HEIKUN KEIKUN HELMIKUU

Hei..onks kukaan huomannut, että meistä on tullut SUPER MEMBEREITÄ?? Hihii..jes..kohtahan siitä alkaa olla vuosi kun täällä palstalla kohdattiin...
 
Katsos vaan: Super membereitä. En ole ollenkaan huomannut että milloin tämä on päässyt tapahtumaan. Mutta totta, kohta on vuosi höpötelty, huokaus.. Just tuumin että ensi viikolla tulee vuosi siitä kun huomasin ensimmäisen kerran olevani raskaana ja samalla viikolla se meni sitten kesken. Eikä uutta raskautta osattu ollenkaan odottaa, mutta niin se vain tapahtui.[:)]
Ja nyt meillä kaikilla on pikkuihminen kotona<3<3

Lasagnekastikkeet muhii kattiloissa ja miehet nukkuvat. Aurinko paistaa ja oletteko huomanneet että se jopa lämmittää poskia! Kevättä kohti mennään. Ostin keväthuumassa Novitan uuden kevätnumeronkin, jos jotain pientä innostuisi tekemään. Nyt on työn alla säärystimet itselle ja kunhan mitat saan, niin Valon serkuille sukkia. Sormet syyhyisivät jo ompelukoneenkin kimppuun jos pojalle kevääksi vaikka vaatteita saisi aikaiseksi. (ja korjattua miehelle jouluksi ostamani supermies t-paita jonka olkasauma repsotti, eipä tullut tarkistettua etukäteen)

Ailime sinulla ja Benjaminilla ei ole enää montaa päivää jäljellä! Varmaan alkaa jo jännittämään lentomatka. Tervetuloa Suomeen!

Amppu kiitos nukutusvinkistä, kaikki pitää kokeilla. Hiukan kateellisena minäkin sivusta seuraan kun pk:laiset saavat nauttia yhteisistä vauvakahveista, ihanaahan se on[:)] Minä en tälläkään viikolla vielä pääse niihin perhekerhoihin joihin olen jo kolmatta viikkoa yrittänyt päästä. Esteenä keli tai kylällä riehuva mahatauti.

Nyt lasagne uuniin ja odottelemaan kuola valuen
 
no hertsin lertsin... niimpäs on mullakin VIIS TÄHTEE!!! SUPERJÄSEN!

- muutuin laiskaksi. kippasin tytön telkkarin eteen nukkumaan päiväunia ja keitin itelleni lisää TEETä. Sitä rooibosta. Heruuhan se lehmälläkin paremmin, kun heinää syö....

-ja tuo 65 kg, on siihen vielä pari kiloo. Mut se on se tavote, kahen kilon päässä. Ukkoni sanoi lempeästi, että tiukka on emännän perse, ku sovitin niitä farkkuja... Tiukka se on makkarakin kun kuoreen laittaa!!!NAppi meni kiini, mut löllöö on nätisti siinä timmin pepun päällä. Tästä lähetään!

-rupesin tekemään mobilea joutessani siihen uuden lastensängyn päälle. Tulee kuulkaas semmonen karvapallo kyhäelmä, että voisin liittyä sillä tonne toiseen, maankuuluun, hulvattoman hauskaan "paskamutsi"-foorumiin!

-mies läksi ostamaan jotain lvi-juttuja pyykkäriin. Joutuu sitten oottelee, ennekuin uudenaista hyrinää kuuluu. Alkaa jänskättää.

-ja Venla on alkanu pitää tissiä puruleluna. Jyrskyttää ja hymyilee ja hymyilee ja jyrskyttää. Auts!

KUVAGalleRIASSA saa varmasti kommentoida! Sinne.
 
Iltaa!

No mutta eikös me sovittu, että hyökätään kaikki porukalla testaamaan maarisen vieraanvaraisuus ja kesäjuhlat kesällä? ;) (vai oonko nähny unta tällaisesta... ei, ihan varmasti näin on sovittu!)

Super Membereitä näytti olevan tulevan syyskuun odottajatkin, oli pakko mennä heti kattoo, et kuin meille tällainen upea status on annettu! Ja ei oo kyl kovin pitkään ollut, kun ihan tossa jokunen hetki sitten katoi omia viesti-määriä (joo-o, niitähän alkaa olla jo aikas lailla) ja naureskelin että oon edelleen "starting member"... Oon siis odottanut tätä "ylenemistä" ;)

Ampun järkäle kuulopohjalta vaikuttais olevan samoissa mitoissa ku meilläkin. Pituutta voi olla täällä ehkä himppu vähemmän, mutta painossa ollaan kyllä kiritty hienosti kiinni :D Toissapäivänä punnittiin kotivaa'alla ja ruutuun ilmestyi lukema "6,6kg"!! Pari vkoa sitten oltiin vielä alle viidessä kilossa kun neuvolassa punnattiin!

(tässä välissä meenkin heti testaamaan Ampun nukutusvinkin, Joona ei suostu asettumaan ku oltiin vissiin liian myöhään appilassa vierailulla ja iltarutiinit häiriintyi)
Ei tuolla ollutkaan muuta hätää, kuin puklut poskilla :D Eli vielä en jäänyt testaamaan vinkkiä. Mutta niitä mieluusti otetaan vastaan, etenkin jos noi ienten kutinat ei rauhotukaan hevillä ja rauhottelua kaipaa iltaisin enempi.

Myös maarisen porkkanavinkkiä kokeilin tänään, mutta ukkeli tais olla liian nälkäinen ja väsynyt, että siitä olisi mitään tullut... Mutta huomenna uusiks! Vähän kanssa arkailin tota, että mitähän mahtaa raaka porkkana tehdä, mutta eipä siitä varmaan irtoa ees mehuja, kun ikenissä ei vielä yhtään niitä hampaita oo raastamassa??

Ailime, no ei niillä laksatiiveilla oo sentään tarkoitus vetää vatsaa ihan löysäksi ;) Hihih, tuli elävästi mieleen oma raskausaikainen episodini tuon pidättämisen/kotiin vessaan ehtimisen kanssa :D Mulla repes se toinen sulkijalihas ja edelleen on sellanen olo, että isompi hätä kun tulee, niin siitä on ehkä minuutti-kaks aikaa ehtiä vessaan tai käy hullusti... (kaikkea sitä täällä palstalla jakaakin! Huh)

Nyt voisin alkaa noitua noita lumisateita ja pakkasia pois, ei tartteis enää tulla mitään talvijuttuja, vaan haluisin jo sen ihanan ihanan kevään tänne! (vaan ei taida mussa noidan vikaa olla, kun kovasti mä jo marraskuun puolvälistä tota lastakin maailmaan yritin noitua, vaan kiusallaan hengaili mahassa niin pitkään)
 
Superkakka yö takana [:D] eilinen pihtailtiin kakkaa ja kolmen aikaan yöllä se sitten pörähti semmosella voimalla että heräs varmaan naapuritkin! ja sitä tosiaan tuli! huh.. eipä siis ihme jos pikkasen masuun koskee kun semmonen määrä myllää suolessa eteenpäin. Ja tosiaan onni että on "ainoastaan" koliikkia eikä esim mitään maitoallergiaa tai vakavampaa. Kyllä tästä selvitään [;)] huudatetaan sitten vaikka tota imuria 24/7 kun sen hurina ainakin toisinaan on saanut neidin hiljaseks. eipä siihen huutoon oikein mikään auta kun se kunnon raivari iskee päälle. on vaan oltava lähellä ja annettava huutaa. itkee sitten niin kauan kunnes simahtaa. reppana [&o]

Lauantain ristiäiskaavat on nyt sitten käyty läpi ja tilat katsastettu. Ihan mukavalta vaikutti ja pappikin oli ihan jees [:)]
Kovasti on toimituksen kulku muuttunut sitten viime ristiäisten joissa olin. Nykyään ei papille paljon sanottavaa jää kun vanhemmat, kummit ja isovanhemmatkin osallistuvat rukousten lukuun yms. Ja äidille jäi nimen paljastus ja kynttilän pitäminen. taitaa olla steariinit rinnuksilla kun kädet vapisee jännityksestä [:D]

Tänään olis sitten ohjelmassa asun löytäminen tonne ristiäisiin. hmmm... toivottavasti tuolta kaapista joku kolttu löytyy ettei tarttis lähtee kauppoja koluamaan. jotenkin ei toi sovituskoppi rumba houkuttele yhtään. Joku tukiliivi/korsetti/ masun sissänveto kalsari hässäkkä on kyllä saatava. Tää löysä makkara tässä navan alapuolella ei ehkä näytä kovin hyvältä siellä kastemaljan vierellä.

ahaa.. huutoa. tissi esiin... palaan myöhemmin astioille [:)]
 
Huomenta!

Hihih, sintulla on sitten saatu yöhön toimintaa! Huh, se vois kyllä olla sellanen hetki, jollon vois v*tuttaa kakkoja siivoilla... Eilen siivosin Joonan sitteriin asti turahtaneita kakkoja, mutta vielä enempi yöllä kiukuttais herätä - etenkin kun tietää, että poikakin siitä virkoaisi sen verran, että vois tulla nukutuskonstit tarpeeseen!

Meidän tän päivän kaava on samanlainen kuin sintulla eilen, pappia tapaamaan pitäis mennä. Ristiäiset sit sunnuntaina ;) Hassun myöhään teilläkin oli tuo kastekeskustelu! Ja itsehän ajattelin pysytellä kaukana eturivistä, jotta saadaan kauniita kuvia ristiäisistä, eikä mun ei-vielä-ihan-niin-hehkeä olemukseni siellä pöllöile koko aika. Kummasti se peili ja vaaka on valehdellut, kun oon kuvitellut olevani lähes timmimmässä kunnossa ku ennen raskautta, mutta eihän mullakaan mahtunut vaatteet vielä kunnolla päälle! Eli saa kyllä pappi hoitaa tehtävänsä ja esirukoustehtäviä jaetaan maksimissaan kummeille ;)

Ihanaa aurinkoista pakkaspäivää kaikille, toivottavasti pakkasmittariin vilkaisu ei estä ulkoilua!
 
Elegia - ei niitä näppyjä tarvitse hoitaa, siis mitenkään erityisesti. Ne häviää itekseen jonkun ajan kuluttua. Meillä oli ainakin aika hurjan näköinen poika, kun hormooninäpyt iski. Ajattelin ettei ne koskaan lähde pois. [:o] 
 
hormooninäppylät, meillä kans. Häviämään päin näyttäs jo olevan. Otsa tuolla on vielä semmonen ryhelöinen, mutta kait se siitä.

 Keron teille tarinan siitä, miten "hoidin" todellakin siis hoidin esikoisen näppyjä.... Hemmetti. Eka iso neuvola lähestyi sen kätilön kotikäynnin jälkeen. Minähän nuorena äitinä puunaan mukulaa viikko etukäteen ja silitän vaatteita varastoon useamman vaihtokerran. Kylvetän vauvaa, ihoa hellivässä öljykylvyssä ja annan nakuhoitoa. Ja sitten, eräänä aamuna, pari päivää ennen neuvolaa, herää sängystä se kirkuvan punanen näppylä naama. Jumankekku, mikä järkytys! Kukaan ei ollu kertonu tommosesta, eikä auttanu asiaa ollenkaan, että sillonen anoppi yltyy ihmettelemään tapausta kauhuissaan. Minähän siihen päälle natusania... ku ajattelin että kuivaihonen se siinä kukoistaa..... arvatkaa vaan miltä se lapsi sitten neuvolassa näytti....

RISTIÄISET. niin, miks niiden kirkollisten juhlien pitää olla just tälleen, kun äitikin on vielä ihan repaleinen ja vauva vasta hakee paikkaa maailmassa? EN minäkään ehkä haluaisi katella semmosia valokuvia itestäni, missä oon vielä ihan sekasin. Onnes meillä pakanoilla kemut on kesällä ja saan siis VARMASTi passelin mekon päälleni!

MOBILESTA tuli hieno. Ei mikään kökkö-tekele. Ja mikä tärkeintä, Venla tykkää! Henkäilee ihastuneesti uudessa sängyssään sen IHANAN riippulelun alla. Että en sitten vielä liitykkään niihin"paskamutseihin". Jos jotakuta kiinnnosta arkipäivän hyvä/huono-huumori, niin googlatkaa tuo ko. sana! En muista osotetta.

UUSIPYYKKI KONE on mahtavaaaaaaaa! Pyykätty verhoja, pyyhkeitä, farkkuja, villasukkia ja sin vihdoin sinne vauvan pyykkiäkin. Mies sanoi, että en saa pitää itseäni laiskana, jos en joka päivä pyykkää. Tuo uus kone kun vetää sisuksiinsa PALJON enemmän kun entinen. Oikeen joutuu etsimään vaatetta pestäväksi, että saa rummun täyteen.

JA KAHVILLE SITTEN SEURAAVAKSI. Tein toscakakkua eilen ja taisin onnistua!

... SANNAKOO, ai että kesäjuhlat? Pannaan mietintään! Tulkaa poimii luumuja ja saunomaan siinä lammenranta saunassa loppukesästä, jos saadaan paikat esittelykuntoon. Piilotetaa siiderit katiskassa lampeen ja huudellaan kaikuja pellon yli!!!!
 
Päivää taloon!

Täällä on vietetty leppoisaa perhe-elämää. Parina edellisenä yönä Aleksi on nukkunut pitkät pätkät ja äitikin on kuin uudesti syntynyt. Kyllä 6 tuntia unta putkeen tekee ihmeitä! Nyt en ole edes päiväunille haikaillut. Toissayönä nuo unet kyllä vaativat valvomista puoli kolmeen asti yöllä, mutta sinnikkyys palkittin :) Vatsakipuja on ajoittain, mutta sellaisia totaalisia huutopäiviä/ -öitä ei ole enää ollut. *koputtaa puuta*

Ja voi että oli ihanaa käydä eilen vankkuriajelulla SannaKoon kanssa! *kiittää ja kumartaa* Aikuinen seura päiväsaikaan oli kyllä hehkuttamisen arvoinen tapahtuma. Eilen käväsin iltasella vielä perhevalmennuksessa höpöttelemässä kuulumisia muiden vanhojen tuttujen kanssa ja sielläkin todettiin, että kotoa on alkuun ilmeisen vaikea "ulostautua" ihmisten ilmoille. Mulla tää on ainakin pätenyt eiliseen asti. Mun on ollut niin vaikea lähteä kahdestaan Aleksin kanssa ulkoilemaan ja asioille. Sitä on jotenkin jännittänyt ja melkeinpä pelännyt, pärjääkö sitä lainkaan tuolla kodin ulkopuolella. Eilinen oli niin rohkaiseva kokemus, että ehkäpä ens kerralla laajennamme sitten "tukihenkilöni" kanssa reviiriä ;) Ja sitten ratsastan vankkureineni pian yksiksenikin uusiin seikkailuihin...

Elegialle on pakko huikata lohdutuksen sananen! Ihan yksin et painiskele tuolla raskaammassa sarjassa. Mulla tuli raskausaikana se 30 kg extraa ja suunnilleen puolet on siitä edelleen jäljellä. 12kg jäi laitokselle ja alkuun kiloja lähti kg:n viikkovauhtia. Nyt paino on jämähtänyt paikoilleen, mutta siitä saan kyllä osittain syyttää niitä kaikkia ihanaisia herkkuja, joita olen viime aikoina napsinut. Etenkin viikonlopun kekkereiden jäljiltä tuhosin suklaamoussekakun jämät ym. ym. ym. Ajattelin säästää miehen kiusaukselta ja söin kaiken ihan itse. Hyvää oli! :D Helmikuun alkupuolella kävin tosiaan kaupoilla hakemassa itselleni vaatetta ja mammahousut olivat sitten ainoat, jotka kaupan valikoimasta istuivat päälle. Edelleen käytän siis ainoastaan mammavaatteita muutamaa paitaa lukuun ottamatta (vanhat verkkaritkaan eivät mahdu puristamatta päälle). Että jos siis yhtään lohduttaa, niin et ole ainoa, joka toivoo pääsevänsä lähtöpainoon täältä +15kg:n huitteilta. Nyt on mun herkuttelut loppu! Juhannukseksi bikinikuntoon! ;)

Ampun mainitsema nukutuskikka on ollut täällä jo pidemmän aikaa käytössä ja usein vielä "silittelen" tota otsanseutua...ei siis mitään hivelyä vaan sellaista "jämäkämpää silittelyä/ painamista". Hyvin toimii nimenomaan silloin, kun pikkuinen on jo valmiiksi väsynyt ja kaipaa apua rauhoittumiseen ja nukahtamiseen.

Maarisen kesäjuhlat: Kannatetaan! Olisi oikein kiva tavata koko kööri :)
Joskus muistaakseni luin Vauva-lehdestä tms. kun netissä tavanneet mammat vuokrasivat kesäviikonlopuksi mökin ja lähtivät sitten vauvoineen sinne tapaamaan toisiaan...

Kitinä, kitinä...(kopassa) Nyt taas menoksi ja taustalle roikkumaan :)
 
Moi!

Elegia, ei se lähtöpainon saavuttaminen (ja alittaminenkaan) takaa sitä, että ne vaatteet mahtuis päälle. Ja älä huoli, kevät koittaa kohta niin aurinko sulattaa sulta ne loput kilot :)

maarinen, odotapa vain, me vaaditaan sut pitää toi luumua&saunaa&siideriä-lupaus! :)
Ja mulle kans oli ihan järkytys tossa reilu vuos sitten, ku ostettiin uus pyykkikone... eihän oo ollenkaan sama, että nyt saa pestyä sen 7kg ku ennen kone veti vaan 4kg! :D Ja pyykkäys oikeesti on kivaa!

Halipossu, hihi... saat kuulostaa meidän reissun siltä, että oon joutunut raahaamaan jotain tärisevää haavanlehteä mukana ja samalla vielä tsemppaamaan jokaisella askeleella! Ja kuten sanottu, teillä se juniori siellä vasta saakin opetella vaunutteluiden ihmeellisyyttä. Seuraavaksi harjoitellaan sitten noita liikennevälineitä ;)

Huomenna pitäisi olla reipas ja lähteä katsomaan, josko tolle pikku apinalle löytyis ristiäisiin jotain päälle puettavaa sitten kun kastemekko poistetaan. Edelliset ostamani oli sitten aivan liian isot...! Nooh, jos ei löydy, niin sitten ukko on vaan arkikuteissa ja muut edustaa juhlatamineissa. Mitään miljoonia en kuitenkaan aatellut sijoittaa noihin (todennäköisesti) vaan kerran päällä oleviin vermeisiin! Ja jos mies pitää suunnitelmiensa mukaisesti oma-lomapäivän huomenna koulusta, niin mä saattaisin päästä shoppailureissulle ihan yksinäni! (vaan kuka sit kantaa mun kaikki nyssäkät ja pussukat, nyt ne on niin kätevästi saanut tuupattua vaunuihin :D)
 
Huomenta!

Menkat....alko justiinsa! Onpa outoa, kun ei ole näkynyt viimeiseen Hmmm...yhteentoista kuukauteen...paras sitten totutella tähänkn olotilaan [:D]

Ja kilot...niistä tulleista 28 kilosta on vielä kymmenen kiloa jäänyt roikkumaan...kai ne aikanaan karisee, mutta eipä noista voi stressiä ottaa. Tuomiokin on tullut kun ei saa vatsalihaksia rasittaa kun vasta kesällä. Ikävää vaan, että haava (joka parani hyvin) aristaa sen verran, että jos housunsaumat painaa, niin tulee tosi kipeäksi...toivotonta siis luopua niin mukavista mammahousuista toistaiseksi!

Maarinen minä olen täällä jäänyt pohtimaan arvausleikkiä. Kun te kävitte ennen (jos oikein ymmärsin) Koskelan neuvolassa (jossa me edelleen vieraillaan) niin minä voisin kuvitella näistä tädeistä teidän tädiksi Helenan? :D...siinä olisi minun mielikuvan mukaan henkilö, joka olisi edes hiukan kiinnostunut äidin voinnista ja muutenkin kyselisi ja juttelisi. Tuntuu, että siellä on kiireitä niilläkin ja nämä rokoteohjelmat painaa päälle (tosin nyt jo helpottaa)...

Siiderit katiskaan ja haikuja ilmoille...tunnelman voi aistia...luumut olisi niin hyviä! [:)]
...niin ja Toscakakkua, nam! Pitäisköhän itsekin kokeilla...

Minuun on mennyt Aurinko!
Kevättä rinnassa niin sanotusti, kun tänne kotikolon lämpöön ei tuo pakkanen pure, mutta Auringonsäteet pääsevät sisään ikkunoista, niin vimmattu pesänrakennusvietti vaivaa...tekee mieli pestä ikkunoita ja vaihtaa verhoja ja asetella tulppaanikimput maljakkoon tunnelmaa tuomaan!
Tämän suoritan varmasti lähiaikoina, kun toistaiseksi on ollut vaan mielikuvana...suunnitteluasteelta toteutukseen.
Aloitan vaikka ostosreissulla tänä iltana! Käyn ostamassa ihan uutukaiset keittiönverhot (kevätilmeen) [;)]

Elegialle onnittelut hymystä! Siitä se lähtee ja pienokaisen kanssa saa hyvät nauruhetket aikaiseksi!
Hormoninäpyt tulevat ja menevät...eipä noille ole tehty mitään...

Kiva kun Sannakoolla ja Halipossulla on ollut mukavat retket! Pian uusiksi taas ja josko vaikka jo ensi viikolla kupposelle [;)]
Kohta saadaan kuulla ristiäiskuulumisia...täällä on tulossa näitä juhlallisuuksia.
Ja ne kuvat...minä en pysty nyt toistaiseksi kyllä omiani katselemaan...se peilikuva todella valehtelee silmille, ja pitikin pukeutua "makkarankuoreen", jessus! Ikuinen häpeä, mutta häpeilemättä kaunis tilaisuus muuten. Ja mamma saa nyt olla pyöreä ja pehmeä. Itselle vaan tulee sellainen olo, että kuuri kehiin justiinsa! [:D]

Nyt (kun poika kiskoo vielä unta tuolla) minä keitän kahvit!
Mukavaa pakkaspäivää kaikille!

 
Hyvää huomenta!

Ihanasti sanottu Ninoska: minuun on mennyt AURINKO! Täällä sama! Ulos en nokkaa pistä, siellä on KYLMä, mutta sisällä vaihtuu verhot! VEnla oli aamulla niin täyttä hymyä katellessaan makuuhuoneen uusia verhoja!Ja pöydällä pitäisi olla maljakko täynnä kukkia! Mies toi viikonloppuna mulle ison kimpun valkoisia ruuusuja ja niitä vaalin viimeseen kippuraiseen terälehteen. Isossa kirkkaassa lasimaljassa valkoisia ruusuja pitsiliinalla! Nättiä ja romanttista!

Kyllä, hyvin pongattu tämä Koskelan neuvolan täti! Helenalla me käytiin. Ja hauskaa siinä oli se, että mies oli ollut edellisen lapsukaisensa kanssa Helenan vastaanotolla jo 15 vuotta sitten. Siellä sitte tuli tosiaan juteltua yhtä sun toista raskauden sivusta. Luvattiin tulla näyttämään uutta mahaa, jos semmonen tähän vielä joskus aikasekis saadaan. Tykkäsin kovasti ja ikävä jäi. Katotaan millaiseksi täällä tämä neuvola suhde muuttuu!!! (no, nyt tuli itku..) Mutta kun meet sinä sinne enskerralla,niin vie terveisiä, että täällä palstoilla kehutaan!! ;)

ESPOON NAISTEN ostosretki... mikämikä maa se tuommonen on jossa pääsee junalla, bussilla ja ties millä kaupungin vehkeellä ite liikkumaan? BUaaaa, minäkin haluun HESAN ostoksille!!!! Haluan kevään, kipin kapin kengät ja vähän ylimääräistä rahaa. Haluan ystävän kanssani kahville Stockmannin kahvilaan hikoilemaan pussukoiden kanssa!!!

----------------

Tunnelmaa, tunnelmaa... täälä alkaa taas tapahtua. Joten kohta uuvestaan!
 
Huomenia!

Täällä pitkään suihkussa lotraillut äiti-tyyppi aamupalalla! Ihanaa kun mies on kotona! Jätän miehen ja Joonan keskenään kotiin iltapäivällä ja lähden ystävän kanssa kokemaan tuota maarisen kevätunelmaa. Hikoillen pussukoiden kanssa keskustan kahvilassa. Eli tyttöjen shoppailureissu, millä jopa pikku-pojat olisivat vaan tiellä! (ei vaan, keskustaan en ota poikaa shoppailemaan, kun tällä reissulla ei koluta vaan ostoskeskuksissa, eli pojalla tulis kuuma ja kylmä kun rampattais liikkeistä lumisateeseen. Vaan kuka nyt kanniskelee ne mun ostosnyssäkät kun ei oo vaunuja? ;)

Vai pääsi Ninoska taas nauttimaan kuukautisista! Joo, sitä "onnea" itse en kyllä kaipaa... joka kerta kun täällä joku menkoistaan kirjoittaa, niin itsellä nousee kylmä hiki. Toivottavasti tää hyvin minimissään oleva imetys edes pitäisi ne vielä hetken poissa? ;)
Ja ehdottomasti ens vkolla kupposelle! Kyllä me tuo Halipossukin saadaan kaupunkiin puhuttua, eikös? :) Mutta ei maanantaina sitten!

Kevät ja kukkaset... siitähän ei hei oo montaa askelta kesään ja kärpäsiin, joohan?? Mä en oo koskaan osannut kotia uudistaa kausien mukaan, hyvä jos noita joulukoristeita saan laitettua (yleensä senkin siis hoitaa joulukuusi). Vaan jotain on tapahtunut, kun sillä silmällä mäkin kattelin tulppaaninippua kaupassa! Tonne keittiönpöydän chili-viljelmien ja (KUKKIVAN!!!!) kaktuksen sekaan ne ehkä sopisi? ;) Jotain väriä tänne meidän niin kovin tummaan kotiimme!

Sitten on pakko taas ihmetellä... tää ei nyt vissiin oo kovin monen tuoreen äiti-ihmisen ongelma, mutta mua vaivaa unettomuus! Siis en vaan enää saa unta, vaikka Joona nukkuiskin. Pääsen petiin joskus puolen yön jälkeen, kalastelen unta vähintään 30min (ennen raskautta nukahdin ihan minuuteissa), sitten herään ruokkimaan tuon apinalapseni ja heivaan sen sänkyyn ja kuuntelen sen uni-ölinöiden vaihtuvan tuhinaan ja olen silti edelleen hereillä. Tunnin-puolentoista päästä saan ehkä itse unta. Aamulla kyllä väsyttää taas, mutta herättyäni vaihtamaan Joonan vaipan ja ruokkimaan sen, niin sitten unta ei enää näy eikä kuulu! Hirveimpiä tietysti ne yöt, jolloin Joona herää kahdesti yön pimeinä tunteina syömään, sillä silloin valvon sitten kahteen otteeseen sen tunnin tai yli...
Onko kellään muulla nukahtamisongelmia? :(

Toinen urputuksen aihe... tutkailin sitten tänään kellaria peilillä. Tikit on sulaneet, jälkivuodot myös loppuneet, mutta alapää näyttää ihan hirveältä! Siellä on kyllä halkeamat kiinni, mutta kahdessa kohtaa, mistä ilmeisesti tikit revenneet, niin mulla on sellainen ylimääräinen ihopoimu! Jälleen utelisin, josko jollekin muulle on sellaisia jäänyt ja vieläkö ne voi jotenkin "imeytyä" takaspäin??
 
Jau! Kesäjuhlat! Mä oon tulossa myös, kuulostaa ihanalta! Tosin mulle katiskaan yks saunaolunen, siideri on yäkyäk. Eli varo vaan maarinen, ennen kuin arvaatkaan, täältä rynnistää lauma mammoja vauvat kainalossa lupauksia perimään! [:D]

Kilot: Mulle on jäänyt reilu kolme kiloa ylimääräistä ja tää tuntuu pysyvän. Tosin vedän herkkuja ja mättöä siihen malliin, että olisi ihme ettei pysyisi. Mutta se ei haittaa, vaan musta peilikuva on (jos mahdollista ;)) entistäkin viehättävämpi. Just yks päivä tässä ihailin Kaapolle, kun olin laittanut vähän ripsaria ja puuteria, että onpas sulla nätti äiti. Sitä se onnellisuus (tai sitten ne uudet vaatteet, jotka äiskä mulle ystävällisesti sponssasi pari viikkoa sitten :)) varmaan tekee, itsensäkin näkee ihan uudessa valossa.

Täällä ei onneksi kuukautisia näy ei kuulu. Hirveän nopsaan Ninoskalla ja muutamalla muullakin on alkanut. Teidät on selvästi tarkoitettu lisääntymään ihan urakalla, kun noin nopeasti luonto hoitaa teidät uudestaan lisääntymiskuntoon. Tosin imetys saattaa jonkin verran ehkäistä, vai vaikuttaako se vielä kun kuukautiset ovat alkaneet?

Minä taasen menin aurinkoon! Eilen oli niiin uskomattoman hieno ilma; -10 astetta ja aurinko paistaa täydellä terällä. Tuulettomassa ja suojasessa paikassa oli ihan lämmin. Hiki tuli ulkovaatteet päällä kun vaan seisoskeli. Kaapo veti kaksi ja puoli tuntia unta palloon tyytyväisenä ja minä nautin koirastani ja auringosta. Lisää tollasia päiviä kiitos!

Meillä on ihan selkeästi nyt tullut jonkinlainen rytmi elämään. Kaapo nukahtaa joka ilta 19.30-20.00 yöunille. Parin yösyötön jälkeen herää hieman vaihtelevin kellonaikoihin aamulla, mutta klo. 11.00 kuuluu kops ja kundi sammuu. Sitten herätäänn uudestaan 12.30-13.00 ja sitten ilta onkin rytmitöntä valvoskelua pienin torkuin höystettynä, kunnes kello tulee 19.30. Mukavaa! Varsinkin kun meille jää miekkosen kanssa nyt ihan eri tavalla yhteistä aikaa iltaisin, kun tuo läheisyyspoliisi on tainnutettu.

Ootteko muuten huomanneet, että aika menee ihan hirveetä kyytiä. Nytkin on jo perjantai ja taas viikonloppu. Vastahan se oli! Päivät menee ihan älyttömän nopeesti ja vauva kasvaa. Hieman haikeata on katsella kun minun pieni kehittyy ja oppii joka päivä jotain uutta. Pääkin pysyy päivä päivältä pitempään pystyssä ja huomataan ihan uusia asioita meidä kodista. (eilen suuri ihmetys oli kirjahylly). Pitäisi nyt muistaa nauttia ihan joka hetkestä ja olla läsnä, kun nämä ajat ovat ihan suhauksessa ohi. Toisaalta odottaa innolla, että Kaapo kasvaa ja sen kanssa pääsee tekemään kaikkea jännää, mutta toisaalta haluisin sen pysyvän aina tuollaisena pienenä tarvitsevana käärönä, jolla on pehmeää nukkaa takaraivolla ja joka tuoksuu suloiselta.

Jepujee, ruokaa mahaan!
 
Heipä hei mammat!

Täällä kanssa tulppaanit vaihtuu keittiönpöydällä aika tahtia, huomaan että ne on kivoja mutta kun mulla on joku ihmeen muistihäiriö niin muistan lisätä niihin vettä vasta siinä vaiheessa kun ne makaa rivissä siellä pöydällä...[:D] Mutta onneksi taitavat olla aika sitkeetä sakkia, ja nousevat kyllä yleensä takas!

Kylymä on mutta ihanan kaunista katella ikkunasta ulos, ihanaa!!! Meillä vaan neiti ei oikein meinaa nukkua sisällä päiväunia, eli aika päiväunettomia aikoja vietetään. Tais olla SannaKoolla sama vika tai siis Joonalla[:D] Mutta otetaan unet kiinni heti kun ilma lämpenee.

Tuo on kyllä jännä homma tuo unettomuus, täällä kanssa aina välillä meinaa olla etten syötön jälkeen saa unta, riippuu mihin aikaan syöttö yöllä on. Illalla simahdan kyllä. Jos yön syöttö on 4-5 välillä niin ei ongelmia mutta jos se venähtää 5-6 väliin niin en meinaa enää nukahtaa.

Ei tuo menkkojen alkaminen taida mitenkään kyllä liittyä imetykseen vaikka itsekkin olen joskus tälläisen legendan kuullut. Meillähän neiti on täysi-imetyksellä ja menkathan alkoivat jo muutama viikko sitten. Taitaa siis olla täysin yksilöllistä! Kuuluu samoihin legendoihin kun se että imetys toimisi ehkäisykeinona[:D] No mutta, kiva seurata miten täälläkin nuo "ihanat" naisten vaivat alkaa ihan eri aikoihin. Ei ois kyllä täälläkään ollu vielä ikävä!

Onko kukkaan huomannu tämmöstä ilmiötä mihin törmäsin eilen. Mulla on selvästi nyt joitakin viikkoja sitten maidontulo hyvin tasoittunu eli ei enää suihkua tai valu vaan tulee vaan sillon kun Kiira imee rintaa. Mutta eilen olin jumpassa ja tulin kotiin, olin menossa suihkuun ja olin jo ilman vaatteita kylppärissä niin maitoo alko yhtäkkiä valumaan ja suihkuttelemaan rinnoista! Ihan ihme juttu[:D] Varmaan tuo liikunta jotenkin vaikuttanut asiaan, vai?

Eiköhän SannaKoo se sun alapää vielä muokkaannu, elä huoli! Minä en oon vieläkään kurkannu, että miltä siellä näyttää...mutta tuntuu kyllä jo ihan normilta. Täällä joku kirjotteli noista petipuuhista että onko kaikilla hirmu vimmat jo päällä, niin pakko sanoo että ei todellakaan! Ja kiitos Riikalle kun valaisit asiaa että fiilikset kuitenkin varmaan jossain vaiheessa palautuu. Ei siis vaan yhtään tee mieli, ei ollenkaan. Ollaan me muutamia kertoja kyllä peittoja heiluteltu, ei mitään kauheita kipuja ole mutta fiilikset täysin hukassa...Toivoitaan että palautuu mahdollisimman pian!

Ootteko muuten kukaan suunnitellu vauvauintiin menoa? Kohtahan tuo aika alkaisi olla käsillä...

Rokotteista vielä sen verran (tää on varmasti aika kipunoiva aihe, monta mielipidettä ja kaikilla saa olla omansa[:D]), että meillä otetaan kaikki ja osallistutaan vielä siihen pneumokokkitutkimukseenkin. Ajattelen niin että Suomen rokoteohjelmalla on saatu kitkettyä paljon tauteja ja samalla lapsikuolleisuutta pois. Ja on hienoa että niitä koko ajan tutkitaan enemmän ja enemmän ja tulee suun kautta annettavia rokotteita niin ei tarvii turhaa tuskaa aiheuttaa. Ja asialla on kääntöpuolensakkin että varmasti tauti itsessään olisi paljon ikävämpi lapselle kuin pistos. Pneumokokkirokotetutkimuksessahan saa joko tuon tutkittavan rokotteen tai sitten Hepatiittirokotteen joka näin pienellä ois B-hepatiittirokote. Eli molemmat hyödyllisiä. Nuo Hepatiittirokotteet kuitenkin varmasti jossain vaiheessa Kiiralle ajattelin ottaa, kun itsellänikin ne on otettuna. Mutta niin kuin sanoin tähän(kään[:D]) asiaan ei ole oikeaa vastausta ja kukin toimii tyylillään.
 
Ai niin nuo kesäjuhlat kuulostaa kyllä ihanilta, oota vaan Maarinen![:D]

Niin ja mulla on kanssa se 3 kg vielä sinne 65 kg, mutta tuntuu että kroppa on ihan eri mallinen kun ennen jotenkin löysempi...[:D] Mutta kaipa nuo kilot tippuu, ei stressiä! Mutta itsellä oli tosiaan ehkä omasta ulkomuodosta vähän ruusuisempi kuva ennen ristiäisiä, sitten kaikissa kuvissa näyttää joltain muulta kun mitä oli kuvitellu[;)]
 
Moi teille!

Vai luumunpomijoita se maarinen kalastelee [;)]saas nähdä kuinka käy.. Teistä kaikista on tullut niin tuttuja jo, että ihan kavereinaan pitää, ei sille mitään voi. Venlakin sai sitten äidin tekemän lelun! Joko sormet syyhyää pehmoleluja ompelemaan/virkkaamaan/neulomaan? Minun tekisi mieleni neuloa taas oikein kirjavaraitainen neulehaalari, mutta ei taida tänä talvena enää tarvita villaista. Vaikka entiset ovatkin jo jääneet pieniksi, niin on vielä tuo pakkauksesta tullut, joka on muuten mielestäni aivan mahtavaa joustavaa materiaalia, ja äitini toi fleecehaalarinkin jossa on vielä paljon kasvunvaraa. Vai tekiskö sellaisen vuorillisen, isomman, jota voisi keväällä tai alkukesästä pitää ulkovaatteena? hmmm...otetaan vinkkiä vastaan, sormia syyhyttää! Tytölle on varmaan kiva tehdä mekkoja jos jonkinlaisia[:)]

Eilen meillä kävi Valon syntymäkaveri äitinsä kanssa. Olimme samaan aikaan sairaalassa odottelemassa vauvoja ja asumme samalla paikkakunnalla. Piti olla treffit perhekahvilassa, mutta minähän ne missasin, nolona. Onneksi tuttu soitti ja tuli sitten poikkeamaan meille. Pojilla on ikäeroa 16 min ja yksi synnytyssali välissä, ei ihan naapurisaleissa noiduttu. Valo ei sitten ollut kovin valoisalla päällä, vaan väsymystään itkaisi, vaikka toinen poika kovasti jutteli ja hymyili. Vähän vain vastaili ja myötätunnosta itki kun kaverille tuli itku. Kyllä he vähän jo katselivat toisiaan.

Hammasitkuja taitaa olla tässä perheessä. Kun vatsavaivoista päästiin niin sitten tuli nämä. Nyrkki hinkkaa tiuhaan ikeniä ja vahingossa raapiikin suuta. Mitenkään päin ei ole hyvä olla ja hiukan kuumaltakin poika tuntuu. Sylissä köllöttäisi vaan mielellään ja vaikeroisi niin että joku kuuntelee. Voi pientä. Kokeilin sormella ihan kuin pikku piikki tuntuisi edessä ylhäällä. Tänään sitä ei tuntunut. Voiko hammas vetäytyä näin alussa vielä takaisin vai turposiko ien päälle?

Menkoista hmm. Ennen raskautta oli kierto tasan 28 päivää. Tietääkö kukaan kierron tasoittumisesta synnytyksen jälkeen. Ei ole TOISET vielä alkaneet vaikka olisi pitänyt VIISI PÄIVÄÄ SITTEN[:-] Alkaahan ne? Olo on vähän sellainen mutta mitään ei ole vielä kuulunut.

Vauvan hiuksista meidän pojan keski-ikäisen miehen osakalju on lakanut peittyä! Pientä mutta vahvaa tukkaa puskee jo otsallekin, niin se poika muuttuu. Jotenkin tottui jo tuohon pyöreään kuunaamaan.

Muodoista muutkin olette huomanneet että malli on muuttunut vaikka kiloja ei paljon enää entiseen kokoon olisikaan jäljellä. Tisseistä olen kyllä iloinen, onpahan kerran elämässä paidan alla muutakin kuin topatut rintsikat.

Saparo jotain huomoita maidontulossa olen bongannut. Enää ei tihku muuten kuin imettäessä. Hauska tuo suihkusi[:D] taisi rinnat saada sen verran hytkytystä että lähti maito tulemaan!
 Minulla on alkanut uudelleen se alkuajan maidonnousutunne. Kun Valo alkaa imemään, tuntuu molemmissa rinnoissa nipistystä ja se tunne kun alkaa tosiaan tulla. Mites muut?

Maidonkerääjistä mitä mallia käytätte? Olin apteekista ostamassa, mutta tarjolla olisi kahdenlaista. Kuulemma "tavallista" ja nokallista. En tilannut kun en tiedä niistä mitään. Hinta oli kummassakin alle kympin, joten aion kyllä investoida, niin paljon menee hukkaan arvokkaita pisaroita imettäessä. Pakko olla liivinsuoja imettäessä, muuten tulee kaikista vaatteista läpi ja valuu pitkin kylkeä ja mahaa.

Poika sai vihdoin nukahdettua yhden aikaan ja vieläkin vetelee sikeitä. Mies meni sänkyyn lueskelemaan ja kun Valo hiukan havahtuilee, hän silittää pojan masua ja uni jatkuu. Hyvä hyvä, saapahan hiukan lepoa ikenistään.

SannaKoo ihanaa shoppailupäivää ja kahvittelua!

Katsoin sitten Martinan ja Eskon vauvansyntymäpätkää ja itkuhan siinä tuli, kun muistin ne kivut ja sen tunteen kun pieni rimpula oli sylissä ekaa kertaa. (omaa alavatsaa alkoi sattua) Nyyh.. Ja posti toi tänään vielä kesäisiä masukuviakin. Voih voih.

Aurinkoisia pakkaspäiviä kaikkiin koteihin. Täällä oli tänään aamulla -27C.
 
Tervehdys taas, täältä etelästäkin kevättunnelmissa - meillä tänään yli +15 astetta, etelästä puhaltaa kunnon kevättuulta ja aurinko paistaa! Mun mielestä yks oleellinen juttu tuossa kotien kevätfiiliksessä talven jälkeen on kevätauringossa paahtuvan pölyn tuoksu [:D] Yhdistettynä ensimmäistä kertaa pitkään auki olevista ikkunoista sisään valuvaan raikkaaseen ilmaan. Ehkä tää on yksilöllinen, sottapytyn havainto...
 
Rytmit. Luulin jo, että meillä oli edes jonkinlainen sellainen, mutta nyt parin päivän aikana rytmi näyttää kadonneen. Olli on kylläkin edelleen yöllä vähintään 2,5 tunnin välein heräävää sorttia, mutta nyt edelliset kolme yötä olleet melkein ennemminkin 1,5 tunnin välein herätystä ja sitten päivälläkin on valvottu oikeestaan ilman tirsoja!! Tää väsyny rättiäiti jo pelästy, että mihin ne unet nyt kokonaan on kadonneet. No, tänään sitten nukutaankin ihan olan takaa ja pääsin itekin kunnon nokosille päivällä. Olli ei tunnu oikein pysyvän hereillä kuin syöttöjen ajan ja taas sammahtaa sikeään uneen. Ensi yöstä lienee tulossa melkoisen mielenkiintoinen...
 
Onko täällä muuten ketään muuta enää, jonka vauva edelleen herää noin usein yöllä?? Kateellisena ja hämmentyneenä (teenkö jotain väärin?) luen teidän juttuja yhdestä tai kahdesta syötöstä... meillä parhainakin öinä vähintään 4 kertaa ruokaillaan ja usein vielä osuu vaipanvaihto siihen yhteyteen, tää kaveri kun on sitä joka vaippaan turauttelevaa mallia. Yritän olla stressaamatta ja olla vaan tyytyväinen, että kuitenkin Olli nukahtaa takas helposti. Mut samalla kyllä toivoisin, että meilläkin pian tulis ees 3-4 tunnin unipätkiä..
 
Kesäjuhlat. Juu Maarinen, nytpä taas pistit ittes järjestelijäliemeen, sillä täältä tullaan mekin, jos kesäjuhlat järjestetään!! Jos vaan Suomessa tuolloin ollaan ja kutsu käy niin kyllä paikalle tullaan. Ja mulle kans olutta, kiitos, saa varata vaikka useampiakin [:D] 
 
Leikkaushaava. Ninoska, kiinnitin huomiota tuohon kommenttiisi siitä, että sinulta on kielletty vatsalihasten treenaaminen? Johtuuko siis sektiohaavasta? Sori jos oon ymmärtäny väärin. Mulle ei oo oikein mitään kieltoja annettu mutta toisaalta, kuten kerroin, jälkitarkastukseen osui varsinainen liukuhihnalääkäri, joka nyt ei paljoa antanut muutakaan tietoa. Olen kyllä kuullut yleensäkin, että raskauden jälkeen kannattaa vatsalihasten kanssa odottaa muutenkin, että ne ovat oikeella paikallaan. Jos oikein kovasti treenaa ennen kuin ovat palautuneet, voi tohon mahan keskelle jäädä sellanen pystyläski, hehe, kaikkee sitä... Ite oon varovasti koittanut vaan jännittää noita keskivartalon lihaksia yleensäkin puuhastellessa, saa käydä toistaseks vielä lihastreenistä ja tekee hyvää selälle!
 
Maitoputous on lähinnä sana, joka meikäläisestä tulee mieleen, yleisemmin syöttöjen yhteydessä mut joskus vaan, kun ajattelenkin tuota omaa pikku pötkylää. Ilman liivisuojia en uskalla lähteä mihinkään ja jos vähän kotona tuulettelen ilman niitä suojia, tai varsinkin ilman liivejä niin meidän tumma puulattia on yllättäen täynnä valkoisia laikkuja. Kirjaimellisesti siis vuodan maitoa kuin seula, ainakin hetkittäin. Nyt muuten on pumppaaminenkin tosissaan alkanu onnistua ja en voi melkeen ite uskoa sitä, mutta kerralla minäkin pääsen tuohon desiin helpostikin! juhuu, alkaa pakastin olla täynnä äidin tulevia hurvitteluja varten [:D]
 
Tässä päällimmäisimmät, nyt just ei tuu muuta mieleen vaikka kirjoittamaan alottaessa tuntui, et oli tuhat asiaa sormenpäissä. Lähdetään muuten nyt sitten huomenna lentämään ensimmäistä kertaa, passinhakureissulle pääkaupunkiin. Lento on vaan vajaan tunnin mittainen, hyvää harjoitusta lähestyvälle Suomi-lennolle. Onkos teidän muiden matkustavien pienokaisista tullut hyviä passikuvia? Eilen saatiin Ollista tunnin uurastuksen jälkeen ees muodollisesti pätevä kuva ja se on kyllä ihan järkyttävän näköinen siinä, jos nyt oma äiti saa näin sanoa.. [:)] Tulee mieleen joku pöhöttynyt poliitikko kasikytluvulta kaksoisleukoineen ja liimaletteineen kaikkineen, hihi.
 
Viikonloput kaikille, menkää aurinkoon tai antakaa sen tulla teihin, tai molempia!!
 
Pikatervehdys!

Marianna: Juu, sektio (hätäsektio) oli ja tiukka tuomio tuli, että ei vatsalihastreeniä eikä mitään sinne suuntaan rasittavaa ennen kesäkuuta (puoleen vuoteen)!
Juupa juu...pakko tehdä pakolliset kanniskelutkin jo heti alusta ja tuo viiden kilon jössikkä kantokoppineen on ollut ihan hyvä lasti kantaa, että kyllä on väkisinkin käynyt vähän haavallekin rasittavaa hommaa, mutta vielä tässä ollaan yhtenä kappaleena (tosin aina hiukan rasittavamman homman jälkeen on hiukan särkenyt sisältä) [:)]

Nyt tosiaan tuntuu vielä arpi kutisevan ja jos jokin sauma siihen vähänkään painaa, niin kipeä on...mulla on vielä sellanen komea pystyviilto (joka kyllä lyheni huomattavasti kun vatsa lössähti) [;)]

Meillä täällä lauletaan ja komennetaan sängyssä mobilen säestyksellä iltajuttuja, joten pakko mennä kun kutsuhuuto käy [:D]
 
Kiitti Ninoska vastauksesta, muistelinkin, että sulle taidettiin tehdä hätäsektio. Mullahan oli suunniteltu leikkaus, joten ihmeen lyhyt haava on poikittain ja ihan tuolla bikinirajassa. Käyttivät kuulemma jotain esteettistä tekniikkaa, joten ei tikkejä pinnassa lainkaan, sellanen punanen viiva vaan, mistä oon iloisen yllättynyt. Ja täytyy sanoa, että toipuminen on ollu tosi nopeeta, ainoostaan kun toi meidän jo yli 6 kiloinen natiainen jumppaa tossa päällä tai tosiaan kun on kantokoppaa riuhtonut menemään niin on joskus tuntunut haavan kohdalla sisällä, tai sellaista kiristystä tossa pinnalla. Mutta nyt nekin oireet on aikalailla täysin kadonneet ja vetelen aika rajua tahtia tuolla mäkisillä teilläkin vaunujen kanssa. Toivottavasti sullakin pian kaikki kipuilut häviää!!
 
Viikonloput!
 
Takaisin
Top