Hankinnat

Mä olen edellisen raskauden jälkeen myyny/hävittänyt lähes kaikki, paitsi turvakaukaloa en saanut myytyä ja vaunut on jääny.
Mutta vaatteet sitterit yms pitää sitten hankkia. Mutta ehkä vasta puolen välin jälkeen alan tekeen hankintoja, ellei tuu edullisesti jo aiemmin vastaan. 😊

Meillä kans esikoinen ja ei kyllä yhtään hajua mistä lähteä liikkeelle! Tai milloin😅 Nyt raskaus vielä niin alussa, että ei ihan halua innostua täysillä ja ostaa kaikkea ihan vielä.

Multa saattaa jostain löytyä listaus mitä hankin esikoiselle. Voin sit laittaa, kun on hankinnat on ajankohtaisia. Aika vähällä pärjää

Meillä kans esikoinen ja ei kyllä yhtään hajua mistä lähteä liikkeelle! Tai milloin😅 Nyt raskaus vielä niin alussa, että ei ihan halua innostua täysillä ja ostaa kaikkea ihan vielä.
Sama juttu! Pakko pittää vielä pää kylmänä ja lykätä hankintoja ainakin sinne toiselle kolmannekselle...
Meillä ei oikein ole ollut pikkuvauvoja ihan lähipiirissäkään, joten joudutaan oikeasti hankkimaan kaikki tyhjästä. Toiveissa on kyllä ostaa mahdollisimman vähän uutta tavaraa. :)

Täällä sama homma, esikoinen olisi tulossa ja mitään ei oo ennestään! Uskallan kyllä miettiä hankinta-asioita vasta myöhemmin, ehkä siellä toisella kolmanneksella. Tykkään tehdä käsitöitä, joten ehkä vauvanvaatteita tai ainakin jonkilainen viltti ois haaveissa tehdä itse <3

Sama juttu! Pakko pittää vielä pää kylmänä ja lykätä hankintoja ainakin sinne toiselle kolmannekselle...
Meillä ei oikein ole ollut pikkuvauvoja ihan lähipiirissäkään, joten joudutaan oikeasti hankkimaan kaikki tyhjästä. Toiveissa on kyllä ostaa mahdollisimman vähän uutta tavaraa. :)
Joo käytettynä mahdollisimman paljon! Etenkin just vaatteita. Vauvojen vaatteet on kalliita ja eihän ne kauan edes sovi 😅 kirppareilta löytyy paljon nättejä vaatteita halvalla.

Minä oon kans hävittänyt kaikki paitsi muistorikkaimmat vauvanvaatteet, koska viisi piti olla täysi lapsiluku. 🤭

Olen ahkera kirppareiden kiertäjä ja olen viimr vuosina haikeana katsellut siellä vauvanvaatteita ajatellen, että meille niitä ei enää tarvita. Nyt aion sitten ottaa ilon irti ja ostaa ihanuuksia vauvalle, ehkä myös mahdollisesti ommella jotain itse. Yksi luottoratkaisuni vauvojen kanssa on ollut merinovillasta neulotut sukkahousut. Ne lämmittävät eivätkä kastu helposti kestovaippojenkaan kanssa. Niiden neulominen on ollut hyvä riitti vauvan tuloon valmistautuessa, joten ehkäpä neulon sellaiset vauvalle. 🥰

Edellisellä vauva-ajalla pärjäsin tosi hyvin anopilta lainatuilla 20 vuotta vanhoilla emmaljungilla ja manduca-kantorepulla. Ratttaita käytin pääasiassa vain kotona (asumme maalla) ja kaupunkiin mennessä otin vauvan autosta manducaan ja siitä esim kaupan kärryjen kaukaloon. Toki aika paljon tuli vauvaa kannettua, mikä kävi vaavin kasvaessa aika raskaaksi.

Tuon kantamisen määrän vuoksi ole päättänyt hankkia tälle vauvalle sitterin! Meidän lapsia on pidetty sylissä niin paljon, että he eivät ole sitten juuri lattialla viihtyneet (tai sitten pidettiin paljon sylissä, koska eivät viihtyneet lattialla) mutta kumminkin ajattelin nyt koettaa, jos vauva viihtyisi sitterissä.

Ja itkuhälyttimet! Haluan tällä kertaa satsata laadukkaisiin itkuhälyttimiin!

Aiotteko ottaa äitiyspakkauksen vai rahan? Mä en oikein tiedä vielä. Esikoisella oli kyllä pakkauksen vaatteille hyvin käyttöä ja ne oli sinä vuonna ihan kivan näköisiäkin. Ja se makuupussi oli niin kätevä! Nykyään nuo kaikki esikoisen vanhat vauvakamat on exällä. Täytyy tutkia mitä nykyisessä pakkauksessa on ja pohtia tilaisiko sen ☺️

Aiotteko ottaa äitiyspakkauksen vai rahan? Mä en oikein tiedä vielä. Esikoisella oli kyllä pakkauksen vaatteille hyvin käyttöä ja ne oli sinä vuonna ihan kivan näköisiäkin. Ja se makuupussi oli niin kätevä! Nykyään nuo kaikki esikoisen vanhat vauvakamat on exällä. Täytyy tutkia mitä nykyisessä pakkauksessa on ja pohtia tilaisiko sen ☺️

Me ei nyt sitä oteta, ollaan säästetty kaikki mitä esikoisen kanssa koettiin hyödylliseksi.. Joten ei yhtään enempää tavaraa tähän talouteen 😅 Mitä nyt tarvitsee ostaa niin katotaan käytettynä, kuten sivuvaunusänky ja toinen stokken tripp trapp. Onneksi aikaa katsoa onko tarvetta ostaa tuplarattaat vai pärjääkö nykyisillä seisomalaudan kanssa.

Me ei nyt sitä oteta, ollaan säästetty kaikki mitä esikoisen kanssa koettiin hyödylliseksi.. Joten ei yhtään enempää tavaraa tähän talouteen 😅 Mitä nyt tarvitsee ostaa niin katotaan käytettynä, kuten sivuvaunusänky ja toinen stokken tripp trapp. Onneksi aikaa katsoa onko tarvetta ostaa tuplarattaat vai pärjääkö nykyisillä seisomalaudan kanssa.
Tuo tripp trapp menee kyllä omallekin hankintalistalle, on niin kätevä kun taipuu monenlaiseen käyttöön. Kiitos muistutuksesta siis 😃

Tuo tripp trapp menee kyllä omallekin hankintalistalle, on niin kätevä kun taipuu monenlaiseen käyttöön. Kiitos muistutuksesta siis 😃

Se on kyllä hyvä, meillä on siihen se newborn osa, joka oli kovassa käytössä esikoisen kanssa. Nyt käytetään tarjotinta, helpottaa sotkujen siivoamista!

Kaksi lasta ennestään joten onneksi siitä oppinut jo hieman mitkä asiat itselle toimii ja mitkä jätän suosiolla hankkimatta. Esimerkiksi hoitopöytää en hanki. Sellainen ollut ja jäi melko vähälle käytölle. Meillä riittää pelkkä vaipanvaihtoalusta ja vaihtaa vaikka sohvalla. Kaiken olen hävittänyt jo aiempien lapsien jälkeen jotka jo isoja. Hauskaa tässä se että todella pitkään säilöin vaunuja, rattaita ja vaatteita kunnes heitettiin/annettiin kaikki pois alle vuosi sitten ja nyt olisikin tarvetta🤣🤣 silloin ajattelin että luultavasti en tähän hommaan enää ryhdy ja saa ostettua uudet jos ryhdytäänkn ja tässä sitä nyt ollaan 😝

Esikoisen odottajana ajattelin ottaa äitiyspakkauksen :red-heart:

About samoilla linjoilla muiden kanssa, että vielä ei uskalla ajatella hankintoja. Käytettynä on tarkoitus hankkia suurimmat osat vaatteista. Pääasiassa kirppareilta, ja monilla yrityksillä on ihan kivoja second hand alustoja kuten Reimalla ja Polarn. O. Pyretilla.

Pääasiassa ajateltiin satsata koppaan, vaunuihin ja pinnasänkyyn.

Meille kans esikoinen tulossa, mutta vielä en ole uskaltanut edes miettiä mitään hankintoja kun on niin aikaista... Ehdottomasti otetaan äitiyspakkaus ja muuten hankitaan mahdollisimman paljon käytettynä. Ehkä turvakaukalo on sellainen, joka ostetaan uutena turvallisuuden vuoksi. Toki jos löytyisi hyvästä alesta joku starttipaketti, jossa yhdistelmävaunut ja turvakaukalo, niin sitten sellainen.

Tiedän kyllä, että ainakin oma äitini tulee sekoamaan ensimmäisestä lapsenlapsesta (on kysellyt jo vuosia ja hoitanut mun serkkujen vauvoja "varamummona" 🤭) enkä usko, että osaa pitää lompakkoaan kurissa. 🙈 Aion kyllä esittää toiveen, että jos haluaa lahjoja ostaa, niin meille kelpaa hyvin käytetty. Toki hygieniatavara uutena ja jos nyt joku täydellinen juttu löytyy uutena, niin toki saa semmoisen ostaa.

Niin ja piti sanoa että aion ottaa äitiyspakkauksen! Kummastakaan aiemasta lapsesta en ottanut koska tavaraa tulvi sukulaisilta niin paljon. Nyt haluan sen ottaa 😌

@Toinenkierros @Aakkoset Onko hyvä tuo TrippTrapp? Aika kallis muistaakseni 😄

Meillä on Ikean Antilop (sekin käytettynä) ja minusta se on tosi hyvä! Edullinen, helppo puhdistaa, ei jalkatukea joten lapsi ei voi ponnistaa ylös vanhempana, valjaat (ehdoton nykyään..), ei kaadu millään kun niin leveät jalat, super helppo purkaa ja koota ja kevyt kuljettaa matkalle mukaan. Tarjottimen saa myös pois (en kyllä osaa ottaa sitä pois tai en ole kokeillut 😅) Niin ja pienelle siinä on puhallettava pehmusta joka tukee hyvin. Okei ehkä kaikkein esteettisin se ei ole mutta tosi toimiva muuten!

Esikoista odottaville, näitä tarvitsin itse paljon:

Hoitopöytä - itse en pystynyt raskauden jälkeen kumartumaan, kyykistymään tms, niin tämä oli tosi kätevä. Moni tosin sanoo, että pärjää ilmankin.

Vaipanvaihtoalusta

Muovialustoja tai kertakäyttöalustoja suojaamaan vaipanvaihtoalustaa vahingoilta

Vaunut - pääsee vaunulenkeille. Näitä on myös tosi paljon käytettynä esim. Torissa ja laadukkaita merkkejäkin. Kannattaa miettiä, millaiset renkaat tarvitsee, järeät ilmakumit maaseudulle vai ketterät ja pienet kaupunkielämään.

Joku sänky - äitiyspakkaus laatikko / pinnasänky / sivuvaunusänky. Itse ostin sivuvaunusängyn, mutta en käyttänytkään sitten sivuvaununa vaan ihan laidan kanssa. Kätevä, varsinkin jos on pyörillä. Voi kärrätä vauvaa huoneesta toiseen jos nukuttaa yms. Tosin vauva mahtuu tähän vain n. 6 kk muistaakseni. Pinnasänky löytyy myös. Sekin on kätevä. Mutta moni nukkuu vauvan kanssa perhepedissä ja silloin näitä ei tarvitse. Myös Äp-laatikko käy varmaan hyvin, ja niihinkin on netissä kauniita röyhelölakanoita jos haluaa.

Kosteussuoja tai vedenpitävä lakana sänkyyn vahinkoja varten

Vaippoja pienintä kokoa - meistä Muumi paras iholle.

Kesto liivinsuojia jos imettää

Tutti, jos haluaa käyttää

Auton turvakaukalo, jos on auto

Mitä ostin, mutta en käyttänyt:
Kallis Tula-kantoreppu - ihana ja toimiva mutta vauva ei viihtynyt eikä minua huvittanutkaan enää kannella lasta kun juuri pääsin raskaasta mahasta eroon😅 Mutta monelle varmasti toimiva!

Rintapumppu (manuaalinen)- ei tullut käytettyä, koska oli helpompaa ja nopeampaa vain imettää

Äitiyspakkauksessa on mielestäni tosi hyvin vaatteita ja tarvikkeita alkuun pääsemiseen 😊

Aika vähällä mielestäni pärjää, kun nykyään löytyy kaikenlaista hifistelyä markkinoilta 😊

@Toinenkierros @Aakkoset Onko hyvä tuo TrippTrapp? Aika kallis muistaakseni 😄

Meillä on Ikean Antilop (sekin käytettynä) ja minusta se on tosi hyvä! Edullinen, helppo puhdistaa, ei jalkatukea joten lapsi ei voi ponnistaa ylös vanhempana, valjaat (ehdoton nykyään..), ei kaadu millään kun niin leveät jalat, super helppo purkaa ja koota ja kevyt kuljettaa matkalle mukaan. Tarjottimen saa myös pois (en kyllä osaa ottaa sitä pois tai en ole kokeillut 😅) Niin ja pienelle siinä on puhallettava pehmusta joka tukee hyvin. Okei ehkä kaikkein esteettisin se ei ole mutta tosi toimiva muuten!

Me ollaan tykätty ja tämähän menee sitten juniorituolina. Tukeva, täyttä puuta, ei kaadu ym. Me ollaan ostettu kaikki osat käytettynä. Edelleen kuin uusi. Näissä myös jälleenmyynti hinta pysyy aika hyvänä. Joka itellä vaikuttanut hankintaan.

Takaisin