiselle suoraan. Eikös silloinkin saa kela-korvauksen osan hoidosta? Ddrops, tuo on niin totta, tuo vakuutusmyyjien pelottelu. Meillä on työpaikan kautta vapaa-ajan tapaturmavakuutus ja sit mulla tulee tottakai myös ratsastajainliitonkautta lajikohtainen vakuutus. No vakuutusmyyjä oli sitä mieltä, että ehdottomasti tarvitsen heidän tapaturmavakuutuksen koska ei työpaikka kyllä korvaa kaikkea ja sieltä tuli kauhutarinaa miten katkon koipeni lenkillä tai kaadun ranteen päälle liukkaalla. Ei uskonu myyjä, että oikeesti korvaa vakuutus, kun kyseessä on todellakin vapaa-ajanvak. Mikä siis on siihen normi työpaikan vakuutukseen lisänä. Piti sit esittää paperilla tämäkin asia, mut siitä huolimatta myyjä oli sitä mieltä, että kyllä se itekin hyvä huolehtia omasta hyvinvoinnista (=maksaa tyhjästä...)
 
Me otettiin vakuutus esikolle ja hyvä niin, koska korvatulehdukset veivät meitä lääkäriin  1-vuotiaana. Yksityiseltä saatiin hyvää ja luotettavaa palvelua, väheksymättä kunnallista. Ei uskalleta olla ilmankaan kun itselläkin meillä on hyvät vakuutukset. miksei lapsillakin.
Meillä on Pohjolassa kaikki muutkin niin siksi sieltä ja ollaan kilpailutettu niin monesti, ettei kukaan muu yhtiö anna niin hyviä niin siksi Pohjolassa.
 
Olikohan se tässä keskustelussa kun Rosebud puhui siitä selkäsärystä..?? Minua ois kiinnostanu mikä on tilanne nyt, onko rauhoittunu / saanut palata takas töihi? Mul on taas huomenna neuvola, ni pitänee mainita taas tosta jatkuvasta selkäsärystä, joka pahenee näköjään tätä istumistyötä tehdessä.. loppuviikost on iha järkky lamauttava se kipu mikä yltyy. Selällään makaaminen jalat suorassa on iha mahottomuus, kun en saa jalkoi suoraks ku jo iskee se kipu alaselkään/pakaraan/takareiteen. Silleen onnistuu et toinen jalka on suorassa, ja toinen koukussa :D
 
Mä en oo tänne ennen kirjotellu. Seuraillu kylläkin iha jatkuvasti.
Mulla itellä menossa nyt 25 raskausviikko ja sairaslomalla ollaan.
Se on mulla ainakin iskias mikä on vaivannut ihan ensimmäisiltä viikoilta lähtien. ja nyt on sit lähtenyt ihan lapasesta, niin olen sairaslomalla äitiysloman alkuun..

Toi kuulostaa iskiakselta ainakin miten kuvailet. Älä turhaan kärsi niistä kivuista. Ne on ihan hirveitä. Suoraan vaan lääkärin puheille. Siihen ei muu yleensä auta kun synnytys. :/
 
Takaisin
Top