Hankintoja vauvalle.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ai niin, piti sanoa, että ehkä tohon vaunujen tilaamiseen (toimitusaika arviolta 6 vkoa) antoi vähän lisävauhtia se, että saimme aamulla kuulla miehen siskon synnyttäneen, vaikka laskettuun aikaan oli vielä kolmisen viikkoa... Jännästi noi konkreettiset esimerkit saa hituriinkin liikettä ;)

Meillä ei ole hoitopöytää ollenkaan, koska mä pidän sitä turhana. Meillä vaippa vaihdetaan pesukoneen päälle laitetulla pehmusteella. Meil oli ennen viel päältä täytettäväkone ja ihan hyvin toimi senkin kanssa kun oli vaan koneen luukku kiinni. Haisevat vaipat jäi vessaan ja hana oli vieressä pyllynpesua varten :)

Jep, taitaa jäädä meilläkin varsinainen hoitopöytä hankkimatta. Pesukone tosin on tornissa, joten siitä ei ole apua, mutta ajattelin pärjätä sellasen pehmeän, siirreltävän alustan kanssa (vaikka sitte sängyllä/sohvalla, jos en muuta keksi). Vähän kyllä pohdittiin jonku lipaston hommaamista, ihan lisäsäilytystilan takia. Tai sitten vaan tyhjennetään (vieläkin lisää jo valmiiksi minimalistisesta) omia kamoja alta pois :)

Tuo hoitopöytä kyllä jakaa mielipiteitä, mutta meillä se taas on ollut ihan ykkösjuttu. Esikoisen kanssa kipeytyi selkä tosi nopeasti kun vaihtelin vaippaa sängyn/sohvan päällä, joten hankittiin hoitopöytä/lipasto ja se on käytössä edelleen (lapsi 3v). Ei siis tietenkään hoitotasona, mutta lipasto on ihan täynnä. :) Ja nyt sitten siirtyy taas uudelle käyttäjälle hoitotasona.

Natylla taitaa olla ainoat biohajoavat vaipat ja niitä saa ainakin kaikista S-kaupoista. Mutta - niitähän ei sitten voi biojätteeseen heittää. Eli kompostiin kyllä, mutta biojätteen sekaan ei. Eli ennemmin kannattaa hommata vaikka Pirkan tai Muumin vaippoja, kun ne tehty Suomessa. Noi Natyt raahataan mun mielestä Ranskasta. Meillä kestoiltu esikoisen kanssa synnäriltä saakka ja reissuvaippoina ollut sitten muumit mukana.

Joo, toi biovaippa-asia on puoliksi harmillinen :( Silti pidän sitä parempana vaihtoehtona, kuin pampersit ja liberot, koska vaikka tuote ei ole täydellinen, on se kuitenkin eräänlainen viesti vaipantekijöille valita jotain muuta, kuin ne kloorivalkaistut muovikasat.

Muumeista kuulin vähän aikaa sitten, että ovat vaihtaneet sisuksen johonkin vähän vähemmän myrkylliseen, vaikkei se toki vieläkään mikään ekovaippa sinänsä olekaan. Siihen täytyykin nyt tutustua vielä vähän tarkemmin. Kun ei tosiaan haluaisi viherpestä kaukomailta tuoduilla puoliekovaipoillakaan.

Yksi tärkeä syy vaippavalintaan on tietenkin myös lapsi: iho on ihmisen suurin elin ja sen kautta imeytyy päivässä muutenkin jo uskomaton määrä kehoon kuulumattomia aineita. Vaipasta (joka on ihossa kiinni joka päivä, koko päivän) niitä ei enää tarvitsisi tulla.

EDIT: Okei, asia selvä, meille tulee Muumivaipat, ainakin niin kauaksi, että vaihtuvat kestoihin. Koska: http://www.muumivaipat.fi/teippivaipat.asp Vakuutuin :)

Niin ja aika paljon noissa vaipoissa painaa sekin, että mikä sopii lapselle. Ihon puolesta joo tietysti, mutta myös istuvuudeltaan. Jos saa viisi kertaa päivässä vaihtaa koko vaatekerran sen takia, että pissit ja kakat tule läpi vaipoista, niin ei se paljon naurata.

Meillä esikoisella oli kasvuvaihesta riippuen käytössä kestovaipat, pampersit, muumit ja liberot. Kestoja ja muumeja käytettiin jossain vaiheessa eniten, mutta kestoiluun väsyin lopulta (superhuonosti nukkuva neiti, joka kestojen kanssa ei nukkunut sekuntiakaan jos tuli pissit...) ja muumit alkoi falskaamaan jossain kasvunvaiheessa. Liberot ärsytti ihoa, joten lopulta pampersit oli käytössä pisimpään.

En vielä yhtään tiedä mikä tulee olemaan ratkaisu tämän kuopuksen kanssa, jää nähtäväksi. :)

Pirkathan on mun mielestä samaa kamaa kuin muumit, mutta eri kuosilla. Meillä kertsit pikkuisella kaikilla reissuilla aina päästi kakat selkään... oli mieskin helppo pitää kestomyönteisenä, kun niiden kanssa ohivuotoja ei kakan osalta käynyt. Pissat kyllä tuli alkuun rimppakintulta ohi.

Samaa mieltä Satsuman kanssa eli ei ihan vielä kannata lyödä vaippamerkkiä lukkoon kun kaikki vaan ei joko malliltaan tai muuten käy kaikille. Meillä on ainakin kasvun myötä joutunut sumpliin erimallisten vaippojen kanssa kun välillä joku toinen on parempi kuin toinen.. Ja meillä herkästi esikoisen iho ärtyy nimenomaan kestoista eli ei nekään autuaaksi tee.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Se on taatusti just noin, eli tilanteen mukaan. Mutta saa kyllä aika hankala tilanne tulla eteen, että luonto antaa periksi pampersille ja liberoille. Eli siinä mielessä tää oma luomuilu ja viherpiperrys painaa vaa'assa, etten ihan ensimmäiseksi halua kloorivalkaistuja, hajustettuja ja kemiakaaleissa uitettuja vaippoja edes lähteä suotta kokeilemaan :)

meil ei liberoa käytetty kuin ihan pari kokeilukertaa, ne haisi mun nenään ihan hirveille, niil oli joku ihme hajuste. Mulla tuo esikoinen on tollanen ikiliikkuva pikku kuikelo ja muumit sopi teippivaippana malliltaan hyvi, mut tosiana hosuvaipat on niillä niin isoja ettei voi vieläkään käyttää. Pampers oli hyvä tolle mun laiheliinille joka nyt tosin jo opettelee kovaa vauhtia pottailemaan :) tai on opetellu siitä saakka kun osas istua mut nyt osaa pyytääkin potalle kun pisu on tulossa

Mä inhoon pamperseja ku ne tuntuu heti hirmu painavilta kun on ykski pissa. Meillä oli käytössä liberot kokoon kolme asti ja sen jälkeen ku pienin lidlin vaipoista eli kolmonen sopi nii sitten niitä. Ne lidlit on reilumpia, ja halvimpia. Ei ne ihan ohuet ko ne haisee pahalle heti ku on ykski pissa ku ne tavalliset lidlin vaipat. Samoin mennään tänki kaa jos iho kestää :) Kestoja kokeilin mut en innostunut, kuivaksiopetteluvaiheessa voisin kokeilla ehkä harkkahousuja.

mä oon pohtinu harkkahousuja tässä mutta vielä en oo hommannu. Kotona annan monesti vaan olla ilman vaippaa ja muistuttelen potalla käymisestä, vahinkoja käy, mutta saman verran tulee sinne pottaankin. Mulla tuo pottailija on nyt 1v 6kk vanha niin ei mikään kiirus ole vielä täysin kuivaks saada :)

Minäkin ajattelin testailla kestoja, kun löysin kirpparilta kasan €/kpl. Ne näyttivät paljon käytetyiltä, mutta silti tahrattomia ja kuminauhat ja tarrat oli ihan elossa. Eiköhän niillä alkuun pääse. Nyt pitää alkaa neulomaan vielä villahousut ja selvittämään, mistä sitä lanoliinia saa tässä kylässä...

Mä oon ostanut joka kerta Ruohonjuuresta, eli jos teiltä sellainen löytyy niin sieltä. Ja no netistä ainakin =) Mä kanssa tein alkuun parit pöksyt itse ja nyt ollut yökäytössä Babyidean hh woolit. Ne on ihan huippuja, vaikka aika arvokkaita ovatkin. Yhdet aika kärsineet löysin kirppikseltä vitosella, niissä siis muutama reikä mutta eivät yhtään huopuneet tai mitään ja hyvin pelittää =)

Meillä on silla tavalla että itse olen ostanut suurimman osan vauvan tarvikkeista kuten vaunut, syöttötuolin vähän vaatetta, lakanat (sekä pinnasänkyyn ja äitiyspakkaus laatikkoon). Äitini osti vaatteita, matkasängyn, lakanoita, verhon pinnasängyn yläpuolelle ja ommellut vielä sen sitten sen telineenkin. Mieheni osti kaukalon Stokke sängyn sekä Stokke hoitopöydän. Anoppi on ostanut jotain pientä kirpputorilta. Mieheni on vaan vähän huolissaan kun ei oikein pystyy olemaan mukana näissä vauva tavara hankinnoissa. :)

Mää ostin noi babyidean hh woolit pojalle talveksi villahousuiksi. Raukalla jalat aina jäässä jos on yli 5 astetta pakkasta. Sit ostin noi ja noi+villasukat paljaalle iholle, tavallinen body ja äpn villapuku+ tarvittaessa lapaset ja sitte ulkovaatteet. Kovalla pakkasella vielä fleecepeitto jalkojen ympärille. Ja on poika tarennu <3 Reppana ku periny äitiltä kylmät varpaat. Äiti kärsii samasta vaivasta. Täytyy ens talveksi vauvalleki hommata tollaset, ja sit myös merinovillanen kypärälakki :)

Siis ne vaan ei jousta sit enää, jos huopuneet. Ja jos uutena ostaa / tekee itse, niin alkuun eivät ole niin pitävät kuin muutaman lanoliinituksen jälkeen. Mutta joo, ihme homma kyllä, kuinka pitää sen kosteudun. Ja noi hh woolit on kyllä varmaan ihania ihan tosiaan housuinakin, kun on niin pehmoiset ja lämpimät.

Takaisin