Hankinnat

Me otettiin esikoiselle ennen syntymä OP Pohjolasta vakuutus 0€ omavastuulla (eli korvaa myös kunnallisen käynnit). Vakuutusyhtiöllä on soppari joidenkin ykstyisten lääkärikeskuksien kanssa, jolloin ei tarvitse itse maksaa mitään, vaan vakuutus korvaa suoraan. Onneksi oli terve vauva, eikä vakuutusta ole tarvinnut käyttää synnynnäisten vaivojen hoitoon. Seuravalle varmaan sama vakuutus otetaan ennen syntymää, antaa turvaa jos jotain olisi hätänä syntymähetkellä!

Kummallista kun op pohjolassa terveystietolomakkeessa kysyttiin sairauksia ja erikseen oli mainittu, että raskausdiapeettestä ei ilmoiteta.

Mulla on ollut positiivisia kokemuksia vakuutuksesta. Esikoisen kanssa ollaan käyty yksityisellä atooppisen ihottuman vuoksi ja vakuutuksesta haettu sitten korvaukset. Myös lähisuvussa lapselle puhkesi diabetes ja vakuutuksesta ovat saaneet korvauksia niistä kuluista ja muistaakseni oli vielä kertakorvauskin.

Pohjolalla on muistaakseni kampanha, että lapsivakuutus ilmaiseksi vuodeksi, mutta en ole yhtään tuohon perehtynyt minkälaiset ehdot siinä onn!

Meillä on kans esikoisella Pohjolasta vakuutus, otettiin vasta pari kk syntymän jälkeen. On sitä muutaman kerran käytetty, vien mieluummin tytön yksityiselle ku täällä tk:ssa ei oo osaavaa lääkäriä nähtykää:bored: aion ottaa myös vauvalle vakuutuksen, tälll kertaa jo ennen syntymää.

Meki hankittiin vauvakirja ja kaksi ihan älyttömän söpöä tuttia vähän aikaista mutta ei se mitään :D vaatteitaki pursuaa joka paikasta jo ja kaikkia leluja yms :D

Vauvavakuutus on sairauskuluvakuutus vauvalle. Taitaa niissä olla tapaturman ja muunkin varalle turvaa. Sen voi hankkia ennen vauvan syntymää johonkin rajaan saakka rakenneultran jälkeen tai 2 kk vauvan syntymän jälkeen.
Kannattaa lukasta netistä tai kysyä vakuutusyhtiöstä lisätietoja.

Onko kellään kokemusta turvakaukalon lämpöpusseista. On niin onnettomat ne vauvan olkapäät, ettei vöitä saa kiinni kunnolla jos on vähänkin paksumpaa vaatetta päällä. Nyt on koko talvi edessä, niin tulisi pitkä käyttöikä pussille.
Voisin tehdä itsekin jostain vanhasta toppapuvusta tai äp-makuupussista, mutta tuleekohan siinä jotkut paloturvallisuusjutut vastaan.

Meillä on esikoisen jäljiltä kaukalon lämpöpussi ja oli kätevä:)
Mitkä paloturvallisuusjutut?:0

Meillä on kokemusta kaukalopussista ja se on aivan mahtava talvivauvalle! Synnäriltä kotiuduttiin toppapuvussa ja eihän niitä käsiä saanut mitenkään kunnolla, kun olivat niin kippurassa. Sitten suunnattinki seuraavaksi lastentarvikkeeseen ja hommattiin tuollainen pussi eikä muistaakseni ollut kallis. Oli niin helppo kaupoillakin vaan avata vetoketju. Ehdottomasti ostetaan nytkin samanlainen :happy:
Samaa kanssa mietin, että mitkä paloturvallisuus jutut. Mitkään lasten tuotteet eivät ole tehty palamattomasta materiaalista :grin

Mä tilasin tänään vauvakirjan :) Päädyin siihen, että teen vaan yhden yhteisen kirjan molemmista vauvoista ja kirjaksi valikoitui "Oot niin ihana"- vauvakirja + siihen lisäsivupaketti. Kirja on kivasti sellaisessa laatikossa, mihin sitten ajattelin kerätä pieniä muistoja matkan varrelta.

Ostelin vauvalle jo vähän vaatteita ja tutteja ja tuttipullon (lasi) . Ja lähiaikoina lämpöpussin turvakaukaloon. Tilasin tuttinauhaan tarvikkeet ja yritän itse värkätä sen. Monellako tuttipullolla pärjää alussa?

Ostelin vauvalle jo vähän vaatteita ja tutteja ja tuttipullon (lasi) . Ja lähiaikoina lämpöpussin turvakaukaloon. Tilasin tuttinauhaan tarvikkeet ja yritän itse värkätä sen. Monellako tuttipullolla pärjää alussa?

Jos vauva on pelkästään rintaruokinnalla, eli et tarvitse vastiketta (tai pumppaa maitoa talteen), niin et tarvitse myöskään tuttipulloja.

Rintapumppujen mukana taitaa tulla pullo tai pari, jos sellaisen hankit lisämaidon pumppaamiseksi.

Vastaavasti (kokemuksen syvällä rintaäänellä), jos käytät vastiketta omasta halusta tai pakon sanelemana, niin useampi pullo on tarpeen, jos vauva syö 3 tunnin välein, etkä joka syötön jälkeen pese pulloa (varsinkin yöllä).
Itse olisin esikoisen kanssa toivonut, ettei vastiketta olisi tarvittu, mutta pienellä lisämaidolla mentiin 4kk rintamaidon ohella, ja kun aloitti kiinteät, niin ne korvasivat vastikkeen. Rintaa söi 1v8kk vanhaksi.

ps. Meillä ainakin vastike jämähti pulloihin niin tehokkaasti, etteivät lähteneet puhtaaksi kuin käsinpesten. Ja sitten tietenkin keittäminen päälle.

Paloturvallisuusjutulla tarkoitan sitä, että jos auto roihahtaa liekkeihin, niin kaukalo vauvoineen palaa kuin soihtu sen itse tehdyn kaukalopussin takia. Mulla on käsitys, että autossa ja turvaistuimissa on jotain paloturvallisuusnäkökohtia otettu huomioon sillai, että materiaalit olis palosuojakäsiteltyjä tai muuten heikosti palavia.

Sori, että nää mun jutut menee välillä vähän hifisyelyksi kun työn puolesta tulee aina ensimmäisenä ajateltua, että onko tämä turvallista.

Vauvan päällä olevat vaatteet roihahtaa ihan samanlailla liekkeihin kuin kaukalopussikin, ei ne oo mitään erityismateriaalia:)

Ja ihan samalla tavalla se uusi toppapukukin roihahtaa kuin vanha kaukalopussi tai lapsen vaatteet :grin Eikä kaukalon kankaat ole palosuojakäsiteltyjä. Ihan yhtälailla ne auton penkitkin palavat ja auton muut verhoilut.

Ja siinä vaiheessa jos auto on liekeissä ni sitä ei paljoa enää estele palosuojatutkaan kankaat kun auton räjähtäminen on jo siinä vaiheessa lähellä...

Mun mielestä todennäkösempää on, että asunto palaa ennemmin kuin auto.

Takaisin