Heinäkuu !

Mä meinasin kans ehdottaa salattua ja suljettua ryhmää FBhen. Omat Facebook-kaverit eivät läheskään kaikki vielä tiedä raskaudestani, niin en viitsi ihan hetkeen tykkäillä julkisesti Joulumammoista :D

Okei. Ryhmä tehty. :) Poistan sen yhteisön. :) Ryhmä on siis salattu, joten joudutte laittamaan kaveri pyyntöjä että saan teidät sinne. Ilmeisesti. :) Mä voin laittaa nimeni tähän niin halukkaat voi lisätä mut kaveriksi ja sitä kautta saan teidät sinne ryhmään.. Eli Satu-Marja Järvenpää. Profiilikuvana on kieltä näyttävä koira.

Huomenta!
Maajolle ja kirppulille fb-pyynnöt heitetty :)

Olipa vain sokerirasitus! Onneksi se on nyt ohi! Muovisissa pusseissa oli ne juomat, kirkasta litkua, mikä ei niin pahaa ollut, mitä pelkäsin. Mutta mikä öllötys alkoi sen jälkeen! Pari kertaa teki mieli mennä päästämään vatsansisällöt pois, mutta järki voitti vatsan tällä kertaa.

Menin puolivinkkinä laittamaan moisesta testistä viestiä julkisesti fb:hen ja onnittelusade alkoi samantien. Tosin ensi viikolla olenkin matkaamassa kotikuntaan lomailemaan, joten ei tätä massua enää jaksa salata <3

Hienoa Maajo kevenneistä lukemista!!

Toivottavasti tänään iltavuoro päihittää eilisen tappopäivän, jolloin olin heittämässä hanskat tiskiin. Kellot soi, tipat pielessä, levottomien perässä pitää mennä, puhelin soi, uusia potilaita ja lääkkeiden jakoa päälle. Meinasi itku jossain vaiheessa tulla ja vatsakin oireili sen mukaan. Jos enemmän alan oireilemaan, jään varmana saikulle! Onneksi loma alkaa perjantaina!!!
Ja nyt iiihanaa aamupalaa!! >>

Täällä ois kans sokerirasitus 14pv :/ edellisen päivän olen vielä iltavuorossa 9 saakka niin voipi olla vähän pahantuulinen akka kun ei saa suuhusa mittää laittaa puol8 jälkeen :/ te jokka ootte käyny, saiko sitä juoda ees vettä?
Oon viimeksi käyny -05, ja sillon piti vaan paastota 12h ja otettiin vs ja siinä kaikki, sillon sallittiin pieni vesitilkka :p

hah,olinjo miettiis et kaikki vissiin lomalla ku ei paljo viestejä tuu.. tääl elettiin vielä siis kesäkuuta -.-
"Kiva" kuulla et muillaki on ollut päänsärkyä! Ihmettelin että mistä sellainen oire on yhtäkkiä tullut??! vissiin sit ihan normaalia :)
Meillä tänää aamulla oli neuvola ja vauva liikkui niin vauhdilla ettei meinannut sijainen saada kuunneltua sydänääniä..pari pomppua onneksi kuultiin ja voi taas olla turvallisin mielin..
Rautakuuriin taas tiukennuksia,YÖK!

Mulle tehtiin esikoista odottaessa sokerirasitustesti loppuvuodesta -08, silloinkin piti paastota, mutta vettä sai ottaa ihan pienen pienen tilkan. Itselläni oli pakko aamulla jo vähän juoda vettä ku tuntu että suu ihan rupsahtaa ku niin kauan ollu kuivin suin, mainitsin siitä sitten ku menin testiin :)

Huomenta!

Voihan RD sentään.... nykyään ei elämä ole muuta kuin yhtä syömistä ja hiilareiden tarkkailua ja pirskutarallaa mä en millään saa syötyä sitä 230g hiilareita mitä neuvola suositteli, maksimi määrä on ollut 185g hiilareita päivässä, mutta yleensä pyörii siinä 160-170g välillä. Verensokerit on kyllä pysyny kurissa mutta ketoaineet on edelleen plussalla pissassa, kai siitä pitää huomenna soitella neuvolaan ko käskivät. Ite en ole huolissani kun kuitenkin tuo RD-ruokavalio on paasto ja se nostattaa noita ketoaineita.

poutis: kiitos toivotuksista, tää on kyllä hassua kun paino vaan putoaa vaikka oon raskaana, edellisessä raskaudessa suunta oli aina vaan ylöspäin, tosin mä päätin aikoinani että jos joskus uudelleen raskaudun niin en  anna painon samallalailla nousta ko viimes ko on tuota massaa ennestäänkin aivan liikaa, terkkari jo väläytteli että jos tätä tahtia jatkan ni synnytyksen jälkeen oon laihempi kuin ennen synnytystä, se jää nähtäväksi sitten että miten käy.

Kiva kun ryhmä on perustettu ja porukkaakin sinne on tullut, mie koetan olla unohtamatta tätä ja kirjoitella myös tännekkin.

sapiira: meidän neuvolan ohjeistuksessa oli että ½dl vettä saa juoda paaston aikana ja suuta voi kostuttaa vedellä jos suu on kuin hiekkapaperia kuhan vaan sylkäisee ylimääräisen veden pois (ei tosin rasituksen aikana), sun pitää vetasta töissä puol 8 aikaan ruisleipää että jaksat aamuun 

Siinäpä ne tärkeimmät, tänään näyttäs tulevan lämmin päivä ni jospa sitä kävis pojun kanssa pyörällä kahteleen maisemia. Lämpöistä torstaita kaikille!

Voihan rytmi! Mulla on päivärytmi kääntymässä hyvää vauhtia ihan väärin päin. Yöllä en saa unta ja sit nukun puolille päivinTurhauttavaa! Pitää vaan huomenna repiä ittensä väkisin aamulla ylös ja sit illalla väkisin ajoissa nukkumaan. 
Kyllä mullekkin luvattiin et saa kohtuudella juoda vetta kun paastoaa. Aamulla oli pakko juoda pieni lasi vettä, kun ei kahviakaan saanu. Ennen kuin paasto alkaa niin syö kunnolla, hitaasti sulaavaa, proteiini pitoista ruokaa. Mitään kovin suolasta ei missään nimessä kannate syödä, ja juo runsaasti vettä, niin jaksaa siihen asti et laittaa nukkumaan.
Iltapäivästä vois lähtee esikoisen kanssa ulos reippailemaan, jos säät sallii.. Hieman näytääis että saattaapi tulla vettä..
Se olis nyt puoliväli saavutettu, maha on niin ku rantapalloHämmentävää et on jo niin iso, esikoiselta alko kasvamaan vasta näillä viikoilla. Ja muutenkin esikoiselta oli mun mielestä pieni maha, ihan viimeisille viikoille asti, sit kasvoi vasta valtavaksi. Alkaa oleen jo ongelmia esikoisen nostelun ja laskemisen kans, meillä kun on vielä pinnasänky käytössä niin en oikein meinaa yltää pohjalle asti. Hetken jo mietin että siirrän tytön matala laitaiseen sänkyyn, mut ei siittä tuu mitään kun neitee nukkuu niin levottomasti. Sit sais yön käydä nostelemassa neiteetä lattialta. 

Hyvää Torstai päivää kaikille! :) 

Arvatkaas kun vatuttaa kun mun tissit on niin kipeet! Nännit räjähtää :( Yritän rasvailla se vähän helpottaa. mut on kyllä inhottavaa :DD 

Esikoisen aikana ei ollut näin kipeet. Ehkä voi johtuu siitäkin kun ei imetyksen lopettamisesta ole kuin kuukausia.. :o

Jos ne tissit alkais nyt kasvaa kun oon valittanut että mulla ei kasva vielä kauheesti raskausaikana ;) 

täällä heinäkuu alkanu tapahtuma rikkaasti.eilen löytyi homehaitta kämpästä ja huomenna muutto uuteen kämppään.saimme äsken tietää muutosta.eli tää ilta aikaa pakata.hyvä puoli on se että olen koko raskausajan ollu flunsassa ja poskiontelontulehduksia ollu jatkuvalla syötöllä.syy löytyi sit asunnosta.onneksi pääsee pian pois täältä terveeseen ilmanlaatuun niin pääsee paranemaan ja nauttiin raskaudesta.

Kyllä on ollut ihana loman alku kun on lämmintä <3
Vähän huolettaa kun tuo alaselkä kipuilu on aika pahana ja luulin et se lomalla helpottais ni päinvastoin...Varmaan tulee mukavaa loppuajasta jos tää ei katoa :(
Silmälasitki piti kaivaa kun tuo lähinäkö on päättänyt ruveta huononee mutta sekin ilmeisesti suht yleinen juttu raskaudessa...että on tää mukavaa 

Niin, täähän se on naisen elämän parasta aikaa, ihan hehkutaan onnea ja autuutta ja kauneutta En pidätä hengitystä sitä olotilaa odotellessa Mulla on alaselkä ollu molemmissa raskauksissa kipeenä ja jumissa, mut vaan alussa. Kai se johtuu siittä kun painopiste muuttuu, niin selkä totuttelee uuteen asentoon ja painoon. Kokeilin sitä raskaustukivyötä ja se ahdisti niin paljon mun henkistä olemusta, että sai olla ja jäädä kaappiin. 
Tulipa sitten eilen illalla syötyä pitkästä aikaa suolaista ja rasvaista ruokaa, ja kyllähän oli turvotusta havaittavissa aamulla. Hyvä että silmät aukes, sormien koukistamisesta puhumattakaan!! Ja koko yön sain käydä juomassa vettä. Päivän killittäny vettä ihan urakalla, niin nyt tuntuis että alkaa helpottaan. Parempi pidättäytyä sielä salaattilinjalla siis

Täällä odotus mennyt nyt ihan mukavissa merkeissä. En ole hirveästi ehtinyt kirjoituksia selaamaan, mutta haluisin kysyä yhden kysymyksen teiltä keillä on kokemusta asiasta. Eli olen varannut jo aikoja sitten Kreikan matkan elokuulle ja mun laskujen mukaan mulla on silloin menossa rv 25-26. Onko teistä joku matkustanut lentokoneella vielä silloin. Mua vähän hirvittää ja mietinkin, että pitäisikö koko matka jättää väliin? Tiedän kyllä että lentämisestä ei pitäisi olla mitään haittaa ja kun pitää normaalia tarkempaa huolta syömisistään senkin pitäisi mennä ihan ok. Mutta silti mietityttää... Onko teistä monet lennelleet vielä noilla viikoilla? Kuulemma joillain on alkanut kovasti supistella, jalat turvonneet ja tullut veritulppia ja ties mitä....

http://www.helistin.fi/?page=7816740&id=3572481

Itselläni ei ole mitään kokemusta lentämisestä raskaana, mut tossa linkissä oli kyllä hyvin laitettu pähkinän kuoreen asiasta. Se on totta että joissain lentoyhtiöissä vaaditaan lääkärin todistus raskaudesta ja sen etenemisestä, se kyllä kannattee tarkistaa. Mut itse murehtisin varmaan enemmän sitä et mitä siellä ulkomailla voi syödä ettei vaan saa jotain vatsapöpöä, ja että miten selviää kuumuudesta ja muistaako juoda tarpeeksi. Tottahan se on että lämpimissäkin maissa saadaan lapsia, mut siellä ihmiset ovatkin tottuneet siihen ilmastoon. Neuvolassa kannattee kyllä puhua asiasta, ja oma matkavakuutus laittaa viimeisen päälle kuntoon.

Heipsan mammat :) Mitä tänne kuuluu? en oo hetkeen käyny tää lukees ku itellä ei tosiaan tapahdu täs kuus mitää :DD Maha särkyä tuli yks aamu ni ettei aamulla meinannu päästä sängystä ylös. no soitin sit aamulla neuvolaan ja pyysivät pissanäytteen antaan ettei oo mtn tulehdusta. no ei ollu mut ei kyl selvinny mitää muutakaa.. et kait ne oli jotai liitoskipuja?!? epäilivät umpparia vaikka ei ollu mitää muita oireita ku se maha kipu ja kipu vaihteli puolelta toiselle nii ei se voinu sitäkää olla.. onko muilla vastaavia kokemuksia? :) Entäs kuinka teillä mahtuu omat vaatteet 15+5 viikoilla? :D mä sain nimittäi itteni viä ahdettua mun farkkuihin :DD no ehkä ne ei mahdu kauaa.. ja mun paino on ihan outo. painoin ekas neuvolas 62,9 ja eilen paino oli taas enää 59,8 eli paino on vain pudonnu. se ei oo kertaakaa menny tuon 62,9 yli.. :/ onkohan tuo ihan normaalia? :)

Olipas virkistävä käydä pitkästä aikaa lukemassa ihmisten tekstejä. Itellä takana 8 päivän telttaretki, hyvin tuli nukuttua 8 yötä teltassa, vielä ei ollut masu tiellä eikä esteenä. Viikkoja tuli tänään täyteen 17, sen kunniaksi jouduin käydä ostamassa ensimmäiset mammahousut. Enää ei tahdo omat mahtua päälle... masu kasvaa omalla tasaisella vauhdillaan. tosin kun 8 päivää elin ilman peiliä ja sen jälkeen näki itsensä kokovartalopeilistä niin totesi masun kasvaneen aika paljon =)
kesälomalta pitäisi töihin palata ensi viikolla ja vähän jänskättää mitä lähimmät työtoverit tuumaavat, niille kun en ole kertonut ennen lomalle jääntiä. Seuraava neuvole vasta kolmen viikon päästä ja rakenneultra elokuun toisella viikolla vasta, rauhallisia päiviä siis elellään.

Ei oo taas vähään aikaan tullu oltua koneella kun mies on ollu lomalla.

Täällä kans näkö alkanut temppuilemaan raskauden aikana ja lasit piti kaivaa esille. Mulla on kans tissit ihan hirveen kipeet ja varsinki nännit, en muista että viime raskaudessa olis ollu...
Naaman kukkiminen on hiukan rauhottunu mutta edelleen finnejä on aika reippaasti.
Liitoskipuja on nyt viikon sisällä ilmaantunu ja välillä sattuu oikeen kunnolla.

Yliuomenna olis 3s neuvola ja piakkoin sitten se kakkosultraki.
Masu ei ole kyl nyt kasvanu kauheesti viimeseen kuukauteen (omasta mielestä) kuin rasvakerrosta 
Toissayönä heräsin yskimään ja siinä samalla sitten revähti yskiessä nivunen! o.O
Ei onneksi pahasti, mutta näyttää siltä kaikkine kipuineen että meikäläisen paikat löystyy sitä vauhtia että liekkö kohta enää kasassa pysyn?
emoticon

Heissan!

Täällä massu senku kasvaa, ei toki vielä ole mielestäni kovinkaan vauvamasun oloinen :D
Mulla on viikon päästä kolmas neuvola ja 29.7 rakenneultra. : )
Meinaakos kuinka moni ottaa selville lapsen sukupuolen ?
Itse ajattelin kysäistä jos sattuis saamaan selville : )

Mulla oli rv 6 asti järkyttävää pahoinvointia tuonne rv 16 asti, ja olinkin välillä osa-aikasairaslomalla kun työnteosta ei tullut yhtään mitäään. Nyt on taas kiva kun pystyy tekemään töitä entiseen tapaan.
Pahoinvoinnin tilalle onkin sit iskeny kamala väsymys ja päänsärky. Päänsärky voi toki johtua mun jumiutuneista niskoista, ei oo tullu käytä hierojalla varmaan puoleen vuoteen... :s Aiemmin käynyt joka kuukausi, oon hieman laiskistunut :D

No mutta nyt hieman aamupalaa ja tänään kyllä makoilen toisen lomapäivän kunniaksi! : )

Meillä on vielä 5 viikkoa aikaa miettiä kysytäänkö sukupuolta vaiko eikö, näillä näkymin ei taideta kysyä mutta mieli voi muuttua kovasti.

Pääkipua on täälläki ilmassa ajoittain mutta särkylääkkeitä oon ottanu vain jos kipu on sietämätöntä. Niskat on jumissa minullakin ja hierojalla pitäs käydä ko mies on laiska hieromaan hartioita.

Neuvolassa kävin tänään ja kaikki oli kunnossa. Terkka pyynnöstäni tarkisti kohdun suun tilanteen ko alaselkäkipua ollu pari viikkoa ja muutamia kipeitä supistuksia on tullut parin viikon aikana, mullahan viimeksi synnytys alkoi alaselkäkivulla ni siksi huolestuin, onneksi oli kaikki kunnossa sielläkin. Verenpaineet oli taivaissa mutta kotiseuranta-arvot on hyvät ja mittarit näytti samaa neuvolassa ni oman mittarin luotettavuus tuli testattua. VS arvot kunnossa ja sainki kehuja hyvästä seurannasta ja mittaustuloksista, sanoi tosin että riittää vähän vähempiki mittailu ko arvot on kunnossa. Sikiötä pääsin ultralla taas kahteleen ja siellä se nyökytteli päätä ja liikkui koko ajan, tällä kertaa saatiin sydänäänet kuitenkin mitattua ultralla ko yleensä karkaa alta. Niin ja painoa on -5kg vähemmän kuin ensimmäisessä neuvolassa, mikä on ihan hyvä juttu ko en niin hirveästi lisäkiloja halua, viimeksi tuli se +20kg painoa joista +13kg jäi synnärille jo.

Alaselkäkivusta kärsivät huomioikaa myös tämä että se kipu voi olla merkki myös virtsatietulehduksesta, joten kannattaa siitä neuvolaan soitella ja kysellä, nyt kun ite huolestuin ni terkka käski viedä tänä aamuna näytteen labraan ja tulokset saatiin sitten neuvola-ajalle jo.

Vettä on sadellu tänään ja pojun kaa ei oo pihalle päästy, taitaa poju tulla kipeeksi ko on tänään ollu normaalia rauhallisempi. Mukava on kyllä ko vaihteeksi vettä ainaisen helteen sijaan.

Takaisin