Hankintoja vauvalle, itselle, kotiin...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kannatta myös tutustua kantorepun ja rintarepun eroihin!! Jos siis yhtään kiinnostaa vaihtoehto liinailulle. :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tuo Martutin lista on hyvin samanlainen, kun meikänkin. meillä siis melkain kaikki jo hankittu.Mutta vielä puntaroin,että hankitaanko pinnikseen mobile vai ei.Uudin verhoa en halua jokatapauksessa..(= verhokatos pinniksen ylle)
Mutta neuvokaapas ensikertalaista: minkä kokoiset imetysliivit tulisi hankkia? ostanko yhden koon vai kahta kokoa isommat liivit etukäteen jo valmiiksi? Kun sitten maito nousee niin ei siinä välttämättä kaupoillle pääse sovittelemaan..

^ Mä luin Vauva-lehdestä, että etukäteen kannattaa ostaa vain yhdet imetysliivit, ja nekin tyyliin kuukausi ennen laskettua aikaa. Ja ne kannattaa ostaa siis yhtä kokoa isommat. Loput ostaa sitten vasta synnytyksen jälkeen, n. viikko synnytyksestä tai siis sitten kun maito on kunnolla noussut (maidon nousun ajankohta yksilöllistä). Koska ei voi tietää etukäteen, kuinka paljon rinnat suurenee, vai suureneeko ollenkaan.

Näin neuvottiin myös alusvaateliikkeessä, kun kävin hankkimassa isompia liivejä. Noin kuukautta ennen pystyy vasta arvioimaan, minkä kokoiset imetysliivit kannattaa ostaa. Ne ei saa painaa maitorauhasia, kun siitäkin voi tulla ongelmia. Ajattelin hommata imetysliivit samasta paikasta, kun palvelu oli niin asiantuntevaa. Nyt nämä isommatkin olisin ostanut yksin liian pienenä ja pitäis jo olla ostamassa taas isompia.

Kävin tänään päiväkävelyllä apteekissa. Alunperin menin ostamaan vaan lisää raskausarpi(est)o voidetta,mutta kummasti taas vauvan juttuja tarttui mukaan. Kysyin apteekkarilta,että mitä hän suosittelisi,että olisi valmiina vauvalle syntymän jälkeen. Nämä tarttui sitten mukaani:
- pitkät pumpulipuikot,joilla helppo puhdistaa vauvan napatynkää ja sieraimia,sekä kevyesti myös vaikka korvia.
- bebanthen voidetta vaippa ihottumaan ja myös nännien hoitoon imettäessä
- maitohappo ja d-vitaminiin tippoja (Rela), joita aletaan antamaan 5 tippaa päivässä vauvalle kahden viikon iästä alkaen.
- cuplaton tippoja ihan vaan varuiksi juurikin ilmavaivoihin ja vatsan puruihin/ koliikkiin vauvalle.

Kiitos vinkeistä imetysliivien suhteen! Täytyypi mennä sitten äippälomalla sovittelemaan liivejä. Toivottavasti löytyisi sitten oikean kokoiset,kun apua ei välttämättä esim. prismassa ole saatavilla...

Meille ohjeena esikoisesta oli, että kahden viikon ikäisestä ensin yksi tippa, sitten 2 jne.. eli ei heti aluksi viittä tippaa, mutta ohjeistukset tuntuu muuttuvan niin usein, että tämäkin voi olla jo vanhaa tietoa. Kyllä ne sitten neuvolasta neuvovat! :)

Kohta pääsee vauvan huonetta laittamaan ja tavaroita purkamaan sinne ja kattomaan mitä sitä nyt oikein onkaan tullut saatua ja ostettua ja mitä vielä puuttuu, sain kaksi tollasta pakkausta missä on vaippoja, öljyjä, ensileluja, siteitä, kaikkia oppaita, niitä suolatippoja vai mitä olikaan, kylpyvaahtoa ja kaikkea härpäkettä, itkuhälyttimet myös sain siskolta ja porukoilta pitää hakea vielä rattaat ja auton turvakaukalo, tuntuu et alkais kaikki jo pikkuhiljaa olemaa mut sit ku lukee näitä keskustelupalstoja ni huomaa et paljo kaikkee myös unohtanu ja ostamatta! :grin

Se ohjeistus niiden d-vitamiini tippojen kans on se 5tippaa(ollu jo ainaki 7vuotta), mutta suositellaan lisäämään pikkuhiljaa, koska usein aiheuttavat vauvalle vatsavaivoja, ni ehtii tottua paremmin,.

Joo, siis viis tippaa sit se "lopullinen" määrä, mut just ekana päivänä annettiin yks tippa, seuraavana sit kaks jne.. mut juurikin tuon takia oli toi ohjeistus, että vatsa tottuu sitten niihinkin.

Hyvä tietää tuosta d-vitamiinin annostelusta, apteekissa sanoivat vaan sen 5 tippaa päivässä, koska samassa liuoksessa on mukana maitohappobakteeria juurikin suolistoa suojaamaan ja lisäämään vastustuskykyä.

Käytiin eilen vauvaliikkeessä ostamassa turvakaukalo (ja siihen jalusta), hoitolaukku, itkuhälyytin ja patja pinnasänkyyn. Saatiin sit viel aurinkolasit kaupan päälle vaikka myyjä laski kaikkien noitten ostosten hinnasta yli 100 euroo yhteensä :) kyllä näköjään kannattaa ostaa paljon kerralla. Käyn kyl kaiken muunkin ostamassa kyseisestä liikkeestä kun siellä on tosi hyvä palvelukin :) kaikki kalliimmat hankinnat on nyt sit hankittu kun aikasemmin on ostettu jo yhdistelmä vaunut, pinnis, sitteri ja oikeastaan kaikki vaatteet jota tarvitaan alkuun (ja vähän myöhemmälle). Mut paljon on viel kaikkee pientä hankkimatta.

Itse olen huomenna menossa katsomaan vaunuja, käytetyt ovat mutta onko jollain tietoa/kokemusta emmaljunga city cross yhdistelmävaunuista? Tai siis ratasosa ja quadrolift + muut.. Ovat valkoista nahkaa, kestääkö se yms?

Hei, meillä emmaljunga city cross (vm.2011) ja siinä pehmeä koppa (quadrolift). Ihan huippu paketti!
Menee kevyesti asfaltilla ja ovat hyvin jousitetut. Kulkevat myös kevyesti ja rullaavasti hangessa.

Meillä lapsi syntyi helmikuussa 2012 ja mahtui tosi pitkään nukkumaan quadroliftiin. Oli myös lämmin ja suojaisa. Ja ennenkaikkea vie nyt vähän tilaa säilytyksessä kun pelkkä ratasosa käytössä.
Sitähän voi käyttää ns jalkojen pussina sitten kun istuu jo rattaissa mutta en kyllä nyt muista tuliko meillä käytettyä. Mutta oli kyllä näppärä vaikka nostaa nukkuvana vauva pois vaunuista siinä kantokopassa ja asettaa takaisin vaunuihin jos matka jatkui.

Meillä normaali kangas (pro coffee) mutta rehellisesti voin sanoa että ei ole kahden vuoden aikana kulumisen jälkiä. Hylkii vettä ja likaa ja ovat tukevaa materiaalia.
Uskoisin että myös tuo nahka on jämäkkää ja helppo pyyhkiä nihkeällä puhtaaksi!

En voisi tyytyväisempi olla vaunuvalintaamme ja ilo on taas loppukesästä vauvaa niissä lykkiä :)

Nyt on sitten makuuhuoneen järjestys laitettu uuteen uskoon, jotta saatiin pinnasänky laitettua paikoilleen :)
Tänään myös laitoin pinnikseen reunapehmusteet ja verhon paikoilleen, sekä petasin sen. Siinä se nyt odottaa pientä tuhisijaa :Heartred Täytyy vielä muutamat tyynyt pestä ja asetella ne pinnikseen niin, että saa tehtyä kivan pienen pesän tyypille. Päädyin nyt siihen, että tuohon pinnikseen pedataan vaan sellainen kiva kolonen tyypille, eikä sotketa sitä äitiyspakkauksen laatikkoa koko juttuun ollenkaan.

Olen eilen ja tänään taas pessyt vauvalle vaatteita, petivaatteita, harsoja ja leluja. Vaatteita on edelleen iso kasa pesemättä... ja päätin nyt laittaa valmiiksi kokoon 68 saakka, koska äkkiäkös onkin syksy jolloin osa 62-68 vaatteista jo saattaa mennä (sitä on vaikea ennustaa tarkalleen, mutta loppusyksystä tyyppi olisi siis n. 4kk jolloin 56 vaatteet varmasti jo käyvät pieniksi). Vaatteet koosta 70 ylöspäin, mitä siskoltani olen saanut, pakataan varastoon odottelemaan, en pese niitä vielä turhaan.

Mä en oo ostanu edes alle 60 senttisiä vaatteita.. toisaalta osa 62 kokosista vaatteista on pienempiä kun äitiyspakkauksen 50 senttiset. Oon ite ollu 54,5 cm ja mies 54 cm joten uskoisin vauvankin olevan sen verran iso ettei niihin 62 senttisiin huku.. ja oma äitini sanoi että ne alle 60 senttiset sopii ehkä viikon päälle niin en oo sit viittiny niihin rahaa laittaa. Ja saahan mieskin sitten muutaman 50 swnttisen vaatteen hätätilassa kaupasta hae

^ Vaatteiden kokojutuissa on kyllä kovasti eroa merkkien välillä. Niin aina sanotaan, ja jo nyt olen sen itsekin huomannut. Äitiyspakkauksessa olevat vaatteet on kyllä aika reilun kokoisia pääosin, ja esim. Name It -vaatteet taas mieluummin aika pieniä.
Mun siskon lapset on olleet kaikki kolme n. 50cm, siihen sentti päälle tai alle. Heille sisko on käyttänyt 56cm vaatteita joitakin kuukausia.

Eilen tuli paketti Lekmeristä taas postissa, tällä kertaa tuli itkuhälytin (Aventin testivoittaja), 4 pientä tuttia (0-6kk), 2 MAM koliikki tuttipulloa, niistäjä, 2 froteealustaa (ajattelin laittaa itsenikin alle sänkyyn, jos verta, maitoa tai jotain valuu minusta synnytyksen jälkeen..:confused: ) ja sitten oli vielä pieni muotoonommeltu pinkki lakana vaunuihin tai meillä luultavasti tuohon rottinki korisänkyyn, mikä tulee olohuoneeseen...:)
Miehen siskolta saadaan vielä rintapumppu, imetystyyny ja kantoreppu, eihän sitä edes tiedä että käyttääkö niitä, mutta kantoreppua olen ajatellut että tarvitsisin, niin ei tarvitse vaunuja polkuja pitkin raahata, kun menee koiran kanssa metsälenkille...asutaan omakotitalossa niin että omalta pihalta pääsee suoraan metsään..:)

Mä nyt pitkän harkinnan jälkeen päädyin siihen, että ostetaan hoitotasoksi se pinnasängyn päälle tuleva Brion-hoitoalusta ja erikseen lipasto vauvan vaatteille. Kattelin aikani niitä yhdistelmiä joissa taso ja lipasto ois yhdessä, mutta kaikki on ihan älyttömän kalliita ja sitten kun sen hoitotason lipasto irroittaa, niin jäljelle jää joku 300-400 euroa maksava lipasto... Lisäksi toi vie niin paljon vähemmän tilaa kun se normaali hökötys :grin

Onko kellään tietoa, että meneekö se taso esim. Ikean pinnasänkyjen päälle? Siinä luki että sopii useimpiin 60-70cm leveisiin pinnasänkyihin...

Ite oon kans miettiny tota pinnasängyn päälle tulevaa hoitoalustaa ku veis paljon vähemmin tilaa ja lipasto eriksee vaatteille ja muulle tavaralle, sellanen seinään kiinnitettävä hoitotaso myös houkuttelis ku sen sais sit seinää vasten taitettua ni ei veis kyl paljon tilaa mut nekin on yllättävän kalliita! No pitää noita vaihtoehtoja miettiä kuhan saadaa tuo vauvan huoneen remppa valmiiks et millanen hoitotaso/lipasto systeemi sinne sit mahtuis parhaiten ku tuo huone ei mikään kauheen iso ole!

Takaisin