Heinä-syyskuun vapaa keskustelu-alusta

Äippäkuus, voiks tässä onnitella vai mitä pitäis sanoa :grin miltä tuntuu? Onko haikeutta? Sattuuko? Miten se steri tehtiin? Kerro kaikki :)

Täälläkään ei onneksi ole vielä menkat alkaneet. Viime raskauden jälkeen alkoi esikoisen ollessa 10 kk ikäinen.

Saa onnitella:D
Tehtiin nukutuksessa ja kesti vissiin jotain 30min... napaan tehtiin pikkunen reikä ja 1 tikki. Pönttö alkaa pikkuhiljaa selviämään ja pientä jomotusta tossa mahalla. Varsinkin liikkuessa... mitä tästä muuta kertomaan:D
Pari päivää pitää himmailla muuten pääsee sit touhuilemaan ihan normaalisti... pari viikkoa on täysi toipumis aika et pitää varoa iskuja mahaan ja mielellään olla nostelemalla isompia muksuja (vaipan vaihdot siirtyy lattialle kun mies lähtee töihin;) )

Tuli teidän viestejä lukiessa mieleen... Miten pieniä ikäeroja tein beibeillä on ja miten ootte kokenu, mikä on "sopivin"?

Tuli teidän viestejä lukiessa mieleen... Miten pieniä ikäeroja tein beibeillä on ja miten ootte kokenu, mikä on "sopivin"?
Meillä ikäeroa tasan kaksi ja puoli vuotta, sillä tavalla tää on helppoa kun tuo ensimmäinen osaa käydä vessassa, pukea ja syödä itse. Itse en halua lapsia tosi pienellä ikäerolla, kahden kolmen vuoden väli on sopiva näillä hermoilla :grin

Hmm, meidän muksut on ollu alle 2v kun ovat saaneet sisaruksen...parhain alle vuoden :D se oli aika rankka, niinku meinaa välillä olla tämä vajaa 1,5v kun Siirillä on ajoittain järkky uhma:/
Muuten oon kyllä tykännyt että lapset on tullut ihan peräkanaa;) suosittelen jos vaan oma kantti jaksaa:)

Meillä on tytöillä ikäeroa 1v7kk. En ois itse ehkä niin pienellä erolla lähtenyt tekemään, mutta paljon helpompaa on ollut kun kuvittelin. Johtunee siitä, että tää kakkonen on niin rauhallinen. Luulisin, että parin vuoden päästä tytöt on jo hyviä ystäviä ja saavat toisistaan seuraa, toki riippuu tietysti monista tekijöistä. Mutta itse tällä kokemuksella voin sanoa, että ei se pienikään ikäero mikään huono homma ole. Tietty esikoinen on vielä vaipoissa (käy kyl potalla)ja muutenkin tarvii apua pukeutumisessa jne että sillai on enempi työtä,mutta hyvin on sujunut. Ja nyt pari vuotta on vähä rankempaa, mut sitten pääsee ehkä helpommalla kun isolla ikäerolla.

Meillä esikoinen on 3v4kk vanhempi ja tää toinen tuli kun tilauksesta. Haluttiin odottaa että on itsenäinen, vaipaton ja järkeilee että voidaan keskustella tunteista ym. Ois voinu hitusen aiemminkin tulla mutta miehen työn vuoksi ei haluttu kesävauvaa. Sanoisin kans et 2,5-3,5-v on meille vanhuksille (yli 30v, mies jo 40) just passeli että jaksaa ja on oikeasti toipunut (joku tutkimus sanoi että väh 2v äidin palautumisen kannalta ois ideaali).

Ja joo, tiedän että lapsia ei tilata.

Millä kans jo vauvakuume! :D kahdesta lapsesta haaveillaan, et jos ens kesänä koittaisi kierukan poistaa sitten. Mulla se kierukan laitto ei sattunut yhtään, eikä mitään oireita oo toistaiseksi tullu. Sinä päivänä ko laitettiin oli vatsassa vähän menkkamaisia tuntoja mut muuten ei edes muista. Toivotaan et kun menkat joskus alkavat ni olis yhtä huomaamaton :D

Äippäx6 aika hurjalta kuulostaa tuo steri kuitenkin. Mut varmasti ihan kiva välillä jos ei oo raskaana tai vauvaa tissillä koko ajan ;)

Kertokaas lisää parhaimmasta ikäerosta. Oon miettinyt kyl et onks liian vähän jos lapsilla ikäeroa joku vajaa kaksi vuotta. En haluaisi ihan loppuvuoden vauvaa (itse olen joulukuussa syntynyt...) Joten sit tulis melkeen 2,5 vuotta ikäeroa jos yli 2 v parempi. Oon aivan liian miettiväinen tämmöisessä asiassa. Varsinkin kun ei kaikki mene niinkuin suunnittelen. Ja ehkä hyvä niin :p

Meillä lapsilla ikäeroa tasan 3v. Oikeasti olis haluttu vielä puoli vuotta pidempi ikäero, mut nyt kävi näin. Aikaisemmin olin haaveillut 2,5v. ikäerosta, mutta ei olis tullut kuuloonkaan. Ite oon nyt 34v. niin ei tämmöisen vanhuksen hermot olis kestäneet pienempää ikäeroa.

Meillä ekan ja tokan ikäero 1v 10 kk. En tiiä, miten on selvitty, kun tukiverkostoa ei ole. Tuntui loputtoman pitkältä vauva-ajalta. En muista hirveästi tuolta ajalta mitään. Kun tämä kolmas syntyi, esikoinen 6v ja keskimmäinen 4v ja nyt on voinut nauttia vauva-ajasta.

Isommat lapset on olleet toisilleen tosi tärkeitä, parhaat kaverit ja leikkivät yhdessä paljon. Eli siitä lyhyestä ikäerosta on kyllä etua, kunhan vauva-ajasta selviää. Enää en kuitenkaan lähtisi moiseen, nyt 34v.

Äippäx6 aika hurjalta kuulostaa tuo steri kuitenkin. Mut varmasti ihan kiva välillä jos ei oo raskaana tai vauvaa tissillä koko ajan ;)

On kyl huojentunut olo tän suhteen... ei enää koskaan raskasta raskaus aikaa ja kun näistä univeloista päästään niin saa nukkua yöt ilman syöttöä/vessa hätää;)
Kohti uusia tuulia ja haasteita :)

Onps kiva lukea teidån kokemuksia ja ajatuksia! Tiedän kans ettei lapsia tilata, tätäkin raskautta odotettiin ja melkein luovuttiin toivosta. Molemmissa on siis puolensa, pienellä ikäerolla sitä "vaipparallia" on sit kahden edestä, mutta toisaalta on sit nopeammin ohi. Tai siis ettei sitä tarvitse aloittaa sitten taaaas alusta. Toisaalta isommalla ikäerolla isosisaruksella on jo vähän järkeä päässä eikä tarvitse niin paljoa (ehkä) äitiä
Tämä neiti ei todellakaan ole meitä helpolla päästänyt enkä tajua kuin sitä vielä ees ajattelee toista tähän :joyful: koliikkia en toivo kyllä kenellekään ikinä, se on hirveetä! Nyt alkaa helpottaa ja ihanaa nähdä kun neiti kasvaa ja kehittyy. Ihana nauravainen ja sosiaalinen tyttö!

Meidän lapsilla aika tarkalleen 3 v 1 kk ikäeroa. Tässäkin puolensa. Esikoinen osaa jo tosi hienosti pukea, käydä potalla, syödä ja leikkiä itsenäisesti. Toisaalta uhmaikä painaa juuri samaan aikaan päälle, joten nyt hän on uhmakas uuden perheenjäsenen takia JA ikään kuuluvan uhman takia. Toisaalta meneepä kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Minis15:n kanssa siis samoilla linjoilla, että meidän perheeseen 2,5-3,5 vuoden ikäero olisi varmasti aika passeli :)

Heittäkääpä vinkkejä mihin työntää ylimääräiset korvikkeet? On testattu muutamaa merkkiä ja nyt olis sopimattomia (avaamattomia) kaapissa. Missään ei oikein pysty myymään tai mainostamaan et annetaan pois. Hirvittää ajatuskin et heittäisin roskiin jos joku muu haluais testata

Heittäkääpä vinkkejä mihin työntää ylimääräiset korvikkeet? On testattu muutamaa merkkiä ja nyt olis sopimattomia (avaamattomia) kaapissa. Missään ei oikein pysty myymään tai mainostamaan et annetaan pois. Hirvittää ajatuskin et heittäisin roskiin jos joku muu haluais testata
Kyllä meillä facessa noissa paikallisissa kirppisryhmissä on aina välillä et annetaan lastenruoka purkkeja/korvikkeita yms. Sellaseen ite laittaisin. Tietty voit tuoda tänne meille, mutta ei ehkä maksa vaivaa :grin

Kannattaa kysyä kaupungilta esim. lastensuojelusta. Itse vien pieneksi jääneet, käyttämättömät vaipat sinne :)

Meillä ikäeroa 1v 9kk... raskasta, todella raskasta, vaikka vauvat on olleet kohtuu helppoja. Mutta kun tukiverkosto on olematon, tarkoittaa se sitä, että oikein koskaan ei miehen kanssa mihinkään kahdestaan päästä. Molemmat vauvat myös täysimetettyjä tuttipullon hylkijöitä, joten ei tässä itsekään kovin ole tullut reissattua hetkeen.

Oon koittanut kuitenkin pitää positiivisen asenteen yllä; asutaan Suomessa (vs kehitysmaa), lapset on terveitä, itse ollaan terveitä, taloudellinen tilanne on ok. Ja ylipäätään niitä lapsia on saatu. Eikä tullut kaksosia :grin Muista ikäeroista ei ole kokemusta niin vaikea sanoa, itse en kyllä kauhean paljon pienemmällä ikäerolla lähtisi tekemään ellei sitten ole niitä hoitajia useammalle sormelle.

Meillä kahdella ekalla lapsella ikäeroa 1v ja 6pv

Plussat pienestä ikäerosta:

+ esikoinen ei osannut olla vielä mustis pikkusisaruksen synnyttyä
+ samoilla väsyneillä silmillä kaksi lasta yhdellä kertaa
+ päivällä sai hetken omaa aikaa kun yksivuotiaskin nukkui vielä kolmen tunnin päikkärit ja myös vauva
+ myöhemmin isompana kiva kun samanikäisiä on leikkikaveria ja kaveri kun mennään esim. uimaan, leikkipuistoon tms.

Miinukset

- Kahta lasta joutuu kantamaan, esikko oppi kävelemään 1,5v
- Vauvaa ei voi jättää lattialle, isompi olisi tehnyt liikaa "tuttavuutta" (toisin sanoen repinyt vaikka silmät päästä)
- koko ajan sai olla nukuttamassa jotain lasta kumpikin nukkui ulkona kärryissä eri puolilla taloa ulkona ettei toinen herää
- yksin ei voinut ajatellakaan lähtevänsä kauppaan lasten kanssa, kahta lasta kantaa+ ostokset - ei kiitos!
- vaipan vaihtoa ja syöttämistä vuorokauden ympäri

Eli minun vastaukseni on että ei ainakaan näin pienellä ikäerolla. Alkoi oikeastaan helpottamaan vasta kun olivat 3 v ja 4 v. Molemmilla tosi vaikeat uhmaiät. Nythän ikäeroa tulikin sitten kolmanteen 7 ja 8 vuotta ja on tosi kiva että isommat pystyvät itsenäisesti tekemään ja olemaan ja iloitsevat vauvasta. Jos vielä lähtisin tekemään neljättä niin harkitsisin 2-3 vuoden ikäeroa kun ikää nyt 31v. Esikoista yritettiin vuosi, kakkonen tuli perään yhdestä vahinkolaukauksesta ja kolmosta yritettiin pari kuukautta. Haluaisin kuitenkin että lapset olis tehtynä 35 vuotiaaksi mennessä, sitten saa mulle riittää kiitos :rolleyes:

Kyllä meillä facessa noissa paikallisissa kirppisryhmissä on aina välillä et annetaan lastenruoka purkkeja/korvikkeita yms. Sellaseen ite laittaisin. Tietty voit tuoda tänne meille, mutta ei ehkä maksa vaivaa :grin

Mikähän mun ilmoituksessa oli vialla kun Facebook ei sitä sallinut oisko käyttäjässä vika

Takaisin