Hankinnat

@Toinenkierros @Aakkoset Onko hyvä tuo TrippTrapp? Aika kallis muistaakseni 😄

Meillä on Ikean Antilop (sekin käytettynä) ja minusta se on tosi hyvä! Edullinen, helppo puhdistaa, ei jalkatukea joten lapsi ei voi ponnistaa ylös vanhempana, valjaat (ehdoton nykyään..), ei kaadu millään kun niin leveät jalat, super helppo purkaa ja koota ja kevyt kuljettaa matkalle mukaan. Tarjottimen saa myös pois (en kyllä osaa ottaa sitä pois tai en ole kokeillut 😅) Niin ja pienelle siinä on puhallettava pehmusta joka tukee hyvin. Okei ehkä kaikkein esteettisin se ei ole mutta tosi toimiva muuten!
Meillä
Mulla ei oo kukaan aiemmista lapsista syntynyt lämpimien säiden aikoihin, jpten nyt on eka kerta kun voi vastasyntyneelle ehkä pukea ulos jotain kesävaatetta. Mietin, mitä sen sitten pitää olla, ettei kuitenkaan ole liian kylmä eikä toisaalta kuumakaan. 🤔 Oisko kellään vinkkejä?
Meillä on kesäkuinen ja ei meillä mitenkään ihmeellisiä vaatteita ollut, sisällä käytettiin jonkin verran lyhythihaisia bodyja mutta ulkona oli ainanpitkät hihat ja lahkeet myös aurinkosuojausta ajatellen. Ohutta puuvillaa
Nyt onkin kiva jännittää, minkälainen uusi äitiyspakkaus tulee. Varmaan paljon riippuu sisällöstä otetaanko sitä. Kolmesta ekasta ei otettu ja kahdesta viimeisestä otettiin. Niistä on meillä haalarit ja makuupussit tallella, joten ehkä tällä kertaa otamme rahan. 🤔 Ellei sitten sisällön julkaisun yhteydessä joku yksityiskohta todella iske silmään! 😆

Syöttötuoliasiaa en ole vielä tajunnut miettiäkään. Meillä ei ole koskaan ollut stokkea eikä lapsi ole ennen istumisvaihetta siten ollut tuolissa. Ja sen jälkeen kun on oppinut istumaan, on hyvin nopeasti myös alkanut kiivetä pöydälle, jolloin syöttötuoli on ollut ongelmallinen käyttää 🙈 Ehkä anoppilan varastosta jokin vanha lainaan sitten kun tarve yllättää...

Mulla ei oo kukaan aiemmista lapsista syntynyt lämpimien säiden aikoihin, jpten nyt on eka kerta kun voi vastasyntyneelle ehkä pukea ulos jotain kesävaatetta. Mietin, mitä sen sitten pitää olla, ettei kuitenkaan ole liian kylmä eikä toisaalta kuumakaan. 🤔 Oisko kellään vinkkejä?
Meillä on kesäkuinen ja ei meillä mitenkään ihmeellisiä vaatteita ollut, sisällä käytettiin jonkin verran lyhythihaisia bodyja mutta ulkona oli aina pitkät hihat ja lahkeet lähinnä aurinkosuojausta ajatellen. Ohutta puuvillaa ja alussa oli ohut pipo ulkoillessa

Meillä hankintalistalla
tuplavaunut,
pinnasänky,
stokken steps tuoli, siihen myös sitteri, sitä ei esikoisella ollut, mutta nyt kun aamiaisella tulisi olemaan 2 alle 2v., helpottaisi.
Ja myöhemmin turvaistuin.
Muut meillä vielä tallessa, toki jos poika, niin jotain vaatetta, tyttöpainotteista meillä.🤭

On tallessa taaperolta kaikki paitsi turvakaukalo ja vaunut. Harmittaa kun annoin pois vauvanvaunut, ne oli sellaiset vanhanaikaiset joissa oli todella pehmeä keinuva ristijousitus ja kantokahvallinen irtokoppa oli tosi kätevä. Nyt kun ikäeroa olisi tulossa lähes 3 vuotta niin harkinnassa on seisomalauta isommalle. Mutta mietityttää lähinnä pysyykö hän siinä. Keskustassa kuljetaan päivittäin ja olis vähän turvallisempaa pysyä.

Ai niin ja syöttötuoli varmaan kans sitten kun vauva on sitteriin iso. Trip trappi on käytössä jo ja taapero siitä tykkää niin hän varmaan käyttää omaansa jatkossakin.

Ja meidän täytyy kyllä asuntokin vaihtaa, että mahdutaan hissiin, kylpemään ja syömään kaikki. Ei kannata ehkä miettiä näitä enempää, mitä vielä tuleekaan. 😅

Ai niin ja syöttötuoli varmaan kans sitten kun vauva on sitteriin iso. Trip trappi on käytössä jo ja taapero siitä tykkää niin hän varmaan käyttää omaansa jatkossakin.

Ja meidän täytyy kyllä asuntokin vaihtaa, että mahdutaan hissiin, kylpemään ja syömään kaikki. Ei kannata ehkä miettiä näitä enempää, mitä vielä tuleekaan. 😅
Meilläkin asunnon vaihto edessä, en osaa kuvitella itseäni viihtymässä meidän kaksiossa kahden lapsen kanssa

Me just muutettiin isompaan ja tässä jo pohdittiin, että tuliko vaihdettua liian pieneen 😅
Vähän minimalismia kehiin niin eiköhän se siitä 🙏 ja jos tarve vaatii niin pääseehän sitä sitten muuttamaan uudestaankin

Vähän minimalismia kehiin niin eiköhän se siitä 🙏 ja jos tarve vaatii niin pääseehän sitä sitten muuttamaan uudestaankin

Jep! Kyllä ajatuksena on, että saavat jakaa huoneen ainakin kouluikään asti. Sitten pitää miettiä suurempaa, kun työhuone on ihan must.

Meillä on pieni kaksio ja yhden kanssa on mahduttu. Ajatuksena on etsiä iso kaksio ainakin toistaiseksi, tällä alueella on aika kallista ja halutaan pysyä nurkilla. Itse kasvoin kaksiossa ja jaoin huoneen siskon kanssa eikä sitä pitänyt silloin kummana. Mutta ehkä myöhemmin yks huone lisää helpottais eloa. 😁

Asunto on varmaan vaihdettava, autot sentään ei 😅😂
Muita hankintoja katon viime metrejä lähempänä, paljon täytyy käydä läpi entisiä tavaroita 😅😇🫣

Monella siis muutto mietinnässä 😊 Ehtiihän sitä ehkä miettiä vielä vauvan synnyttyäkin, ellei halua hoitaa muuttoa ajoissa pois alta ennen vauvavuotta. 🤔 Nyt on toisaalta ostajan markkinat, joten jos hyvä kohde löytyy, niin miksei jo muuttaisi. Tsemppiä etsintään!

Meillä ei tarvitse kotia vaihtaa (mies tosin puhui yläkerran rakentamisesta 😆). Sen sijaan auto mietityttää. Meillä on tällä hetkellä seitsemän hengen auto, eli kaikki paikat on käytössä kun koko perheell matkustetaan. Mies on katsellut vain uusia seitsemän hengen autoja, mutta minusta olisi kivempi, jos kaikki mahtuisivat yhdessä saman auton kyytiin. Muutenkin haluaisin odottaa ainakin ultraan siltä varalta, ett on vaikka kaksoset tulossa, jolloin ainakin täytyisi ostaa joku kunnon minibussi. Kulutuksen kannalta olisi tietysti järkevämpää pärjätä pienemmällä. Minä aina ihaillen katselen suurperheiden äitejä, jotka ajelevat koululle isoilla autoilla. Ehkä siksikin haluaisin sellaisen...

Meillä on pieni kaksio ja yhden kanssa on mahduttu. Ajatuksena on etsiä iso kaksio ainakin toistaiseksi, tällä alueella on aika kallista ja halutaan pysyä nurkilla. Itse kasvoin kaksiossa ja jaoin huoneen siskon kanssa eikä sitä pitänyt silloin kummana. Mutta ehkä myöhemmin yks huone lisää helpottais eloa. 😁
Itsellä arveluttaa kaksiossa se vauvavaihe erityisesti. Että jos kaikki nukutaan samassa huoneessa ja vauva herää yöllä itkeskelemään niin herääkö taapero, ja sitten taas toisin päin jos taapero herää niin herääkö vauvakin?

Lisäksi meillä pitää kulkea 5 porrasta että pääsee alaovelta meidän ensimmäisen kerroksen asuntoon. Vieressä on vielä jyrkät portaat kellariin eli ei voi jättää taaperoa odottelemaan portaiden alapäähän että roudaa itse ensin kärryt ylös. Itselle nuo portaat tuntuvat tosi hankalilta jo nyt jos olen yksin liikenteessä kärryillä taaperon kanssa mutta tuntuisi kyllä aikamoiselta suoritukselta selviytyä niistä jos mukana olisi kärryt, taapero ja vielä vauvakin lisäksi.

Uskon kuitenkin että kaksiossa voi saada arjen hyvin toimimaan kahdenkin lapsen kanssa jos asunnon pohja ja säilytystila ja ennen kaikkea tahtotila ovat oikeanlaiset!

No joo en ollut edes ajatellut asuntoa hankintana, mutta on meilläkin aikomuksena muuttaa lähemmäksi turvaverkkoja ja isompaan asuntoon. Muitakin syitä on, mutta lapsen saaminen on ollut vähän semmoinen takaraja, jolloin viimeistään halutaan muuttaa!

Itsellä arveluttaa kaksiossa se vauvavaihe erityisesti. Että jos kaikki nukutaan samassa huoneessa ja vauva herää yöllä itkeskelemään niin herääkö taapero, ja sitten taas toisin päin jos taapero herää niin herääkö vauvakin?

Lisäksi meillä pitää kulkea 5 porrasta että pääsee alaovelta meidän ensimmäisen kerroksen asuntoon. Vieressä on vielä jyrkät portaat kellariin eli ei voi jättää taaperoa odottelemaan portaiden alapäähän että roudaa itse ensin kärryt ylös. Itselle nuo portaat tuntuvat tosi hankalilta jo nyt jos olen yksin liikenteessä kärryillä taaperon kanssa mutta tuntuisi kyllä aikamoiselta suoritukselta selviytyä niistä jos mukana olisi kärryt, taapero ja vielä vauvakin lisäksi.

Uskon kuitenkin että kaksiossa voi saada arjen hyvin toimimaan kahdenkin lapsen kanssa jos asunnon pohja ja säilytystila ja ennen kaikkea tahtotila ovat oikeanlaiset!
Joo samaa yöheräilyä oon miettinyt. Nyt ajattelisin että voisin nukkua tilapäisesti alkuvaiheen olkkarissa vauvan kans ja mies taaperon kanssa makkarissa. Auttais varmaan jos nämä huoneet ei olis ihan vierekkäin.

Hankalia nuo portaat kyllä on. Meillä on isot huoneet mutta kapeassa eteisessä täytyy pitää rattaat kun talon ainoa pyöräkellari on portaiden ja raskaan väestönsuojaoven takana. Hissiin en tuu mahtumaan ison mahan ja rattaiden kanssa. Ja keittiöön sopii vain pieni pöytä, jossa paikka kolmelle. Suihkutilakin on niin pieni et yhden muoviammeen kanssa siihen just mahtuu mut jos olis kaksi pientä kylpijää, niin aikuisen täytyis olla eteisen puolella. 😅 Miten ihmeessä sitä on ennen asuttu ahtaissa asunnoissa?

Luin joku aika sitten jutun kaksilapsisesta perheestä n. 45 neliön kaksiossa. Komppaan kyllä sen perheen äidin tuntoja, että pienessä kodissa viihdytään tiiviisti yhdessä ja bonuksena siivouskin on nopeaa. Kotisiivouksia tekevä tuttu sanoi joskus, että pienissä kodeissa tunnutaan olevan perhekeskeisempiä kuin isoissa, joissa moni viihtyy omassa sopessaan. Varmaan kyllä isommista lapsista puhui mutta pieni koti tuntuu musta jotenkin enemmän kodikkaalta pesältä. Tää mielipide varmaan muuttuu viimestään esiteinivaiheessa. 😄

Mietin että kehtaanko edes osallistua ketjuun..
Mä pelkäsin jinxaavani, mutta koska adhd ja asioiden käsittely helpottunut kun tekee listauksia ja on joku jatkuva to-do.. Oon jo hommannut todella suuren osan tavaroista. Tuntii terapeuttiselle etsiä ja selvittää, mitä kaikkea tarvitsee ja kokee tarvitsevansa.
Todella iso osa on onneksi löytynyt kirppiksiltä käytettynä.

Puoliso ei pitänyt edes hulluna, kun raahasin kotiin vaunut ennen plussaa.

Nyt haaveissa on muuttaa isompaan, mutta asunto vielä hakusessa. Ensimmäinen vuosi me
mahduttaisiin tähänkin, en vain tiedä mitä nukkumisesta tulee.

Mietin että kehtaanko edes osallistua ketjuun..
Mä pelkäsin jinxaavani, mutta koska adhd ja asioiden käsittely helpottunut kun tekee listauksia ja on joku jatkuva to-do.. Oon jo hommannut todella suuren osan tavaroista. Tuntii terapeuttiselle etsiä ja selvittää, mitä kaikkea tarvitsee ja kokee tarvitsevansa.
Todella iso osa on onneksi löytynyt kirppiksiltä käytettynä.

Puoliso ei pitänyt edes hulluna, kun raahasin kotiin vaunut ennen plussaa.

Nyt haaveissa on muuttaa isompaan, mutta asunto vielä hakusessa. Ensimmäinen vuosi me
mahduttaisiin tähänkin, en vain tiedä mitä nukkumisesta tulee.
Vieressähän se pieni nukkuu vaikka kuinka suunnittelee sille oman huoneen /nurkkauksen mihin hänet laittaa mutta kyllä se syöttörumba ajaa siihen että helpointa pitää mahdollisimman lähellä ni voi puoli unessa syöttää hänet tissillä tai pullolla😊

Vieressähän se pieni nukkuu vaikka kuinka suunnittelee sille oman huoneen /nurkkauksen mihin hänet laittaa mutta kyllä se syöttörumba ajaa siihen että helpointa pitää mahdollisimman lähellä ni voi puoli unessa syöttää hänet tissillä tai pullolla😊
Ei kaikki😁, meillä 3vk ikäisenä muutti omaan huoneeseen, 1-2 kertaa muistaakseni muutamana yönä sai syöttää ja sen jälkeen nukkui yöt läpi 10-13h ilman syöttöjä. Nykyäänkin 10kk nukkuu 12-15h. On niin lapsi ja perhe kohtaista, toiselle toimii ja toiselle joku muu.😊 Eli vauvat voi myös nukkua hyvin. Ja meillä itseasiassa nukkui paremmin kun meni omaan huoneeseen, ei herännyt meidän peiton kahinoihin tai tuhinoihin, ja sama toisinpäin itse nukkui paremmin. Meillä oli itkuhälytin ja älysukka n.7kk asti, nykyään vain itkuhälytin.

Ei kaikki😁, meillä 3vk ikäisenä muutti omaan huoneeseen, 1-2 kertaa muistaakseni muutamana yönä sai syöttää ja sen jälkeen nukkui yöt läpi 10-13h ilman syöttöjä. Nykyäänkin 10kk nukkuu 12-15h. On niin lapsi ja perhe kohtaista, toiselle toimii ja toiselle joku muu.😊 Eli vauvat voi myös nukkua hyvin. Ja meillä itseasiassa nukkui paremmin kun meni omaan huoneeseen, ei herännyt meidän peiton kahinoihin tai tuhinoihin, ja sama toisinpäin itse nukkui paremmin. Meillä oli itkuhälytin ja älysukka n.7kk asti, nykyään vain itkuhälytin.
Ihanaa että noin hienosti ettei edes syömään herätä tarvinna 🥰🙏 oma poitsu alkoi nukkua tuossa 11kk iässä yöt sitä ennen heräili sen yks ja sata kertaa yössä joten kokemukseni rajoittuu häneen. En tarkoittanutkaan yleistää että näin on tehtävä toki jokainen vanhempi toimii kuten parhaaksi näkee😊 itse vöyhötin että "minä en ainakaa koskaa suostu perhepedissä nukkumaan " mutta kyllä ne ekat kuukaudet siihen vaan meni koska poika päätti ettei omaan pinnikseen nuku😅

Ekan kanssa tein pitkän hankinta listan ja oli tärkeä osa prosessia vauvan tuloon.
Nyt en uskalla juuri ajatella edes hankintoja, onneksi paljon on kaikkea jo jemmassa ja lähipiiri täynnä vauvoja. 🫣

Takaisin