Hehkeä huhtikuu

Ja niin täytyy kysyä teiltä vaavien asennoista?? :) Mulla nyt rv 35+4, ja vaaveli onpi pääalaspäin ja kiinnittynyt. Mua vaan särkee aivan törkeesti vasempaan kylkeen/rintaan kolmatta päivää taukoomatta. Ilmeisesti vauva onnistuu jotenkin painaan johki hermoon tms. Onko muilla samantapaista vaivaa? :D
 
Nyt jännittää jo aikalailla! :D Ja voi olla että ensi yö menee aikalailla valvoessa. Voipi olla että huomenna tähän aikaan ollaan jo aika hyvin tositoimissa :) <3
 
Murukas, sullako huomenna käynnistetään synnytys? Mulla on perjantaina vielä ultra ja kai ne tekee sisätutkimuksenkin. Saa nähdä saanko käynnistysajan sit ens viikolle. Ainakin toivon niin, tää on jo iso vauva ja olo on melko tukala. :/

 
Ihanaa, kohta meillä on kuulkaa kääröt kainalossa. Minulla tosin vauva tuntuu viihtyvän oikeinkin hyvin omassa pussissaan, eikä taida ihan heti ainakaan vapaaehtoisesti tulla ulos...Lääkäri on 3.5. ja siinä päätetään käynnistysaika. LA on 7.5.

Aivan mahtava olo: aurinko paistaa, asteita auringossa huikeat 20 (!), linnut laulaa, pulut kosiskelee toisiaan, oravat hyppii kilpaa, ja krookukset kukkii (rusakolle ne maistuu kyllä liiaksi, mutta onneksi niitä on paljon). Vauva pyörii vatsassa ja kohta lähdemme neuvolaan. Olo on todella mainio, ei merkkejä turvotuksesta eikä ns raskasta oloa. Liekö vaikutusta helpolle ololle siitä, että eilinen meni ladatessa eli maatessa ja yöpaidassa hela dagen.

Ihanaa ja aurinkoista päivää kaikille!
 
Heips!

Täälläkin on parempi päivä tännään. Hyvä niin, koska eilen riuduin ja vointi oli tosi väsy. Kävin aamulla jalkahoidossa, joka teki kutaa väsyneille jaloille ;) ja sai nauttia vähän naishömpästä. Innostuin hoidosta niin, että tekasin itelle kotona pienen käsihoidonkin ja lakkasin kynnet kesäiseksi.

Täälläkin Aurinko paistaa ja ajattelin lähteä sauvakäveleen. Se on mielellekkin hyväksi.

Heippodei ja tsemppiä teille, joilla on jo päivämääriä syystä tai toisesta tiedossa.
 
Onnea Vauveli asuntokaupoista! Tuommoinen tuo aina ihan uutta säpinää elämään.

Me ollaan molempien edellisten lasten odotusaikoina (ovat nyt jo 9- ja 11-vuotiaat pojat) remontoitu vanhaa taloa, joka on sitten pikkuhiljaa valmistunutkin. Meillä on nyt ensimmäinen kerta kun lapsi on tulossa ja elellään aloillamme eikä ole rakennus- ja remontointipuuhia. Olen ottanut, nyt jo pari viikkoa kestäneellä äitiyslomalla, tästä kaiken irti eli lukenut, lukenut, laiskotellut ja nyt tietysti ihanan auringon paistaessa nauttinut erityisesti pihalla olosta.

Raskauden suhteen olo on helpottanut kun maha on vähän laskeutunut, vaikka muutenkin olen saanut nauttia tästä raskaudesta ilman suurempia vaivoja. Tuntuu että tämän kolmannen kanssa synnytys jännittää enemmän kuin aikaisempien kanssa. Aiemmat synnytykset ovat sujuneet ihan normaalisti, mutta jotenkin tiedostan hyvin että aika on kullanut muistot..

Lokoisia mammalomapäiviä kaikille.
 
Hei kaikille!

Mullaki tuli jo kova huoli vauvasta, mut onneks kaikki oli hyvin. Eilen tosiaan kävin kokoarviouässä, tyttö kasvanu vähän turhanki hienosti, painoarvioks saatiin 3,2-3,4 kg. Sisätutkimuksessa ei mtn  uutta, lääkäri teki kovakouraisemmin ärsyttääkseen paikkoja. Liikkeitä käyrissä oli alakanttiin, siks niit seurattiin siel vähä pitempi aika, mut kaikki näytti hyvälle. Eilen tuli rusehtavaa vuotoa vähän, siit en kovin huolissaan ollut, kuiten joskus siätutkimuksen jälkeen sellaista tullee. Tänä aamuna oli jo toinen ääni kellossa, ku vauva ei liikkunu koko aamuna, ja tuli sellainen 5 rkl kirkasta verta, ehkä hiven klönttimäistä oli. Soitin polille ja kävin pari tuntii käyrissä, lapsi alkuun vähäliikkeinen mut pulssi hyvä ja liikkeet loppua kohti lisäänty. Eli ilmeisesti limatulppana pietään tota mun aamuista löytyä. Nyt kotona tuli verensekaista limaa, mut ei siis enää niin veristä. Supistuksia tullu nyt ihan kivasti.
 
Muiden kokemuksia limatulpan irtoamisesta? Minkä näköinen ollut? Mulla ei tuollaista esikoiselta tullut.
 
Rakkaudella: eihän sulla paina kylkiluihin se vauva?? mulla ollu jo tosi pitkään turrana oikean puolen kylkiluu..kuuluu asiaan!!

Miri: Limatulppa oli mulla ainaki sellanen, kunnon limaklöntti, jossa oli vähän verta. Enemmänkin veri juovia, kuin että kirkasta verta ois!

murukas:tsemppiä matkaan!! Ihanaa, kun saat pian nyytin syliin..

Omaa napaa.. nla oli taas tänään. Paino oli hivenen laskenut, muut arvot ihan kohillaan. Eipäs sitä muuta ko ootellaan pientä syntyväksi. Tytöt syntyneet 39+3 ja 39+0... tietty tää ukko antaa nyt oottaa itteään ja menee yli ajalle. Mies meinasi tuossa, että lähdetää perjantaina synnyttämään.. oireita ei oo kyllä ollenkaan.. vaan niin nuo kaksikin on käynnistynyt aivan yhtäkkiä ja sit se onkin menoa...saas nähä miten käy!!

Muilla kuulostaa ilmat olevan kohillaan, vaan ei täällä oulussa..aamullakin räntää satoi!! saisi tulla jo ne keväisen aurinkoiset ilmat!!

Yritetääs nauttia vielä näistä loppuhetkistä !

Marde ja ukkeli 38+6.
 
Tsemppiä Murukas käynnistykseen! :) Ja alkaa -miRi- sullakin olla jännät paikat...
Mulla tosiaan 8 päivää sektioon... Saa nähä pysyykö sinne asti vai meneekö päivystysleikkaukseks. Viime yönä supisteli säännöllisesti ja voimistuen pari tuntia, välit oli 7-12min. Kävin suihkussakin ku koski siihe malliin, ja se kyllä auttoikin. Ajattelin jo, että näinköhän lähtö tulee mutta sitten supparit häviskin. Mitä lie pelottelee mammaa.
Tänään sitten tein lasagnea ison satsin ja osan laitoin pakastimeen. Pikkuhiljaa tullu tehtyä ruokaa jemmaan niin ei tartte välttämättä joka päivä tehä ku kotiin pääsee. Jotenki sellanen etova olo ollu koko päivän, oksennus meinas lentää ku sipulia pilkoin mut ei kuiteskaan. Maanantaisessa neuvolassa verenpaineet oli mulle tähtitieteelliset 134/91 ja toisella mittauksella 138/89, ja painoa oli tullu 1400g tasan viikossa! Neuvolan täti sano ettei haittaa kerran pissa on puhdas, vähän silti pelottaa tuokin. Turpea olo kyllä onkin, ku yhdet kengät menee jalkaan, mitkä on normaalisti tosi väljät villasukkienkin kanssa. Osaisko joku kertoa onko aihetta huoleen vaikka pissa oli puhdas? On ollu niin hassu olo pari päivää. Päänsärkyjä on, mutta ei normaalia pahempia. Ainut että yölläkin koskee päähän. Alan olla aika kypsä tähän raskaana olemiseen...
 
Huhhuh, täällähän rupee pikkuhiljaa tapahtumaan kaikilla.. :) Alkaa jo itelläki jänskättää, vaikka ei minkäänlaisia merkkejä oo kyllä ollukkaan, mut eihän sitä ikinä tiiä.. 

Mie olen tänään ollut kyllä oikein energiapommi, piti vaan "alotella" siivoomista et isäntä saa tehä loput töistä tullessaan.. Noh, sille jäikin sit pelkkä mattojen ulosvienti :D Mut toisaalta, mukava kun jaksaa vielä tehdäkkin jotain. Täytyy vaan pikkuhiljaa alkaa rauhottua, ettei käynnistä synnytystä liian aikasten. 

Mulla ei kyllä tosiaan oo mitään merkkejä ollut, valkovuotoa tulee tosi paljon. Yks yö valvottiin kun ihmeteltiin että onko lapsivettä vai valkkaria, mut ei se tainnu vettä olla kun ei sitä niin paljoa tullut.. Nyt jos alkais laittais vielä vähän pyykkiä kuivumaan ja sit rojahtais sohvalle kun alkaa selkä vihlomaan tuosta siivousurakasta.. :) 
 
Hei!

Hann en oo mikään asiantuntija, mutta mun neuvolatädin mukaan paino voi näin loppuraskaudessa vaihdella paljonkin. Minä painoin tällä viikolla kilon vähemmän kuin viime viikolla, mutta aiemmalla viikon punnitusvälillä oli taas tullu yli kilo. Ja kotona kun käyn lähes joka aamu puntaroimassa itseni, luvut vaihetelee ihan senkin mukaan onko esim turvotuksia. Uskoisin, että sun ei tarvi olla huolissaan, kun pissakin puhdas. Mutta minä en tietty ole mikään ammattilainen.

Ok, heij taas!
 
Polilla piipahdettu! Tai no siel meni koko päivä.. Hieman ennen puolta päivää menin labraan, jossa jonottelin puolisen tuntia ja sit otettiin maksa- ja sappiarvot. Maksa-arvot oli laskenu reilu kolmeenkymppiin eli olivat ihan normaalit,
 
mut sappiarvoja saan odotella vielä. Perjantaina lupasivat soitella tuloksia niistä. Jos on huonot niin ens keskiviikkona uudelleen labraan. Sillon on myös se magneettikuvaus, jossa katotaan mahtuuko neiti tulemaan alakautta ulos. Kokoarvio oli 2,654g. Ihan kivan kokoinen jo, kun viikkoja vasta tasan 35+0 tänään.

Käännöstäkin yritettiin. Eka lääkäri ei saanu onnistumaan ja niinpä erikoislääkärikin pääs kokeileen, mut ei. Perätilassa on ja tuntuu niin pysyvänkin. Sano, et inan pylly nous, mut ei sit kuitenkaan lähteny kääntymään ympäri.. Ens viikon perjantaina sit päätetään miten lähetään liikkeelle. Et onnistuuko se  alakautta synnytäminen vai ei. Jos ei niin saan ajan suunniteltuun sektioon. Reilu viikko siis aikaa ootella mitä tuleman pitää.
 
Tänään käyty vikassa lääkärineuvolassa. Paineet oli 88/64 ja pulssi huiteli 90-100 välillä. Ei ihme että etoo välillä ja heikottaa. Sain yläpaineen nousemaan sataan kävelemällä. Ei siis ainakaan huolta liian korkeasta paineesta. Mutta ei se kivaa ole kun sydän kompensoi hakkaamalla hillittömästi. Painoa oli tullut vain 160g/vko viimeisen käynnin jälkeen ja sf-mitta oli edelleen pieni. 28 cm merkattiin nyt. Viime raskaudessa tässä vaiheessa mentiin jo reilusti kolmenkympin yli. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että huolta ei pitäisi olla kun ennen pääsiäistä tehdyssä ultrassa kaikki virtaukset ja istukka olivat ok. Silti vähän ahdistaa. Sain ohjeet syödä mahdollisimman paljon rasvaisia maitotuotteita ja lihaa ja käyttää suolaa surutta. Turkkilaista jogurttia ja kakkuja on tullut vedettyä tässä jo pari viikkoa, mutta eivät näemmä ole auttaneet. :(

Ja sitten kävi juuri niin kuin vähän olin aavistellutkin. Kohdunsuu on lyhentynyt senttiin, kahdelle sormelle auki ja pehmeä. Eli tuomio oli että jokaisesta supparista pitäisi nyt mennä pitkäkseen ja välttää kaikkea rasitusta kaksi viikkoa jottei pikkuinen tulisi vielä, vaan kasvaisi rauhassa. Aika vaikeaa tuo tulee olemaan esikoisen kanssa puuhaillessa. Eilenkin vaunuteltiin muskariin kolmisen kilometriä. Se mikä myös tässä diagnoosissa harmittaa on se, että esikoisen kanssa paikat kypsyivät myös etuajassa, mutta hän syntyi silti 41+1. Pahimmassa tapauksessa jumitan siis kotona sohvalla seuraavat 5-6 viikkoa! Ja meidän kun piti mennä vappuna mökille. En nyt sitten tiedä uskaltaako sinne lähteä kun yöllä pitäisi sitten löytää polku ulkohuussille, mökki ei pysy lämpimänä ellei hellassa ole jatkuva tuli ja esikoista pitää kanniskella joka paikkaan kun ei vielä pysy maastossa tolpillaan. Ja mieshän on tietysti tämän viikon työmatkalla ja yöpoissaolo on tiedossa myös 11-12.5. Juuri nyt tuntuu aika rankalta yrittää olla iloisella tuulella ja touhuta tytön kanssa. Tänäänkin kirjaa lukiessa tuntui että nukahdan siihen paikkaan. Ja kuitenkin tuntuu että on pakko jaksaa täysillä nämä vikat viikot. En halua että hän on vauvalle jo valmiiksi mustasukkainen. Auttamatta tämän äidin jaksaminen ei tule olemaan kovin hyvä sitten kun yörumba alkaa.
 
Outi24 Joo  mulla käynnistetään koon takia. Samoilla viikoilla kun sulla niin meillä oli vauvan painoarvio 3,7kg :D. No tänään oli aika TAYSsissa ja se oli aivan täynnä joten ei saatu jäädä tänään :/. Huomiselle on nyt sit ihan aika. Eli huomenna päästään sit tositoimiin, suoraan saliin. Olin jo 2,5cm kuitenkin auki ja kanavaa 2cm :)
 
Helou!

Neuvolassa käyty! Kaikki ok, sf huiteli 38!!!! joka johtuu kuulemma suurelta osilta vauvan asennosta, oma paino oli laskusuunnassa, vauva todellatodella alhaalla, MUTTA kokoarvioultra on mulla vasta 8.5. Oisin niin toivonut sitä jo ens viikolle, mutta enköhän mie kestä, ko on pakko Mulle on iskenyt joku luonnonjärjestämä virrankeruu ennen synnytystä - voisin nukkua vaan, syön hevosen tavoin ja oon aika kärttynä. Eli tässä ollaan kyllä lopun eellä. Alapäätä tuikkii ihanasti ja kävely on niin ankkamaista että!

Ai nii, onnea vauvelille asuntokaupoista. Tuleeko sulla nyt sektio eteen vai meinaatko kokeilla pt-synnytystä? Miltä se susta itestä tuntuu?

Tsemppiä suuresti Murukkaalle huomiselle! Miten Mirillä siellä tilanne?

Nyt pakko saaha ruokaa!
 
Heippa vaan.

Täällähän on monella jo jännät paikat. Kivaa, saadaan lisää vauvoja ja päästään jakamaan kokemuksia ihanasta, kamalasta vauva-arjesta. :) Enimmäkseen kyllä ihanasta, mutta täytyy sanoa, etten muistanut kuin kamalaa tää väsymys voi olla. Meillä menee pojan kanssa edelleen ihan hyvin, paitsi että kahden viikon iän saavuttamisen jälkeen on jonkin verran mahavaivoja ruvennut ilmaantumaan. Toivottavasti ei enää tästä pahene. Viikko sitten kävi neuvolan täti punnitsemassa poikaa ja hienosti oli jo syntymäpaino ylitetty ja hippiäinen painoi jo huimat 2,5kg. :) Ruokahalu tuntuu olevan kohdillaan ja painoa oli viikossa tullut 200g. Jos samaa tahtia jatkaa, niin kohtahan menee jo kolme kiloa rikki. :)

Sasulille
oikein paljon voimia ja syvin osanotto.<3 Ei varmasti oo mitään kamalampaa kuin oman lapsen menettäminen. Sanattomaksi vetää..

Kaikille tsemppiä loppumetreille! Nyt kun alkaa olla jotakuinkin toipunut sektiosta ja kun kaikki lopulta meni ihan hyvin, niin voi kai todeta, että taidan oikeastaan olla aika onnekas, kun missasin nuo piinaavat viimeiset viikot. :)

Ps. Lisäsin tuonne synnytyskertomuksille oman ketjun, niin käykäähän sitten kirjoittelemassa sinne tarinoitanne, kunhan vauvat on maailmassa. Niitä on kiva lueskella. :)
 
Murukas: Millä viikoilla olit kun kokoarvioks sanottiin toi 3,7kg? Tsemppiä käynnistykseen, ilmoittele sitte ku nyytti on maailmassa :)

JeRoSe:Täällä tilanne suht sama, eilen ja tänää edelleen limaa tullut, joissa nyt vähempi verta, enempi vain limaa ja verijuovia. Melkein joka käynnillä sitä on tullu. Supistellut mut ei ei vieläkään tarpeeks tehokkaasti et näillä synnyttäis.Tänää oli neuvola, sf pompsahtanu 34, paino kuiten laskenu vähän. mut mikä tärkeintä vaavin syke hyvä <3 .
Sullakin vasta silloin seuraava kokoarvio, niin mullaki jos sinne saakka mennään. Itse toivon ettei mennä, ku en haluu revetä & joutua enää vaaratilanteeseen liian suuren lapsukaisen  takia. Minusta ei oo vaan tarkoitettu putkahtavan yli nelikiloista vaavia.

Nii mitenkä vauveli, joko on selvinny synnytystapa?

Zoe, sinun vauva on kasvanu hienosti, ihanaa!

miri rv 37+5
 
Heip!

Jänskät paikat on jo tosiaan osalla. Ja pitääpäs käydä lukemassa ekka synnytyskertomuskin.

Mulla illalla aikas kovat kivut alavatsalla, ei edes nauraa kestäny... ;) oli pakko turvautua särkylääkkeeseen, vaikken kauhiasti niitä haluais popsiakkaan, Mutta ajattelin, että nyt on lähes pakko. Sainkin sitten hyvin nukuttua ja aamulla olo paljon parempi. Mulla ei maanantain neuvolassa Vaavi ollu vielä laskeutunut/kiinnittynyt ja toivosin että laskeutuis, koska kätilö sanoi, että jos lapsivesi tulee ja vauva ei ole laskeutunut, täytyy vaakatasossa matkata sairaalalle. Ettei napanuora ala ensin tulemaan. Ja tätäthän oon sitten miettiny ihan vaan vähän... 8/

Mutta, jospa vauvalla olis vielä aikaa ja maanataina seuraava neuvola, jossa tilannetta tietty tarkistellaan.

Ok! Tsemppiä kaikille!

Ja ruokaahan tässä on munkin saatava...
 
Mulla oli 36+5 kun kokoarvio oli ton 3,7kg :D Ja nyt on tasan 38viikko Tänään oli painoarvio 4kg. Ja SFmitta ooli 35,5
 
Noista painoarvioista sen verran, että kannattaa kyllä suhtautua melko varauksella niihin, koska ne melko usein heittävät ja yleensä +/-500g voi olla aivan normia. Ellei arvion tekijänä ole joku ns. vanha konkari.

Mulla kyllä itteeni alko suorastaan hirvittää toi sf-mittani ja se, että kokoarvioultraan on "pitkä" aika. Kuinka mahottomasti kerkeää vielä jätkä kasvaan tuola 
 
Takaisin
Top