Heinäkuu !

Tännään SE alkaa.. kauhulla ootettu 12 tunnin paasto :/ Ois tollo tajunnu ottaa sen ajan vasta klo 10 tai 11, Ois ollu paljon helpompi :D
Oli ihana kattella jo nuita muutamia masukuvia kun oli niin isoja jo :) ehkäpä se itelläi kumpuaa jo tuolla jossain röllyköijen alla, tällä hetkellä siitä ei kyllä oo havaintoja kuin makuu asennossa x)

Tuli käytyä fysioterapiassa ja sain siltä tuon tuen jo tohon selälle kun valitin että on kipee.
Ihan hyvä :)
Nyt on vaan niskat niin hyvin auki hierottu et pitää mennä makuulle ku alkoi tää päänsärky :(
Mulla ei päähän eikä selkään auta lääkkeet et kivut on vaan kärsittävä eli nukuttava ohi...ei kiva :(

Loppukuu vierähtääkin sitten ihmetellessä miten sitä töissä kestää ja RU:ta odotellessa...
Kyl mie voin selville ottaa sukupuolen, mulle kun on ihan sama kumpi sieltä tulee, vaikka kyllä sitä vähän jännittää että kumpi on tulossa.
Tuo 3s neuvola käyntiki tuntu jopa ihan tolkkukäynnille kun noi 2 aiempaa on kyllä ollu niin hanurista että jälkeenpäin vaan mietti et mitä mä siellä edes kävin. Tällä kertaa kyl sydänäänien löytäminen oli vaikeampaa kun kaveri potki sitä laitetta minkä kerkes 

Täällä näkyy muitakin hoitsuja ja täällä myös yksi. Hankala on ollu tämä tämän kertainen raskaus ja töissä jaksaminen. Hiemankin kun jotakin tekee niin sitten tulee huono-olo ja koko vatsa kipeeksi. Saikulle jäisin muuten, mutta enää huominen iltavuoro ja sit 4 vkon loma! Ni eiköhän se vielä mene. Huomenna on neuvola ja siellä pitää kyllä asiasta mainita, josko vaatis lääkärin tarkastusta. Muuten ei uutta auringon alla masu kasvaa ja raskaus ei jää enää kelleen epäselväks :) Työasu meillä aika peittävä, mutta niin tänään kyselivät raskaudesta tietämättömätkin kasvaneen vatsan tarinaa :)

Luna ja tonttu 15+6

Ja rakenneultra siis takana päin. Poikahan siellä vispasiLaskettuaika ois 28.11. mutta sitä ei muuteta kun ei ole tarpeeksi isoa eroa alkuperäisen LA:n kanssa. Kaikki oikein mallikkaasti ja hyvin. Istukka on edessä ja ihan ylhäällä, siittä johtunee että liikkeet tuntui jo hyvissä ajoin. Syntymäpainoksi arvoi 3500g, edellyttäen että saan veransokerit pysymään edelleen kurissa ja herran nuhteessa Oma paino oli nyt noussu, kokonaisuudessaan tullut 5kg, onneksi ei sen enempää vielä tässä vaiheessa

Heinäkuuta kaikille! Monta viikkoa kulunut siitä kun viimeksi pääsin lukemaan juttuja - muutto oli kuun vaihteessa vielä keskeneräiseen kämppään rempan keskelle, eikä meillä siellä vielä nettikään ole toiminnassa. Kiva kuulla kaikkien kuulumisia, ja vauvamahakuvat oli loistavia! Itellä ei vielä mahaa näy noin paljoa, johtuu varmaan kyllä osittain siitä että sitä vanhaakin mahaa on ollut ihan tarpeeksi joten muutos ei ole niin suuri. Paino on itseasiassa tippunut 4kg, ehkä tämä  RD sitten tekee sen että ruokavalio pysyy kurissa. Tosin pitää sanoa että kun lukemat ei ole pomppineet sallittujen yläpuolelle, en ole ihan hirveästi kiinnittänyt syömisiin huomiota. Mulle ei puhuttu lainkaan siitä että pitäisi saada joku tietty määrä hiilareita vuorokaudessa, kunhan arvot pysyisi kurissa?!

Päänsärky on uutena oireena tullut täälläkin esille, ja huomaa kyllä että jos ei säännöllisesti muista syödä alkaa heikottamaan heti. Muutoin minä itse voin ihan hyvin, kovasti kuulostelen liikkeitä joita ei vielä ole tuntunut, että tietäisi että siellä mahassakin ollaan olemassa. Pari viikkoa vielä seuraavaan ultraan!

Huomenta!
Täällä yksi kesälomalainen hohhailee. Unet on lukuisten reissujen jälkeen hukassa, vaikkakin reissu kotiinkotiin ja seikkaileminen Keski-Suomessa on ollut muuten nannaa koko akalle. Ukkokulta tosin ei tykännyt, kun reissasin koiran kanssa pitkät päivät pois kotoa. Ukkokulta ei myöskään tykännyt uudesta lookistani. On liian lyhyet ja otsiskin niin ja näin. Itku silmässä sitten palaan kotiin, kun tuomio on tuollainen. Itse taas tykkään, kun sain vanhat hamput hiiteen ja uuden kevennetyn kuontalon. Äkkiä tämä kasvaa ja hiuksethan yltää edelleen jo yli olkapäiden..

Ja niin minulle todettiin RD. Paastoarvo 5.2?! En tajua, miten se niin korkealle pompsahti vai juuriko tuo pitkä paasto nostattaa tuotakin. Nyt ja ennemmin arvot pysyneet siivosti 4. pintaan.
Vika arvo oli kans kaksi pykälää noussut eli tässäpä sitä nyt ollaan.
Sokereita en ole kovin kiihkeästi tarkkaillut. Ruokavalio pysynyt lomailusta huolimatta lähes samana, vaikkakin syömisen säännöllisyys ei tunnu toteutuvan menojen takia(oma vika, ainahan pientä evästä saisi mukaan!!)

Mutta siis, miten tuo hiilaridietti oikein toimii? Luin juuri käypähoitosuosituksista, että rd-raskausruokavaliossa suositellaan n. 30g hiilarimäärää/ruokahetki.. vai jäikö minulta jotain välistä? Kun tosiaan söin aamupalalla hiilareita enemmän (puuro ja turhankin paljon leipää), hyppäsi sokerit yli annettujen arvojen...Emmääkäsitä. Tehdäänpä tästäkin aiheesta puu, muuten.. >>>(menee tekemään, jos osaa)>>>>

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/.../hoi50068#T3

Tuosta löytyy taulukko miten hiilarit päivälle jaetaan. Määrät on yksilöllisiä, koska insuliinin kehittyminen ja ylipäätään elimistön toiminta on yksilöllistä. Kannattee muistaa että verensokeria ei nosta pelkästään hiilarit vaan myös stressi on näppärä nostamaan verensokeria. Nyt kun kävin rakenneultrassa, kätilö painotti mulle sitä että pitää muistaa myös herkutella, koska se herkkujen puute raskaana olevalla saattaa nostaa verensokerit taivaisiin asti. 
Kyllähän se kannattee tosissaan keskittyä tuohon ruokavalion seuraamiseen, rd kun pakkaa pahenemaan raskauden loppua kohden. Ja se insuliinin käyttö ei ole mitään mukavaa, pelkästään jo sen vuoksi että se tosiaan kasvattaa vauvaa. Eihän siinä mitään pahaa jos vauva on potra syntyessään, mut isomman vauvan synnyttäminen alateitse on riskaalimpaa. Ja kun vauva kasvattaa vain massaa äidin verensokerin vuoksi, sisäelimien kasvaminen ja kehittyminen voi häiriintyä. Aamuisin noi verensokerit pukkaa nousemaan,joten aamupalalla kannattee syödä vähemmän hiilareita kuin välipalalla tai iltapalalla. Päivällinen ja lounas on suurempia hiilarimäärältään, mulla on 50- 60g. Mutta noikin on yksilllöllisiä ja selviää parhaiten varovaisella testaamisella. Toisilla peruna nostaa verensokerit, toisilla maito, ja taas toisilla vehnäjauhot. Niitäkin kannattee testailla niin nopeasti oppii mitä kannattee välttää. Mie olen ostanu elovenan välipalakeksejä, ja kuskaan niitä aina käsilaukussa, jos en ole kotona välipala aikaan, tai jos nälkä yllättää niin sellaisen kun syö niin pärjää. Minä olen yrittäny suhtautua raskausdiabetekseen niin että nyt on hyvää aikaa opetella oikea lautasmalli ja ateria rytmi, se siirtyy sitten lapsellekkin ja lapsi saa monipuolista ruokaa tasaisin väliajoin, ja tärkeitä tässä mun mielestä on se että jos ja kun nyt saisi syömisen oikein ja pysymään oikeana niin on paremmat mahdollisuudet välttää II tyypin diabetes sitten tulevaisuudessa. 
Tämä on ärsyttävä ja elämää hankaloittava sairaus, mut kun kerran opettelee katsomaan ja suurin piirtein laskemaan hiilarit niin sillä pärjää. Esikoiselta punnittin, nyt ei enää tarvitse kun tietää jo suurin piirtein paljon missäkin mitäkin on. Ja kun ei päästä nälkää yllättämään niin ei pääse verensokeritkaan nousemaan, pieniä annoksia tihiästi. Eli jatkuvaa syömistä

Ja joka tk:sta löytyy diabeteshoitaja, jos tuntuu hankalalta päästä sinuiksi noiden hiilareiden kanssa niin pyytäkää aikaa diabeteshoitajalle niin sieltä saa kokonaisvaltaisen luennon hiilareista. Mie tein esikoisen kanssa kaikki ihan väärin alussaSöin paljon jugurttia ja hedelmämysliä, ja nehän ne niitä pahimpia oli. Siirryin luonnon jugurttiin ja mansikoihin aamupalalla niin johan pysy sokerit kurissa, mansikat myös poistaa nestettä niin eipä tullut turvotustakaan. Samoin Diabetesliitolle voi laittaa sähköpostia niin ne lähettää pyynnöstä listan yleisimpien ruokien sisältämistä hiilarimääristä. Sitä kun sitten kuljettaa matkassa niin voi aina nopeasti tarkistaa määrät jos on vaikka ulkona syömässä. Alku aina hankalaa, mut äkkiä sen laskemisen oppii.

Piti itekki tuota RD asiaa tulla kommentoimaan. Minä ainakin sain neuvolasta ohjeistuksen maksimi päivähiilari määrään eli tuon 230g/hh/pv (vaihtelee vähän ihmisen koon ja sokerirasituksen tuloksen mukaan tuo suositus), samoin myös sain ruokavalio ohjauksen kuten myös kotiin mukaan taskukokoisen hiilihydraattikäsikirjan, missä on yleisimpien ruoka-aineiden sisältämät hiilihydraatit. Itse käytän myös http://www.kalorilaskuri.fi:stä; löytyvää laskuria hiilihydraattien laskemiseen. Mie myös punnihen ruuat, koska opettelen sitä kautta laskemaan ja arvioimaan hiilareiden määrää ruuassa. Mä sain myös neuvolasta ateriaohjeet ja hiilareiden vaihtotaulukon joiden mukaan on helppo sitten suunnitella aterioita, joka myös löytyy seuraaavasta osoitteesta:
 http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/.../nix01029

Niin ja paino ei oo noussu yhtään tässä raskaudessa vaan tippunut 6,5kg ensimmäisestä neuvolasta, osittain varmaan tuon RD diagnoosin ja ruokavalion muutoksen takia. Mä syön joka päivä 2 palaa tummaa suklaata ja joskus herkutteleen kaikella muullakin. Testannu oon uudet perunat, pizzan, grilliruuan, karkin, sipsit, sämpylät yms. ja ei oo vielä tullu eteen sellaista ruokaa mikä nostattaisi verensokerin liian korkeaksi. Niin ja liian tiukka dietti aiheuttaa sen että ketoaineita tulee pissaan, mullehan niitä ilmaantui ko aloin noudattaan RD-ruokavaliota ja neuvolassa olivat ihmeissään, siinäpähän ovat ko ite ovat ohjeensa antaneet ja mä noudatan niitä.

Voi hitsi, kun nuo äsköiset jutut saataisiin rd-aiheen alle niin voitaisiin jatkaa siellä aiheesta paremmin. Terkkarina kyllä tiedän perusterveen ruokavalion, hämmennyin vain tuosta Maajon hiilariasiasta, mutta sekin onneksi aukeni minulle, luulen. :)
Toivottavasti vältytään jokainen inskoilta!

Miittasin pari päivää sitten mummulassa aamuisen verenpaineen ja painon. Makuulla verenpaine matalampi kuin koskaan ja painosta puoli kiloa pudonnut sitten neuvolan. Onneksi on stressitön ihana aika, kun on loma!!

On ihanaa, että on kesä ja kaikkialla on tuoreita kasviksia. Mansikat, tomaatit, kurkut.. nam nam nam!! Kirsikkatomaatit voittaa karkit ja melkein jäätelönkin. :D

Mulle ei oo sanottu kertaakaan neuvolassa, et pitäs laskea hiilarimäärät. Kunhan arvot pysyy kurissa niin kaikki on hyvin. Mutta kun ei se paasto taho pysyä. Nukun melkeen joka yö 10h ja ei todellakaan kiinnostais herätä aikasemmin sen takia et syömään / mittaan verensokeria. Oon yrittäny syödä iltapalalla jotai sellasta joka pitäs vs tasasena ja paaston aamulla normina.Mutta ihan joka aamu se ei oo onnistunu. Melkeen järkiään se on siinä 5,2-5,7 välillä :O Tästä oon jo saanu vähän noottia sekä äpolilla että neuvolassa. huoh..mä vaan oon niin laiska... en aina jaksa syyä niinku pitäs. päivä saattaa hurahtaa, etten oo muistanu syyä juurikaan mitään. jotenki kadonnu ruokahalu..

Heissan, 
jaaha, se olis tänään sit viikkoja 20+0 ja huomista rakenneultraa odotetaan innolla :) Hassua miten aika on hurahtanut, juurihan tein vasta positiivisen testin ja nyt noin viikon ajan huomannut että tuolla mahassa on selvästi elämää, toisinaan sellainen mylläys ja potkinta tuokio että. Toivon että huomenna ultrassa kaikki on kunnossa ja pääsee ostelemaan vauvalle kaikkia tarvikkeita, tosin tällä hetkellä olen vahvasti sitä mieltä että en halua tietää kumpaa sukupuolta masuasukki on, mutta huomenna näkee voittaako uteliaisuus. emoticon  

Sahrami1987. Meillä jäi kans kurja mieli esikoisen kohdalla rakenneultrasta. Siihen ei tosiaankaan tarvita kun yksi työhönsä kyllästynyt täti, jolle työ on rutiinia...meille taas ultra on ainut kertainen hetki, jota odottaa tosi kovasti...ja sit sen kauan odotetun hetken pilaa, joku mutrunaama omalla toiminnallaan :(
Meillä on ensi viikolla rakenneultra ja toivon, että tällä kertaa siellä olisi joku mukavampi täti. On kiva nähdä pikku tirriäinen taas pitkästä aikaa!
Tässä on taas hurahtanut tovi, kun olen kirjoitellut, kun toi arki vie mukanaan. Olen käynyt lukemassa juttuja päivittäin, mutta kirjoittamiseen keskittyminen on sitten toinen juttu ton toisen tirriäisen vuoksi...tietokone on maailman kiinnostavin juttu tällä hetkellä ja siinä sitä sitten ollaan yhdessä koneen kimpussa :)
Mä en kuulu Facebookiin ja en pysty näin ollen liittymään joulukuisten ryhmään. Mut mä seurailen tätä palstaa ja olen hengessä mukana kaikkien joulukuisten jutuissa :) Nyt taas täytyy joutua......tirriäinen kutsuu portaissa :)

Hetki sitte liityin tänne jäseneks ja vasta harjottelen tätä käyttään. Oon käynny välil lukemas ihmisten kirjotuksii tääl,hih! Ja nyt halusin ite liittyy. :D Tänään on viikoi 19+1. Toista ultraa odottelen, se ois 29.7. <3 Ajattelin laittaa masukuvan tonne masukeskustelu sivulle jos onnistun.

Huomenta!
Täällä ollana öllöilty melkein koko viikko kotona loman kunniaksi. Tänään skarppaan ja matkaan Jyväskylän kautta Lahteen näyttämään masukkaa tulevalle isoäidille. Saas nähdä, mitä siitäkin reissusta tulee. Ensi viikolla onkin vaikeampi tehtävä edessä, kun pitäisi ukko-kullan kanssa suunnata pois kotoa.. herra kun karkaa joka aamu askareilleen, oli sitten kuinka vapaapäivä!

Nonni aina ku tänne on yrittäny kirjottaa ni on jotain pätkii tää tai sit joku keskeyttää ja ei jaksa ees yrittää kirjottaa jotain järkevää. Mut lueskelemassa oon käyny nyt kun kotiuduttiin. Oltiin isäni luona ns. evakossa kun mies teki täällä meillä kylppäri ja saunarempan.

No eipä täällä kummosempia..välillä ihan unohtaa olevansa raskaana ku touhuu isompien kans. Mut sit kyl ruoansulatus vaivaa..ei tarvi syödä ku kerran kaks päivässä ku on koko aika hirmu ähky. Illalla tahtoo närästääkki mut ei onneks viel pahasti.

Liikkeitä on tuntunut jo kauan mut nyt myös vatsan päältä tuntuu ihme kyllä vaikka tota massaa siinä näkys olevan..Mut on ihana kun tietää masussa olevan elämää eikä tarvi miettiä. Mites joko ne jotka aiko ostaa tuplat on ne jo hankkinu? Mie nyt aattelin ootella viellä sitä rakenneultraa joka on 10.8. Mut katellu oon jo paljon JA huomen meen kattoo yksiä kun ovat täs lähel yhdel tutulla . Ja jos sais sen sukupuolen selville ni ostais sen pienen toppapuvun. Mua ois niin himottanu se lassien pöllöhaalari mitä viime vuonna oli kaupois mt eihä niit enää saa. JA ei oo kirppareillakaa kävellyt vastaan.  Muuta tuskin tarviikaa hankkia kun kaikkea valmiina edellisen jäljiltä on. Ja oliko täällä niitä pakkauksen ottajia? Kohta sitä saa hakea :) 15.8 on mul se neuvola ja saan sit ne paperit. Voi tietty olla ruuhkaa kelal ku koulut taas alkaa..

Mitäs täällä ensisynnyttäjät on mieltä joko synnytyksestä vois alkaa keskusteleen??

Ihana viielys vihdoinkin, jotain mistä yövuorossakin nauttia :D ei ois onneksi ennään kuin reilu 3 tuntia :p

Sokerirasituksen tuloksista ei ole kuulunu mitää jotenka en ole vaivautunut peräänkään soitteleen, kaippa ne on ollu ihan ok.. :)

RU:ta odotellessa, taisi olla vasta 15.8 aika, onneksi loma alkaa 8.8 ja vanhimmalla lapsella koulu samalla viikolla niin ei ehi sitä niin ajatella... edelleen kova poika fiilis :) hulluna katellu vauvan vaatteita ja kaikki pojan vaatteita, pitäis vaan vielä malttaa olla ostamata :)

Äippäpakkauksesta, alkuun aattelin olla ottamatta, mutta nyt taas aion ottaaki.. :D tuntuu että se kuuluu tähän hommaan ottaa se :) jos joku aikoo kestoja käytteleen niin minulta saapi,kun ilmoittaa vaan.. itellä ei hermot riitä :))

Helou evrivan,
minä ihan äsken säikähdin, kun tuli jänniä tuntemuksia vatsaan. Hiukan menkkakipuja muistuttavaa, aaltoilevaa jäytämistä. Olen nyt siis viikolla 17 ja tätä ennen ei juuri ole ollut minkäänlaisia kipuja. Alkuraskaudesta tällaiset kivut ainakin lukemani perusteella ovat kenties normaaleja, mutta onko näin vielä tässäkin vaiheessa? Onko kellään ollut samanlaista vasta näin vähän myöhemmin? Ja tuskin nämä vielä mitään ennakoivia supistuksia ovat, eihän niiden kait pitäisi sattua?

Takaisin