Hankintoja alkuraskaudessa/ ensimmäisellä kolmanneksella

Anemone@

Oman äänensä löytänyt
Mutinta ja Pikkutonttu virittelivät jo tuossa "kesäkuu ja positiivinen testi"- ketjussa keskustelua äitiysvaatteiden hankinnasta. Itsekin olen haaveillut jo ihanista äitiysvaatteista. Toisaalta ekan kanssa ei tiedä yhtään, miten oma maha ja lantio käyttäytyy. Mä oon onnekseni kulkenut "äitiysmekoissa" (eli paitamekko) ja leggareissa/ legginfarkuissa/ pillifarkuissa pari vuotta, joten mahan peittely on hyvin helppoa ilman, että tyyliä täytyy vaihtaa. Itsellä on kuitenkin ajatuksissa vaihtaa vaatetyyli tiukkaan ja vatsaa esilletuovaan tyyliin heti kun on esiteltävää =).

Katselin netistä noita vyötärönjatkajia (KLIK)
Jossain keskustelupalstalla joku oli noita kehunut, mutta epäilen että ei välttämättä ole kovin käyttömukava tuote. Ajattelin kuitenkin tilata, jos tuosta vaikka alkuraskauden tuvotukseen olisi apua. Ja masutuubin kanssa saattais mennä myöhemminkin.

Onko teillä muuten turvotuksia? Itse en ole juurikaan huomannut, mutta tuolla helmi-keskustelun puolella käyneenä tuntui, että viikon parin sisällä turvotusta on odotettavissa. Oireista vois tietekin perustaa oman ketjunkin.

Bw, mehän ollaan kovastikin paksuna talvella. Ootteko miettineet talvitakin hankkimista? Mä ihastuin tähän (klik) takkiin, mutta en kyllä tiedä raskisiko noin kallista ostaa... Mielipiteitä? (juu, mulla on mahtava taito mennä asioiden edelle!)
 
Wau tollaisen jatkopalan minäkin tilaan (en ihan vielä, mutta ihana kun voi käyttää ihan omia farkkuja. Ja juu mietei ihan samaa, että talvetta tullaan olemaan isojen masujemme kanssa, että talvitakki olis kyllä hankittava. Ihan noin kallista en raaski ostaa, vaikka ihan älyttömän upea onkin. :) Mulla on kanssa paljon tunikoita ja pitkiä paitoja joita aijo  käyttää leggareiden kanssa, mutta ostan kyllä äitiyhousutkin talvenvaralle. :) siis sitten myöhemmin. :)
 
Minä jo niin perustelen itselleni, miksi raskisin tuon takin ostaa:
1) vanhat takit ei tuu mahtumaan päälle (mulla on ennestään vain tosi kapeamallisia, naisellisesti leikattuja talvitakkeja) joten takki on must hankinta.
2) saattahan olla, että on toisteki talvella isomahaisena??
3) Äitiysvaatteet saa hyvin myytyä netissä
4) Tavallinen takkikin maksaa 80-180 euroa

No, joka tapauksessa takki taitaa jäädä hankkimatta suolaisen hintansa vuoksi. Mutta ainahan sitä saa haaveilla... Masuasukin hankinnat menee kyllä ehdottomasti omien edelle. Ellei sitten saada kimppatilausta ja alennusta aikaiseksi tuosta takista...

Täytyy kertoa sitten (ajallaan) kokemuksia mm. noista expandereista, kunhan saadaan testattua!
 
Viime raskaudessa pystyin käyttämään farkkuja ja muita normaaleja vaatteita tosi pitkään, koska vatsa kasvoi alkuun maltillisesti. Joskus rv 27 eteenpäin piti sitten alkaa käyttämään väljempiä vaatteita ja mun parhaita kavereita olivat leggarit, tunikat, mekot ja ihan kotioloissa löysät verkkarit. Todennäköisesti tulen käyttämään tämänkin raskauden kohdalla noita, mutta noiden lisäksi olen ihastunut haaremihousuihin ja aion hankkia lisää niitä myöhemmin, kun masu alkaa kasvamaan. Vielä en ole huomannut mitään turvotuksia. :)

Takin hankkimista stressaan eniten. Mun on muutenkin tosi vaikea löytää mitään kivaa takkia, niin iso masu ei ainakaan helpota sitä etsimistä. :)
 
Vinkkinä noista takeista että nellyltä löytyy myös aika kivoja ja varmaan lähempänä talvea tulee myös talvitakkeja :)
 
Voi ei, mullekin tuli kauhee himo ostaa talvitakki! Oon jo nyt ostanu kirpparilta ja huutiksesta parit äippävaatteet. Oon vakaasti päättäny pukeutuu kivampiin vaatteisiin kun viimeksi. Mulla muuten myös viimeks kasvoi maha tosi myöhään ja oli loppuun asti melko pieni (onneks). Ennemminkin alkuun laihduin kauhesti, ku yrjöilin niin paljon enkä pystyny syömään.
 
Anemone@, olipa hyvä että mainitsit tuosta vyötärönjatkasta. Joskus olen kuullut niistä, mutta olin unohtanut niiden olemassaolon. Eikä ole hirmuisen kallis hankinta, eipähän mene rahat hukkaan, jos ei toimikkaan itsellä.

Talvitakki on ehdoton hankinta. Viimeksi sinnittelin (esikoinen on syntynyt joulukuussa -10) yhdellä vähän väljemmällä syystakilla loppuun saakka ja ihan vaan hyvällä tuurilla pärjäsin sen kanssa, kun ei sattunut kuin muutama pakkaspäivä ennen synnytystä. Omat normitalvitakit on niin tyköistuvia, ettei toivoakaan että ne menisi päälle enää loppuraskaudesta.

Mutta takin hankinta on edessä sitten joskus. Tässä vaiheessa en varmaan vielä hirveästi tee mitään hankintoja, paitsi tuon vyötärönjatkajan laitan varmaan piakkoin tilaukseen.
 
Talvitakki se on varmaan täälläkin hommattava, tosin ehkä ensin koitan sinnitellä noilla nykyisillä. Elättelen rohkeasti toiveita, etten tällä kertaa keräis ihan niin suurta massaa kun viime raskaudessa ( =D ) toivossa on hyvä elää... Kaikkea muuta melkein kyllä löytyykin jo kaapista, tosin nyt lähtöpaino on -7kg viime raskauteen, joten voi olla että normikuteet meneekin pidempään! Saa nähdä. Budjetti tulee olemaan edelleen tiukka, mies opiskelee vikan vuoden nyt.. Mutta josko sitten helpottais =) ollaan tässä kuitenkin jo 3v kituuteltu =) Alkaa piisaamaan!
 
Mulla on kaikki viimeraskauden mammavaatteet tallessa (satsasin niihin ihan kiitettävästi) joten niillä mennään. Ainoastaan tuo takkipuoli mietityttää. Itsellä on huutiksesta ostettu mamaliciouksen syys/talvitakki mutta se ei ole mitenkään superpaksu et jos pakkasia tulee niin sitten ehkä tarvin paksumman takin et pystyn esikoisen kans tököttää pihalla... tai sitten mennään miehen toppatakeilla :) pitää katsoa mihin mittoihin sitä päädytään... kuitenkin tavoitteena on ettei tule sitä 20 kg mikä esikoisen kans kun mulla ei raskauskilot sitten imettäen lähteneet... onneksi sain loput kilot (10kg) laihdutettua pois keväällä kun imetys loppui.
 
Heips!

Ihastuin niin mammafarkkuihin edellisessä raskaudessa, että oli vaikea totutella enää kamaliin lantiofarkkuihin. Kahden vuoden aikana niihin on taas totuttautunut, mutta odotan kyllä mammafarkkujen päälle pukemista. Vinkkinä: ostakaa ihmeessä sillä ei purista ollenkaan ja on tyylikkäät ja piukat jaloista, ainoastaan vyötärö on elastista puuvillaa mahan yli. Voipi olla jo mukavat tässä vaiheessa kun turpoaa iltaisin maha ja tavallisista housuista jää painaumat.

Toinen ehdoton on bellaband. Lötyy esim "pienten parhaaksi" nettikaupasta. Monikäyttöinen loistokapistus. Voi pitää housun nappia vaikka auki kun laittaa bellabandin päälle. Kuin olisi alla pidempi trikoopaita. Mukava ja hyvännäköinen.

Äitiysleggarit myös :) Tavalliset puristaa, H&M löytyy hyviä mammaleggareita.

Ja voisin näin ihan jo alkujuhlaksi ostaa jonkun ylisöpön vauvanvaatteen ihan vain fiilistelyn vuoksi. :) Vaikka kirpparilta, kunhan näkee sen pienen koon ja tajuaa, että tällainen on taas kohta kotona!
 
Mä sinnittelin edellisen raskauden ilman raskausvaatteita niin pitkälle kun mahdollista.. Loppujen lopuks se johti siihen että itkin mun äidille että joudun kulkemaan poikaystävän collegehousuissa ja takki auki, ja se vei mut lohtushoppailemaan. :D Tällä kertaa en tee samaa virhettä! 40 euroa tuntui isolta satsaukselta mammafarkkuihin, mutta kun ne ostin niin olin kyllä ikityytyväinen niihin ja pidin joka päivä. :D Tällä kertaa taidan ostaa myös uudet mammafarkut, vaikka edellisetkin on vielä tallessa, ja muutamia t-paitoja, niin ei tarvis venyttää pilalle muita.. Vaikka sen virheen kyllä teinkin viimeraskaudessa ja monet t-paidat onkin jo valmiiks pilattuja. :D Takki pitää tietty kans hommata..

Koska aiotte muuten alkaa käyttämään mammavaatteita? Mun tekis mukavuussyistä ottaa mammafarkut esiin niin pian kun mahdollista, mut se tuntuis jotenkin luovuttamiselta. :D

Vauvalle ostin jo ensimmäisen bodyn, sellaisen joka mätsää myös sisustukseen ja nyt se roikkuukin kaapin ovessa muistuttamassa pienestä suuresta ihmeestä. <3 Paljoa ei tosin tarvitse vaatteita eikä muitakaan hankintoja tehdä, kun on esikoiselta kaikki valmiina. Ja jos sattuisi tulemaan poika, niin mun pikkuveljeltä (5kk) saisi vaatteita. :) Ainoa hankinta on tuplavaunut, ja niitä oonkin kattelut jo ihan innolla. Kuinka monen muun hankintalistalla on tuplavaunut?

Ainiin.. ja tilasin Manducan.. :D Helpottanee kulkemista kahden lapsen kanssa.
 
Mä oon kans jo ostanut alennusmyynneistä toukalle pari bodyä, yöpukua ja yhden new born haalarin... En voinut vastustaa kiusausta. Itselleni ostan mammafarkkuja heti kun tulee tarpeeseen. Tänään huomasin vasta ekaa kertaa turvotusta ja omat farkut tuntu puristavan. En tosin ihan vielä aikonut töissä kertoa vauvauutisia, joten kuukauden verran täytynee kärvistellä omissa vaatteissa. Mut kirjoitinkin jo johonkin aiemmin, että odotan innolla että pääsen pukemaan masua korostavia toppeja ja housuja päälle <3>
 
Munkin tekis mieli siirtyä raskaufarkkuihin asap mukavuussyistä :D Tänään itseasiassa ekan kerran jouduin avaa ylimmäisen napin yksistä tiukoista pillifarkuista. Varmaan oon vähän ihan lihonut, kun täytyy syödä koko ajan, jotta yrjötys pysyis loitolla. Se on mulle muuten tosi raskasta, kun oon kauheen huono syömään mitenkään säännöllisesti.

Tuplarattaita oon vähän mietiskellyt, mutta empä oikein tiedä. Toisaalta lenkkeilen koiran ja rattaiden kanssa aika paljon, jotta ehkä sama meno jatkuu. Jotenkaan ei kyllä huvittais millään isoilla tuplilla lähtee koiraa ulkoiluttaa.... Meilläkin on muuten Manduca ollut ihan alusta asti. Vähän myöhemmin ihastuin kudottuun kantoliinaan, mikä tuntuu paljon paremmalta kuin Manduca ja onkin nyt tiuhassa käytössä. Mies käyttää tota Manducaa, mikä on myöskin kätsä. Kantotakki talvella oli myös käytössä. Noi kantovälineet on kyllä olleet aivan ehdottomia ja korvaamattomia koirajutuissa. Tais meidän esikoinen olla jotain kuukauden ikäisenä ekaa kertaa jälkimetällä :) Se rakastaa kulkea liinassa ja repussa. Nykyään, kun on jo vanhempi menee reppuselässä ja nukahtaa sinne herkästi.

Mä olen ostellu pikkuisia vaippoja jo... ;) Ei oo voinu vastustaa kiusausta. Kun siis kestoillaan. Vaatteita en vielä aio ostaa, ennen kuin sukupuoli selviää. Jos on tyttö, pitää tehä inventaarioo mitä on säästössä esikoiselta. Jos poika, voi pistää myyntiin suuren osan tytön vanhoista ja hankkia uusia.

Joteskin haluisin uuden turvakaukalon, kun tuo meidän entinen on aika kakka.
 
Itsellä oli ekasta raskaudesta hommattuna se jatko juttu housuihin, en tykännyt. Hommasin myös äitiyshousuja. Yhdet juhla äitiyshousutkin tuli hommattua, mutta kerkesin lihoa jo niin paljon että ei tullut niitäkään käytettyä. Viimeksi painoin enemmän raskauden alussa kuin nyt. -25kg nyt lähtenyt. Olin aika tankki, 95,5kg tuli hetki synnytyksen jälkeen mittariin. Sen jälkeen aloitin karppauksen ja paino on tippunut ja olo on hyvä.

Kantoliinan ostin, ihan hyvä alussa. Myöhemmin poika ei siinä viihtynyt. Imetystyyny tuli ostettua kirppikseltä, mutta senkin annoin pois kun ilmankin pärjää. En välttämättä osta tällä kertaa edes sitteriä. Sekään ei ollut niin tarpeellinen ostos.

Toi olikin hyvä vinkki noi äitiys leggarit. Ostin H&M:ltä viime raskaudessa talvitakin. Oli niin ällöä materiaalia sitten ulkopuolelta että oli inhottavan tuntusta kun satoi lunta ja märkä iho osuu siihen. Sitten tuli ostettua urheilukaupasta tavallinen toppatakki mikä mahtui päälle vielä synnytyssairaalaan mentäessä.

Kestovaipat tuli ostettua ekassa raskaudessa, mutta ei ollut mun juttuni. Ne on nyt myyty kirppiksellä pois.

Tällä kertaa en halua tietää lapsen sukupuolta. Viimeksi en malttanut olla kysymättä kun ekaa odotin. Olin sata varma että tyttö tulossa, mutta olikin poika. Suloinen poika onkin <3.

Ollaan käyty katsomassa sisarusvaunuja. Ostetaan Ora Land kaksostenrattaat. http://www.babyshop.fi/product_details.php?p=2777

Edullisimmat on tähän mennessä löytyneet tuolta yllä olevasta linkistä. On erittäin hyvät työntää. Isot renkaat, iso tavaratila alhaalla. Hyttysverkko tulee kätsysti suoraan siitä kuomun sisältä. Niin ja on suomalainen merkki.

Ostin nyt matalavyötäröiset farkut, että menee sitten pitempään. Viimeisimmät farkut mitä on tullut ostettua on olleet niitä super korkea vyötäröisiä. Niissä varmasti jo aika pian rupeaisi ahdistamaan. Odotan kyllä innolla että saa ruveta käyttämään ihania mamma vaatteita. Eiköhän sitä jossain vaiheessa joudu ostamaan farkut. Toppahousuja en ole löytänyt raskaana oleville. Ostinkin siis viime raskaudessa Budgesportista miestin 48 koon vai 50 koon toppahousut. Hyvät oli ja maha mahtui. Tosin puntti oli aika pitkä. Nyt vaan joku näppärä immeinen rupeaa suunnittelemaan äitiys toppahousuja ja tienaa hirveet rahat.

 
Oi! Todellakin. Äitiystoppahousut. En edes ajatellut miten selviän 2v poitsun kanssa ulkona talvella...farkuissa? Ääk. Hyi. Jos ei ole olemassa niin sitten vaan isoja kokoja ostamaan ja kaventamaan lahkeista :D

Manducat, kestovaipat, karppaus, 20kg lisää edellisessä raskaudessa (vihdoin vaivalla pudotettu), kaksosrattaiden mietinnät.... kuulostaa niin tutulta elämältä. Meillä tykätään tosi paljon manducasta vieläkin. Muutoin on käytössä vain matkarattaat, mutta niissä ei poika viihdy kauaa. Pitää päästä menemään ITE. Oon harkinnut, että ostais Phil&Teds rattaat. Niitä voi käyttää hyvin 1 ja 2 lapsella. Ja on riittävät pyörät tänne maaseudulle ;) Mutta emmaljungat on vaan niin turvallisen oloiset, koppa iso ja suojaisa.

Kiloista vielä. Oon syönyt noin kerran tuntiin ja välissä jotain.  Etoo muuten. Ja kauhuissani muistelen neuvolaa, jossa sain kuulla lauseita kuten "tyttö on taas syönyt suklaalevyjä ruisleivän sijaan". Huh. Söin terveellisesti ja syön nytkin, mutta kiloja vaan kertyy. Viime raskaudessa alkoi supistaa paljon rv20 ja liikunta kiellettiin. Jospa nyt sais liikkua paremmin.

Runosuoni karkasi hankinnoista sivuraiteille...

 
Mä haluaisin tuplarattailta..:
-Ehkä mielummin peräkkäin istuttavat, koska asutaan kaupunkialueella ja pitää mahtua kauppaan sisään ja pujottelemaan, maastossa en niinkään liiku
-Turvaistuinadapterin, olisin todellakin kaivannut sellasta esikoisella, ei oo kivaa irrottaa nukkuvaa vauvaa irti kaukalosta :( Nyt haluisin satsata siihen siis..
-Että takana istuva näkee myös maisemia eikä oo aivan "alakynnessä"
Ja tietysti että ne on mukavat työnnellä jne.

Baby Jogger City Selectit olis mulle aivan unelmat, vauvat saa istumaan mm. vastakkain ja tosi moneen muuhunkin kätsyyn asentoon ja paljon säätöjä, kaukaloadapterit jne. Mut aivan sairaan kalliit, pakko lopettaa haaveilu niistä. :D

Britax B-Dualit ois kans tosi passelit ja ei niin kalliit, mut kalliit kuitenkin. Niihin saa myös kaukalon ja muutamia käteviä eri asentoja :) Eli tällä hetkellä ne on johdossa :D

----------------------------------------------------------------------------------------
Joo, oon hypänny hieman asioitten edelle kun ei oo vielä edes ollut ekaa neuvolaa.. :o No minkäs teet kun tää on oikeestaan ainoo tärkee hankinta ja oon päässy raskaushumuun kiinni. :D
 
Meillä löytyy esikoisen jäljiltä, turvakaukalo ja matkasänky. Pitäis poika totuttaa ennen vauvan syntymää norm. lasten sänkyyn :)

Meidän emmaljungan yhdistelmävaunut just viikko sitten käytiin vaihtamassa rattaisiin. Päätettiin että niillä pärjätään kun vauva syntyy :) Eli nyt on Firkon sport :) ja sitten ostetaan siihen semmonen seisomalauta, missä esikoinen sitten aika varmasti viihtyy ne pätkät mitä ei jaksa kävellä :)

Matkarattaat meillä on sit erikseen, ja siihen saakin sit tuon turvakaukalon kiinni kätevästi.
Imetystyyny, mulla oli, ja oli koko ajan käytössä, josko se palautuisi kun on nyt ollut jo vuoden verran lainalla...

Yksi yli turha hankita meillä oli sitteri, kun esikoinen huusi ensimmäiset 4 kk vatsaansa, niin ei se sitterissä viihtynyt kun minuutin kaks kerrallaan. Mut luultavasti nyt hankitaan kuitenkin semmonen uudestaan. josko tämä toinen olisi hieman rauhallisempi :)

tuplarattaita miettivät, yks hyvä mitkä oon nähnyt ja kokeillut sekä käyttänyt kun kahdelta ystävältä löytyy on carenan swing doublet, hinta on alhainen, tosi tykyt ja yli kevyet työntää! :) ja niihin saa vaunukopan erikseen jos tahtoo. ja kääntyy pienessäkin tilassa :) meille ehottomasti tulis tommoset jos tuplat hankittaisiin.

Vaatteista: mulla on tuolla jossain mammavaate pussi, ellen heittänyt niitä menemään kun tehtiin varasto siivoja :o yhet uuden mammafarkut tahon kyllä ostaa, ne on niin hyvä ja mukavat päällä. taidan venyellä noita mun vanhoja vaatteita pitkälti.. Tuollaisen vyötärön jakajan voisi kyllä hankkia vois olla kätevä :) 
Talvitakki mulla oli äitin joku uus, joka oli jäänyt sille pieneksi, se on mulle tosi iso, mut meni ihan loppuvaiheessakin hyvin.
Mun vatsa kasvoi ihan valtavasti koko ajan. mulla ei ollut missään vaiheessa sellainen pieni ja söpö maha vaan se oli ihan oikeasti valtava, kävelin kuin ankka sen pallon kanssa :D mut silti sitä on ikävä ja tahtois jo että maha kasvais..

JoLi: ihanko oikeesti neuvolatäti sulle tommosta sanoi?! voin vain kuvitella miltä tuntu käydä tuollaisen vastaanotolla :o :(
 
Talvitakkia mäkin oon miettiny. En tiedä minkähintaista, kunhan näyttää oklta. Omiin farkkuihin olen tykästynyt ja toi jatkopala vaikutti mielenkiintoiselta. Olen hieman ulalla kaikesta raskauteen liittyvistä vaatteista, joissa on kaikenmaailman viritelmät jne. 
 
Tämmöisen ostin viime raskaudessa: http://www.ozbaby.fi/tuote/be-safe-pregnant-turvavy%C3%B6nalennin/01880/

Huutonetistä tilasin ja maksoi muistaakseni parikymppiä. Hyvä on ollut ja kohta taas kaapista sen kaivelen. Ei tarvi sitten autoillessa murehtia että jos joutuu kolariin, niin ei vauva siellä masussa heti liiskaannu kun turvavyö ei paina suoraan vatsaa. 

Niin ja sit olen miettinyt sitä ekaa ultraa ja mitkä rattaat pitää ostaa, kuinka moni paikkaset.  Mitä jos onkin tulossa kaksoset. Kuinka moni sitä pelkää vai haluaako joku kaksoset? Kai siitäkin selviäisi, onhan muutkin selvinneet siitä hengissä. 
 
Takaisin
Top