Hankkiudutaan yhdessä turhasta tavarasta eroon!

Meilläkin lasten lelut ja (varsinkin kuopuksen varastoima) roska on yksi murheen kryyni. Jos lapselta kysytään niin aniharvoin saa mitään laittaa pois. Joskus jotain saan keskusteltua poistoon rikkinäisenä. Satunnaisesti saattaa kuopus itsekin antaa jotain tylsiä pois. Esikoisen tylsäthän siirtyy kuopukselle ennen kuin ehtii kissaa sanoa. Vähintään viikoittain sanon "me ei säästetä kaikkia roskia", kun kuopus yrittää hamstrata tyhjiä pakkauksia, vessapaperin hylsyjä yms. talteen. 🫣 Kuopuksella on myös aarrerasia, jossa on kaikenlaista jostain irronneesta napista ja roskiin heitetyn palapelin palasta lähtien.

Pakko kyllä myöntää, että meissä vanhemmissakin on hamsterin vikaa. Tuli avaimenperästä mieleen, että meillähän on lähes kaikki lapsuudesta säästetyt ja jostain tulleet avaimenperät tallessa. Voisikin tosiaan hävittää muut paitsi oikeasti hienot. Ei niitä mainosavaimenperiä oikeasti kukaan koskaan käytä. Sisäisen ristiriidan tähän luo se, etten halua laittaa käyttökelpoista tavaraa roskiin. Vaatteet ym. käytän loppuun.

Mun mielestä tavaran karsimisessa vaikeinta on juuri tuo, mitä @Vargynja sanoi, eli se kun ei halua käyttökelpoista heittää roskiin. Kaikkea ei kuitenkaa voi edes kierrätyskeskukseen tai uffiin laittaa, vaikka sinänsä olisi käyttökelpoista. Roskalavaryhmät on tietysti hyviä, mutta hirveä vaiva jotain parhaat päivänsä nähnyttä, mutta sinänsä toimivaa tavaraa sielläkään tarjotella. Olisi paras kun voisi vaan pistää kasaan kaiken, mitä ei itse enää tarvitse ja joku muu hankkiutuisi siitä tavalla tai toisella eroon. Toisaalta sit taas olisi kiva edes joistain hyvistä tavaroista/vaatteista saada jotain takaisinkin ja myös se rassaa, kun säilyttelen myynnissä olevia lähinnä vaatteita pitkiäkin aikoja.

Mä olen vähän yrittänyt jopa sulkea silmiäni tältä tavarakaaokselta, koska jonkin aikaa sitten stressasi jotenkin tosi paljon, kun vaan näin joka puolella karsittavaa, mutta juuri näistä syistä se karsiminen ei oikein edennyt. Nyt ottaa asian rennommin, mutta niin ettei roju ainakaan lisääntyisi.

Ikea kassillinen pientä lastenvaatetta viety kierrätyskeskukseen, ja vähän vähemmän heitetty pois sellaisia joita ei kehtaa enää jakoon laittaa. Ne oli lähinnä ulkovaatetta eli seuraavaksi pitää aktivoitua sisävaatteiden kanssa.

Sain viikonloppuna itseäni niskasta kiinni ja lajittelin kaksi kassillista lasten pieniä vaatteita. 😊 (Siis kuopukselle pieniä, esikoisen vaatteet menee kuopukselle.) Lajittelin neljään kassiin: kierrätykseen (Uffille, sillä sen keräyslaatikko on lähellä), kirppikselle (yritetään varata pöytä kevään aikana), kaverille, jolla pienempi lapsi ja tekstiilikeräykseen. Uffin kassi tuli täyteen ja tarkoitus olisi viedä laatikkoon samalla kun haen lapsen päiväkodista. En enää jaksa yrittää myydä kuin ulkovaatteita, kenkiä ja ehkä merkkivaatteita. Ei maksa vaivaa pyytää euroa Lindexin/Prisman housuista, kun ei silläkään menekki ole kovin hyvä. Kavereillekaan ei viitsi yrittää tarjota kasaa halpisvaatteita. Kaverille tarjottava kassi jäikin kaikista vajaimmaksi, kun laitoin sinne vain kaikista kivoimman näköisiä.

Sain myös ruokaa laittaessa käytyä läpi kauhalaatikon. (Oli yllättävän nopea vaikka puhdistin laatikon samalla!) Mutta sieltä ei mennyt kuin yksi kauha poistoon (liemikauha, joita oli jostain syystä kaksi). Ollaan taidettu se joskus aiemminkin katsoa läpi.

Mä luen tätä ketjua ja yritän orientoitua tavaroiden lajitteluun.
Meillä on muutaman ystävän ja useiden ystävien tuttujen kanssa wa-kierrätysryhmä, johon voi hyvälaatuista itselle turhaa tavaraa pistää tarjolle ilmaiseksi. Sitä kautta on mennyt esim. joitakin kirjoja ja dvd-levyjä sekä astioita.
Rappusten alla (kaksikerroksinen asunto) on kolme jätesäkillistä poltettavaksi menevää ihan kulahtanutta ja rikkinäistä vaatetta ja muuta tekstiiliä, täällä päin ei valitettavasti ole tekstiilikeräystä. Pari muuta säkkiä on lähdössä kierrätykseen, tod.näk. UFFiin vien. Sit myös kun käsityöihminen olen, on pari muovikassillista vanhaa vaatetta odottamassa kuteiksi leikkaamista.
Nämä edellä mainitut siis ovat nyt odottaneet kuopuksen (loppu)odotusajasta lähtien eteenpäin menoa. Tytölle tulee ikää just 10 kk.

4-vuotias kirjolla oleva poika sekä tuo nuorimmainen saavat päivittäin aikaan sellaisen sotkun, että helposti ottaa pattiin. Olen nyt opetellut sulkemaan silmiäni kaaokselta, mitä nyt oikeasti rikkinäiset tavarat ja roskat kuskaan surutta roskiin. Sekin aika tulee parin vuoden päästä, että pysyy taas paikat paremmin järjestyksessä ja voin karsia ylimääräistä kampetta rauhassa pois.

Kuulun myös näihin ihmisiin, jotka eivät osaa käyttökelpoista tavaraa vain heittää menemään, vaan haluan niille löytää uuden omistajan/tarkoituksen. Omat vaatteet käytän aina loppuun asti, pakon edessä ainoastaan lähden shoppailemaan itselleni uutta vaatekertaa. Rakkaat tunikat esimerkiksi ovat jo moneen kertaan paikattuja, että vielä voin niitä pitää.

Muokattu viimeksi:
Heitin joitain vanhoja kenkiä (pohjat hapertuneet) roskiin, kun netissä luin että ei voisi laittaa tekstiilikeräykseen. Sitten kun vein rikkinäisiä vaatteita pussillisen vaatekeräykseen, niin laatikossa lukikin että vaatteet, kengät, asusteet ja laukut. Eli jos joku miettii myös mitä voi viedä tekstiilikeräykseen!

Heitin joitain vanhoja kenkiä (pohjat hapertuneet) roskiin, kun netissä luin että ei voisi laittaa tekstiilikeräykseen. Sitten kun vein rikkinäisiä vaatteita pussillisen vaatekeräykseen, niin laatikossa lukikin että vaatteet, kengät, asusteet ja laukut. Eli jos joku miettii myös mitä voi viedä tekstiilikeräykseen!

Hyvä kun kerroit! Mäkin oon elänyt käsityksessä, ettei kenkiä kuulu laittaa tekstiilikeräykseen.

Mä heitin eilen roskiin esikoisen ajalta jääneet pienet vauvanhoitojutut, kuten jo vanhentuneet nenätipat ja avatut vauvaöljyt ja lanoliinivoiteet. Ollaan nuo jo muutettukin kaksi kertaa, erittäin järkevää. 🙈 Nyt saivat mennä.

Samalla sai lähteä kahden pienen peltirasian sisältö. Niissä oli kaikkea sellaisen eteisen lipaston roinaa, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. 😅 Ikivanhat langalliset nappikuulokkeet, avain pyörään jota meillä ei ole ollut vuosiin, pari vanhaa heijastinta, leimakortti ravintolaan jonka paikkakunnalla emme enää asu... Purkit laitan myyntiin.

Myös yhden kirjan laitoin Vintediin myyntiin ja joku sen heti ostikin. Ostin kirjan englanniksi viime kesänä, mutta pian tuli tieto, että ko. kirja suomennetaan, niin en lähtenyt sitä englanniksi lukemaan, on sen verran epämukavuusaluetta itselleni tuo huvin vuoksi vieraalla kielellä lukeminen. Onnistuu, muttei ole kivaa ja rentouttavaa, niin kuin harrastusten pitäisi olla.

Takaisin