Hankintoja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ruusa#
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ystävän mukana päädyin pari viikkoa sitten lastenvaateliikkeeseen ja tuijotin suu auki vaatteiden tiukkaa sukupuolijaottelua. Tytöille pinkkiä hörhelöä ja pojille sinistä. Apua. Toivottavasti toisenlaisiakin vaatteita löytyy!

Oon hämmästellyt samaa. Jo pienillä vauvoilla on tosi paljon selkeästi tyttömäisiä tai poikamaisia bodyja ja haalareita.

Juuri näin Raparpaari! Löysin koko kaupasta ehkä puolen tusinaa vaatekappaletta, jotka eivät olleet selkeästi sukupuolitettuja. Ja onnittelukorteissa jako näkyi vielä vahvemmin. Prinssejä sinisissä ja prinsessoja vaaleanpunaisissa. Toivon todella, että tämä Kampin kauppakeskuksessa sijaitseva liike on ääriesimerkki. Kun itseltä löytyy vaatekaapista lähes kaikki muut värit paitsi vaaleanpunainen (ja oranssi) ja miehellä on vaaleanpunaisiakin kauluspaitoja, niin miksi vauvoilla pitäisi olla ahtaammat värilokerot?

Bumbleride indie on 3 pyöräinen jossa jalkatuki säätyy! Ne vois olla mun valinta yhdelle nyt... Tosin enemmän olen lukenu bumbleride indie twin tuplista ja niitä kehutaan ainaki paljon, mutta käsittääkseni noita yksöisrattaita myös. Mutta taidetaan päätyä Mountain buggy tupiin koska taitaa olla ainoat tuplat jotka mahtuu meidän auton takakonttiin.

Mun ystävällä on itseasiassa noi Bumbleriden yhden lapsen rattaat ja on kehunut niitä tosi paljon. Ne mulla on ollut mietinnässä. Täytyypä käydä testailemassa vielä liikkeessä.

Oon hämmästellyt samaa. Jo pienillä vauvoilla on tosi paljon selkeästi tyttömäisiä tai poikamaisia bodyja ja haalareita.
Lastenvaatteiden räikeä sukupuolittuminen on 2000-luvun markkinointikikka. On alettu tarjota tiukasti sukupuolitettuja vaatteita ja leluja ja totuttaa ihmisiä siihen, että ehdottomasti ei voi poiketa sukupuolittamisesta. Näin saadaan myytyä enemmän vaatteita ja leluja, kun sisarusten ja tuttujen asioita ei "voi" kierrättää jos ne on toiselle sukupuolelle lokeroituja. Ennen ei tarvinnut pukea jo pikkuvauvoja enimmäkseen pinkkiin tai siniseen, vaan sukupuolitus oli paljon vähäisempää.

Tosi ikävää sikälikin, että ihmiset kohtelevat lapsia ja antavat huomiota eri tavalla riippuen siitä, kumpaa sukupuolta olettavat lapsen olevan. Tutkimuksessa jo sylivauvasta ihmiset kuvailivat samaa vauvaa siniseen puettuna vahvaksi, rohkeaksi komeaksi jne ja pinkkiin puettuna söpöksi, kauniiksi, hennoksi jne.

Minäkin olen huomannut, että vaatteet ovat jaoteltu turhan tiukasti sukupuolen mukaan. Kun nyt olen yrittänyt katsoa melko neutraaleja vaatteita, jotka menisivät kummalle tahansa. Mutta olen huomannut itse usein syyllistyväni turhaan sukupuolijaotteluun pelkkien värien mukaan. En nyt puhu röyhelömekoista vaan pelkistä väreistä. Jos näen vaaleansinisen potkupuvun, ajattelen heti, että pojalle! Ei voi ostaa, kun ei tiedä kumpi tulee. Miksei pientä tyttövauvaa voi pukea vaaleansiniseen? Minulla pienenä lempivärinä oli sekä vaaleanpunainen, vaaleanlila että vaaleansininen. Pukeudun itsekinedelleen joskus vaaleansiniseen. Kummipoikani tykkää vaaleanpunaisesta. Ja kuka ei olisi nähnyt vaaleanpunaista paitaa kenenkään miehen päällä? Niinpä!

En nyt tarkoita, että pojat olisivat puettava mekkoihin tai tytöt hämähäkkimiehiksi, mutta olisiko osa jaottelua ihan vaan meidän korvienvälissä?

Löysin myös hyviä, ihan kuin käyttämättömiä bodyja kirpparilta 0,20e kpl :happy093 Suurin osa pöydistä oli kyllä suoraan pinkki/sinisiä, mutta löytyi myös beigeä, ruskeaa ja keltaista ja limenvihreää, nää lähti matkaan :p Joissakin pöydissä oli todella kuluneita lumppuja 2e/kpl :mad: itse olisin heittänyt moiset roskiin, ei kehtaisi ilmaiseksikaan sellaisia mihinkään antaa...

Vauvalle en ole vielä vaatteita hankkinut. Isompien vaatteista suurin osa ollaan annettu eteenpäin, mutta osa ollaan säästetty, esim. vaaleanpunainen ja vaaleansininen pieni talvihaalari löytyy :) Hankkia pitäisi pinnasänky, mökillä olisi kyllä appiukon tekemä jpka meillä oli ensimmäisellä, mutta siinä ei saa pohjaa eri tasoille niin on tosi epäkäytännöllinen pienen kanssa. Alkuun vauva kylläkin nukkuu äitiyspakkauksessa, johon on hommattu reunasuojat.

Hommattuna vauvalle sen sijaan on guinny speedi vaunut ja niihin sopiva kaukalo. Tarkoitus ei ollut vielä ostaa, mutta käytettynä löysin halvalla. Niillä ajattelin pärjätä mahdollisimman pitkälle ja kun isompien kuskailut harjoituksiin yms. vie aikaa joka päivä ja vauva kulkee mukana niin tarkoitus oli hankkia mahdollisimman helpot vaunut siihen.

Tein juuri Reimalta tilauksen ensi syksyä ja talvea varten! Löysin mielestäni ihan kivasti sukupuolineutraaleja kuoseja, esimerkiksi keltaista ja kaikki oli alessa. Odotan tulevaa pakettia lähes yhtä paljon kun äitiyspakkausta [emoji4]

Muokattu viimeksi:
Heti ultrasta päästyämme suuntasimme kangaskauppaan. Nyt on vino pino kankaita, joista pitäisi ommella vaatteita. Itsellekin pitäisi käydä ostamassa jo mammahousuja.

Tilasin uuden itkuhälyttimen kun vanha hajosi, tulee siis aluksi esikoiselle käyttöön. En olisi tilannut enää uutta, jos ei olisi tämä uusi tulossa. Lisäksi ostin ekat äippähousut, kyllä kaikki entiset mahtuu vielä, mutta alkavat jo puristaa.
Vaatteita on tosi paljon ennestään, niin sukupuolineutraaleja ja sitten löytyy perhepiiristä niin tytön kun pojan vaatetta.

Ainut isompi hankinta olisi sisarusrattaat. Ahistaa miten kalleita ne on käytettynäkin ja lähinnä mietin sellaisia kapeita, koska ei niillä leveillä mahdu missään kaupassa pyörimään.

Onko kenellä kokemusta sellaisesta babynestistä/pesästä? Mietin oisko kätevä, jos perhepedissä nukkuisi.

minäkin tein eilen jo hankintoja..pussillinen vaatteita, rintapumppu ja pinnasänky patjalla :D tästä se sitten lähtee..kaikki mulle heti nyt :laughing025

Mistä Honeli tilasit itkuhälyttimen? Se pitäisi hommata uusi, kun vanha on mennyt rikki.

Myönnetään että Tori.fi sivustoa on tullut katsottua ahkeraan viime päivinä... :)

Täälläkin alkoi kauhea nettikauppojen koluaminen eilen ultran jälkeen. Mitään en tosin vielä tilannut. Ensimmäiset äitiyshousut kävin ostamassa sunnuntaina, kun vatsa on sen verran turvonnut, ettei omat farkut enää tuntunu mukavilta, vaikka ihan kevyesti vielä päälle menivätkin.

Viikonloppuna ostin ensimmäiset vaatteet pikkuiselle kirpparireissulta. Potkuhousuja, kietasubodeja, potkupuku, sukkia ja myssy. Eikä mennyt kuin 10 euroa.

Isommat hankinnat piti jäädä myöhemmälle, mutta tiedossa on jo mistä saan rintarepun, pinnasängyn, hoitopöydänalustan ja ehkä yhdistelmävaunut.

Hoitopöytää suunnittelin rakentelevani nykyisistä kalusteista. Suunnittelin laittavani ikean expedit hyllyn päälle pöytälevyn. Pöytälevyjä on nyt työpöytänä. Ovat jo aika naarmuisia, joten ajattelin laittaa siihen päälle jonkun kivan kernikankaan. On sitten helppo pitää puhtaana.

Aika paljon on tullut vaatteita hankittua :happy: Ja tilasin ihania trikookankaita, vielä kun sopivat kaavat löytyis niin alkaa paininjalka väpättää :grin

Meillä tyttöjen sängyt on eri huoneessa ja leikkihuone erikseen, jossa on ne räikeät värit, kivemmin malttaavat ruveta nukkumaan kun lelut ei oo nenän edessä. Ennen asuttiin pikku mökissä oltiin kaikki samassa makkarissa ja lelut olkkarissa, kauhee kaaos mutta pystyy sitä pienemmässäkin asumaan.

Vaunuista sanosin että kyllä emmaljungat on ehottomasti parhaat, mulla ollu monia merkkejä testissä. Nyt Teutoniat ostin vauvalle, vaikuttaa ihan kivoille, mutta haluttaa kyllä niitä emmaljungia, ne vaan on niin hyvät [emoji4]

Mäkin hommasin itkuhälyttimen jo ja oon ihastunut Apple of my eye-kuosiin, niitä istuinsuojia oon ostanu ja hoitolaukun ja tutin [emoji7]

Meillä ei ole juuri mitään tarvikkeita enää tallessa, lapset 2010 ja 2011. Olen säästänyt ainoastaan boba-kantorepun ja trikooliinan, onneksi ne on edes valmiina. Lapsilla on sellaiset muistojen laatikot ja sinne olen jemmannut molempien pieniä vaatteita 50-60cm. Taidan ne ottaa sieltä käyttöön tulevalle vauvalle, ettei tarvitse ihan niin paljon ostaa uutena (kirpparilta).

Vaunut ja turvakaukalot ovat vuosien varrella kyllä kehittyneet, vähän jo yritin tutustua aiheeseen, mutta olen niistä aika pihalla. Sen verran tiedän, millaisia vaunuja ei käytetä, joten se jo karsii osan pois. Onneksi on paljon aikaa miettiä näitä asioita ja saa koluta toria ja kirppiksiä ihan rauhassa. :happy:

Takaisin