Hankinnat

Mä guuglailin vähän tuosta paloturvallisuusaiheesta ja laitan tähän pikku pätkiä löydöksistä.

Jos haluat vaihtaa turvaistuimen päällisen, käänny Britax-jälleenmyyjän puoleen. Esimerkiksi paloturvallisuuden ja ECE R44 standardin vaatimusten vuoksi on tärkeää, että istuimessa käytetään vain alkuperäisiä Britax-päällisiä. Älä koskaan käytä turvaistuimessa itse valmistamiasi päällisiä.

Turvaistuimen viranomaishyväksyntä kieltää itsetehdyn päällisen käytön turvaistuimessa. Kangas on osa turvaistuimen turvallisuutta (ei vain kaunis väriltään ja pehmeä) vaan sen täytyy törmäystilanteessa kestää lapsen alla venymättä ja repeämättä ja sen tulee olla palosuojattu.

Tieliikennelain mukaan kaikkien turvaistuimen osien tulee olla viranomaisten hyväksymiä.
Se, että monet vanhemmat ymmärtämättömyyttään ja tietämättömyytään laittavat huopia, pyyheliinoja ym. rakennelmia turvaistuimiin, vieläpä "viisaitten" neuvolatätien ohjeistamina,heikentää turvaistuimien suunniteltua ja vaadittua turvallisuutta.

Olet todella oikeassa, näin lukee joka paikassa, ettei turvaistuimissa saa käyttää mitään ylimääräisiä hyväksymättömiä suojia tai vilttejä. On todella suuri turvallisuusriski.

Lämpöpussi, britax
Täysin törmäystestattu, pitää lapsen olon mukavana ja lämpimänä autossa tai rattaissa.

Ajatuksia?

Mä guuglailin vähän tuosta paloturvallisuusaiheesta ja laitan tähän pikku pätkiä löydöksistä.

Jos haluat vaihtaa turvaistuimen päällisen, käänny Britax-jälleenmyyjän puoleen. Esimerkiksi paloturvallisuuden ja ECE R44 standardin vaatimusten vuoksi on tärkeää, että istuimessa käytetään vain alkuperäisiä Britax-päällisiä. Älä koskaan käytä turvaistuimessa itse valmistamiasi päällisiä.

Turvaistuimen viranomaishyväksyntä kieltää itsetehdyn päällisen käytön turvaistuimessa. Kangas on osa turvaistuimen turvallisuutta (ei vain kaunis väriltään ja pehmeä) vaan sen täytyy törmäystilanteessa kestää lapsen alla venymättä ja repeämättä ja sen tulee olla palosuojattu.

Tieliikennelain mukaan kaikkien turvaistuimen osien tulee olla viranomaisten hyväksymiä.
Se, että monet vanhemmat ymmärtämättömyyttään ja tietämättömyytään laittavat huopia, pyyheliinoja ym. rakennelmia turvaistuimiin, vieläpä "viisaitten" neuvolatätien ohjeistamina,heikentää turvaistuimien suunniteltua ja vaadittua turvallisuutta.

Olet todella oikeassa, näin lukee joka paikassa, ettei turvaistuimissa saa käyttää mitään ylimääräisiä hyväksymättömiä suojia tai vilttejä. On todella suuri turvallisuusriski.

Lämpöpussi, britax
Täysin törmäystestattu, pitää lapsen olon mukavana ja lämpimänä autossa tai rattaissa.

Ajatuksia?

Itselle tulee tästä tekstistä ensimmäisenä vaan mieleen, että britax olis ainoa oikea ja turvallinen tuote... Itselle ei tulis muutenkaan mieleen edes vaihtaa mitään kaukalon suojia yms. Lämpöpussi on ollut suunnitelmissa ostaa, mutta eiköhän nykyään kaupassa myynnissä olevat tuotteet ole sellaisia mitkä täyttää tietyt määräykset mitä pitääkin.

Oho jopas jotakin:) uskon kuitenkin että kun käyttää maalaisjärkeä niin pärjää pitkälle, noita säännöksiä riittää ihan niin pitkälle kuin itse jaksaa vaan etsiä. Ja tossa tekstissä puhuttiin esim. Kankaiden vaihdosta jota en tekisi muutenkaan omatoimisesti.

Toi on britaxin sivuilta bongattu juttu, että jos haluaa vaihtaa britaxin istuimen päällisen, niin pitää käyttää britaxin omia päällisiä, eikä ommella esim. itse. Pointti oli kuitenkin se paloturvallisuusosuus.
Samoin kun siinä kaukalon lämpöpussissa oli maininta törmäysyesteistä (mitä lie tarkoittaakaan), niin pääseekö samoihin testituloksiin äp-makuupussista kyhätyllä pussukalla.
Meillä ei ole britaxin kaukaloa. Jonkun lämpöpussukan taidamme kuitenkin hankkia.

Ei varmaan mitään hajua kellään taviksella ni ota yhteyttä kelan kautta äp asiantuntijoihin ni saat varmaan varmimman vastauksen:) itelleni on ainakin ihan hepreaa tai en sano mitään , koska mistäs minä mitään tiiän, ni en halua sillon myöskään sanoa mitään:) ku ite meen aika järki periaatteella :) ja tää on näissä kaikissa aiheissa vähän että toiselle toinen asia on tärkeämpi kuin toiselle- jotkut säikähtää syöneensä lakritsijäätelön mukana liikaa lakritsia, toiset juonu pari kuppia kahvia liikaa, ja toiset on kauhuissaan, toiset eivät edes mieti asiaa.
Ite esim. Oon tarkka kahvin kanssa:)

Meillä on ollut käytössä oliko Kaiser merkkinen kaukalopussi/toppaversio. Oli kyllä kätevä ja maksoi uutena 40e mutta käytetyn olisi saanut halvemmalla. Sisusta on siinä fleeceä ja pussi paksu, joten pidemmillä matkoilla ja suht aikaisin keväällä oli jo liian hiostava, kalliimmalla ois saanut varmaan miellyttävämpiä pintamatskuja.. samoin joskus oli ongelmallista kun vauva ois pitänyt ottaa pois kaukalosta muualla kuin sisällä eikä sit ollutkaan ulkovaatetta. Pussukka on tehty materiaaleista jotka palaa kuin soihtu eikä siinä ollu mitään paloturvallisuusselostusta. Eikä mitään törmäyserikoisuuksiakaan, ainoastaan aukot joista vyöt tulee hyvin sinne sisään ja liukuestepinta siel ulkopuolella istuinta vasten. Istuin vastaa kyllä sen pussin kanssa 100% turvallisuuselementistä mutta en sinänsä keksi tapaa, jolla pussukka vähentäisi turvallisuutta.

Toi wallaboon kaukalopussi ei hirveesti suojaa kaulan aluetta ja meinasin jo myydä sen mutta tajusin että se voi olla kätevä vaunukopassa, jos äp pussi ei mahdu kunnolla sinne:) tulee kyllä muuten käyttöä äp pussille kylläkin , mutta pitää testata jos se on liian iso meidän vaunukoppaan:)
Ja kyllä se toimii syksyisin ja keväisin, talvella pitää kyllä käyttää toppahaalaria.

Täälläkin mennään ihan maalaisjärki linjalla. Ei kenenkään elämää saa 100% turvalliseksi, ei omaa eikä vauvan. Sitä on vuosisadat äidit selvinneet vauvojensa kanssa, vaikkei ole edes turvakaukaloita keksitty :)

Mä pyörin tänään lastenvaateliikkeitä läpi ja olen todella pihalla :wideyed: Perusbodeja ja -housuja nyt varmasti tarvitsee kaiken ikäiset ja kokoiset, mutta on kamalan vaikea yrittää pohtia minkä kokoinen vauva on esim. talvella. Olisi löytynyt maailman ihanin teddypuku alennuksessa, mutta jäi kauppaan, kun kokoasia hämmensi niin paljon. Tänään käyn hakemassa välikausihaalarin koossa 62, kun epäilen, että vauva hukkuu äippäpakkauksen pukuun. Myyjällä olisi ollut samassa koossa myös talvihaalari, mutta mistä minä tiedän mahtuuko vauva talvella kokoon 62 :hilarious: Meillä on suvussa paljon täysaikaisena syntyneitä n. 2,5 kiloisia rääpäleitä, mutta sitten löytyy yli nelikiloisinakin syntyneitä vauvoja, niin siinä on melkoinen ero jo siihen mikä koko ylipäätään mahtuu vastasyntyneenä päälle.

Meillä toinen pojista syntyi syyskuulla, ostin silloin hänelle talveksi 68cm toppahaalarin, alkuun oli tietty reilu, mutta meni sit ihan keväälle saakka.

Mä taas käytin joulukuussa syntyneellä esikoisella äp:n 74cmhaalaria mikä oli tietty jätti, mutta eihän se siinä kohtaa mitään haittaa ku ei toinen osaa haalari päällä edes käsiä heiluttaa :P Syyskuussa syntynyt käytti kans äp haalaria ekan talven joten niin käyttää tämäkin. Sisävaatteissa tykkään kyllä siitä että ovar oikean kokoisia. Mahdoton se kyllä on etukäteen tietää mikä koko sopii missäkin vaiheessa..

68 haalarin minäkin ostan etukäteen jos löytyy vaikka jostain alesta kiva. Kattelin esikoisen neuvolakorttia ja tyty kasvoi tosi reipasta vauhtia ja sen mukaan lasken tän uudenkin tulokkaan oman, ei ainakaa jää pieneksi kesken kaiken :) Syksylle teddykarvahaalari kokoa 62 löytyy jo kotoa valmiina esikon jäljiltä :)

Muokattu viimeksi:
Itsellä tällä hetkellä reilu 6kk poika (tän kuun lopussa 7kk) niin käyttää 68/74 kokoja, riippuen vaatteiden mallista. Se vähän vaikea etukäteen ennustaa millä vauhdilla kasvaa ja minkä kokoisena syntyy yms :) esikoinen kun syntyi niin tuntui hukkuvan kaikkiin vaatteisiin, mutta yhtäkkiä kaikki olikin liian pieniä ja tietyn koon bodyt loppu kesken :D Nyt on jo vähän paremmin varauduttu kaiken kokoisilla vaatteilla.

Mä oon esikoisella tosi vähän käyttänyt vaunutellessa toppahaalaria viime talvena ja oonki vähän miettinyt ostanko ollenkaan toppista nyt kakkoselle. Vaunuissa oli siis Eisbärchenin makuupussi (lämpimämpi kuin äp-pussi) ja alla sitten usein vanuhaalari tai villahaalari. Varastosta löytyy 56cm (reilu) teddyhaalari eli sillä luultavasti mennään niin kauan kuin tarkenee ja kunnon pakkasilla sitten äp-toppahaalari, vaikka onki kokoa valtava noin pienelle.

Meillä oli esikoisella toppapussi ja se meni pitkään. Haalari tuntui niin hankalalta. Sitten äp makuupussi oli monesti vielä vaunuissa lämmikkeenä.
Me kuljettiin aikalailla aina jalan joka paikkaan niin täytyi olla tuhdisti päällä!

Meillä on ollut vauvoilla kaukalopussit. Ne on tosi kätevät, kun ei ole tarvinnut pukea kun pipo päähän ja ehkä lapaset käteen, ja vauva kaukalopussiin. Vauvat kun ei meillä ainakaan oo rakastanut pukemista.
Talvella vaunuissa mulla on ollut kunnon untuvapussi, johon sitten vauvalle vaan villahaalari, lapaset ja kypärälakki ja pipo ja tietty villasukat. Hyvin talvella pärjännyt. :)

Mä en oo vauvalle hankkinut vielä muuta kun meidän vaunuihin kovan kopan. Meillä siis britax go vaunut, jotka on ollut ihan huiput.
Lisäksi kestovaippoja oon saanut muutamia tutuilta. Edelliset kaikki olin kerennyt jo myydä. Kaukalon saan onneksi ostettua siskolta, kun myin sen hänelle kun meidän nuorin ei enää tarvinnut. Nyt ostan sen takaisin. Maxi cosin turvakaukalo. :)

Ehdottomasti itelle tärkein varuste vauvalle on kantoreppu. Mulla ei ollut ekan ja tokan kohdalla kun joku baby björnin huono rintsreppu ja siinä tuli vaan hartiat kipeäksi ja vauva huonossa asennossa. Kolmannelle hommasin sitten kunnon Tulan kantorepun ja se pelasti meidän vauva-arjen ihan täysin. Vauva viihtyi siellä niin hyvin ja sai kädet vapaaksi ja oli ihana kun tiesi, että vauvan oli koko ajan ihana olla siinä parhaassa paikassa eli sylissä. Kannettiin myös isompiakin lapsia siinä (sillon 2v ja 3v.) Kun nuorin kasvoi, myin kantorepun ja ostin seuraavaa kokoa isomman Tulan. Joka meilä on edelleen käytössä. Sekä minä että mies kannetaan molemmat.

Nyt aijon hankkia vauvalle uusimman Tula kantorepun mallin, jolla voi kantaa vauvaa vastasyntyneestä asti ilman erillistä vauvatukea eli entistä kätevämpi reppu. Isommalle jää tuo isompi reppu ja sitten vauvaa saa taas kannella uudella kantorepulla. Onhan ne tulan reput arvokkaita, mutta täysin hintansa väärtejä ja niistä saa hyvin rahaa kun myy. Melkein omansa takaisin. :)

Te kenellä on ollut talvivauvoja ennenkin, niin miten olette ratkaisseet tuon haalarittomuuden? Tarkoitan siis sitä, että esim ulkona -10c pakkasta ja vauvalla vaikka villahaalari ja tiukasti untuvapussin sisällä lämpöisessä vaunuissa. Entäs kun tulee sellaiset itkut että syliin pitäisi ottaa, niin eihän sitä voi siinä pelkässä villahaalarissa, pipossa ja tumpuissa käyä syliin nostamaan vaunuista pois siinä säässä? Onko sitten vain annettu itkeskellä ja maata vaunuissa kun ei syliin voi ottaa vai miten tää homma on ratkaistu?
Mietin siis, että kaukaloonhan tuo on kätsy kun menee kylmään autoon niin pussi kiinni, kaupoille ja pussi auki ja syliin jos tarttee. Mut tuo ulkona liikkuminen on vähän päänvaiva kun aikaisempi oli kevät vauva :)

Mä oon ottanut lämpöpusseineen päivineen syliin ja hyvin on toiminut ja vauva rauhoittunut. En sentään oo antanut huutaa vaunuissa.

Takaisin