Hankinnat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vkmk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olen ihan häkeltynyt kaikesta mitä pitää hankkia. Meille siis esikoinen tulossa. Vaatteet nyt saa helposti, mutta tarvikkeet. Mistä edes tiedän mitä kaikkea vauva voi tarvita? Apua! 😅 Oon niin pihalla enkä vielä kehtaa ostaa mitään, kun raskaus on niin alussa.

Ihan sama fiilis!

Ja sitten mä en tiedä olenko ainoa, mutta ahdistaa aivan valtavasti raha, koska sitä meillä ei todellakaan ole mitenkään liikaa. Miettii vaikka noita tripp trappejakin - käytettynäkin on mun mielestä kalliit siihen nähden miten paljon kaikkea muutakin pitäisi hankkia, ja sit kun asutaan syrjässä, niin vaikka katsoisi useamman lähikunnan/-kaupungin valikoimaa, niin eipä löydy paljon vaihtoehtoja. 😅

Äitiyspakkaus otetaan ja pyritään ostamaan käytettynä niin paljon kuin mahdollista. Turvaistuin on varmaan ainoa hankinta, joka ehdottomasti halutaan uutena.

Esikoisen kanssa se hankittavien tavaroiden määrä on kyllä aika jäätävä! Ja just se epävarmuus että mitä tarvitsee ja mitä ei. Me etsittiin niin valtaosaa tavaroista käytettynä että oli pakko etukäteen päättää mitä ostetaan ja mitä ei, koska eihän siinä vastasyntyneen kanssa enää sitä käytettynä tavaroita metsästetä jos tarve tulee. Aika hyvin meni silloin hankinnat nappiin.

Nyt kakkosen kanssa ei vielä muuta hankittavaa ole tullut mieleen kuin parempi kantoreppu ja ehkä puettava/kannettava rintapumppu. Lähinnä mietin noita siltä kannalta että esikoinen on just 2.5v vauhtitaapero, niin olisin mahdollisimman kykenevä pysymään hänen perässä ja osallistumaan leikkeihin. Tuplarattaita ei meinata hankkia, mutta sellainen seisomalauta pitää varmaan ostaa.

Ihan sama fiilis!

Ja sitten mä en tiedä olenko ainoa, mutta ahdistaa aivan valtavasti raha, koska sitä meillä ei todellakaan ole mitenkään liikaa. Miettii vaikka noita tripp trappejakin - käytettynäkin on mun mielestä kalliit siihen nähden miten paljon kaikkea muutakin pitäisi hankkia, ja sit kun asutaan syrjässä, niin vaikka katsoisi useamman lähikunnan/-kaupungin valikoimaa, niin eipä löydy paljon vaihtoehtoja. 😅

Äitiyspakkaus otetaan ja pyritään ostamaan käytettynä niin paljon kuin mahdollista. Turvaistuin on varmaan ainoa hankinta, joka ehdottomasti halutaan uutena.
Meillä kävi tuuri ko ekasta maksettiin 30€ ja tästä toisesta 35€. Ajattelin kyllä sitten kuhan syöttötuolin aika on niin ostaa perus ikean antilop! Halpa ja käytännöllinen😍 Niitäki kohtuu hyvin liikkuu käytettynä🤌 Eikä se uutenakaan taida maksaa kun jotain kolmenkympin luokkaa🤔

Meilläki rahatilanne muuttuu aika roimasti, jos mie nyt kuun lopusta jään työttömäksi. Hyvällä budjetoinnilla kuitenki pääsee pitkälle👌

Kunhan saa läheisyyttä ja rakkautta, ja perustarpeet täyttyy niin hyvä on❤️

Mulla on paljon ajatuksia tähän mutta en nyt jostain syystä saa niitä sanoiksi

Olen ihan häkeltynyt kaikesta mitä pitää hankkia. Meille siis esikoinen tulossa. Vaatteet nyt saa helposti, mutta tarvikkeet. Mistä edes tiedän mitä kaikkea vauva voi tarvita? Apua! 😅 Oon niin pihalla enkä vielä kehtaa ostaa mitään, kun raskaus on niin alussa.
Osta vain pakolliset ja hankitte sitten muuta jos tarvitte 😊 ei vauva yleensä älyttömiä tavaramääriä aidosti tarvitse ❤️

Osta vain pakolliset ja hankitte sitten muuta jos tarvitte 😊 ei vauva yleensä älyttömiä tavaramääriä aidosti tarvitse ❤️
Mikä on pakollista/mitä tulitte hankkineeksi mutta ei jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut?

Käytän tilaisuutta hyväkseni ja kysyn jos joku konkari innostuisi listaamaan, vaikka kyllähän näitä varmasti tästä ja muistakin vastaavista ketjuista löytyy 😅 Oon taikauskoisesti vältellyt tämän ketjun lukemista kuin ruttoa etten jinxaisi mitään, mutta jos tulee viikon päästä hyviä uutisia, ehkä joskus kuukauden/kahden sisällä pitää alkaa näitäkin miettimään.

Mikä on pakollista/mitä tulitte hankkineeksi mutta ei jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut?

Käytän tilaisuutta hyväkseni ja kysyn jos joku konkari innostuisi listaamaan, vaikka kyllähän näitä varmasti tästä ja muistakin vastaavista ketjuista löytyy 😅 Oon taikauskoisesti vältellyt tämän ketjun lukemista kuin ruttoa etten jinxaisi mitään, mutta jos tulee viikon päästä hyviä uutisia, ehkä joskus kuukauden/kahden sisällä pitää alkaa näitäkin miettimään.

Mä osaisin ehkä sanoa mitä on tarvittu ja otetaan toisen kanssa käyttöön:
1. Hyvä ja "handsfree" rintapumppu sekä alipainepumppu
2. Kietaidybodyja neppareilla tai/sekä kietaisu puvut käännettävillä käsien suojella. Ja housuja
3. Tarpeeksi harsoja
4. Sivuvaunusänky (saa käytettynä ja usein hyvällä hinnalla myytyä eteenpäin)
5. Turvakaukalo
6. Vaunut jotka sopii omaan elämäntyyliin
7. Sitteri
8. Erilaisia tutteja (voi testata minkä huolii)
9. Muutama erilainen tuttipullo
10. Villakerrasto/ja

Äitiyspakkauksesta saa viltin, makuupussin (hyvä vaunuissa talvella) ja haalarin kanssa. Muutenkin hyvät tarvikkeet ja pitkään meneviä vaatteita. Kannattaa suosia vaatteita joissa hyvät resorit, saa pidennettyä käyttöikää.

Nice to have: tripptrapp, saa baby osiolla "sitteriksi", muuttuu istumaan alkaessa syöttötuolista taaperotuoliksi. Meillä siirtyy seuraavalle, edelleen uuden veroinen ja saadaan todennäköisesti myös myytyä hyvällä hinnalla pois.

Erillinen kantokoppa vauvalle vaunuihin, ym. Esikoisesta ei ollut, oli monta kertaa kun olisi ollut kiva sellaisessa siirtää vaunuista. Mutta äitiyslaatikossa voi nukkua muualla asunnissa (ei kyllä vaunuissa).

Toivottavasti tää vähän antoi osviittaa mitä tulee hankkia. Aika vähällä pärjää ensimmäiset kuukaudet. Itse keskityin hankkimaan ennakkoon useamman koon vaatteita. Kun niitä sai oikeasti parilla eurolla kappale kirppiksiltä.

Mä hankin myös useamman koon vaatteita jo ennakkoon, varmaan 74 kokoon asti. Se osoittautui hyväksi ratkaisuksi niin ei tarvinnut siinä vauva-arjen keskellä alkaa miettiä vaatehankintoja vaan kaikki oli valmiina pitkälle vauvavuoteen.

Turvakaukalosta meille pari kaveria sanoi että kannattaa hankkia kääntyvällä telakalla, mutta se osoittautui turhaksi, koska vauva kannettiin kuitenkin aina siinä kaukalossa suoraan autoon, niin se kaukalo oli helppo naksauttaa telakkaan ihan ilman kääntelyä. Sen sijaan kaukalon jälkeen käyttöön tulevan turvaistuimen ostaisin nyt kääntyvällä telakalla, koska lapsen nostaminen sinne istuimeen on vaikeaa kun istuin ei käänny. Ostetaankin nyt tälle uudelle tulokkaalle kääntyvällä telakalla istuin.

Turvakaukalosta meille pari kaveria sanoi että kannattaa hankkia kääntyvällä telakalla, mutta se osoittautui turhaksi, koska vauva kannettiin kuitenkin aina siinä kaukalossa suoraan autoon, niin se kaukalo oli helppo naksauttaa telakkaan ihan ilman kääntelyä. Sen sijaan kaukalon jälkeen käyttöön tulevan turvaistuimen ostaisin nyt kääntyvällä telakalla, koska lapsen nostaminen sinne istuimeen on vaikeaa kun istuin ei käänny. Ostetaankin nyt tälle uudelle tulokkaalle kääntyvällä telakalla istuin.
Eihän sitä kääntyvää telakkaa tarvitse turvakaukaloon, paitsi jos se menee melkein 2v asti. Kuten meillä meni 😅 Ei todellakaan kanneskeltu istuinta mukana edes vuoden ikään asti vaan se oli telakassa. Jolloin tuli käytettyä kääntyvyyttä hyödyksi. Samalla helppoa, kun voi vaan suoraan hommata siihen sopivan tuolin. Ei tarvi käyttää kauheasti aikaa oikean Istuimen hankintaan.

Eihän sitä kääntyvää telakkaa tarvitse turvakaukaloon, paitsi jos se menee melkein 2v asti. Kuten meillä meni 😅 Ei todellakaan kanneskeltu istuinta mukana edes vuoden ikään asti vaan se oli telakassa. Jolloin tuli käytettyä kääntyvyyttä hyödyksi. Samalla helppoa, kun voi vaan suoraan hommata siihen sopivan tuolin. Ei tarvi käyttää kauheasti aikaa oikean Istuimen hankintaan.
Niin joo riippuu varmasti kaukalosta, ja vauvasta. Meillä kävi kaukalo jo 10kk iässä pieneksi 🙈

Niin joo riippuu varmasti kaukalosta, ja vauvasta. Meillä kävi kaukalo jo 10kk iässä pieneksi 🙈
Meillä aika siro kaveri ja se meni 85cm asti. On isompia kaukaloita mitä myydään. Jos olis "fiksu" nii suht nopeasti siirtyisi suoraan istuimeen tai jättäisi kaukalon kokonaan välistä. Kun onhan niitä ihan vastasyntyneestä asti käytettäviä istuimia

Öö onko sillä väliä onko sivuvaunusänky vai sellainen pinnis mistä saa yhden laidan alas?

Oli pakko googlaa mikä on sivuvaunusänky, ihan nevöhööd 🤭

Öö onko sillä väliä onko sivuvaunusänky vai sellainen pinnis mistä saa yhden laidan alas?

Ei varmaan, mutta me koettiin se todella hyväksi. Sai yöllä vauvan helposti otettua kainaloon rinnalle yöllä. Eikä oikeastaan tarvinnut kenenkään "herätä". Me nukuttiin perhepedissä, mutta välillä kaipas enemmän tilaa ja oli helppo vaan siirtää vauva viereen nukkumaan. Eikä tarvinnut nousta ylös sängystä.

Ei oo väliä. Sivuvaunusänky on monesti pyörien päällä ja kapeampi/lyhyempi kuin normipinnis, siinä erot.
Hankin itse kolmoselle sivuvaunusängyn mutta pinnis ilman laitaa olisi ajanut saman asian , nyt vaan oli niin pieni makuuhuone ettei pinnis mahtunut järkevästi sängyn viereen 😄

Kuinka isoksi lapsi mahtuu nukkumaan sellaisessa sivuvaunusängyssä? T. Ihan uuno tämmösissä asioissa 😅

Kuinka isoksi lapsi mahtuu nukkumaan sellaisessa sivuvaunusängyssä? T. Ihan uuno tämmösissä asioissa 😅

Meillä mahtui nukkumaan vajaa vuoden ikäiseksi. Toki tässä riippuu vauvan koko ja milloin alkaa nousemaan ylös. Mutta se on niin paljon kätevämpi kuin pinnasänky (oma kokemua). Mähän melkeen nukuin kun kaivoin aina vauvan kainaloon rinnalle yöllä 😅🤣

Pinnasänky sit hommattiin sellainen, että saa laidan muutettua juniorilaidaksi.

Tais olla ohjekirjasessa että kun lapsi oppii nousemaan niin ei sitten enää sovi käytettäväksi (laidat jää matalaksi) ! Tuo voisi ikähaitarissa olla mitä vain 5kk ja 10kk välissä.

Tais olla ohjekirjasessa että kun lapsi oppii nousemaan niin ei sitten enää sovi käytettäväksi (laidat jää matalaksi) ! Tuo voisi ikähaitarissa olla mitä vain 5kk ja 10kk välissä.
Meidän esikoinen oppi punkemaan pinniksen laidoista pystyyn jo joskus 4kk iässä 🫣 Jäis aika lyhyeks käyttöikä, jos tulis taas yhtä meneväinen tapaus 😅 Katoin kyllä, et noitakin on laskettavalla pohjalla. Meillä on aiemmilla ollut ihan peruspinnis, mut nyt on siirretty kaikkea tavaraa lasten huoneista meidän makkariin, niin ei taida mahtua sellainen enää 😬 ja nuoremmalla se pinnis jäi tosi vähälle käytölle, kun nukkui pääasiassa vieressä, tai nukuin ekat 2v hänen kanssaan vuodesohvalla, jonka toinen reuna oli seinää vasten. Nyt ei kyllä sitäkään enää ole, eikä meidän sänkyä saa seinää vasten, niin toi sivuvaunu vois olla ihan hyvä vaihtoehto 🤔

Meillä ei edellisessä asunnossa olisi mahtunut pinnasänky sängyn viereen mukavasti. Nykyisessäkin aika nihkeesti mahtuisi. Muutenkin koettiin se hyväksi sängyssä. Meillä kun nukkui yöt swaddle uppissa, nii eihän sellainen meritähti minnekään pääse pakoon pätkimään 🤣

Mä osaisin ehkä sanoa mitä on tarvittu ja otetaan toisen kanssa käyttöön:
1. Hyvä ja "handsfree" rintapumppu sekä alipainepumppu
2. Kietaidybodyja neppareilla tai/sekä kietaisu puvut käännettävillä käsien suojella. Ja housuja
3. Tarpeeksi harsoja
4. Sivuvaunusänky (saa käytettynä ja usein hyvällä hinnalla myytyä eteenpäin)
5. Turvakaukalo
6. Vaunut jotka sopii omaan elämäntyyliin
7. Sitteri
8. Erilaisia tutteja (voi testata minkä huolii)
9. Muutama erilainen tuttipullo
10. Villakerrasto/ja

Äitiyspakkauksesta saa viltin, makuupussin (hyvä vaunuissa talvella) ja haalarin kanssa. Muutenkin hyvät tarvikkeet ja pitkään meneviä vaatteita. Kannattaa suosia vaatteita joissa hyvät resorit, saa pidennettyä käyttöikää.

Nice to have: tripptrapp, saa baby osiolla "sitteriksi", muuttuu istumaan alkaessa syöttötuolista taaperotuoliksi. Meillä siirtyy seuraavalle, edelleen uuden veroinen ja saadaan todennäköisesti myös myytyä hyvällä hinnalla pois.

Erillinen kantokoppa vauvalle vaunuihin, ym. Esikoisesta ei ollut, oli monta kertaa kun olisi ollut kiva sellaisessa siirtää vaunuista. Mutta äitiyslaatikossa voi nukkua muualla asunnissa (ei kyllä vaunuissa).

Toivottavasti tää vähän antoi osviittaa mitä tulee hankkia. Aika vähällä pärjää ensimmäiset kuukaudet. Itse keskityin hankkimaan ennakkoon useamman koon vaatteita. Kun niitä sai oikeasti parilla eurolla kappale kirppiksiltä.
Meitsi nyt influenssoitui tästä listasta ja ostin sivuvaunusängyn, kun halvalla sai käytettynä. Meillä on kaksi makkaria niin varmaan vielä hommaan toiseen sitten sen pinniksen. Alakerrassa pyörällinen sänky on luultavasti kätsympi, kun paikkaa voi vaihtaa helposti. Toista makkaria käytetään pelkästään vain nukkumiseen ja toisessa on muitakin toimintoja.

Meitsi nyt influenssoitui tästä listasta ja ostin sivuvaunusängyn, kun halvalla sai käytettynä. Meillä on kaksi makkaria niin varmaan vielä hommaan toiseen sitten sen pinniksen. Alakerrassa pyörällinen sänky on luultavasti kätsympi, kun paikkaa voi vaihtaa helposti. Toista makkaria käytetään pelkästään vain nukkumiseen ja toisessa on muitakin toimintoja.

Moni muukin kokenut sivuvaunun erittäin hyväksi. Se vaan helpottaa arkea niin monella tavalla. Varsinkin jos renkaat vielä alla 😊

Takaisin