Hankintoja vauvalle :)

DiaLia: itkumittarista en oo koskaan kuullu ja omasta kokemuksesta voi sanoa että oman lapsen itkun tunnistaa aika nopeasti että mitä hän sillä tarkottaa. Vauvalla ei pitäis montaa itkun aihetta olla ihan alkuvaiheessa niin itse ainakin tiesin joka kerta mitä hän tarvii. :) Joten en tiedä yhtään sanoa, oisko tuo tarpeellinen.

heidh: vakuutus ois pitäny jo ottaa jos olis halunnu sen syntymättömän lapsen vakuutuksen joka jatkuu sit syntymän jälkeen jonkun aikaa. Raja oli muistaakseni rv 28. Korjatkaa joku jos olen väärässä. Mut siis sitä vakuutusta sä et enää saa.

Meilläkin on nyt ne tuplat kotona ja vaippoja ja semmosta pientä hain maanantaina. Eli kaikki on lähes tulkoon hankittuna. :) Huuto.netistä huusin semmosen ihanan söpön vaaleanpunaisen tilkkupeiton vauvalle pinnasänkyyn päiväpeitoksi ja sit kun vähän kasvaa niin leikkimatoksi lattialle. Sitä odotellessa. Niin ja maidonkerääjät täytyykin nyt netistä kattoo samantien ja laittaa tilaukseen, siellä kaupassa missä maanantaina kävin, ei ollu niitä. :/
 
Juu nii mä meinasinkin et varmasti on ollut joku viikkoraja. Mutta otetaan vakuutus sitten heti kun vauveli syntyy ja sen saa otettua :)
 
Heidh: Aattelin eka, et saisit vielä sen vakuutuksen mut Turvassa on ainut vissiin jossa on rajana 2 kk ennen laskettua aikaa saada se syntymästä saakka vakuutus ja sit se menee niin että 2 kk:den ikänen on vauva ja siitä eteenpäin vakuuttuu jatkossa jos haluaa vakuuttaa eteenpäin... hmph noita yhtiöitä.. Mietin vaan sitä, miten ne aina on löytäny porsaanreiät jokasessa vakuutuksessa ja oikeestaan en ole saanut mitään muuta kun yhden puhelimen sieltä ja sekin alkuperäsestä ainakin puolet halvempi uutena + omavastuu ainakin sen satasen.. oisinko peräti ite maksanu omavastuulla koko puhelimen. Eaw!

Elkee muuten ihmetelkö.. musta tuntuu, et mun raskaushormoonit on oikeesti alkanu myllertää ekstraa ja oonkin ollu paljon epätasasempi lähiaikoina kun koko raskauden aikana yhteensä. Vissiin ku synnytys lähestyy niin henkiset pressuret kasvaa..

della_79: Mäkin oon koko raskauden ajan keskittäny ostokset ja rahani täysin tulevaan esikoiseen. Tietty mitä nyt on pakollinen, eli ruoka ym. hankkia itelleni - mut nekin oon sit sijottanu heti vauvaan tietysti ihteni kautta.. :D hehheh..

Hemppa: Juu, mua lähinnä huvitti tollanen vempain ku itkumittari.. oiskohan vastaavia vempaimia, jotka tekee suursiivouksesta lähtien kaiken täällä kotona mun puolesta? :D Mut nyt kun on tätä tilaa, niin varmaan tulee se robotti-imuri hankittua... hmm... :)
 
Käytiin ostamassa eilen turvaistuin autoon, joten nyt on pakolliset hankittu (turvaistuin ja vaippapaketti...) Toki kaikenlaista pientä olen ostanut ja tulen ostamaan, mutta eiköhän sitä myös synnytyksen jälkeen ehdi lisävaatteita ym. ehdi ostelemaan.

Noista turvaistuimista. Olin ajatellut, että ostamme autoon sellaisen hienon isofix-kiinniteisen istuimen, josta on sitten helppo napata istuin mukaan. Ajattelin niiden olevan myös jotenkin turvallisempia kuin perinteiset vöihin kytketyt. Liikkeessä myyjä kuitenkin myi meille istuimen, joka oli juuri voittanut jonkun vertailun ja jossa kumpikin kiinnitystapa todettiin yhtä turvalliseksi. Tämän lisäksi kun istuin maksoi 169 euroa, niin tuo hemmetin isofix-alusta olisi maksanut 189e! Eikä se sitten edes käy isompiin istuimiin, vaan se on aina hankittava istuimen mukana (poikkeuksena oli joku istuin, mutta siihen ei sitten taas saanut tätä pienintä mallia kiinnitettyä). Mun mielestä ihan älytöntä rahastusta! Jäi alusta kauppaan.

Onko muilla kokemuksia/mielipiteitä näistä turvaistuimista?
 
Nyt on muutes pakko mainita, että kaikenlaisia hankintoja on tehty, mutta mitenkähän nämä kaikki vempeleet käytännössä toimii? :D t. blondi.
 
Mulla on kans sellai tunne, että tarttisin käyttöohjeet ihan kaikkeen vaunuista turvaistuimiin ja potkupukuihin. Kokeilemalla kaiketi nuokin oppii mutta sitä itse lasta ei pääse kokeilemaan etukäteen Täytyy toivoa, että se kestää vähän epäonnistumisiakin aluksi...
 
Esikoista odottaessa mäkin olisin kaivannu kaikennäköiset ohjeet myös vauvojen vaatteisiin. Ja sillon mitä ajattelin etten tuu kuitenkaan pitämään vauvalla päällä, olikin juuri ne käytännöllisemmät vaatteet.
 
Sikkuriini:Varmaan noista istuimista on monta mielipidettä. Mut ite halusin sillon sellasen missä on se telakka koska olin laitellu kavereiden kaukaloita kii ja mun mielestä oli ärsyttävää takuta niiden vöiden kans.Mut siis me ei ostettu mitään isofix-telakkaa koska ainoostaan miehen autossa olis isofixit. Ostettiin siis silloin graco logico s-kaukalo millä hintaa sen telakan kanssa 189e ja usein kyl tarjoukses 169e.Eli tuossa se telakka tulee vöillä kii ja saa olla sit autossa kokoajan ja istuinta vaan siitä sit otetaan.Ja meillä oli toinen telakka sit lainassa et oli molempien autos. Mut niin hyviä varmasti kaikki ja varmaan siihen vöillä laittamiseenki sit tottuu:)
 
Hauska oli taas lueskella noit juttuja. :D Ite nimittäin noista käyttöohjeista mietin samaa. :D:D:D Sanoin miehelleniki et nyt otan jonku päivän projektist sen miten ne laitetaa kasaa ja avataa ettei tarvi sit tos pihalla kiroilla jos niitä autoon yrittää saada. :D

Meillä kans kaukalossa toi telkka, telakallinen oli vaatimus että helpottaisi edes vähän, me asutaan niin syrjässä kuitenkin että joka paikkaan on liikuttava autolla. :)
 
Meillä on muuten kans toi telakka. Brion kaukalo telakalla. Mekin asutaan syrjässä niin joka paikkaan melkein on autolla lähdettävä ja se telakka kyl paljon helpottaa asiaa. Mä en edes hintaa niin katellu sillon kun ostettiin kaukalo ja telakka, se oli pakko saada juurikin sen helppouden takia. Mut jos vähemmän liikkuu autolla niin ei se pakollinen ole.
 
Me ollaan menty kolme vauvaa aikaa ilman telakkaa ja mennään myös nyt ku 4 syntyy. En mieole tuntenu tarvetta telakalle vaikka varmaan helpompaa ja selkäystävällisempää kaukalo-aikaa elelis telakallisella kaukalolla. Meillon brion kaukalo , edelliselle muksulle ostettiin et kyl siihe varmaan viel sais ton telekankin mutten varmaankaan tuu sitä hommaamaan. Sitteri ja tutteja+vaippoja homattava, muuten on kaikki valmiina. :)
 
Käsi pystyssä ilmoittaudun jonottamaan niitä käyttöohjeita eri tavaroihin ja vaatteisiin... Oon tässä parina iltana yrittänyt tutustua turvakaukalon+telakan ja vaunujen sielunelämään - jotenkin tuntuu et varsinkin noiden vaunujen kanssa mulla on jäänyt vielä jotain tajuamatta.  Miehelle jo sanoinkin et pitää joku viikonloppu harjoitella sen telakan kiinnittämistä autoon, et sitten osaa kun ei koskaan tiä millon se tarve sit tulee - viimeistään 2kk päästä joka tapauksessa. Telakallinen versio on meilläkin, olisin halunnut isofix-kiinnitteisen telakan, mut juuri tuon hintapolitiikan takia jäi sitten kauppaan - telakka ja kaukalo yhteensä yli 300 eur. Ja käytettynä niitä on vielä paljon vähemmän tarjolla kuin vyökiinnitteisiä.  

Mä oon pikkuhiljaa huomannut hommanneeni suurimman osan tarpeellisista tavaroista (käytettynä enimmäkseen), ja jopa tarpeettomiakin: Ainakin pientä vaatetta meillä on varmasti jo liikaa, mut onpahan valinnanvaraa (jos vaikka huomaa juuri tuon käytännöllisyyden puutteen jonka Hemppa mainitsikin). En oo vaan osannut olla niitä ostelematta kun vastaan tulee... Tuttipullot ja petivaatteet yms. puuttuu vielä, pitäähän sitä jotain jättää mammalomallekin tehtävää?

AngerMumin kanssa toivon (ja uskon) et se vauva kestää vähän tumpelompaakin äitiä alkuunsa, ei mene varmaan ihan sulavasti alkuunsa kaikki (vaikka synnäriltä varmaan vähän käyttöohjettakin koittavat kertoa, tuskin saavat katettua kaikki arjen tilanteet)...
 
Bandida: mä tykkään kans et on mielummin liikaa vaatteita kun liian vähän. Ja käytettynä kun saa niin hyväkuntoisia halvalla. Saahan ne sit myytyä pois kun vauva kasvaa ja ei tarvii enää. En oo säästelly kyl niiden hankinnassa. Voisinkin kuvata meidän tytön vaatekaapin tässä vaikka tänä iltana ja laittaa kuvan siitä. :) Se pursuaa jo kun on niin täynnä :D

Muutkin vois laittaa kuvia hankinnoistaan. Ois kiva ihastella muidenkin ostoksia. Vaunuja, sittereitä, vaatteita yms... :)
 
Katselin tuolta neuvolan sivuilta kaikenlaisia ohjeita vauvan hoitoon ja siellä sanottiin, että sellanen hörpytysmuki (tai mikä sen nimi nyt onkaan..?) olis parempi kuin tuttipullo, kun siinä vauva ei voi vahingossa oppia vääränlaista imutekniikkaa ja sitten alkaa vieroksumaan rintaa. Kuulemma voi käyttää myös tuttipullon korkkia tmv. tähän, ettei tarvii mitään erityismukia välttämättä hankkia. Onko jollain kokemuksia mukin käytöstä? Tästä oli muistaakseni jotain keskustelua jo aiemmin jossain, mutta en sitä haulla löytänyt (tai sitten en vain osannut hakea oikein).

Me hankittiin isofix-jalusta ja kaukalo molemmat käytettyinä. Lähinnä sen perusteella kun Autoliiton testien mukaan oli niitä turvallisimpia, mut kai se on myös aika helppoa kun ei tarvise niiden turvavöiden kanssa joka kerta pelata. Ton kaukalon pitäis kyllä olla sellainen että sen saa kiinni myös pelkällä turvavyöllä, jos joskus joutuu matkustamaan sellaisessa autossa, jossa ei ole isofix-systeemejä.
 
Moikka

Minäkin pääsen vihdoinkii tähän keskusteluun mukaan (alottanut tavaroiden hankkimisen vast viime kuussa)

Me ostettiin toi Graco Logico S -kaukalo telakan kanssa uutena tosiaan hinta 189€ mut ostin käytettynä 90€ (olis saanu saman 70€ mut oli "nuhjusempi") Takuu voimassa vielä ja ihan uuden näkönen ja kun ilmeisest toi kaukalo ei mee kun n.0-10kk ni en sit nähny mitään syytä ostaa samaa uutena.

Joku sanoi että käytettynä löytyy vähemmin  kaukalo+telakka yhdistelmiä, tääl meil on ihan lastentarvike kirppis joten en oo edes normi kirppiksilt ettiny mut tuol on joka viikko ainakin 2-4 kaukalo+telakka yhdistelmää alle 100€
Tullu ostettuu paljo sielt tavaraa ja siel ku on sit valinnan varaa niin voi kattoo parhaimmat.
 
Ite kans ostellu vaatteita ehkä liikaakii, joka paikas sanotaan/lukee ettei kannata hankkii kauheesti vaatteita (useimmilla niillä on kuivausrumpu tai muuten vain kovia siivoomaa) mut sen verran tunnen itteni ja tiedän etten oo koko aika konetta täyttämäs/tyhjentämäs joten nyt ei ainakaan pikkuselta puhtaat vaatteet lopu vaikken joka päivä koneellista pesiskää :) Ja meinasin myydä eteenpäin kun pieneks alkavat jäämää.
 
Mulla on ollut ihan stressi noista kaikista käyttöohjeista. hulluna hommaa opiskella kaikki itkuhälyttimet, turvaistuimet, vaunut, kantoreput ym.

Nyt alkaa onneksi kuitenki olla kaikki hankinnat tehty. Äitiyspakkauksen vuodelaatikkoonkin pienemmät tekstiilit ommeltu.
 
Sikkuriini: Me ostettiin uutena MaxiCosin autoistuin ja siihen telakka, jonka saa vöillä kiinni, kun luin jostain että se on melkein yhtä turvallinen kun isofix-telakka ja lisäksi isofix-telakkaa ei olis saanu sellasiin autoihin sitten kiinni jossa olis pitäny laittaa vöillä. Istuin makso jotain 190e ja telakka 160e, mut kerranhan se vaan kirpaisee(miestä, ei minua), ja eikä ne siinä vaunujen ym. ohella tuntunu enää, ku ostettiin kaikki isot hankinnat samalla kertaa. Itsellä on kokemusta pikkusisarusten autoistuinten jokapäiväisestä vöillä kiinnittämisestä, ja se on kyllä sitten rasittavaa! Eli jos enemmän autoilee, niin on varmasti aika ehdoton...miks ei tekis asioita itselleen helpommaks, jos siihen on mahdollisuus?
 
Täällä haettiin noi Emmaljungan nitro cityt kotiin ja kyllä on ihmettelemistä! :D jotenkin tuo ukko sai ne kasaan mutta ei mitään hajua miten ne toimii ja kaikki säädöt ym.. huomenna neuvolan jälkeen otan ohjekirjan käteen ja alan lukemaan ja opiskelemaan vaunujen käyttöä :D ihanat nuo kyllä on!
 
Kyllä sitä ilman telakkaa toimeen tulee aivan mainiosti vaikka autoilisikin paljon. Esikko meni ilman telakkaa mutta nyt ostin kaveriltani käytettynä kaukalo+telakka yhdistelmän. Eipä olla testattu vielä sopiiko telakka edes meidän autoon jos ei niin sitten jää käyttämättä.

Viimeksi meillä oli Britaxin kaukalo (uutena ostettu ja mentiin myymään se pois ennenkuin oltiin uudesta raskaudesta tietoisia) ja oltiin ostamassa siihen telakkaa niin kappas se ei sopinutkaan autoomme (eikä moneen muuhunkaan autoon....)
Kaukalo jäi hirveeseen asentoon, vauvan niska olisi ollut poikki ensimmäisessä isommassa jarrutuksessa.
 
Mä pakotin miehen laittamaan sen telakan jo autoon kiinne. :D Kun kaveri kerto että niillä veny ja veny ja se laitettiin sitten kotiutumispäivänä sairaalan parkkiksella ja perheriitahan siitä tuli. :D
 
Takaisin
Top