Hankintoja vauvalle, itselle, kotiin...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä löysin netistä käytetyn Drewexin hoitopöydän, uutena maksaa 349€, ja minä ,maksoin 25€ (vai oliko se 35€):rolleyes: No halvalla sain ainakin!:grin Ja se on semmoinen että saa tason pois sitten..

Oho, no toihan on hyvä löytö! :gen014 Mäkin oon yrittänyt noita myyntipalstoja lueskella, mutta ei ole osunut silmään vielä mitään sellaista hoitopöytä, jonka haluaisin hommata.

Me ajateltiin tänään käydä Ikeassa hakemassa meille pari lipastoa. Toinen tulee alakertaan eteiseen portaiden alle liinavaatteille ja toinen pienempi tulee makuuhuoneeseen vauvan vaatteille. Saa niitäkin sitten alkaa pestä ja laittaa, nyt kun ne on kaikki pusseissa miehen vaatekaapin alahyllyllä. :grin Ei tässä vielä kiirettä ole, mutta kivahan se on saada jotain konkreettista aikaiseksi!

Lipaston viereen tulee pinnasänky ja sen päälle se hoitotaso. Ajattelin laittaa kaikki tarvittavat purnukat vauvaa varten lipaston päälle koreihin, niin että ne on helppo ottaa siitä aina käyttöön kun tarve vaatii. Kaikki tulee siis olemaan kätevästi käden ulottuvilla. :)

Käytiin hakemassa 20e:n hoitopöytä (alla laatikosto), ja samalta myyjältä tarttui mukaan heräteostoksena myös liikuteltava kehto, juuri sellanen mitä oon netistä kattonu että pitäs hankkia!! :)
+ miehen mummulta sain parit ihanat vanhanaikaiset pitsireunuksiset lakanat mistä saan ommeltua sitten pinnasänkyyn (ja siihen kehtoon) vuodevaatteita :Heartred

MIten paljon ootte hankkineet vauvanvaatteita etukäteen ja minkä kokoisia? Meille on luultavasti tulossa alle 50 cm, ite olen ollut 47cm ja kummatkin me (minä ja lapsen isä) ollaan lyhyitä (160cm/170cm). Eli tyttö tuskin ihan alussa ainakaan on kovin iso. En yhtään tiiä miten paljon varata vaatteita,varsinkin ihan vastasyntyneelle?

Osaisko kukaan vinkata mistä sais ostaa sellaisen ison suojan aikuisten sänkyyn? Meillä on pinnasängyssä huippu suoja, mikä tuntuu oikealta lakanalta, mutta suojaa silti kosteudelta. Meillä esikoisen vauvavuonna moneen kertaan pestiin sänkyä puklusta, maidosta, pissasta ja monesta muustakin eritteestä.. Ne pikkuruiset äitiyspakkauksen mukana tulevat froteesuojat tuntuvat paitsi epämukavilta ja hiostavilta niin ovat aina ihan väärässä kohdassa vahingon sattuessa.. Eikä tavallinen pyyhekään oikein kivalta tunnu kuukausikaupalla..

Riinuliinu, en oikein paljon ostelisi pieniä vaatteita, mutta ehkä muutaman bodyn. Meillä oli käytössä yksi 50cm body joka taisi mennä kaksi viikkoa (syntymäpituus 49cm) :grin Kaikki sanoivat ettei kannata ostaa niin pieniä, mutta mä tykkäsin että se pukeminenkin helpottui kun vauva ei hukkunut vaatteisiin. Eli nyt olen ostellut jonkun verran 50 ja 56 cm vaatteita kirppareilta. Sanoisin, että meillä tulee olemaan 5 kpl 50cm bodeja ja 10 kpl 56cm bodeja :) Esikoisen aikana oli vain pari molempia ja hyvin pärjättiin silti :)

Mulla on kyllä aika reilusti (varmaan yli 10kpl) sekä 50cm ja 56cm vaatteita, bodyja lähinnä siis. Sen siitä saa kun on paketteina ostellut... :D Mutta, kaksi tässä puolen vuoden sisään synnyttänyttä kaveria kyllä sanoi, että niitä bodyja kuluu paljon eli vaihtovaraa saa olla, ja hyvin on niitä 50 senttisiäkin ehtinyt käyttää.

Jos esimerkiksi kirppiksellä tulee vastaan vaatteita niin kyllä mä ostaisin lisääkin. Uutena en malttaisi oikein montaa ostaa.. Kuten jo aiemmin jossain ketjussa sanoin niin tein hyvät kaupat eli 17 50-62cm bodya kympillä :) Haha, tosin samalla manasin kun en tiedä sukupuolta, muuten tulisi osteltua varmaan enemmänkin :rolleyes: Ja välillä päivän aikana menee viisikin vaatekertaa vauvalla. Ja Murphyn laki on se, että kun oot johonkin lähdössä tai muuten vain valinnut ne "paremmat vaatteet" joita oot säästellyt, niin ne vaippa falskaa saman tien! :grin

Kyllä meillä oli kolmisen viikkoa käytössä 50cm vaatteet vaikka moni sanoikin ettei niitä tarvita kun jää heti pieneks jätkä oli 52cm syntyessään. Omalla kokemuksella helpoimmat vaatteet oli kokopuvut ja valmiina ois hyvä olla muutama 50cm,56 ja me saatiin paljon lahjaks 62cm ei tarvitse heti olla kaupassa ostoskilla. Näillä pärjättiin miltein koko kesä vaikka poika kasvoikin ku rikkaruoho nyt on 1v10kk n.92cm :) Nyt tosin tilanne se ettei ole sukupuoli selvillä ni mies saa mennä esikoisen kanssa ostoksille jos prinsessa syntyy.

Unohtu viel että me tarvittiin paljon harsoja pukluja ym. varten. Melkeen joka huoneessa oli valmiina kun ei muistanu mihin vanha oli jääny ja osa oli pesussa :) Ja miehen toive oli ettei kietaisupodyja kun ei uskalla niin hentoista vauvaa sellasilla vaatettaa kun on nakkisormetkin ;)

Meillä alkaa olemaan aika hyvin asiat, jee! :)

Lähes kaikki on hankittuna, mutta seuraavat asiat pitäisi vielä ostaa:

- Amme + jalat
- Kantoreppu tai –liina
- Itkuhälytin
- Rintakumit
- Rintapumppu (käsikäyttöinen)
- Maidonkerääjä
- Muovifrotee-alustoja
- Tutteja muutama
- Tuttipulloja muutama
- Tripp Trappiin: Vauvasetti, Pehmuste, Valjaat

Olen nyt tämän päivän jälkeen sitten lähes kaikki vaatteet (koot 50-68) saanut pestyä ja viikattua paikoilleen kaappiin ja lipastoon :gen014
Myös kankaiset lelut, pyyhkeet, harsot, kestovaipat, petivaatteet, unipussit yms. on pestynä.
Kirjat ja muoviset lelut on pyyhitty, ja puuhamatto sekä lelukaari on pesty / pyyhitty.
Vaipanvaihtopiste on tehty valmiiksi (kodarin pöydällä hoitoalusta ja sen päällä pyyhe), ja koriin laitettu kaikki talkit, perusvoiteet, Lansinohit sun muut tökötit, sekä tietty kosteuspyyhkeet, vanupuikot, kylpylämpömittari, kynsisakset, hiusharja... kaikki sellaiset pikkutarvikkeet.
Pinnasänky on paikoillaan, ja siinä on reunapehmusteet, verho, mobile ja petivaatteet, sekä lakanan alla kosteussuojana muovifroteealusta.
Tripp Trapp -syöttötuoli on vielä tulematta, mutta se on tilattu. Siihen on olemassa jo sitteri, joka siihen kiinnitetään.
Vaunut, matkarattaat, turvakaukalo ja sen telakka odottavat varastossa, samoin kylpytuki ammeeseen.
Myös imetystyyny, yhdet imetysrintaliivit ja muutamat imetyspaidat odottavat käyttöä, sekä paketillisen kertakäyttövaippoja ostin myös. Niin ja pari purkkia äidinmaidonkorviketta.
Varastossa odottaa myöhempää tarvetta varten pari pottaa, sekä ruokalaput/syöttökaukalot.
Yksi tuttipullo ja muutamat tutit jo on, mutta parit voisi vielä ostaa lisää.

Siskon kaverilta pitäisi vielä tulla tavallinen sitteri, ja mun äiti ompelee kestoliivinsuojia mulle lisää, sekä muutamat villikset vauvalle.
Vielä pitäisi myös laittaa hoitolaukku valmiiksi (se siis on jo, mutta pitää täyttää se tarvittavilla tarvikkeilla ja vaipoilla).

Tuossa alussa viestissäni on tuo ostoslista niistä mitä pitää vielä hankkia.
Ensi viikolla ajattelin lisäksi tilailla muutamat imetyspaidat lisää.
Imetysrintaliivejä ostan enemmän vasta sitten synnytyksen jälkeen, kun tietää sen oikean koon... :rolleyes:

Ihanaa kun olen nyt saanut nuo hoidettua, kohta voi vaan ottaa rennosti eikä tarvitse stressata jos ei myöhemmin kivuiltaan enää saakaan mitään aikaiseksi!

Ai niin, mitä kaikkea hoitolaukussa kannattaa pitää mukana...? Eikös se kannata olla niin pakattuna, että sieltä ei tarvitse ottaa jotain pois kotona ollessaan? Että jos tarvii talkkiakin matkassa mukana, niin ostaa hoitolaukkuun toisen putelin ja toista pitää kotona?

Ajattelin, että sinne pakkaisi ainakin siis vaippoja, taittuvan hoitoalustan, pienen pyyhkeen, harsoja, kosteuspyyhkeitä, talkin, pienen pullon perusvoidetta, Lansinohia/Bebanthenia...
Mutta mitä muuta? Jos nyt ei ota tuttipullojuttuja huomioon, kun ei vielä tiedä mikä niiden käyttötarve on...

Vaihtovaatteet tai vaikka useammat!

Meillä on kanssa kaikki hommatuna, niin helpottunu fiilis! :) Talkkia, muutama tutti ja tuttiremmi lisää, äidinmaidon korviketta pari tönikkää ja siinä ne taitaa olla. 62cm vaatteita pitäis ostaa jonku verran lisää mut niillähän ei oo mikää kiire vielä :)

Huhhu, auta minua! Vaunuasialla, liikkuvat etupyörät vai ei? Asumme toki soratiellä mutta pystyn aika hyvin valita missä kävelen ja voin myös välttää sitä ja kulkea enemmän asfaltilla. Kuljen myös paljon keskustassa ja esim. kirpparilla ja siellä ne varmasti olisivat kätevät..? Kyseessä olisi aika isot liikkuvat etupyörät, ilmarenkaat. Etupyörät voi lukita. Olen kahdessa vaiheessa, emmaljungan kunnon vaunut tai kätevä näppärä cityvaunut? Varaa ei ole molemmille. Vaunut joka olen katsonut on kunert vaunut alumiinirungolla. preeco.fi sivulta.

^ jos tosiaan kuljet paljon kaupungilla ja kaupoissa ym, niin melkein ottasin ne pienemmät ja näppärät. Jos etupyörätki on kuitenkin lukittavat, niin ei tuu niistäkään ongelmaa jos joskus joutuu soratiellä menemään.
Eikä sitte tuu sitä ongelmaa mitä usein näkee, että ollaan niillä rekan kokosilla emmaljungilla jumissa jossain pienen kirpparin käytävillä ja hikipäässä yritetään mahtua/kääntyä niiden kanssa jostain mistä ne ei taivu tai mahdu :rolleyes:

JennaMalena, mä sanoisin kanssa että mieluummin sitten varmaan ne näppärät pienemmät ja hyvin kääntyvät, jos etupäässä tulisi liikuttua asfaltilla, kaupoissa yms. Ja soratiellä kulkiessa onnistuu ihan hyvin, jos ne etupyörät kumminkin lukittua saa.

Meillä päädyttiin erikseen kunnon yhdistelmävaunuihin, joissa isot ilmakumirenkaat, eivät käänny. Toiset ovat sitten näpsäkät pienet matkarattaat, jotka taivvuvat helposti pieneen kokoon, ja pyörät kääntyvät. Siihen saa turvakaukalon kiinnitettyä, tai sitten käyttää rattaina.

Martuti, kyllä sä nopeasti huomaat mitä sinne hoitolaukkuun kannattaa ottaa. :grin Tärkeimpänä vaippoja ja varavaatteet vauvalle. Plus sitten kaikkea mahdollista niin, että se laukku pursuaa tavarasta. Kun ennen tehtiin viikonloppureissu yhdellä repulla tai korkeintaan putkikassilla, niin vauvan syntymän jälkeen auton peräkontti pursuaa tavaraa ääriään myöten! Nyt tosin alkaa helpottaa kun tyttö täyttää 4v. Meillä on suurinpiirtein molemmilla saman verran tavaraa mukana :):)

Muoks, ja kosteuspyyhkeet oli ainakin meillä ihan must!

Joo mä keräilin taas vähän listaa nyt sitten siitä, mitä alkuun sinne hoitolaukkuun pakkaisi mukaan...
  • tutti
  • vaippoja
  • kosteuspyyhkeitä
  • vaihtovaatteet vauvalle
  • pieniä roskispusseja likavaipoille
  • hoitoalusta
  • harsoja pari
  • pyyhe (käsipyyhkeen kokoinen)
  • Bepanthen
  • minigrip-pusseissa vanulappuja ja -puikkoja
  • nenäliinapaketti pieni
  • liivinsuojia
  • vaihto-imetyspaita
  • äidinmaidonkorvike
  • tuttipullo
Myöhemmin sitten, kun kiinteitä ollaan aloiteltu, niin mukaan vielä
  • lusikka
  • sosepurkkeja
  • ruokalappu

Muokattu viimeksi:
Kävin juuri ostamassa vaunut :) piti saada siskolta, mutta olikin tajunnut että tarvitsevat rattaita vielä omalle lapselle, niin piti alkaa etsimään sitten muualta. Torista löytyikin helposti käytetyt Brion vaunut parilla sadalla. Kävin niitä katsomassa ja testasin työnnellä ja on kyllä tosi hyvä ja jämäkät ja siistit! Ja mikä parasta noin halvat.. Nyt ei tartte niitäkään enää miettiä kun nököttävät lasten huoneen nurkassa :rolleyes: (kai sieltä oikeesti joku on siis tulossa??!)

Aika moni kaveri, jolla on ollut vaunut joissa on kääntyvät etupyörät manaavat niitä talvisin.. jos on tarve työnnellä ulkona/lenkkeillä talvella vauvan kanssa, ne on kuulemma aika surkeat. Mutta jos sitä ei juuri harrasta, niin ei liene väliä. Itse ostin isoilla kumipyörillä olevat, että ovat hyvät juuri lenkkeilyyn kesät talvet.

^ Juu jos on sellaiset kääntyvät etupyörät, että niitä ei saa lukittua, niin en mäkään sellaisia haluaisi, niiden kanssa ei kyllä mennä muualla kuin asfaltilla ja lattialla. Ei todellakaan soralla, nurmikolla, lumessa, ja sohjossa... mutta jos ne kääntyvätkin saa lukittua halutessaan, niin sellaiset on aika fiksut.

Takaisin