Hankintoja vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Helena
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä ostin just käytetyt yhdistelmärattaat. Lähes ainoa, mitä meinaan ennen syntymää äitiyspakkauksen lisäksi hankkiakaan.
Halvalla sain tosi hyväkuntoiset ja paketissa kaikki mitä tarviin. Ja väärä malli. Voi ÄRH! Ottaa päähän niin, että itkettää.
Välikäsien, hakumatkan ja oman virheen takia en viitti edes ehdottaa kaupan perumista.

No, ehkä ne osoittautuu kelpoisiksi. Jos ei, ehkä ne oli niin halvat, että saan myytyä ne samalla hinnalla.

Noin. Jospa tämä pieni julkinen sureminen helpottais.

Minkälaiset vaunut ostit Riipitii?
Mulla on vaunut meinaa hakusesa ja ainoot kriteerit mulla on et ne on yhdistelmät ja ilmakumipyörät.

Minkälaiset vaunut ostit Riipitii?
Mulla on vaunut meinaa hakusesa ja ainoot kriteerit mulla on et ne on yhdistelmät ja ilmakumipyörät.
Brion Singit. Niissä ei ole ilma- vaan umpikumipyörät :-/

Smilet piti ostaa, kun niissä on kapeampi akseliväli takana. Koska olen yksin vauvan kanssa ja ilman autoa, pitää pystyä liikkumaan julkisilla ja keskustan kaupoissa helposti.

No voi höh Ripitii. :( Mä eilen innostuin ihastelemaan vauvajuttuja, kun tuttu tarjosi yhdistelmävaunuja. Laitoin sitte ihanasta turvakaukalosta vanhemmilleni kuvan... Tänään kun tulin kotiin vanhempani olivat kylässä ja ostaneet samantyylisen kaukalon meille. Meinas melkein tulla itku. :)

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Mies lähtee parin viikon päästä työmatkalle Jenkkeihin ja oon alkanut miettimään mitä sieltä olisi ehdottomasti tuotava vauvalle. Jotain mitä Suomesta ei saa. Haluan kokeilla muutamaa Aventin tuttia, joita täältä ei saa (jos vauva tutin haluaa/tarvitsee), mutta muuta en ole vielä keksinyt.

Ehdotuksia?

No jenkeistähän nyt saa ihan mitä mieleen juolahtaa, jopa VAUVAPERUUKIN. Siis ihan järkyttävää. Luin yhden artikkelin missä joku firman myyntitykki mainosti että 'onhan se tärkeää että tytöllä on hiukset'. Siis voi oikeesti. Onkohan kukaan kysyny niiltä lapsilta, mitä ne on mieltä hiostavista peruukeista joissa on 'söpöt kiharat' tai 'letitetty otsatukka'...Siellä päin maailmaa käydessä mietin aina miten joillakin voi hämärtyä todellisuuden ja normaaliuden taju niin täysin.
Toisaalta jotain hyvää kosmetiikkaa tuon joskus, ja saahan sieltä niitä jenkkimerkkien vaatteita edullisesti, että jotain söpöjä vauvan merkkivaatteita ehkä, jos jotain haluaisi sieltä tuliaisiksi... :) Vauvantarvikkeita on Suomessa aika hyvin tarjolla, itse esikoista varten paljon turhakkeita ostaneena sanoisin että vähintään riittävästi...kun tuleva innokas äiti menee kauppaan, niin myyjät kyllä osaa myydä kaikkea 'tarpeellista'... :D

Joo, jenkeille on kyllä liian helppo välillä nauraa, ja joskus tekis mieli melkein itkeä kun käy esim just niitä lapsia sääliks, kun eihän niilläkään oo mitään mahdollisuutta ihmisiks kasvaa tollasessa ympäristössä. Mut joo siis tilausta vaan miehelle, ilmeestä vaan kuvaa jos toteaisit 'hei kulta, toisitko semmosen punertavansävyisen vauvaperuukin jossa on letitetty otsatukka? Kun jos vauva on tyttö, ja sillä ei heti parissa kuukaudessa vielä ihan tukka kasvakaan oikein tyttömäiseks, ni ei oo kato kiva et muut vauvat varmaan syrjii sit, ja toiset äiditkin kauhistelee että mikä kauhee kalju, onkohan se sairas tai jotain...että aika pakkohan tollanen on saada. Tytöllä TÄYTYY olla tukka.'
:D

Tarvikkeiden hankinta aloitettiin olennaisimmasta.. ostin Facebookin kirpparilta Burberryn vaaleansinisen trenssitakin. :-D Nyt toivotaan että koko on ensi syksynä sopiva - ja että lapsi tosiaan on poika kuten ollaan aavisteltu! ;-) Joku hulluus ilmeisesti on ottanut vallan.. :dance011

Mama88: Minne päin Jenkkejä sun mies on lähdössä? Hauska sattuma nimittäin, munkin mies on lähdössä 8.9. työreissulle, Louisianaan:) Millasia hommia sun mies tekee, joudutko useinkin kärsimään reissuleskeydestä? Meillä on viimeinen vuosi mennyt niin, että mies on ollut suurimman osan ajasta työmatkoilla. Oon kyllä tehnyt selväksi, että homma saa rauhoittua huomattavasti viimeistään siinä vaiheessa, kun vauva putkahtaa ulos!

Mä sorruin ostamaan tämmösen setin:

http://www.kappahl.fi/article/setti_666834

Noi Kappahlin Newbie-sarjan vaatteet on älyttömän sulosia!

New Orleansiin lähtee... Eli Louisianaan myös :D Mikä sattuma! Kouluttajana työskentelee isolle firmalle. Joudun olemaan aika paljon yksin, kun mies reissussa joka toinen viikko, mutta yleensä Suomen sisällä. Meillä on alle 1-vuotias tytär, ei sen takia matkusta enää ulkomailla usein.

Auttakaa tietämätöntä. Mulla on ihan kauhea ongelma vauvan vaatteiden suhteen.

Mitä se vauva ihan oikeasti tarvii ja paljonko? Osaan joo ostaa housuja ja pitkähihasia bodyja, mutta tarviiko talvivauva niiden päälle esim vielä pitkähihasen paidan? Tai housujen alle sukkikset tms? Sukatkin on ihan selvä juttu, mutta mitäs jos on potkarit joissa on varvasosa? Tarviiko sitten lisälämmikettä varpaille? Tarviiko sillä olla aluksi pipo päässä sisälläkin? Ne käsineet taitaa olla enimmäkseen sen raapimisen takia eikä niinkään lämmikkeen? Entäs ulkovaatteet, riittääkö lopputalveksi jos hankin yhden haalarin esim kokoa 56 ja siihen töppöset ja tumput ja jonkun lakin? Onko kypärämyssy ihan tuhoontuomittu ajatus pienen kanssa ulosmennessä? Tarviiko se vauva välivaatteita sisävaatteiden päälle vielä? Kertokaa mulle tämä kaikki ja myös se jota en tajunnut kysyä mutta mikä tulee tietää.

Ihan hirveästi kysymyksiä, ja mitä enemmän asiaan pyöritän sen enemmän pihalla mä oikeasti olen. Ja luulin että tää asia olisi paljon yksinkertaisempaa, osaan mä isompia pukea ihan ongelmitta :grin Tuntuu vaan että koko järjenjuoksu on jäänyt johonkin matkalle...

Oon ajoissa tän asian kanssa, mutta jos käytettyjä vaatteita ajatteli löytää niin on oltava.

Elya, jos yhtään lohduttaa niin mä oon yhtä tietämätön ja neuvot kelpais mullekin. :)

Elya, äitiyspakkauksessa on kaikki tarpeellinen alkuun, jos sen otat. Se, mitä laitetaan vauvalle päälle, riippuu täysin lämpötilasta. Kovilla pakkasilla vauvaa ei viedä ulos, mutta muuten talvella kerrospukeutuminen pitää lämpimänä ja niskasta kokeilemalla selviää onko vauvalla liikaa päällä. Niska on hikinen ja nihkeä, jos vauvalla on kuuma, ja pikkuinen voi olla vähän ärtyinen sen takia. Jos vauvalla on kylmä, niska on viileä, kädet ja jalat kylmät, ja pikkuinen voi muutenkin vähän itkeä ja hytistä.

Sisävaatteiden (esim. pitkähihainen body ja potkuhousut) päälle laitetaan pakkasella villahaalari, päähän kypärämyssy ja käsiin lapaset. Sen jälkeen ulkohaalari, lämpötöppöset ja -rukkaset sekä tietysti neulemyssy/pipo. Vauva kannattaa laittaa vaunuissa makuupussin sisään. Jos hankit untuva-/lämpöpussin, silloin ei tarvitse laittaa noin paljon vaatetta alle.

Vastasyntyneellä kannattaa pitää hattua päässä myös sisällä, koska se luo turvallisuuden tunnetta, kun myös pää on lämmin. Päästä haihtuu myös paljon lämpöä. Jos vauva on hikinen, hatun voi ottaa pois. Lapaset on myös hyvä pitää sisällä vauvan käsissä.

Vauvat kasvavat hurjaa vauhtia ja vaatteet jäävät sen takia pieneksi yllättävän nopeasti. Itselläni kävi esikoisen kanssa niin, että kaikkia saamiamme ja ostamiamme vaatteita en ehtinyt edes käyttää vauvalla, kun ne jo jäivät pieneksi! Pienen vauvan kanssa pärjää yllättävän vähällä. Vasta sitten 3kk jälkeen alkaa olla tarvetta useammille asuille. Itse panostan alkuun harsoihin ja puklurätteihin - niitä menee paljon!

Vastasyntyneelle on vaikea pukea päälle pään yli vedettäviä puseroita ja bodeja. Se voi myös olla vauvasta vähän pelottavaa, jos pään yli vedetään jotain, koska se pää on niin heiveröinen eikä vauva osaa yhtään hallita sitä. Suosittelen tästä syystä hankkimaan sivusta avattavia bodeja/kietaisubodeja. Ne ovat todella näppäriä ensimmäisinä viikkoina! Sukkia tarvitsee, koska pienen pienet varpaat paleltuvat helposti. Laittaisin siis potkuhousujen päälle vielä sukat tai alle jopa sukkahousut, jos on viileää sisälläkin (potkuhousuiksi/puolipotkuhousuiksi kutsutaan niitä housuja, joissa on ns. sukat kiinni lahkeissa).

Tärkeintä on, että talvella on pitkähihaista ja lahkeista päällepantavaa, esim. 5 kpl pitkähihaisia bodeja ja 5 kpl housuja/puolipotkuhousuja, parit sukkahousut, muutamat sukat + äitiyspakkauksen sisältö. Ehkä vähän hassu vertaus, mutta sitä sopii ajatella, että: jos itse makaisit paikoillasi ulkona kylmässä, mitä haluaisit päällesi? :)

Älä turhaan stressaa! Katso ensin, että minkä kokoinen vauva sieltä tulee ja onko hän kuumakalle vai palelevaa sorttia. Niitä vaatteita ja muita tarvikkeita ehtii ostaa myöhemminkin lisää, tarpeen mukaan. Sylissä vauvalla on aina hyvä ja lämmin olla ;)

Muokattu viimeksi:
Mama88, aika tyhjentävä vastaus, kiitos. :)

Eniten mua mietityttää toi housujen ja paitojen määrä, siis juurikin se että paljonko kerralla laitetaan päälle ja riittääkö se body + yhdet housut sisällä Ulos pakkaisin varmasti kaikenmaailman vaatteet jotka löydän. Itse olen ihan järjetön vilukissa enkä ole t-paidassa sisälläkään muuten kun kuumimpina kesäpäivinä ja villasukat on aina käytössä, joten tietenkin oletan muidenkin olevan. :rolleyes: Mulla tulee kyllä ihan selkärangasta päiväkoti-ikäisten pukeminen, mutta pieni vauva kun ei liiku niin on eri juttu. Ja kun tuntuu ettei niitä käytännöllisiä vaatteita hyppää silmään kaupassa, on tarjolla mitä hienompia villatakkeja ja neulepuseroita mutta mukavuutta niissä ei ole aina ajateltu. Kaupassa tuntuu olevan vaan bodyja ja legginsejä...

Äitiyspakkauksen tavarat taitaa olla aivan liian suuria pienelle vastasyntyneelle. Muuten se on hyvä juttu, mutta pikkusen jos olisi kokovaihtelua vaatteissa. Näin olen kuullut, tietenkään mulla ei sitä omaa pakkausta vielä ole.

Ite en oo uskaltanu ostaa vielä yhtään mitään tulevalle vaualle vaikka mieli on tehny jo monta kertaa ja aina pitää kävellä vauva osaston läpi kun kaupassa käy.. Haluun eka tietää varmasti että onko se tyttö vai poika (poika luultavasti) Ja toiseks tullaan saamaan sukulaisilta niin paljon kaikkee että en usko että meijän ihan hirveesti mitään tarvii muuten kaan ostaa.. Ainoastaan itelleni oon kirpparilta ostanu yhen äitiys "mekon" 5€ ja isompia housuja oon katellu kun ei omat housut enään mee päällä..

Mama88 ehtikin jo vastata tohon mitä vaatetta tarvitsee :) Tosissaan kuten hän sanoi niin riippuu myös hieman vauvasta paljonko sisällä vaatetta tarvitsee. Oma esikoinen oli talvivauva ja tarvi kyllä sisälläkin ehdottomasti hatun,hanskat ja sukat lämmittää ääreisosia. Meillä, kun myös veti, niin lattialla en ihan pienenä juurikaan pitänyt. SItterissä ollessa laitoin alle taljan, joka esti vedon selkäpuolelle.

Vaatteiden kulutus riippuu myös hieman siitä onko vauva kova pulauttamaan vai ei. Ite tykkäsin et oli muutamat 50cm bodyt ja housut, kun vastasyntyneenä tuntui hukkuvan suurempii. Mutta ton kokoset ei kyllä vauvalle kauaa mene, joten ainakaan paljoa niitä ei kannata hankkia. Toiset ostaa suoraan 56cm vaatteita, kun niiden käyttöikä on paljon pidempi. Meillä noi potkuhousut ei oikeen ollu hyviä, kun tytöllä oli sen verran pitkä jalkaterä, että jalkaterät ei mahtunu muuten sopiviin housuihin. Ja niitä ihan pieniä vaatteita 50-56 cm saatiin myös aika paljon lahjaksi, kun ihmiset tykkää niitä ostaa.

Takaisin