Heinä-syyskuun vapaa keskustelu-alusta

Hyvä tietää, tätä mekin ollaan mietitty, että jos pitkäänkin joutuu radilaisena ensisynnyttäjänä olemaan, niin mies voisi vapautua muihin hommiin myös, eikä tarvitsisi sairaalassa koko ajan olla :)

Me oltiin perhehuoneessa ke-pe ja sitten kun tämä sairaalassaolo vain jatkui, niin mies lähti kotiin ja me jäätiin normihuoneeseen (perhehuone sopimus purettiin) ja nyt sitten tänään siirryttiin potilashotelliin, että kaikki variaatiot näköjään onnistuu (saa nähdä miltä lasku sitten näyttää)

En tiedä noista perhehuonejutuista, mutta mua ihmetytti kun terkka (tää on uus,käsitin et aiemmin toiminut kätilönä Tayssissa) sanoi, että vaikka ois yksin niin kannattaa harkita nyt tän tokan kans sitä potilashotellia. Että sinne mielellään laittasivat uudelleen synnyttäneet jos kaikki on hyvin mennyt.

Ekan kans toiveena se hotelli olikin kun mieskin pääsi sinne (3.päivänä päästiinkin lopulta hotelliin),mut nyt olisin ehkä jopa mieluummin osastolla :grin en tiiä oonko outo, mut siä hotellis olis varmaan niin yksin ja ruoka pitäs hakee kaukaa ellei sit syö siellä alhaalla ravintolas ja viimeks kun kävin siellä ja vein lapsen kansliaan siks aikaa tasan kerran kun mies oli kotona käymässä(vauvoja ei saa viedä alakerran ruokalaan)niin suhtautuivat todella nuivasti siihen, että lapsen kiikutti sinne tyyliin vartiks. Oli vähän et onks sun nyt ihan pakko syödä (tai ainakin sellanen olo tuli). Osastolla kaikki on lähempänä ja ruoka tuodaan nokan eteen :grin:p toki siä hotellissa on paremmat safkat :rolleyes::hungry: mut siä pitäs sit ite huolehtia kaikki ne lapsen tutkimuksetkin jne ku osastolla tulee hoitaja hakeen babyn. Tai ainakin siis 2017 näin oli...

Itse en menisi osastolle mistään hinnasta jos hotelliin pääsisi (ja siellä on oltu siis nyt ja edellisellä kerralla). Joo, pitää käyttää vauvaa näytillä kolmesti päivässä mutta siinä on aika suuret aikahaarukat eli saa mennä omien aikataulujen mukaan. Ja joka kerta näytille mentäessä kysyivät ensin että käytkö ruokaa hakemassa ja ruoka-aikaan siellä oli useampi vauva parkissa eli ihan ystävällinen oli suhtautuminen - vaikka meillä mies katsoikin ruokailun ajan vauvan perään vikaa päivää lukuunottamatta. Plus siellä on se odotushuone josta saa välipalaa jääkaapista ja siellä voi jutustella muidenkin äitien kanssa jos ei halua nyhvätä yksin huoneessa. Sori, tässä tapauksessa olen hotellifani vaikka osastokokemusta ei olekaan :)

Joo hotellissa on omat puolensa, mutta kyllä tämä minun mielestä on tehty yksin olevalle tosi haastavaksi ja aikatauluja riittää. Toki oma rauha, hiustenkuivaaja, oma kylppäri on iiiiisoja plussia.
Hoitajalle täytyy tosiaan joka vuoron aikana käydä vauva näyttämässä klo 8-10, 16-20 ja 00-05, ruokailut alakerrassa ja sinne ei tosiaan saa vauvaa ottaa mukaan ja jos on yksin täytyy hoitajilta hakea itkuhälytin vauvalle siksi aikaa, eli vauva jää omaan huoneeseen siksi aikaa kun olet poissa. Tämän lisäksi täytyy sitten huolehtia labrat ja vauvan ruokailut.
Itsellä esimerkiksi jäi tänään päivällinen väliin, ei vaan yksinkertaisesti jaksanut enää kun huolehdit ensin valohoidon, pumppasi maidot ja syötöt vauvan ja vaihdoin vaipat jne.. ja sitten lopulta nukahdin sängylle ja nukuin onneni ohitse.
Tuosta syömisestä tuli muuten tosiaan sellainen fiilis, että anteeksi että häiritsen teitä arvon hoitajia kun kävin itkuhälyttimen hakemassa.

Jaama, kuulostaa kyllä vähän höhlältä toi meno siellä :eek: siis vauva jätetään yksin jonnekki eri kerrokseen?! Oonks mä kukkahattu vai onks toi muittenkin mielestä väärin :wideyed:

Mustakin toi on todella outoa että vauva jätetään yksin! En jättäis... yritä siinä sit saada maito nousemaan kun syödäkään sais! Ihme meininki:/

Jaama, kuulostaa aika hurjalta, jos vauva pitäisi yksin jättää :eek:

Onko kellään muulla jakautumattomalla sellaista epätodellista tunnetta, että vauva olisi edes tulossa? Mun on ollut nyt pari viikkoa vaikea uskoa, että kohta meilläkin on kotona taas yksi perheenjäsen lisää.

Joo, olin aluksi itsekin ihan äimänä, mut näin menee. Vauva on tuossa omassa sängyssä valohoidossa ja itkuhälytin vaan viereen ja hoitajat sitten kuuntelee käytävän toisessa päässä.
Itse just mietin että kuinkahan ne aina muistaa että niillä se hälytin on siellä
päällä jos vaikka tuleekin jotain, että hoitajien huone jää tyhjäksi. Mutta mikäs auttaa, pakko sitä on syödäkin.

Osastolla kyllä sanoivat että hoitajat ottaa siksi aikaa kansliaan, mutta ei sitten ihan niin toiminutkaan.
Sekin muuten olisi ihan mukava jos tuo päärakennus olisi lähempänä niin pääsisi käymään kahviossa ja kioskilla, kun täällä hotellilla ei esim pysty hygienia tuotteita ostamaan jos jotain kaipaisi (tai en ainakaan huomannut) ja olisi mukava välillä käydä hengähtämässä muuallakin kuin ruokailemassa, mutta nyt se ei tosiaan ole mahdollista kun ei tuo vauvan hoito onnistu kunnolla, osastolla suorastaan käskivät välillä hengähtämään.

Onko kellään muulla jakautumattomalla sellaista epätodellista tunnetta, että vauva olisi edes tulossa? Mun on ollut nyt pari viikkoa vaikea uskoa, että kohta meilläkin on kotona taas yksi perheenjäsen lisää.

Välillä, hetkellisesti:D
Mua alkanut hiukan mietityttämään toi meidän 1v 4kk...
Se on niin kiinni mussa! Miestäkään saa siirin mielestä halata saati sit isompia tyttöjä :o kuukauden päivät ollu tommonen mustasukkainen pirpana! Huolettaa että miten reagoi sit kun poju tulee kotio... ei kai tässä auta muuta kun luottaa että kaikki menee hyvin ilman suurempia mustis kohtauksia!

Jaama varmaan johtuu tuosta valohoidosta se itkuhälytin ettei vauvaa voi siirtää tms, kyllä muuten vauvat on siellä hoitajien silmien alla usein vieri vieressä. Useimmat käy hakemassa ruoan huoneeseen eli vauva on hoidossa vain muutaman minuutin, toki alhaallakin saa syödä jos haluaa. Ja kyllä käsittääkseni alakerran respasta saa ostaa mitä nyt tarvitseekin, mitä nyt perushotelleissa on tarjolla. Siteitä ja muita tilanteeseen tarvittavia hygieniatuotteita on siellä kerroksessa tyrkyllä. Kahviohan siellä myös on josta saa ruokaa (jos nyt ei joku neljästä ruoka-ajasta nappaa tai odotushuoneen välipalat ei riitä). Labrat ja lääkärintarkastus taas tultiin huoneesta hakemaan (tai otettiin näytteet suoraan huoneessa) eli vain noi 3 näyttöä piti muistaa, niissäkin aika reilusti liikkumavaraa ja voi ajallisesti yhdistää ruokailuun tyyliin ensin vauva hoitoon ja syömään, sitten tarkastus tai päin vastoin. Tietenkin on rankempaa kun syöttöihin menee oma aikansa ja pitää pumpata, vielä kun on yksin monta päivää vauvan kanssa, en yritä vähätellä. Toivottavasti pääsette pian kotiin!

Ainakin Tampereella voi viedä ruuan tarjottimella huoneeseen. Kuulemma on vielä kärryjäkin, mihin saa tarjottimen, ettei tartte ees kantaa. Veljen vaimo synnytti elokuun puolivälissä ja he söivät kaikki ruuat huoneessa.

Jaama, kuulostaa aika hurjalta, jos vauva pitäisi yksin jättää :eek:

Mulla ainakin alkaa epäilykset herätä että oonko edes raskaana kun vauvaa ei vaan kuulu. Toisaalta jännittää kun tietää että viimeistään ensi viikolla homma on käynnissä. Ihanaa ois jo tavata pikkuinen.

Läheisetkin alkaa olla kärsimättömiä, on kuulemma odottavien aika pitkä kaikilla. Daaaa! Ihanko totta? Mullahan ei ole.

Tuo on jännä miten käytänteet vaihtelee/muuttuu. Ksks ssa on kuulemma muuttunut niin että synnyttävä nainen saa syödä salissa (vaikka lämpimän aterian), ceridal-öljyn sijaan välilihaa tuetaan kuumilla pyyhkeillä (luonnollisempi bakteerien suhteen ja ajaa kuulemma saman asian), napanuoran leikkausta ei kiirehditä ja vauvaa ei kylvetetä (ilmeisesti ollenkaan). Tällaista kuulin eilen vyöhyketerapiassa. En sitten tiedä miten pitää paikkansa.

Tuo on jännä miten käytänteet vaihtelee/muuttuu. Ksks ssa on kuulemma muuttunut niin että synnyttävä nainen saa syödä salissa (vaikka lämpimän aterian), ceridal-öljyn sijaan välilihaa tuetaan kuumilla pyyhkeillä (luonnollisempi bakteerien suhteen ja ajaa kuulemma saman asian), napanuoran leikkausta ei kiirehditä ja vauvaa ei kylvetetä (ilmeisesti ollenkaan). Tällaista kuulin eilen vyöhyketerapiassa. En sitten tiedä miten pitää paikkansa.

On ilmeisesti muuttunut monessa paikassa nuo käytännöt. Tosin oma edellinen synnytys oli 8/2011. EKKS:n kätilö kertoi meille noita samoja asioita kun käytiin tutustumassa. Eli vauvaa ei tosiaan enää kylvetetä ollenkaan, napanuora leikataan kun ehditään ei enää samantien, synnytyssalissa saa syödä jos siltä tuntuu ja ehdottomasti kannustetaan vesisynnytykseen, koska se on vauvamyönteisempi. Ja muualla on jo ikuisuuden saanut vauvan valohoidossa omaan huoneeseen, niin meilläkin on vihdoin käytäntö muuttunut siihen eikä enää tarvitse viedä vauvaa pois ja odottaa että joku tuo pienen imetystä varten takaisin.

Jaama, kuulostaa ihan kauhealta jos et edes ehdi syömään. Niiden hoitajien pitäisi olla siellä teitä varten eikä niin että joudut pyytelemään anteeksi sitä, että haluat syödä.

On tää tosiaan ihan luxusta esikoisen valohoitoon verrattuna ja varmasti tuo hoito vaikuttaa osittain miten hyvin täällä pääsee liikkumaan.

Mutta tosiaan tuo valohoitoalusta on nykyään siirrettävä, että sinänsä ei vaikuta missä hoitoa saa.

Mutta tosiaan puolensa ja puolensa osastolla ja hotellilla. Sinänsä täältä hotellikerroksesta saa kaikkea mitä tarvitsee perusselviytymiseen, mutta itse kun on ollut viikon niin alkaa kaipaamaan jo muutakin kuin mitä täältä löytyy. Onneksi oma äiti tulee tänään pelastamaan ja pitämään seuraa

Takaisin